Het Grote Filmtopic

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4764
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

Re: Re:

05 mei 2021, 16:28

Yellow schreef:
04 mei 2021, 14:11
The Great Volunteer schreef:
04 mei 2021, 05:22
Dat klopt vriend heb ik idd gedaan en dit was Director's Cut, die versie zag ik voor het eerst. Mij betreft beter nog dan de normale versie :)
Wat is precies het verschil met de normale? Volgens mij heb ik de eerste keer al de Director's Cut gezien.
Gewoon Arno schreef:
04 mei 2021, 09:12
Tenet op Prime gecheckt, weet niet echt wat ik ervan moet vinden. Komt op het eerste gezicht nogal rommelig over. Na afloop nog ff opgezocht hoe het verhaal echt in elkaar steekt en yeah.... whatever. Soundtrack is wel weer classic Nolan shit.
Rommelig? Ik vond hem dus echt niet ingewikkeld ofzo, omdat alles zich gewoon steeds afspeelt op dezelfde locaties. Maar dit is een verkapte 'ik ben slim' post. Vond hem wel tof verder, maar mist een beetje een ziel.
Ik heb de normale versie heel vaak gezien, en de DC pas onlangs. Verschil is normale versie voor mijn gevoel/beleving iig veel minder uitgebreid en gedetailleerd is. Maar pin me er niet op vast met 12 stoten, hooguit 5 :snor:

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

17 mei 2021, 18:44

Amazon Prime <3

2,99? en een fucking goede database aan films. En series maar daar ben ik nog niet eens mee begonnen.

Edge of Tomorrow

Blijft fantastisch. Een van de beste Cruise vehikels. Blunt ook sterk. Wijlen Bill Paxton tof. Gruwelijke film. Groundhog Day sci fi.

Ad Astra

Mwah. Setting heel tof, houd van space. Maar plot heel zwak. Pitt maakt eenzame reis door, is gewaarschuwd door te draaien. Gebeurt heel kort even. Is ook gewaarschuwd dat pa mogelijk een gevaar is. Valt ook mee, laat zich snel overhalen om mee te gaan en dan gaat ie ook kassie. Sorry spoiler. Uiteindelijk miste ik de spanning. Ik had gehoopt op een doorgedraaide Tommy Lee Jones die zijn zoon en het universum naar het leven gaat staan.

Jurassic Park Lost World

Ik zapte op 1 in. Die heb ik al vaak gezien. Leuke film, vooral wanneer de hel los breekt is het eigenlijk een onvervalste thriller. De T-Rex en de auto's bijvoorbeeld. Of de Raptors. Steengoede suspense. Daar hadden ze voller op in moeten gaan, want vind het begin niet veel. Maar goed, Lost World. Matige sequel was dit altijd, maar nu komt ie er beter uit omdat ik beide Jurassic World zo slap vond. De lead is nu Goldblum, die grappig is. Ik was gek op Julianne Moore, maar hier komt ze niet goed uit de verf en is ze vooral in het begin irritant. Sowieso is de cast veel te groot. Best wel een rommeltje maar wel een paar leuke scenes en hoewel ik de T-Rex in San Diego scene altijd kut vond (de film is al lang genoeg zonder), kon ik het nu wel diggen. Is een beetje Godzilla.

Jurassic Park 3

Mja. Het voordeel is dat ie maar anderhalf uur duurt. Overbodige sequel. Nog een eiland! Het was in Lost World al ongeloofwaardig, maar nog eentje is pushing it. Macy en Leoni zijn heel slecht. Sam Neill, overigens altijd goed, redt de film nog een beetje. Zoals hij wel vaker doet. Was de film eigenlijk direct vergeten. Oh ja, een focus op Pterodactylus ditmaal.

