Het Series Topic

Gebruikersavatar
Limoenlichtje
Lv5
Berichten: 503
Lid geworden op:
28 jul 2017, 17:19

04 sep 2020, 08:28

Wow, die discussie over 'blackwashing' hierboven zit echt vol false equivalencies en een kennelijk totale onkunde over waarom whitewashing een probleem is.

Whitewashing van rollen is een probleem omdat traditioneel gezien in Hollywood en tv er een enorm probleem was met studio's die niet-blanken geen (grote) rollen toekenden en het dus extra pijnlijk is wanneer een niet-blank karakter wordt gecast met een blanke acteur/actrice omdat er al meer dan genoeg rollen voor die acteurs zijn, terwijl gekleurde acteurs die kansen vaak niet hebben/krijgen.

Het is pijnlijk wanneer in een film zoals die pokerfilm met Kevin Spacey (gebaseerd op een Aziatisch-Amerikaanse jongen die enorm rijk werd) de hoofdpersoon gecast wordt als wit, omdat Hollywood kennelijk niet denkt dat die rol met een Aziaat realistisch zou zijn of geld zou opleveren.

Geen enkele van de genoemde ongekeerde voorbeelden zijn zoals dit. Achilles, De Kleine Zeemeermin, James Bond en The Witcher karakters zijn allemaal fictieve personages. Ja, ze casten als gekleurd komt niet helemaal overeen met het bronmateriaal, maar who cares? Het zijn geen echte personen, als maker moet je in staat zijn om een nieuwe invulling te geven aan een karakter. Hell, Nick Fury was voor decennia wit en nu is hij zwart en niemand boeit het.

Zeiken op kleur van acteurs is altijd een kutreden die serieus kritiek ondermijnt. Bijvoorbeeld met The Witcher zijn er legitieme kritieken te melden over hoe de serie Fringilla Vigo behandeld vs de boeken (meer grijs-neutraal in de boeken, naar full on evil in de serie) of dat de casting van Triss weird is omdat het in de boeken een vrij belangrijk punt is dat ze superjong is, terwijl in de serie zij er twee keer ouder dan Yen uitziet.

Dat zijn legitieme kritieken op de kwaliteit van de adaptation, niet 'godverdorie, in de boeken is dit karakter wit en nu niet', want het is zelden dat ras echt funest is voor het karakter. Het maakt voor het verhaal helemaal niets uit of James Bond wit, zwart of Aziatisch is.
Remind yourself that overconfidence is a slow and insidious killer

Gebruikersavatar
Wesley
Lv6
Berichten: 1245
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:37

04 sep 2020, 11:59

Precies. Dus Shaft kan ook gewoon blank zijn.
:huillie:

Gebruikersavatar
Limoenlichtje
Lv5
Berichten: 503
Lid geworden op:
28 jul 2017, 17:19

04 sep 2020, 15:34

Technisch gezien wel, ja. Alleen is dat dus wel problematisch, omdat zwarte acteurs al vrij weinig kansen krijgen om grote hoofdrollen te spelen, terwijl er meer dan genoeg soortgelijke rollen zijn voor blanke acteurs. Daarom is het een probleem als een rol die traditioneel gekleurd is opeens door een blanke acteur wordt gespeeld en het niet echt een probleem wanneer het omgekeerde gebeurd.

Hetzelfde probleem bestaat bij transgender of homoseksuele rollen. In theorie is er niets mis mee dat die rollen gespeeld worden door acteurs die zelf niet trans of homo zijn, maar in de praktijk zijn er al zo weinig rollen voor acteurs die dat wel zijn dat het toch vrij zuur voelt wanneer een prominente transgender rol in een film of serie wordt gespeeld door een cisgender acteur.

Hollywood en (mainstream) televisie heeft een lange geschiedenis wanneer het neerkomt op racisme en discriminatie, dus ik vind het alleen maar goed dat er nu meer awareness lijkt te zijn onder studio's hiervoor. Sure, soms slaan ze door (het genoemde voorbeeld van die BBC Troje serie voelt hilarisch geforceerd aan), maar het is een stap in de juiste richting.

Uitspraken als 'Hollywood discrimineert tegen blank' zijn ronduit belachelijk wanneer 99% van de films en series die uikomen nog steeds een voornamelijk witte cast hebben.
Remind yourself that overconfidence is a slow and insidious killer

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4764
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

05 sep 2020, 09:20

Jeroen wat vind je dan van feit Eddy Murphy beste betaalde acteur van heel Hollywood was in jaren 90?En je mag wel wat beter je best doen. Laatste 10-15 jaar zijn echt wel films in Hollywood met zwarte Mensen in de hoofdrol...
Of ben je Idris Elba, Denzel Washington en Chiwetel Ejiofor's etc van deze wereld vergeten?
Percentage zwarte Mensen in de VS is 13,4% maar ze willen overal voor 40% of meer vertegenwoordigd zijn...... :?
En waarom moet alleen maar gaan over negatieve? Je hoort nooit niemand zwarte Mensen rap/hiphop en NBA rulen met speels gemak.....

Gebruikersavatar
Folk
Lv2
Berichten: 89
Lid geworden op:
29 jan 2018, 10:16

Re:

05 sep 2020, 19:37

Limoenlichtje schreef:
04 sep 2020, 15:34

Hetzelfde probleem bestaat bij transgender of homoseksuele rollen. In theorie is er niets mis mee dat die rollen gespeeld worden door acteurs die zelf niet trans of homo zijn, maar in de praktijk zijn er al zo weinig rollen voor acteurs die dat wel zijn dat het toch vrij zuur voelt wanneer een prominente transgender rol in een film of serie wordt gespeeld door een cisgender acteur.
Waarom moet dat zuur voelen of een probleem zijn? Het zijn acteurs, ze doen zich voor als iemand anders. Dat is hun baan. Kwaliteit moet doorslaggevend zijn. Niet met wie je in bed ligt of hoe je jezelf identificeert. Doe je dat wel dan zal je nooit van het probleem afkomen.

Gebruikersavatar
Wapper
Lv6
Berichten: 1670
Lid geworden op:
13 jul 2017, 12:51

05 sep 2020, 20:43

De zwarte populatie in de VS is zo'n 13%. Ze zijn eerder overgerepresenteerd in Hollywood. Wat geen probleem is hoor, maar maak er dan ook niet zo'n punt van. En wat betreft blackwashing zou je kunnen zeggen: maak dan je eigen shit ipv personages casten die zijn geschreven als blank? Voorbeeld: Jordan Peele. Zo kan het ook. Het is ook gewoon zo dat mensen een punt maken van blackwashing juist omdat er eerder een punt gemaakt werd van whitewashing. Maak je druk om beide, of geen van beide, maar het is cherrypicking van de SJW kant. Persoonlijk maakt het mij verder geen reet uit als de reacties maar niet zo scheef zijn zoals nu. Wat mij betreft cast je waar je zin in hebt, maar dan van beide kanten accepteren en niet... dit.

Ben echt benieuwd hoe de zwarte community zou reageren als een Black Panther vervolg gespeeld zou worden door een blanke. Just imagine the shitstorm.

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

06 sep 2020, 12:59

Ja want blanken zijn nooit oppressed geweest dus dat mag niet.

Will Smith was de best betaalde acteur in Hollywood in de 90's. Chris Tucker kreeg een gestoord bedrag voor Rush Hour en is sindsdien gewoon daarop gaan teren. Morgan Freeman krijgt talloze rollen, Sam Jackson idem. Washington, Berry, Ali, Whitaker allemaal winnaars uit een relatief recent verleden. Ik denk dat het percentueel allemaal wel meevalt. Er zijn natuurlijk ook minder actief om uit te kiezen.

Je moet de beste mensen voor een rol nemen, zo simpel is het. En als je als schrijver denkt dat een protag zwart of blank of geel moet zijn dan moet je dat doen.

Gebruikersavatar
Gewoon Arno
Big Baller
Lv7
Berichten: 4566
Lid geworden op:
16 jul 2017, 00:04

06 sep 2020, 13:29

Top Boy S1 en 2 bijna afgekeken. Toffe shit idd, jammer dat er niet meer blanke drugsdealers inzitten.

Gebruikersavatar
Wapper
Lv6
Berichten: 1670
Lid geworden op:
13 jul 2017, 12:51

06 sep 2020, 15:48

:lol: snel, stel een quotum in!

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1966
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

07 sep 2020, 08:49

Afbeelding
Toen hoorde je niemand zeuren dat de rol uiteindelijk naar een blanke acteur ging.
Afbeelding

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4764
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

Re:

07 sep 2020, 09:54

SmartTies schreef:
07 sep 2020, 08:49
Afbeelding
Toen hoorde je niemand zeuren dat de rol uiteindelijk naar een blanke acteur ging.
Nice photoshop :lol: :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1966
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

07 sep 2020, 10:26

American History X erin ja, maar die gast is echt;

https://www.vice.com/en_au/article/3bvxe5/negro-v11n10
Afbeelding

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4764
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

07 sep 2020, 16:21

Cool Ties, duidelijk
Zojuist The Boys seizoen 2 episode 1 gezien. Wederom geweldig _O_
Eerste 3 episodes zijn uit, 4e moet nog uitgezonden worden!

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1966
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

Re: Re:

09 sep 2020, 15:13

The Great Volunteer schreef:
03 sep 2020, 19:59
Shadow schreef:
03 sep 2020, 10:50
Show nooit gekeken, shit doet mij echt geen hol :P
Je mist ook niks nee, klopt

@Ties;

Ik ben nu bij S3 E8 van Topboy.
Damn blud. Het is AAN.
Spoiler:
Die Sugar man man, WAUW. Dushane is in big trouble, fam. Innit? Die crew van Jaimie, damnz.Ik vind Sully idd ook echt vele malen toffer dan Dushane.
Heb je het einde al gezien? Btw., de persoon die de dope regelt zou ik wel willen doen hoor. Lekker milfie.

Net een usb-stick met Gangs of London erop meegekregen van een collega. Schijnt ook een aanrader te zijn als je Topboy en Peaky Blinders gers vindt. PB vond ik zelf wat te veel style over substance en vaak te langdradig, maar ga het een kans geven.

Ben zelf bijna klaar met The Night Of. Een HBO miniserie over een jonge islamitische gummynek die wakker wordt bij een dame in huis die hij ervoor had liggen raggen met drugs op en die met 20 messteken om het leven is gebracht, terwijl hij lag te slapen. Wel aardig...
Afbeelding

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4764
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

Re: Re:

09 sep 2020, 16:12

SmartTies schreef:
09 sep 2020, 15:13
The Great Volunteer schreef:
03 sep 2020, 19:59


Je mist ook niks nee, klopt

@Ties;

Ik ben nu bij S3 E8 van Topboy.
Damn blud. Het is AAN.
Spoiler:
Die Sugar man man, WAUW. Dushane is in big trouble, fam. Innit? Die crew van Jaimie, damnz.Ik vind Sully idd ook echt vele malen toffer dan Dushane.
Heb je het einde al gezien? Btw., de persoon die de dope regelt zou ik wel willen doen hoor. Lekker milfie.

Net een usb-stick met Gangs of London erop meegekregen van een collega. Schijnt ook een aanrader te zijn als je Topboy en Peaky Blinders gers vindt. PB vond ik zelf wat te veel style over substance en vaak te langdradig, maar ga het een kans geven.

Ben zelf bijna klaar met The Night Of. Een HBO miniserie over een jonge islamitische gummynek die wakker wordt bij een dame in huis die hij ervoor had liggen raggen met drugs op en die met 20 messteken om het leven is gebracht, terwijl hij lag te slapen. Wel aardig...


Ja heb het vandaag afgekeken.

FUCK DUSHANE HILL. Wat een naar vieze KUT vent. Ik vond hem dit seizoen vanaf episode 2 al niet meer leuk en begon ik hem al te haten.
King Sully all the way. Ja heb het einde gezien! Insane!Ja god Lizzy ja , gruwelijk lekker wijf.
Over eiinde
Spoiler:
Kan me niet voorstellen Jamie serieus 20 jaar gaat zitten, kan gewoon echt niet. Hij moet voor opvoeding van Aaron en Stef zorgen. Maar goed Aaron is volwassen maar gaat om het idee.
Ah bro thnx Gangs of London zal het eens opzoeken!

Gebruikersavatar
Wapper
Lv6
Berichten: 1670
Lid geworden op:
13 jul 2017, 12:51

10 sep 2020, 20:04

Diana Rigg esta muerto



een van mn favoriete personages in GoT. Die lines van haar, ze bracht het met meer burn dan Daenerys' draken.

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4764
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

Re:

17 sep 2020, 18:36

Wapper schreef:
10 sep 2020, 20:04
Diana Rigg esta muerto



een van mn favoriete personages in GoT. Die lines van haar, ze bracht het met meer burn dan Daenerys' draken.
Eens ze was geweldig. Denk mensen nu nog nooit Thrones gezien hebben, gaan wss nooit meer kijken. Maar niet onwijs spoiler vond heerlijk hoe ze Joffrey en Cersei tegen gas gaf.

Net zelf High Score 1e episode gezien. Holy shit. Maker van Space Invaders komt niet door level 2 van zijn eigen game heen :lol:
Atari was een bitch gek. Wel respect die dude fucking game in 5 weken maat terwijl 8-9 maanden voor staat. Channel F gegoogled/wiki toch nog 250.000 exemplaren verkocht, netjes.

Gebruikersavatar
Wesley
Lv6
Berichten: 1245
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:37

Re:

17 sep 2020, 19:36

Wapper schreef:
10 sep 2020, 20:04
Diana Rigg esta muerto



een van mn favoriete personages in GoT. Die lines van haar, ze bracht het met meer burn dan Daenerys' draken.
zo blij dat ze de serie uit ging voordat ze moest spelen in wat het uiteindelijk zou worden.

RIP. Woman was een baas.
:huillie:

Gebruikersavatar
Yellow
Lv6
Berichten: 1806
Lid geworden op:
11 jul 2017, 13:07

17 sep 2020, 20:09

Dark
Alle drie de seizoenen in een maandje tijd gekeken ofzo. Wel verslavend vooral. Vooral leuk omdat het zo ingewikkeld in elkaar zit, en dat is het ook vooral. Seizoen 3 werd iets too much vond ik, en het einde vond ik ook een beetje zoetsappig eigenlijk. Het acteerwerk is ook goed en de acteurs van verschillende leeftijden zijn super goed gecast en lijkend op elkaar. Maar series der series is het niet hoor, die Netflix series voelen ergens zo cheap aan, geef mij toch maar een Mad Men, Six Feet Under, Breaking Bad of Game of Thrones. Dat gedoe met oneindigheid is op zich wel een interessante theorie, maar in bijv. Westworld wordt dat al zo veel beter uitgewerkt.

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4764
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

18 sep 2020, 15:17

Jouw mening Zhero, dikke prima. Ik ben het mee oneens ik vind het wel serie der series. Op basis van seizoen 1 en 2 misschien nog niet, op basis van in mijn ogen 3e briljante seizoen, wel.

OT:

The Boys seizoen 2 episode 5
Gruwelijk AF. Dit MOET JE zien. Enige reden /geldig excuus waarom je nog niet aan kijken kan zijn, omdat je nog 3 weken wacht en heel het seizoen gaat bingen ;)

Gebruikersavatar
Yellow
Lv6
Berichten: 1806
Lid geworden op:
11 jul 2017, 13:07

18 sep 2020, 15:22

Waarom dan de serie der series? Ik vind seizoen 3 juist het minste vanaf dat ze
Spoiler:
werelden introduceren naast verschillende tijden
wordt het mijn inziens te ingewikkeld, een beetje een herhalingsoefening en onduidelijk

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4764
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

18 sep 2020, 15:37

Want als het ingewikkelder wordt is het ineens minder? Ik vond het daarmee niet minder worden,, misschien zelfs nog beter. Die andere werelden maakten het geweldig. Ik vond het super goed, uitstekende regie/camerawerk, montage, goed acteerwerk, spannend verhaal, prima soundtrack etc
Ik vond zeker geen herhalingsoefening. Wat jij nu benoemt over seizoen 3 was al de bedoeling om te gebeuren in seizoen 2 maar toen kwamen ze er niet aan toe.

Gebruikersavatar
Yellow
Lv6
Berichten: 1806
Lid geworden op:
11 jul 2017, 13:07

18 sep 2020, 16:52

Spoiler:
Die andere wereld was toch bijna een weerspiegeling, veel scenes herhaalden zich ook. In seizoen 1 en 2 was dat leuk omdat het nieuw was, maar in seizoen 3 was het een beetje same same but different. Die 'diepere laag' voegde ook niet super veel toe behalve dat het ingewikkelder werd. Ik vond het ook niet slecht, maar seizoen 3 had beter gekund.

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4764
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

19 sep 2020, 15:27

Ik heb dus totaal niet zo ervaren. Maar is dikke prima. Je bent wel vaker iets wat minder enthousiast dan mij, over dingen die ik erg goed vind. Alleen maar beter, houdt interessant.

Gebruikersavatar
Wesley
Lv6
Berichten: 1245
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:37

27 sep 2020, 21:36

Het nieuwe seizoen van The Boys is nog beter dan het eerste en die was al amazing.

Wel jammer dat Wappert het moet haten.
:huillie:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten