1. Half-Life 2
Hierbij tel ik ook de Episodes mee, die eigenlijk gewoon uitbreidingen waren. Half-Life 2 is een fantastische game die niet bang is om een beetje te experimenteren. Unieke manier ook om de serie af te sluiten, met een blogpost in plaats van een game, erg gedurfd! … Fuck you Valve :’(
2. Fallout 2
IMO de beste RPG ooit. Het is misschien soms een beetje te lollig met zijn humor, maar ik vind dat wel mooi, het creëert een uniek sfeertje.
3. Planescape Torment
Beste verhaal en karakters ooit in een videogame, ‘nuff said.
4. Rock Band 3
Het absolute hoogtepunt van Harmonix’ carrière. Rock Band 3 is het meest complete muziekgamepakket ooit: alle instrumenten, harmoniezang, keyboard en zelfs echte gitaar, bas, drums en keyboard (alleen de rechterhand).
5. Europa Universalis IV
De enige game waar je oprecht na 1000 uur kan zeggen dat je misschien net de helft van de content hebt gezien die de game te bieden heeft.
6. Fallout: New Vegas
Fallout 3 was een flinke teleurstelling wanneer je het ziet als opvolger van Fallout 2, gelukkig was daar Obsidian die zei “Fuck that shit” en gewoon een waardig vervolg maakte op Fallout 2.
7. Dark Souls
Meesterwerk van gamedesign en eigenlijk helemaal niet zo lastig als de reputatie doet vermoeden. Dark Souls is niet de Dark Souls van Dark Souls.
8. System Shock 2
Fantastische horror-shooter met één van de beste plottwists aller tijden, zo goed dat toen BioShock de twist bijna woord voor woord kopieerde iedereen er voor de tweede keer apeshit over ging.
9. The Witcher 3: The Wild Hunt
Het voorbeeld voor Open Wereld RPG’s voor in ieder geval de komende tien jaar.
10. HITMAN (2016)
Oorspronkelijk wilde ik hier Hitman: Blood Money zetten, maar toen besefte ik me dat de nieuwe Hitman eigenlijk Blood Money op (bijna) ieder front heeft overtroffen.
11. Crusader Kings II
George RR Martin (Game of Thrones) zou blozen bij de inhoud van het gemiddelde spelletje Crusader Kings II. Ik had bijvoorbeeld op een gegeven moment een karakter dat met half Europa naar bed was geweest (mannelijk en vrouwelijk), tot hij op 30-jarige leeftijd overleed aan Syfilis. Geen idee hoe dat kwam.
12. Portal
Perfecte puzzelgame. Je zou een argument kunnen maken dat Portal 2 beter is dan 1 en dat is ook zeker een fantastische game, maar niets komt IMO in de buurt van het korte, maar krachtige origineel.
13. Rez
Deze game is trippy as fuuuuuuuck. DreamCast klassiekertje dat nu eindelijk ook uit in glorious HD (en VR) op PS4 en PC. Love it!
14. Star Wars Knights of the Old Republic 2: The Sith Lords
KOTOR 2 is in ieder aspect beter dan zijn voorganger: beter verhaal, betere karakters, betere omgevingen, alles. Zorg wel dat je de Restored Content mod downloadt, want door fuckery van Lucasarts was de game in releasestaat niet af.
15. The Elder Scrolls III: Morrowind
Tegelijkertijd de eerste en laatste echt goede Elder Scrolls game, maar goddamn Bethesda had goud te pakken met deze game. Het vechtsysteem is even wennen, maar alle andere aspecten van de game zijn prachtig uitgewerkt.
16. Vampire: The Masquerade – Bloodlines
17. Spec Ops: The Line
In eerste oogopslag een vrij standaard shooter, maar speel het en al snel kom je erachter dat dit één van de meest interessante subversies van het shootergenres ooit is. En die white phosphorus scène, goddamn…
18. Inside
Ik was echt omvergeblazen door dit duistere avontuur. Sommige van de beelden in deze game zijn enorm unsettling en de implicaties van het verhaal zijn disturbing as fuck.
19. The Witcher
Deze game is echt top tier Eurojank, er is echt zo ontzettend veel op te merken aan de manier hoe de game werkt en eruit ziet dat het niet eens grappig is, maar onder dat alles zit een hele goede kern en een prachtige game met een fascinerend verhaal.
20. Pokémon Gold
Pokémon Red was technisch mijn eerste Pokémon game, maar Gold was degene die mij echt overtuigde. Dat Kanto vrijgespeeld werd na Indigo Plateau was één van de eerste grote verrassingen in een game voor mij en staat mij nog steeds bij als één van mijn mooiste gamemomenten.
21. Psychonauts
Ik hou van deze game, superorigineel concept en fantastische humor.
22. Cuphead
Mooiste 2D game die ik ooit heb gezien. Ik vond het niet eens erg dat ik gemiddeld iets van 60-70 keer per boss doodging, het was gewoon zo’n genot om deze game te spelen. Hier gaan we het nog lang over hebben.
23. Rayman Legends
Rayman was een oude liefde van mij en Rayman Legends combineert eigenlijk alles wat ik tof vond aan de oude Rayman games en giet dit in een modern jasje.
24. Super Mario 64
Eerste 3D platformer waarmee ik te maken kreeg en gewoon fantastisch. Geen idee of dit ondertussen al overtroffen is (zal wel), want de laatste Mario game die ik heb gespeeld was Sunshine en die was zeker niet beter.
25. Conker’s Bad Fur Day