Het Grote Filmtopic

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4765
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

01 dec 2020, 07:47

Ja ik snap je helemaal Dural. Helemaal met je eens. Ik ook wel eens XTC, perongeluk LSD whatever maar die troep als Crystal Meth en Smack nooit van me leven niet. Sowieso rest van me leven nooit meer alcohol en drugs. Film is erg goed idd ja. Zeer confronterend. Iedereen is zwaar verslaafd

Gebruikersavatar
Folk
Lv2
Berichten: 89
Lid geworden op:
29 jan 2018, 10:16

19 dec 2020, 18:10

Cyberpunk 2077 Phoenix Program

Waarschijnlijk dat ik het spel nooit ga spelen, maar deze fanfilm is ontiegelijk tof. De vecht choreografie en oog voor detail is beter dan menig hollywood-productie. De Matrix en John Wick knipogen zijn ook goed gedaan :lol:


no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4765
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

21 dec 2020, 14:49

The Thin Red Line

Weer eens gekeken. Geweldig film, iets wat lang maar dat stoort niet. Nick Nolte als de Kolonel is geweldig. Eerste 2/3e van film tijdens battle got the hill is echt subliem. Daarna valt iets uit elkaar, nog steeds erg goed. En wat sterren cast, damn. 



9/10

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1969
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

22 dec 2020, 10:41

Ben met een Gaspar Noe marathon bezig, maar kan nergens legaal Enter the Void fixen. Iemand een tip via PB wellicht?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Yellow
Lv6
Berichten: 1811
Lid geworden op:
11 jul 2017, 13:07

22 dec 2020, 13:05

Hoezo legaal? :X

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1969
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

22 dec 2020, 19:08

Hoeft ook niet, maar ben d'r niet zo in thuis op de niet legale wijze. Vandaar dat ik voorzichtig via pb vroeg :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

25 dec 2020, 11:31

Die Hard 2: Die Harder

De beste, en waarschijnlijk met het origineel mijn favoriete X-mas film.

Die Hard 2 heeft een betere pacing dan het origineel, en is net weer wat smakelozer..Sadler is geen Rickman, maar toch zijn deze bad guys nasty. Gewoon als waarschuwing blazen ze een Boeing vol passagiers op. Don't fuck with us. Kan je tegenwoordig als regisseur niet meer maken. Heerlijk.

Franco Nero en Sipowicz in leuke bijrol.

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4765
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

Re:

25 dec 2020, 15:13

R-Type schreef:
25 dec 2020, 11:31
Die Hard 2: Die Harder

De beste, en waarschijnlijk met het origineel mijn favoriete X-mas film.

Die Hard 2 heeft een betere pacing dan het origineel, en is net weer wat smakelozer..Sadler is geen Rickman, maar toch zijn deze bad guys nasty. Gewoon als waarschuwing blazen ze een Boeing vol passagiers op. Don't fuck with us. Kan je tegenwoordig als regisseur niet meer maken. Heerlijk.

Franco Nero en Sipowicz in leuke bijrol.
Ik heb Die Hard 2 in 2017 voor het eerst gezien. Ik verwachtte er niks van en vond het een 6,7 , erg vermakelijk. Maar ik vind het zeker niet toffer dan deel 1. Maar wel erg van genoten.
Tijdje terug ook Pointbreak gezien, was gaaf. Wijlen Patrick Swayze en Keanu Reeves. Garey Busey was ook gaaf.

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

25 dec 2020, 17:30

Ze ontlopen elkaar niet veel en 2 leent inderdaad veel van de eerste. Maar hij doet wat een sequel moet doen; hij is harder, sneller en grootser. Komt vrijwel direct op gang, en kijkt gewoon lekker weg. DH1 is meer een suspense film met meer character building, Gruber (die zich nog even als hostage voordoet en nog een tijdje een band met John heeft) is ook interessanter dan Stuart die John eigenlijk maar 1x ziet. Maar toch, 2 houdt het nog wel relatief gering zonder weer voor een flatgebouw te gaan, het is een airport en omringend gebied. Bij 3 is het heel NYC en 4 is zo'n beetje een hele staat. 5 is nooit gemaakt. Wat alle sequels na 2 gemeen hebben is dat de Xmas feel weg is.

Point Break is ook wel tof. Het is duidelijk waar Fast and the Furious 1 zijn plot vandaan haalt. Het is bijna een identieke film.

Gebruikersavatar
Limoenlichtje
Lv5
Berichten: 503
Lid geworden op:
28 jul 2017, 17:19

25 dec 2020, 23:24

Kerstmis vol films!

Soul (2020)

Probeert iets te hard, maar heeft uiteindelijk wel zijn hart op de juiste plek. Jammer alleen dat het mij continu aan betere films, zowel van Pixar als andere makers deed denken. Maar ik zou deze absoluut aanraden als je niets te doen hebt en toch al een Disney+ account hebt.

Pixar heeft beter gemaakt, maar ook aboluut slechter. De soundtrack door Trent Reznor en Atticus Ross slaps though.

3.5/5

David Byrne's American Utopia (2020)

En over goede soundtracks gesproken, dit optreden van David Byrne is een droom. Niet alleen is de muziek enorm goed, de show is ook nog eens een genot om te kijken met alle choreografie en de unieke keus om ieder bandlid vrij te kunnen laten bewegen. Politiek gezien is de show tevens een hele sterke oproep voor verbetering. Liefde aan alle kanten, fantastische muziek en een waardige opvolger van de Talking Heads film Stop Making Sense.

Eén van de hoogtepunten van het jaar, zonder twijfel.

5/5

Carol (2015)

Dit is één van de beste films van afgelopen decennium en blijft een prachtige film om te kijken tijdens Kerst (of welke ander moment in het jaar).

5/5

Wonder Woman 1984 (2020)

Dit was in echt ieder opzicht slechter dan de eerste film en ik was niet eens zo'n grote fan van de eerste film. Dit is gewoon je standaard 13-in-een-dozijn superheldenfilm die op geen enkele manier noemenswaardig is. Hoewel, het einde nadert 'zo slecht dat het hilarisch is' gebieden, dus wat dat betreft misschien wel weer noemenswaardig.

Ook bizar: Er zit geen 80's muziek in de film, behalve één party scène waar Frankie Goes to Hollywood op de achtergrond draait. Serieus, wat de fuck? Die punten had je simpel kunnen scoren, WB.

En finally, de situatie Steve Trevor (Chris Pine) is.... euhm, vrij problematisch. Ik zal niet spoilen voor mensen die hem nog willen zien, maar Wonder Woman is misschien een verkrachter aan het einde van de film? It's weird.

1.5/5
Remind yourself that overconfidence is a slow and insidious killer

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4765
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

26 dec 2020, 08:20

Nee Jeroen, das kut? Dus ook niet eens Bue Monday van New Order die je wel in de trailer hoort? :(

Gebruikersavatar
Limoenlichtje
Lv5
Berichten: 503
Lid geworden op:
28 jul 2017, 17:19

26 dec 2020, 12:47

Nee, de soundtrack is één en al orchestrale Hans Zimmer muziek. En niet goede Hans Zimmer, het klinkt alsof Zimmer het in een middagje in elkaar heeft geflanst.
Remind yourself that overconfidence is a slow and insidious killer

Gebruikersavatar
Wesley
Lv6
Berichten: 1248
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:37

27 dec 2020, 17:18

Soul geen 5/5 geven is een hatecrime, Jeroen.
:huillie:

Gebruikersavatar
Limoenlichtje
Lv5
Berichten: 503
Lid geworden op:
28 jul 2017, 17:19

28 dec 2020, 07:34

Ik vond hem niet zo super goed sorry haha. Erg leuk, maar niet zo goed als bijvoorbeeld een Coco of een Toy Story 4 (wanneer we het over recente Pixar films hebben).
Remind yourself that overconfidence is a slow and insidious killer

Gebruikersavatar
Wesley
Lv6
Berichten: 1248
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:37

28 dec 2020, 23:27

Je laat je white privilege zien.
:huillie:

Gebruikersavatar
Limoenlichtje
Lv5
Berichten: 503
Lid geworden op:
28 jul 2017, 17:19

29 dec 2020, 05:52

I dunno, de film waar de zwarte man voor 90% van de film niet in een zwart lichaam zit vind ik nou niet bepaald een pinnacle van diversiteit in storytelling.
Remind yourself that overconfidence is a slow and insidious killer

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1969
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

31 dec 2020, 13:11

About Time
Een soort Groundhog Day meets Nothing Hill. Tim, zijn pa en de rest van de mannen uit het verleden in zijn familie hebben een gave. Door in het donker in de kast te gaan staan met gebalde vuisten en ogen dicht kunnen zij terug naar hun eigen verleden. Ipv heel veel geld te fixen, kiest Tim ervoor om de liefde van zijn leven te regelen. Dit tijdreizen levert wat veranderingen mee die je na de Back to the Future reeks wel zo'n beetje verwacht. Het is een vermakelijk, maar er had veel met het gegeven gekund.
7/10

All the Bright Places
Een liefdesdrama in dezelfde categorie als The Fault in Our Stars. Eigenlijk een kopie als je kanker wisselt met zelfdoding. De boodschap is altijd wel mooi bij dit soort films en ondanks dat het verre van de originaliteitsprijs verdient, is het wel vermakelijk.
6/10

Soul
Een hele goede Pixar weer, maar als je het naast de beste van Pixar zet doet het wel iets onder imo. Over het algemeen voelde de film aan als La La Land meets Coco. Nu hopen dat Pixar er met al deze 'het hiernamaals is fantastisch' films niet een golf ontketend van ongelukkige kindjes die dit versneld gaan opzoeken ^_^'
Net aan 8
Afbeelding

Gebruikersavatar
Limoenlichtje
Lv5
Berichten: 503
Lid geworden op:
28 jul 2017, 17:19

01 jan 2021, 08:59

Okay, 2020 is voorbij en unlike andere jaren ziet het er ook niet echt naar uit dat er veel 2020 films nog uit moeten komen die mogelijk de moeite zijn, op Minari en Saint Maud na, maar geen idee wanneer die in de bioscoop zullen verschijnen. Want Corona.

Dus without further ado, let me present mijn Top 10 2020 films die ik gezien heb. Zoals gebruikelijk zet ik in deze lijst alleen films die echt 2020 releases zijn en niet gewoon films die in Nederland in 2020 uit zijn gekomen. Dus geen Uncut Gems, maar weet dat het een briljante film is die je moet kijken.

Ook heb ik niet de Small Axe afleveringen/minifilms hierin meegenomen, omdat de status hiervan een beetje tussen tv en film in ligt.

So....

10. Never Rarely Sometimes Always
Zeer krachtige film over de pijn die een (jonge) vrouw door moet gaan in Amerika om een abortus te laten doen. Wat ik bovenal sterk vind aan deze film is dat het nooit echt het verhaal van een mannelijk perspectief laat zien of echt de mannen een rol laat spelen. Dit is een verhaal over en door vrouwen en met deze film maakt Eliza Hittman het sterke statement dat mannen hierin eigenlijk ook gewoon niets te zoeken hebben.

9. Shirley
En over sterke films vanuit een vrouwelijk perspectief gesproken... Shirley. Shirley is een zeldzaam geval van een film die een fictieverhaal vertelt over een echt bestaand persoon, in dit geval Amerikaanse horrorschrijfster Shirley Jackson (Hauning of Hill House, The Lottery). De film toont Shirley Jackson en haar man eigenlijk als karakters die recht uit één van Jackson's verhalen zouden kunnen komen die een jong koppel terroriseren voor hun eigen gain en het is verrukkelijk. Precies het soort gitzwarte komedie waar ik van hou.

8. Possessor
Brandon Cronenberg (zoontjelief van David Cronenberg) laat zien dat hij goed naar zijn vaders werk heeft gekeken. Possessor is een fantastische body horror die angstaanjagende visuals en praktische special effects combineert met een sterk horrorverhaal dat aanvoelt als één van de sterkere Black Mirror afleveringen qua thematiek en uitvoering.

7. Da 5 Bloods
De eerste Spike Lee film in deze lijst. Da 5 Bloods was een fantastisch alternatief Vietnam verhaal dat de thematiek van klassieke Vietnam films effectief weet te combineren met verhalen van zwarte woede en pijn en moderne politiek. Enorm sterk werk en één van mijn favoriete moderne Spike Lee films.

6. The Invisible Man
Gewoon een hele sterke no-nonsense horror film die het verhaal van The Invisible Man briljant in een modern jasje hijst. In plaats van een megalomane gestoorde wetenschapper is deze Invisible Man een psychotische stalker en manipulator en de film, verteld vanuit het oogpunt van het slachtoffer, wordt er des te sterker op. Briljant gebruik van camera en geluid ook.

5. First Cow
Oliebollen en koeien als metafoor voor hoe kapitalisme de onafhankelijke ondernemers naait. Fantastische western met een unieke approach. Gaat dat zien!

4. Wolfwalkers
De beste feature length animatie van het jaar. Cartoon Saloon staat al geringe tijd op mijn lijstje met favoriete filmstudio's en met Wolfwalkers laten ze weer perfect zien waarom dat is. Prachtige, hartverwarmende animatie en wat mij betreft een instant klassieker. Ik bereid me nu al voor op de teleurstelling wanneer dit bij de Oscars wordt verslagen door Soul.

3. David Byrne's American Utopia
De tweede Spike Lee film op deze lijst. Ik ben een enorm Talking Heads fan en een grote reden hiervoor was de live film Stop Making Sense. Dus uiteraard was ik hyped toen ik hoorde dat David Byrne een nieuwe livefilm had gemaakt en American Utopia maakt mijn verwachtingen meer dan waar. Het is een super energieke, super enthousiaste show die mij mee deed zingen, dansen en een beetje deed huilen (ik mis dit soort concerten en shows, ja?! Laat me :(). Er zit ook een sterke activistische kern in de film die ik heel erg waardeerde.

2. I'm Thinking of Ending Things
Nieuwe Charlie Kaufman films zijn altijd hype en deze film is misschien wel één van mijn favoriete films van hem. Een heerlijke mindbendy ervaring die dingen aan de kaak stelt zoals toxic masculinity, mediaobsessie en interpersoonlijke relaties. Love it.

1. World of Tomorrow Episode Three - The Absent Destinations of David Prime
Don Hertzfeldt's World of Tomorrow films zijn enkele van mijn favoriete films van het afgelopen decennium. Het diep deprimerende, altijd ontwikkelende science fiction verhaal van een stel klonen van een meisje genaamd Emily die tijd en ruimte doorkruisen om iets van geluk te vinden weet mij altijd diep te raken en in deze derde "aflevering" doet hij het gewoon weer.

De meest verrassende twist van dit derde deel was misschien nog wel hoe high concept het werd. Waar de eerste twee delen vooral op het persoonlijke speelden, breidt Hertzfeldt hier zijn universum uit met future tech, alternatieve tijdlijnen, space advertisements en hersenopslagruimtes. Best indrukwekkend ook hoe Hertzfeldt een meer kloppend, yet meer mindfucky sci-fi verhaal kan maken in een halfuur dan wat Christopher Nolan doet in meer dan twee uur.

------

En in het kort ook, de Flop 5 van 2020

5. Wonder Woman 1984
What the hell happened? Wonder Woman was één van de sterkste DC films met prachtige scenes, goede karakters en een sterke boodschap. Dit vervolg pakt dat allemaal en gooit het in de prullenbak. WW84 is een compleet nonsensical verhaal, dat haar karakters slechts als karakterschetsen behandeld en met een enorm problematische boodschap die de film met behulp van bad faith arguments en manipulatie ondersteunt. Oh, en Wonder Woman is een low-key verkrachter en de film is best racistisch. Fuck deze film.

4 & 3. Lost Girls & Love Hotels & Last Moment of Clarity
Ik moet eens stoppen met het kijken van films omdat er een mooie vrouw in meespeelt.

2. Artemis Fowl
Nee. Het verbaast mij oprecht dat Disney dit oorspronkelijk in de bioscoop wilde uitbrengen, alles hieraan voelt als "goedkope televisiefilm".

1. Mulan
Mulan is een misguided, enorm cynische en zielloze live action remake waarvan Disney voor de productie mensenrechtenschending heeft genegeerd. Misschien is Mulan technisch gezien niet de slechtste film van het jaar, maar de productie shit maakt het bestaan van de film basically a hate crime.
Remind yourself that overconfidence is a slow and insidious killer

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4765
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

01 jan 2021, 11:37

Mijn top 10 films die ik in 2020 gezien heb. Sommige zjn in 2019 uitgekomen maar ik zag ze in 2020.

1. Colour out of Space
Gewoon echt heel goed en gaaf. Meneer Kooi is weer enorm in vorm in deze film, net als in Mandy bijvoorbeeld. Ja hij heeft natuurlijk zat slechte rollen, maar daar is dit absoluut geen van. TIjdje geleden ook het boek verhaal gelezen, dit is zeker niet slechter in mijn ogen. Geweldige film

2. Bait
Tijdens mijn tijdelijke thuis kijk Cineville periode. Hele gave zwart wit/sepia film over een Brits vissers dorpje waar van alles gebeurd. Montage is geweldig, en verhaal en acteerwerk ook.

3. The Invisible Man
Gewoon ontzettend spannend , goed en tof. Elisabeth Moss is hard aan de weg aan het timmeren, de laatste jaren. Ik weet nog steeds niet hoe precies in elkaar steekt, maar het is genieton geblazen.

4. Babyteeth
5. Possessor
6. Uncut Gems
7. 1917
8. The Lighthouse
9. Les miserables
10. 7500

Gebruikersavatar
Limoenlichtje
Lv5
Berichten: 503
Lid geworden op:
28 jul 2017, 17:19

Re: Het Grote Filmtopic

01 jan 2021, 21:11

Hier is trouwens mijn volledige jaaroverzicht van wat ik heb gezien qua films (en miniseries):

https://letterboxd.com/jwitjes/year/2020/

Voor wie geïnteresseerd is hierin.
Remind yourself that overconfidence is a slow and insidious killer

Gebruikersavatar
Yellow
Lv6
Berichten: 1811
Lid geworden op:
11 jul 2017, 13:07

02 jan 2021, 16:19

Ik heb volgens mij nauwelijks films uit 2020 gezien dit jaar. Corona raakt de filmwereld ook gewoon hard (qua inspiratie in ieder geval) heb ik het idee.

Indiana Jones and the Temple of Doom (Steven Spielberg, 1984)
Vind deze wel een stuk minder dan deel 1 met al dat India en voodoo gebeuren enzo. Blijf bij je leest zou ik zeggen qua avonturen en schatten jagen.

6/10

Star Wars: Episode IV: A New Hope (George Lucas, 1977)
Na Indiana Jones nog een gat uit m'n cultuurgeschiedenis vullen. Besloten ze op volgorde te kijken van uitkomen, want het lijkt me superkut om van een nieuwe film weer naar een oude film te gaan en het is leuk om te kijken hoe de tijd langzaam invloed heeft op alle films. Ik heb eigenlijk nooit de behoefte gehad deze films te zien, en vond het design/art direction nooit zo aanlokkelijk, cliche en kinderachtige robots etc. Maar ik moet zeggen dat ik me er wel mee vermaakt heb. Zeker het begin waarin een voor een verschillende epische personages de intreden doen, die ik natuurlijk al lang kende zonder de films gezien te hebben, tot en met Harrison Ford/Indy aan toe. Dat was eigenlijk gewoon de Ryan Gosling van zijn tijd. De film is in sommige opzichten wel matig, maar het verhaal is gewoon solid natuurlijk en de karakters iconisch. Ook het design/artwork is juist een van de sterke punten van de film. De scenes, werelden, karakters en voertuigen zijn erg mooi gemaakt. Zeker voor de tijd, als ik het vergelijk met Terminator oid qua special effects. Al las ik wel dat sommige dingen er later blijkbaar nog zijn ingezet.

Het gevecht
Spoiler:
tussen Obi Wan Kenobi en Darth Vader is wel legendarisch slecht overigens, haha wtf. Qua choreografie in ieder geval, het blijf evengoed iconisch.
8/10

Kom er nu trouwens achter dat Indiana Jones en Star Wars allebei door George Lucas geschreven zijn :)

Gebruikersavatar
Wapper
Lv6
Berichten: 1670
Lid geworden op:
13 jul 2017, 12:51

02 jan 2021, 16:38

Was wel nieuwsgierig naar De Slag om de Schelde, jammer dat die lockdown timing precies tegelijk viel daarmee.

Gebruikersavatar
Yellow
Lv6
Berichten: 1811
Lid geworden op:
11 jul 2017, 13:07

02 jan 2021, 17:05

Ja die leek me wel tof inderdaad, hoewel ben geen fan van Nederlandse films.

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4765
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

02 jan 2021, 22:11

Niet met je eens 0. Laatst ook Temple of Doom gezien. Vind geweldig. Spannend en ziek fucking grappig.

Gebruikersavatar
Wapper
Lv6
Berichten: 1670
Lid geworden op:
13 jul 2017, 12:51

Re:

03 jan 2021, 12:39

Yellow schreef:
02 jan 2021, 17:05
Ja die leek me wel tof inderdaad, hoewel ben geen fan van Nederlandse films.
'Onze' films voelen meestal ook gewoon aan als een uit de hand gelopen middelbare schoolproject. Juist daarom zo geïnteresseerd in deze, de kwaliteit droop iig van de trailer af :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten