Rolfgang schreef: ↑24 nov 2017, 23:15
Nou, daar gaan we dan...
kaassouflee schreef: ↑24 nov 2017, 12:46
Heb nu toch aardig wat tijd in deze game gestoken. Maar hoe jij Rolfgang en ook andere websites bij het cijfer 9 terecht zijn gekomen ik blijf het een groot raadsel vinden. Ik speel het nog wel steeds door omdat ik het zonde vind om een nieuwe game zomaar weg te doen. Maar wat ik er van speel het ontstijgt nergens de middelmaat. Is het dat de Ac naam er aan vast kleeft dat deze game zo hoog scoort? Want deze game is gewoon in de categorie 6,5.
Cutscenes
De cutscenes zijn van een bedroevend niveau. En de voice acting vind ik persoonlijk van een super laag niveau. Van echt elk personage. Hier zijn geen B acteurs voor ingehuurd. Maar gewoon een stel vrijwilligers lijkt het wel. Het is voor een game die deels draait om het verhaal echt heel slecht.
Er zitten amper cutscenes in de game. De cutscenes die erin zitten, zijn vrijwel exclusief gebonden aan een main quest en zijn van een goed niveau. Geen extreem hoge niveau, maar het doet wat het moet doen en heeft een aantal zeer charmante scenes - met name als het gaat om de interactie tussen Bayek en zijn vrouw. Waar jij op doelt zijn de 'cutscenes' die je krijgt bij het aannemen van een sidequest. Dat zijn geen cutscenes, dat zijn in-game gesprekken waarbij je simpelweg niet kan lopen en de camera van plek verandert. Dat maakt het nog geen cutscene, net zoals een gesprek in een game zoals Fallout 4 of The Witcher 3 niet een cutscene is.
Zoals ik ook al eerder heb aangegeven is de voice acting van de naamloze NPC's niet denderend. Maar om het af te doen als een stel vrijwilligers is naar mijn mening denigrerend en respectloos. Bovendien hebben de main characters goede tot zeer goede voice-acting. Dat er geen grote namen als Nolan North, Laura Bailey of Matt Mercer zijn ingehuurd, betekent niet meteen dat het slechte voice actors zijn, integendeel. De game speelt zich af in Egypte, de characters horen dan ook een Egyptisch, Arabisch of Grieks accent te hebben. Het een bedroevend niveau noemen is gewoon een hyperbool van jewelste en niet een sterk begin van je post.
Sidequest en main quests
Heel veel sidequest komen vaak op hetzelfde neer namelijk bevrijd een gevangen genomen figuur. En breng die terug. Of onderzoek een plaats en dan moet je meestal bij 5 verschillende sporen op driehoekje drukken. En de hoofdquest draait bijna alleen maar om het killen van een van je targets. Ook die zijn op een enkele na niet goed uitgewerkt. Ik heb nu bij 2 of 3 missies pas gehad waarvan ik dacht daar zit echt een vet stuk in. Maar ware het niet dat het dan weer uitmond in matigheid door een standaard onderzoek deze plaats of red deze persoon actie te moeten doen.
De game heeft een bepaald aantal mechanics waar het gebruik van kan maken. De combat mechanics, interacties met objecten, speciale voorwerpen zoals gadgets en movement, om het heel kort door de bocht te nemen. De quests moeten gebouwd worden rond één of meerdere van die mechanics. Je kan niet ineens een quest hebben waarbij je een 2D platform-level moet voltooien. En quests draaien niet alleen om de handeling zelf, het gaat ook om het verhaal en de lore die je achterhaalt - zo heb ik bijvoorbeeld smakelijk gelachen om de Lord of the Rings-quest. Kijk maar eens naar een andere RPG en de handelingen die je daar kan verrichten als het om quests. In de Elder Scrolls-games doe je ook niet anders dan vechten, op een knopje drukken voor interactie en af en toe een puzzel om lossen. Maar wat houdt het interessant en maakt elke quest anders? Inderdaad, het verhaal van de quest.
Naast de normale sidequests zijn er ook talloze andere actviteiten die zorgen voor zat afwisseling, zoals de paardenwagen-races in de Hippodrome, de Arena-gevechten in Cyrene en heb je wel eens een Papyrus-puzzel opgelost?
En serieus, zeuren dat de hoofdmissies van een
Assassin's Creed-game draaien om het vermoorden van je targets? Wat had je anders verwacht?
De wereld zelf
De wereld zelf zit tof in elkaar het ziet er redelijk tot goed uit. En de setting is tof gekozen dat is een compliment. De woestijn in rijden met je Kameel super tof en het dan tegen komen van piramides is super tof. Alleen de dorpjes zelf vind ik dan weer minder door de slechte NPC's die er in rondlopen.
Hier maak ik niet veel woorden aan vuil, want de perceptie van graphics is compleet subjectief, op een aantal dingen na, zoals de aan- of afwezigheid van AA en andere technische zaken. Persoonlijk vind ik de game er verbluffend mooi uitzien en één van de mooiste games die deze generatie is uitgekomen.
Het vechtstysteem en upgrade systeem
Het vechtsysteem heeft lichte verbetering maar nog steeds is het niet van een heel hoog niveau ik hoorde andere mensen roepen dat het zich kan meten met de beste games op gebied van een vechtsysteem dat vind ik niet. En dan het upgrade syteem super leuk op zich ware het niet dat het niets vernieuwend is van wat we al kennen.
Het vechtsysteem is licht verbeterd? Het hele systeem is
compleet omgegooid en is naar een veel hoger niveau getild. De vorige AC-games hadden een groot gebrek aan uitdaging, omdat de combat enorm simpel was en de enige missies die je regelmatig failde, waren missies waarbij je ongezien moest blijven en je daar bij de oude AC-games niet de tools voor had. De combat is Origins is eindelijk uitdagend, biedt veel diepgang en heeft daarbij veel opties met de verschillende wapens. Je kan elke situatie en vijandelijk kamp op meerdere manieren aanpakken en met Senu kan je ook goed van tevoren een plan maken en die effectief uitvoeren.
Net zoals de vorige AC-games heb je de mogelijkheid om alles ongeschonden uit te voeren, maar de moeite die je daarvoor moet doen en de vaardigheden die je daarvoor moet hebben zijn vele, vele malen hoger. De combat wordt wel eens vergeleken met Dark Souls en dat komt niet door dezelfde moeilijkheidsgraad of exact dezelfde mechanics (hoewel ze wel veel overeenkomsten tonen), maar omdat jij als spelers de tools krijgt aangereikt en zelf die tools tot het beste resultaat te gebruiken. Ben je goed in het parryen van aanvallen en creeër je daarmee een groot voordeel in combat? Gefeliciteerd. Ben je er minder goed in? Dan krijg je een klap voor je harnes en is het misschien beter om te ontwijken en een minder groot voordeel voor jezelf te maken.
Je hebt misschien geen vijftig verschillende aanvallen, maar dat is ook niet nodig. Met blokken, parryen, ontwijken, lichte en (charged) zware aanvallen (met zeven (uit mijn hoofd) verschillende move-sets), on-the-fly ranged attacks (met vier verschillende opties), verschillende gadgets en stealth mechanics heb je genoeg opties voor de situaties waarmee je te maken krijgt en staat mijlenver boven de vorige AC-games als het gaat om combat en stealth.
Het upgraden van je wapens, armor, quiver etc. is inderdaad iets wat we al eerder in (AC-)games hebben gezien en is niet baanbrekend met een uniek en vooruitstrevend systeem. Maar dat is ook niet altijd nodig. Origins doet het op een manier die voor iedereen is te begrijpen en moedigt je ook aan om daadwerkelijk op jacht te gaan op zoek naar de juiste grondstoffen - voor bijna de hele game. Iets wat weinig games tot nu toe hebben geflikt als het gaat om craften, negen van de tien keer heb je alles al geupgrade op de helft van de game.
Dus nee dit is voor mij gewoon persoonlijk een 6,5. Nergens heeft Ubisoft met deze game echt stappen gemaakt ten aanzien van andere AC games. En het wordt misschien tijd dat deze serie nu echt vanaf de grond wordt opgebouwd. En dat er een AC game wordt gemaakt die echt goed is. En van mij part nemen ze daar 5 tot 6 jaar de tijd voor. Maar deze serie verdiend beter dan wat het nu geworden is. En ik ben wel benieuwd naar je volgende reviews van je Rolfgang. Want als je deze game met een 9 beloond ben ik benieuwd wel games je lager gaat beoordelen. Want ik kan mij namelijk volgend jaar weinig games indenken die niet beter gaan worden dan dit spel
Nergens heeft Ubisoft echt stappen gemaakt? De wereld is enorm en nu compleet open gemaakt (zelfs Black Flag moest het in delen opknippen), het is veranderd in een echte RPG met talloze sidequests, een level-systeem met betekenisvolle upgrades, een echt loot-systeem (met tevens wapens die uniek aanvoelen als je bijvoorbeeld een Papyrus-puzzel oplost, iets wat Destiny 2 niet lukte), de toevoeging van Senu die van enorme invloed is op de moment-to-moment gameplay, het compleet omgooien van het vechtsysteem. Is ben heel benieuwd wat jij verstaat onder echte stappen maken, want volgens mij eindigen we dan met een Mario-titel en is Bayek vervangen door Duke Nukem met de stem van Laura Bailey.
De game is bijna
alle vlakken veranderd en dat komt omdat ze er ook echt de tijd voor hebben genomen. Origins is niet gemaakt in twee jaar tijd, want de studio die hieraan heeft gewerkt heeft als laatste aan AC gewerkt met Black Sails. Ze hebben alleen nog een jaar extra de tijd gekregen en die hebben ze ook besteed aan de kleinste details die je ziet en hoort in de game, wat bijna te vergelijken is met de games van Rockstar. Moet je maar eens het verschil horen in het geluid dat paarden en kamelen maken als ze rennen, of naar de dode vissen in de haven van Alexandrië, of de zandstormen die je al van kilometers afstand aan kan zien komen en je ook daadwerkelijk het zicht ontnemen. Origins is gemaakt met veel liefde, tijd en aandacht en dat is aan vrijwel elk aspect van de game te merken. Ja, de game heeft een paar minpunten die ik ook heb benoemd in mijn review. En ja, ook topgames hebben hun minpunten, die horen erbij, net zoals de Zelda- of Mario-games altijd wel een aantal minpunten hebben. En welke games er volgend jaar beter worden? Geen idee, dat zien we dan wel en dan bekijk en beoordeel ik die games puur en alleen op zichzelf en maak ik alleen vergelijkingen waar die nodig en treffend zijn. Maar Origins heeft die 9,0 dubbel en dwars verdiend en daar blijf ik achter staan, net zoals een hele hoop andere websites waarvan jij het een raadsel vindt.
Veel leesplezier, ik ga slapen.
PS: een groot gedeelte van een review en het beleven van een game komt neer op subjectiviteit, stop dan ook met het rondslingeren van 'niet objectief', want dat is bijna nergens van toepassing. Voorbeeld: het opmerken dat het vechtsysteem is veranderd is objectief, het opmerken dat je het veranderde vechtsysteem niet leuk vind is subjectief.