En op Disney:

Enemy of the State

Ik denk dat het de 2e keer is dat ik hem volledig heb gezien, sinds de premiere. Film is goed overeind gebleven, en waarom, omdat het een voorbode is van wat nu allemaal gaande is. Spioneren via GSM, Snowden, Huawei. Het is allemaal een feit. En Hackman zei het 23 jaar geleden al treffend; des te meer technologie de burger gebruikt des te makkelijker het wordt om ze af te luisteren. Film duurt wel te lang, en de plot die heel aardig begint komt aardig rommelig en stroperig samen. Wanneer Will Smith eindelijk ontdekt waarom hij wordt opgejaagd ga je al bijna richting de finale. Rommelig en Tony Scott gingen wel samen. Leuke cast. Zo heb je Jason Lee als onwetende vogelspotter die tegen wil en dank getuige is van de moord op een senator. De NSA nerds bestaan uit Jack Black, Seth Green en die dude uit Scream. Eentje van de hit squad is Scott Caan. Dan heb je nog Lisa Bonet als tussenpersoon, Gabriel Byrne als imposter, Tom Sizemore als mob boss, Voight als bad guy, Hackman uiteraard als de paranoia fugitive, Will Smith die weer Will Smith speelt maar wel charisma heeft. Jon en Gene steken er bovenuit.

Gebruikersavatar
Gewoon Arno
Big Baller
Lv7
Berichten: 4566
Lid geworden op:
16 jul 2017, 00:04

17 mei 2021, 19:32

Prime aanbod vind ik anders vrij mager. Denk je iets leuks te zien moet je alsnog bijbetalen.

Gebruikersavatar
Wesley
Lv6
Berichten: 1245
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:37

17 mei 2021, 21:41

De Oost

Geweldige film. Prachtige cinematografie, sterk acteerwerk, bleef op het puntje van m'n stoel zitten. Loved it.
9/10
:huillie:

Gebruikersavatar
Wapper
Lv6
Berichten: 1670
Lid geworden op:
13 jul 2017, 12:51

18 mei 2021, 10:29

Knives Out
Beetje late to the knife party, maar een errrruuggg leuke film. Cluedo the movie, leuke rollen van een sterrencast, vleugje humor en kijkt makkelijk weg. En Ana de Armas is ook hier weer lekker, godver. Echt een popcornfilm. 8.

Das Boot
Sfeervol, beklemmend en claustrofobisch. Indrukwekkend hoe ze zo'n onderzeeër perfect hebben nagemaakt voor de film. En hoe de film met weinig je op het puntje van je stoel laat zitten, bijvoorbeeld de scene dat ze proberen van de bodem los te komen. Het enige dat je ziet is die groep gasten met hun bezwete gespannen hoofden, maar het werkt. 7,5.

Close Encounters of the Third Kind
Eerste helft is tof, lekkere 70's vibe en mysterieus. Zodra ze bij de berg gaan wordt het minder, omdat alles ook zo vol in beeld komt en de boel gewoon sterk verouderd is, maakt de reveal een beetje lachwekkend. Het laatste gedeelte duurt ook eigenlijk 20 minuten te lang. Leukste stuk was dat die geobsedeerde vent helemaal doordraait. Heb eerder ook The Vast of Night (2019) gezien, vergelijkbare film maar met een imo betere uitvoering. Die zou ik een 7,5 geven, deze een 6.

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4764
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

20 mei 2021, 05:54

72. Afbeelding Django Unchained (Quentin Tarantino, 2012)

Geweldige film in herkijk zeker niet slechter op geworden. Waltz, Foxx en DiCaprio zijn freaking awesome. Samuel L Jackson is ook erg tof.

Afbeelding :: 8.6
73. Afbeelding The Boondock Saints

Al jaren niet meer gezien, erg toffe en goede film. norman reedus is tof en rest van de cast ook over deze Vigilantes, heerlijk.


(Troy Duffy, 1999) Afbeelding :: 9.1


74. Afbeelding Pulp Fiction (Quentin Tarantino, 1994)

Tot nu toe ging steeds wat lager met Pulp Fiction, dit keer niet. Jackson, Ving Rhames en Keitel zijn briljant mij betreft en alleen al de soundtrack is zkr 0,5 punt waard of meer. Erg van genoten, erg gaaf.



Afbeelding :: 10.0
75. Afbeelding RoboCop 2 (Irvin Kershner, 1990) :: 7.3

Lekker actie in film die zichzelf niet serieus neemt jongen van 10-12 ofzo is een van bazen van de boeven, zegt genoeg lol

76. Afbeelding Masters of Horror - John Carpenter's Cigarette Burns (John Carpenter, 2005) :: 6.9

Soort The ninth Gate maar dan veel korter over een film Le Absolut Fin de Monde die gevonden moet worden maar die levens gevaarlijk is.


77. Afbeelding Videodrome (David Cronenberg, 1983) Afbeelding :: 9.5


Had al eerder gezien maar veel voelde als nieuw aan, geniale film, erg indrukwekkend.

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1966
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

21 mei 2021, 16:23

American Made
De film “Blow” maar dan met Tom Cruise. Zeer vermakelijke film met grappige kanten en ook nare politieke zaken die worden aangekaart waar we eigenlijk allemaal een klein beetje weet van hebben, maar niets aan kunnen doen. (Maar ook die weet is natuurlijk weer aangekaart.. )
Aanradert.
8/10

You Were Never Really Here
Een soortgelijk getraumatiseerd, contactgestoorde rol voor Joaquin Phoenix als in Joker. Ook hier weer fantastisch acteerwerk. Mooiste moment; het handje vasthouden.
8/10

The Doors
Deze had ik nog niet gezien omdat ik bang was dat Val Kilmer afbreuk zou doen aan het karakter Jim Morrison. Net als na het kijken van All Eyez on Me, Tupac nooit meer hetzelfde zal zijn.
Hij leek me in eerste instantie niet de meest ideale kandidaat, maar na het zien deed hij het perfect en ik vind de film een meesterwerk. Ik heb er van het begin tot aan het eind genoten. Zeker mijn beste vriendin en beste maat verklaren me al jaren voor gek wetende dat ik ook een groot The Doors fan ben (zij ook – hier beide bij “Man Bijt Hond” te zien)

Wanneer ze “The End” performen in de Whisky a Go Go. Brrr prachtig.
9/10

The Ritual
Een redelijke horrorfilm die me deed denken aan een mengelmoes van The Blair Witch, Midsommar en The VVitch.
7/10

Ferry
Aardige prequel op de serie Undercover. Frank Lammers doet het weer aardig en er zit een redelijk goed tempo in.
7/10
Afbeelding

Gebruikersavatar
Limoenlichtje
Lv5
Berichten: 503
Lid geworden op:
28 jul 2017, 17:19

22 mei 2021, 11:46

Army of the Dead (2021)
Een soort mix van Suicide Squad en een shitty versie van Aliens. Dit is een drol van een film. De opening credits lijken nog veelbelovend, maar al heel snel blijkt dat dat verreweg de beste scene is in de film.

De rest van de film verzandt in veel te lange stukken waar helemaal niets gebeurd, slechte karakters, stom melodrama en het geheel neemt zichzelf veel te serieus, ondanks een aantal slechte pogingen tot humor. Het probeert ook veel te veel een soort mythos op te bouwen rondom de zombies wat duidelijk alleen maar is gedaan omdat er al twee prequel films en een serie zijn aangekondigd.

Het meest schokkende aan de film is misschien nog dat het gebruikelijke positieve punt van Zack Snyder films, de mooie cinematografie, hier volledig ontbreekt. Dit is de eerste Snyder film waar de beste man zelf de cinematografie heeft gedaan en het is overduidelijk dat dit niet zijn strong point is. Een groot deel van de scenes in de film zijn out of focus en zien er dus uit alsof ze geschoten zijn door iemand die voor het eerst in hun leven een camera in handen heeft. Als dit eem opzettelijke stilistische keuze is, is het verreweg de meest verwarrende keuze die ik in een lange tijd in een film heb gezien. Waarom zou je opzettelijk je film er zo lelijk uit laten zien?

Anyway, inhoudelijk is de film zoals al gezegd eigenlijk gewoon een slechte versie van Aliens, maar met zombies en een heleboel karakters waar je geen fluit om geeft. Ik weet dat Dave Bautista mede wegens Guardians of the Galaxy nu ren veel gewilde acteur is, maar hij heeft totaal niet het charisma om een leading role als dit te kunnen doen. Daarnaast zit de film vol weird ass narratieve dingen die nooit worden uitgelegd of gewoon halverwege de film volledig worden vergeten. Weer, I assume, met het idee dat dit in een latere serie of vervolg wel zal worden uitgelegd.

Army of the Dead is 2.5 uur die je veel beter ergens anders aan kan besteden en ik snap echt voor geen meter waarom dit de film is waar Netflix een hele franchise omheen wilt bouwen.

2/5

PS: In een hele redelijke move heeft Netflix zelf de opening credits van de film op YouTube geüpload, dus als je de enige scene in de film wilt zien die de moeite waard is kan je hem gewoon daar vinden.

PPS: De muziek is wederom zo obvious als maar kan en fuck you Snyder voor het gebruiken van Zombie van The Cranberries.
Remind yourself that overconfidence is a slow and insidious killer

Gebruikersavatar
Wapper
Lv6
Berichten: 1670
Lid geworden op:
13 jul 2017, 12:51

22 mei 2021, 11:51

Waarom blijf je Zack Snyder films kijken? Soort van Stockholm Syndrome? :lol: je hebt er een hekel aan, waarom je kostbare tijd er telkens aan besteden? Je rants zijn vaak vermakelijk om te lezen dus go ahead hoor maar het is zo bijna zelfkastijding.

Gebruikersavatar
Limoenlichtje
Lv5
Berichten: 503
Lid geworden op:
28 jul 2017, 17:19

22 mei 2021, 12:07

Had dit jaar alle Snyder films gekeken dus één meer moet kunnen! Haha
Remind yourself that overconfidence is a slow and insidious killer

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4764
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

Re:

22 mei 2021, 14:00

Wapper schreef:
22 mei 2021, 11:51
Waarom blijf je Zack Snyder films kijken? Soort van Stockholm Syndrome? :lol: je hebt er een hekel aan, waarom je kostbare tijd er telkens aan besteden? Je rants zijn vaak vermakelijk om te lezen dus go ahead hoor maar het is zo bijna zelfkastijding.
Dat is ook PRECIES ik dacht hahahaha. Couldn't agree more....Jeroen houdt van pijn lijden met films kijken hahaha :lol: :lol: :lol:
Snap ook niet ie blijft doen als ie 1x per 20 Zack Snyders film hooguit 6,5 a 7 geeft, en 9/10x 4 of lager....

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4764
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

Re:

22 mei 2021, 14:01

Limoenlichtje schreef:
22 mei 2021, 12:07
Had dit jaar alle Snyder films gekeken dus één meer moet kunnen! Haha
Stiekem , heel stiekem geniet je r gewoon van :snor: :lol:

Gebruikersavatar
Wapper
Lv6
Berichten: 1670
Lid geworden op:
13 jul 2017, 12:51

22 mei 2021, 14:22

Mja ok, don't we all

Gebruikersavatar
Limoenlichtje
Lv5
Berichten: 503
Lid geworden op:
28 jul 2017, 17:19

Re: Re:

22 mei 2021, 19:55

Aliens (1986)
Om de vieze smaak van "Aliens, maar dan met zombies en slecht" weg te spoelen het origineel weer eens gekeken. Hoewel ik nog steeds geen fan ben van de Alien Queen, blijft het natuurlijk wel een fantastische film.
4.5/5

De Oost (2021)
Net als eerder genoemde Army of the Dead, is dit een film die geen idee heeft hoe het om moet gaan met zijn tijd. Als je een film maakt over Nederlandse oorlogsmisdaden in Indonesië, verwacht ik niet dat je er vervolgens bijna twee uur over doet om bij die oorlogsmisdaden aan te komen.

Maar hetgeen wat deze film het meest nekt is hoe de hoofdpersoon is geschreven. Voor het grootste deel van de film lijkt het alsof het karakter een soort slow descent into madness ingaat, met als gevolg dat hij steeds extremer en racistischer lijkt te worden, maar dan maakt hij in het laatste stuk alsnog een 180 graden turn en vindt hij het opeens weer niet kunnen wat hij wordt opgedragen te doen? Maak een karakter of langzaam steeds haatvoller of laat hem als een soort van verloren idealist zijn moraal behouden. You can't have it both ways, Taihuttu.

Anyway, niet de ophef waard en een onderwerp als dit verdient echt veel beter dan zo'n matige film waarbij eigenlijk alleen de cinematografie echt noemenswaardig is.
2.5/5

Barb and Star Go to Vista Del Mar (2021)
De beste komediefilm sinds Booksmart. Gewoon enorm hilarisch.
4/5

Those Who Wish Me Dead (2021)
Voelt aan als een throwback naar de grotendeels forgettable actie thrillers uit de late jaren 90, dus ik heb geen idee of het nou goed of slecht is dat deze film erg forgettable is.
2.5/5
The Great Volunteer schreef:
22 mei 2021, 14:01
Limoenlichtje schreef:
22 mei 2021, 12:07
Had dit jaar alle Snyder films gekeken dus één meer moet kunnen! Haha
Stiekem , heel stiekem geniet je r gewoon van :snor: :lol:
Nee haha, ik vind het oprecht vervelende films (op de ZSJL cut en Dawn of the Dead na), maar het kijken van slechte films kan je ook veel leren over film. IMO moet je een goede balans hebben tussen goed en slecht.

Case in point, zie de rest van mijn post hierboven.
Remind yourself that overconfidence is a slow and insidious killer

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

24 mei 2021, 14:04

Ik ben begonnen met de Jack Ryan reeks van Tom Clancy. De eerste is natuurlijk

The Hunt for Red October

Heerlijke spy thriller van John McTiernan die gaat over een kat en muis spel diep in de atlantische oceaan. De Red October submarine is onzichtbaar op sonar, uiterust met nukes en maakt koers naar de Amerikaanse kust. Maar er klopt iets niet. Jack Ryan moet er voor zorgen dat er geen nucleaire oorlog uitbreekt. De Russische crew is vrij golden, hij bestaat uit Sean Connery, Sam Neill en Tim Curry.

Nummer 2,

Patriot Games

Harrison Ford zou de rol voor de volgende 2 films overnemen. In Patriot Games verijdelt hij eigenlijk toevallig een aanslag van een IRA splinter fractie op een prominent figuur. Hierbij doodt hij een lid die het broertje is van een extremist gespeeld door Sean Bean. Die maakt er een persoonlijke vete van en rust niet voordat hij Ryan en zijn gezin uit de weg heeft geruimd. Een spannende thriller tot gevolg. Tempo ligt in deze film wat hoger, ook erg leuk.

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

26 mei 2021, 18:27

Clear and Present Danger

Erg goed. Beter dan de vorige 2 eigenlijk, wel minder suspense. Smerige drugsoorlog met een net zo smerige government. Een paar sterke shootouts. Leuke rol van Dafoe ook. Ik doe Sum of All fears nog. En Shadow Recruit sla ik denk ik over, die heb ik niet heel lang geleden gezien en vond ik matig.

Kwam langs een toppertje op Amazon,

Miami Vice

Dit is een bijzondere film. Grappig ook dat deze film (met King Kong) mijn eerste HD film was, destijds op HD DVD. Destijds werd ie vervloekt, maar het is inmiddels een cult klassieker. En ik snap heel goed waarom, ik vind hem bij iedere keer beter worden. Vond hem in 2006 ook eh, omdat ik toen nog er in ging met het idee iets als de serie te gaan zien. Want dat was een soort jeugdsentiment. Een meer likeable Crockett en Tubbs, meer blauwe lucht, stranden, foute pakken, decadentie.. dat verwachtte ik maar dat is de film niet. In feite breekt het de typische buddy movie concepten af. Crockett en Tubbs zijn totaal niet likeable en ze lijken ook niet bepaald close met elkaar (top scene is als ze allebei met hun eigen telefoon staan te bellen). De setting is grauw. De enemies zijn nazi's (en wel wat latijnse drugsdealers). Het is een hele grimmige, broeierige film. En het werkt. Want hoe het geschoten is, zoals de highway shots, de speedboot, de heli, de found footage achtige shootouts, het is een lust voor het oog en de soundtrack is ook fucking sterk. Destijds een nieuwe manier van filmen met digitale cameras, daardoor heeft de film blijvende swag. Ik vind het een van Mann's betere.

Gebruikersavatar
Wapper
Lv6
Berichten: 1670
Lid geworden op:
13 jul 2017, 12:51

01 jun 2021, 22:12

Bioscopen dit weekend weer open! Meteen m'n Cineville geactiveerd en de volgende films gereserveerd voor de komende 2 weken: De Slag om de Schelde; Nomadland; Nobody; In the Mood for Love; 2046.

Eindelijk weer.

Gebruikersavatar
Rolfgang
Lv7
Berichten: 2502
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:46
Locatie: Castricum
Contacteer:

02 jun 2021, 13:14

Ohja, Nobody komt uit! Daar ga ik ook maar even een plekje voor reserveren...
As easy to stop as it is to comprehend.

Gebruikersavatar
Limoenlichtje
Lv5
Berichten: 503
Lid geworden op:
28 jul 2017, 17:19

08 jun 2021, 22:51

Nobody is serieus goed, zeker het kijken waard. Deed me enigszins denken aan de eerste John Wick film. Geen belachelijke backstories, gewoon no-nonsense actieshit.

Anyway, ik ben ook weer in een bios geweest eindelijk:

De Slag om de Schelde (2021)

Mijn grootste probleem met deze film is misschien heel lullig, maar het is de titel. Met een titel als "De Slag om de Schelde" verwacht je een film die zich focust op De Slag om de Schelde en niet "drie ongerelateerde karakters doen dingen in Zeeland en de climax is één gevecht in De Slag om de Schelde". Had je deze titel Zeeland 1944 genoemd ofzo, dan was het veel minder een probleem geweest, maar een titel als "De Slag om de Schelde" impliceert iets wat de film totaal niet aflevert.

Daarnaast heb ik ook mijn problemen met het verhaal. De drie verhaallijnen die we volgen in de film hebben namelijk nauwelijks iets te maken met de Slag om de Schelde, waardoor er eigenlijk nauwelijks een connectie is tussen de climax van de film (een gevecht in de campagne) en wat er in de eerste pakweg 1.5 uur gebeurt. Eén van de hoofdkarakters in de film (de Brit) hoort niet eens in Zeeland te zijn, maar crasht op weg naar Arnhem (Operation Market Garden) en heeft geen idee wat er gaande is.

Er is hier één uitzondering op, maar ook daar maakten de filmmakers de rare keus om het hoofdpersoon (Teuntje) geheel afwezig te laten zijn voor de strijd. De andere verhaallijnen hebben ook problemen met verdwijnende karakters (ofja, ze lopen weg of besluiten achter te blijven, maar je verwacht dat ze dan nog genoemd worden of terugkomen en dat doet de film niet) of het feit dat ze proberen sympathie op te wekken voor een NSB'er (No, just no. Fuck that.).

De film bevat zeker wat goede stukken, vooral in het verhaal van Teuntje, en ziet er properly high budget uit zeker wanneer je je bedenkt hoe de gemiddelde Nederlandse spektakelfilm eruit ziet, maar de bovenstaande shit trekt de film echt serieus naar beneden voor mij.

2.5/5

PS: Maar wel heerlijk om weer in de bioscoop te zitten.
Remind yourself that overconfidence is a slow and insidious killer

Gebruikersavatar
Wapper
Lv6
Berichten: 1670
Lid geworden op:
13 jul 2017, 12:51

09 jun 2021, 17:13

Ik ga vanavond naar Nobody, hoop dat ik hem net zo tof vind.

De Slag om de Schelde ook gezien, kan me opzich wel vinden in wat je zegt. Het stelt storywise gewoon niet zo heel voor en denk dat 3 verhaallijnen sowieso iets too much is voor een film als deze. Ze proberen overigens heus geen sympathie op te wekken voor een NSB'er, weet niet hoe je daarbij komt? Vond het verder wel goed vermaak in ieder geval, het zag er mooi uit allemaal en de actie was goed. Zou een 7 geven. Een 7+ als dat Zeeuwse accent niet zo debiel klonk lol.

Nomadland ook eindelijk gezien, en moet zeggen dat ik er zeker mee kan leven dat deze de Oscar voor beste film heeft gewonnen. Het is gewoon een prachtige film vol emotie, mooie dialogen, een inkijk in een totaal andere levensstijl, vette beelden, en dat allemaal onder een soundtrack van Einaudi. Even naast de sterke rol van Frances McDormand had ik echt een zwak voor Swankie, een van de nomads. Later even opgezocht en ze blijkt niet eens een actrice te zijn maar daadwerkelijk een nomad. Dat soort shit vind ik cool. 8,5.

Gebruikersavatar
Limoenlichtje
Lv5
Berichten: 503
Lid geworden op:
28 jul 2017, 17:19

11 jun 2021, 04:31

Nou ja, één van de drie hoofdkarakters is een NSB'er die struggled met zijn geweten en
Spoiler:
aan het einde dat meisje redt en een heldendood sterft
. Dus ja, sympathie voor een NSB'er.

Op zich denk ik niet dat drie verhaallijnen per se teveel was voor een film als deze. Ik snap het idee ook wel, met dat het drie verschillende viewpoints geeft op de strijd. Behalve dat twee van de drie karakters nauwelijks iets te maken hebben met die strijd. Het was beter geweest als het bijvoorbeeld focuste op dat meisje (maar haar dan wel echt een onderdeel van het verzet maakt ipv zo'n beetje half wel/half niet), een Canadese legeraanvoerder en misschien een duidelijke villain aan de kant van de Duitsers in de vorm van bijvoorbeeld die dikke Nazi dude met zijn slechte been.

Dan had je op zich een sterke verdeling gehad met de burger/verzet kant, de Geallieerden en de Nazi's. In plaats van dat had je nu de burgerkant (met een enorme anticlimax), een random Britse soldaat die daar niet eens hoort te zijn en een random Duitse soldaat die ook niet veel te zeggen heeft.
Remind yourself that overconfidence is a slow and insidious killer

Gebruikersavatar
Wapper
Lv6
Berichten: 1670
Lid geworden op:
13 jul 2017, 12:51

Re:

11 jun 2021, 10:07

Limoenlichtje schreef:
11 jun 2021, 04:31
Nou ja, één van de drie hoofdkarakters is een NSB'er die struggled met zijn geweten en
Spoiler:
aan het einde dat meisje redt en een heldendood sterft
. Dus ja, sympathie voor een NSB'er.
Vind dat je best vaak zwart/wit denkt.. evil = evil, good = good en waag het eens daar nuance in aan te brengen. Wat dat betreft zie ik het meer als het yin/yang gebeuren, met stukjes goed in het kwade en stukjes kwaad in het goede. Dat de ideologie kwaadaardig is trekt de film helemaal niet in twijfel, ze kijken slechts naar hem als persoon. Vergeet niet dat NSB'ers, Nazi's, etc, ook mensen waren met uiteenlopende emoties en karaktereigenschappen, ook al dienden ze iets verschrikkelijks. Hij wordt duidelijk afgebeeld als asshole maar heeft het ook in zich om 1 ding goed te doen, en dat is heus niet onrealistisch. En daar heb jij dan een probleem mee. Ik vind het tbh best merkwaardig om alleen zo'n eenzijdig beeld te willen zien, maar gelukkig voor jou zijn er nog talloze andere oorlogfilms waarin Duitse soldaten een copy/paste cardboard cutout zijn die simpelweg worden afgeschoten als het kwaad dat ze symboliseren. Het is natuurlijk een stuk makkelijker om er op die manier over na te denken. Alsof het geen mensen waren maar een soort duivels.

Anyway, Nobody ook gezien. Holy shit :lol: had hem niet zo heftig verwacht, lol. Een echte popcornfilm. Moest lachen om die Russen, van die classic onderwereld figuren zoals in Steven Seagal flicks. Gaat nergens over allemaal maar de actie was dope en de humor was leuk. 7/10.

Gebruikersavatar
Wesley
Lv6
Berichten: 1245
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:37

11 jun 2021, 16:41

Beetje hetzelfde als de mensen die Hitler altijd afschilderen als een harteloos monster zonder emoties. Dat is juist gevaarlijk. Het was een man met gevoelens, loved ones en mensen waar hij om gaf. Net zoals jij en ik.

Iedereen kan de volgende Hitler zijn. Daar letten mensen niet op als ze iemand afschilderen als kwaadaardig cartoonesque monster.
:huillie:

Gebruikersavatar
Limoenlichtje
Lv5
Berichten: 503
Lid geworden op:
28 jul 2017, 17:19

13 jun 2021, 07:04

Mwuah, er is een verschil tussen het tonen van de menselijke kant van een (in dit geval) Nazi en een karakter waar mensen mee worden verwacht te sympathiseren. Een goed voorbeeld van dat eerste (om aan te haken op Wesley hierboven) is Der Untergang. Briljante film die Hitler vanuit een heel menselijk perspectief toont en niet alleen als het monster dat wij meestal van hem maken. Maar de film vraagt ons nooit om sympathie te tonen voor Hitler of de anderen in de bunker en laat ook duidelijk zien dat zelfs oude en gebroken Hitler een gevaarlijke man is. Een ander goed voorbeeld is de Duitse commandant in Zwartboek waar Carice voor valt.

Die Nazi-dude in de Slag om de Schelde wordt daarentegen vanuit een duidelijke sympathieke invalshoek getoond. Dat hij aan het einde een solemn sterfscene krijgt waar de rest van de hoofdkarakters in stilte bij kijken (en het meisje zelfs een traantje laat), brengt duidelijk de boodschap "wees verdrietig" en daar heb ik zoiets van "Nee, fuck dit, dude was een Nazi". En misschien was het doel van de makers van Slag om de Schelde wel om hem als menselijk, maar niet per se sympathiek af te beelden, maar dan hadden ze dit een stuk beter moeten aanpakken want de manier hoe het nu in de film zit komt iig op mij over als een soort van halfslachtige poging om een te zeggen "Ja, hij was een Nazi, maar ook wel een goede gast" and you can miss me with that shit.

Maar uiteindelijk is het niet zo'n groot punt tegen de film voor mij. Het grotere struikelblok met het Duitse plot (alsook het Britse plot) is dat het uiteindelijk nauwelijks een rol speelt in het conflict waar de film over zegt te gaan.
Remind yourself that overconfidence is a slow and insidious killer

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

22 jun 2021, 19:36

Nobody was erg leuk. Weet niet of ik hem beter vind dan John Wick. Hoewel Nobody wel een betere pacing had, bij John Wick en dan vooral 3, had ik op een gegeven moment zoiets van het mag wel eindigen. Nobody was precies lang genoeg.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten