Het Grote Filmtopic

Gebruikersavatar
Limoenlichtje
Lv5
Berichten: 503
Lid geworden op:
28 jul 2017, 17:19

Re: Het Grote Filmtopic

11 apr 2020, 00:26

Ook maar Interstellar weer gekeken na de discussie van gisteren.

First things first, de film ziet er nog steeds echt prachtig uit (zodra ze de ruimte ingaan dan, daarvoor is het dezelfde bruine rotzooi die vrijwel alle 'realistische' post-apocalyps films hebben) . De ijsplaneet waar Matt Damon op bivakkeert is denk ik wel het pronkstuk van de film en dat is direct gevolgd door de fantastische docking scène waar de soundtrack en cinematografie op een prachtige manier bij elkaar komen. Erg mooie showpiece voor 4K.

That said, buiten het audiovisuele om vind ik dit dus nog steeds eigenlijk één van de zwakste Nolan films. Het wil heel duidelijk een soort 2001: A Space Odyssey zijn in grootsheid, maar hapert enorm in de uitvoering. Waar Space Odyssey enorme vraagstukken aan de tand voelt, vol met psychologie en allegorie komen de broertjes Nolan niet heel veel verder dan 'love conquers all' en kennelijk waren zij daar al bang dat mensen het niet zouden begrijpen, dus blijven ze maar uitleggen en uitleggen hoe alles in elkaar zit. Zeker een specifieke scène in de derde acte van de film is hier schuldig aan, terwijl als je een beetje op hebt gelet tijdens de film je best al wel weet wat daar nou precies aan de hand is.

De film is tegelijkertijd ook echt veel te sentimenteel. Ik hou best wel van sentiment hier en daar als de film het verdient (zie de scène waar Cooper 23 jaar aan videoboodschappen terugkijkt), maar wanneer deze film zijn hele climax ophangt aan een soort sentimenteel/liefde-powered tijdreis gimmick ben ik wel klaar. Het is niet clever, het is niet diep en al helemaal niet origineel. Maar goed hè, 'love conquers all', aldus de boodschap van de film.

Er zitten ook een paar andere boodschappen in de film, maar ook die gaan niet echt heel veel dieper dan je standaard middelbare school ruimteverhaal. Dat hele stuk met Matt Damon voelt misplaatst (ondanks de prachtige beelden) en voelt een beetje alsof de Nolans er nog even last-minute nog een conflict in de film wilden gooien. De thematiek achter dit segment is overigens veel beter gedaan in bijvoorbeeld Moon uit 2009, aangezien het hier een beetje halfbakken in de film wordt gepropt en verder slechts weinig raakvlak heeft met de andere thema's.

Al met al doet het mij (net als toen) een beetje denken aan Gravity. Beide zijn high-profile ruimtefilms van enorm high-profile regisseurs die allebei buiten zeer indrukwekkende technische kunstjes eigenlijk vrij weinig nieuws brengen.

2.5/5
Remind yourself that overconfidence is a slow and insidious killer

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1969
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

11 apr 2020, 03:14

Waarschijnlijk heb je weer heel de film gedacht dat het een documentaire was ;)
Afbeelding

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4765
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

Re:

11 apr 2020, 10:46

SmartTies schreef:
11 apr 2020, 03:14
Waarschijnlijk heb je weer heel de film gedacht dat het een documentaire was ;)
Jeroen is al heellang kritisich over films en series, had je dat nog niet door dan? Hij kan zijn eigen snij tafel beginnen ;)

Gebruikersavatar
Limoenlichtje
Lv5
Berichten: 503
Lid geworden op:
28 jul 2017, 17:19

11 apr 2020, 10:51

Ik vind het gewoon belangrijk om kritisch te zijn op films. Geeft mij ook meer vermaak bij het kijken van films (zelfs degene waar ik niet gek op ben). Ik kan ook gewoon alleen maar films kijken waarvan ik weet dat ik ze (waarschijnlijk) fantastisch ga vinden, maar dan wordt het allemaal ook zo saai hè.

Overigens betekent dat ik een 2.5/5 geef aan Interstellar niet dat ik het niet leuk vond om hem weer te zien, want op technisch niveau is de film echt een pareltje.
Remind yourself that overconfidence is a slow and insidious killer

Gebruikersavatar
Yellow
Lv6
Berichten: 1811
Lid geworden op:
11 jul 2017, 13:07

11 apr 2020, 11:46

Tsja je moet ook geen Kubrick verwachten als je Nolan kijkt :P Nolan maakt films voor het grote publiek, geen arthouse films. Wat je zegt qua diepgang kan je in principe over al zijn films zeggen. Ik had overigens wel de hele film soort van het gevoel naar een Cosmos episode te kijken, dusja, maar ik was daarom ook blij met het meer fantasierijke einde.

Ik vond het einde ook wel clever en origineel. Welke film heeft dan een soortgelijk concept/einde? "Love conquers all" kan je zo sentimenteel opvatten als je wilt, ik zag het meer als op een wetenschappelijke manier kijken naar 'liefde', of beter 'aantrekkingskracht'. Dus dat aantrekkingskracht voorbij kan gaan aan tijd, waarneming etc.. Dit is van hetzelfde soort diepgang als bijv. een Prestige oid.

Uiteindelijk is het ook een film ja over relatie tussen vader en dochter, dat kan je sentimenteel vinden, maar dat werd echt nooit too much, Cooper was notabene na een minuutje alweer terug op weg naar de ruimte na zijn ontmoeting met Murph.

Maargoed hoe meer arthouse films je kijkt met hetzelfde soort concept, hoe kritischer je wordt misschien...

En Gravity heb ik een paar dagen terug nog gekeken, dat is echt een compleet ander verhaal qua 'diepgang'

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4765
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

Re:

11 apr 2020, 12:25

Limoenlichtje schreef:
11 apr 2020, 10:51
Ik vind het gewoon belangrijk om kritisch te zijn op films. Geeft mij ook meer vermaak bij het kijken van films (zelfs degene waar ik niet gek op ben). Ik kan ook gewoon alleen maar films kijken waarvan ik weet dat ik ze (waarschijnlijk) fantastisch ga vinden, maar dan wordt het allemaal ook zo saai hè.

Overigens betekent dat ik een 2.5/5 geef aan Interstellar niet dat ik het niet leuk vond om hem weer te zien, want op technisch niveau is de film echt een pareltje.
Uiteraard snap ik 100%. Ik ben jaloers hoe kritisch jij er op bent en sommige anderen op Whatiwatch. Maar ik heb ook regelmatig gevoel dat je af en toe geen lol meer in hebt maar soms aan cherry picking bent. Dat is zkr waar als je alleen maar films gaat kijken die fantastisch zijn kan het uiteindelijk saai worden....
Heb je nog keer url naar je letterbox? Dan ga ik kijken wat je met Vitamine Cineville tot dusver gezien hebt?

Gebruikersavatar
Limoenlichtje
Lv5
Berichten: 503
Lid geworden op:
28 jul 2017, 17:19

Re: Re:

11 apr 2020, 12:31

The Great Volunteer schreef:
11 apr 2020, 12:25
Limoenlichtje schreef:
11 apr 2020, 10:51
Ik vind het gewoon belangrijk om kritisch te zijn op films. Geeft mij ook meer vermaak bij het kijken van films (zelfs degene waar ik niet gek op ben). Ik kan ook gewoon alleen maar films kijken waarvan ik weet dat ik ze (waarschijnlijk) fantastisch ga vinden, maar dan wordt het allemaal ook zo saai hè.

Overigens betekent dat ik een 2.5/5 geef aan Interstellar niet dat ik het niet leuk vond om hem weer te zien, want op technisch niveau is de film echt een pareltje.
Uiteraard snap ik 100%. Ik ben jaloers hoe kritisch jij er op bent en sommige anderen op Whatiwatch. Maar ik heb ook regelmatig gevoel dat je af en toe geen lol meer in hebt maar soms aan cherry picking bent. Dat is zkr waar als je alleen maar films gaat kijken die fantastisch zijn kan het uiteindelijk saai worden....
Heb je nog keer url naar je letterbox? Dan ga ik kijken wat je met Vitamine Cineville tot dusver gezien hebt?
Nitpicking is iets wat door typetjes als Cinemasins wordt gedaan, ik probeer wel altijd iets dieper te kijken dan "dit ding wordt niet goed uitgelegd, slechtste film ooit!!!!".

Ik heb overigens tot nu toe nog helemaal niets via Vitamine Cineville gekeken haha, moet daar toch echt eens gebruik van maken :p

Anyway, mijn Letterboxd: https://letterboxd.com/JWitjes
Remind yourself that overconfidence is a slow and insidious killer

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1969
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

11 apr 2020, 12:38

Ik lees je posts graag hoor je doet er sowieso meer moeite voor dan de gemiddelde poster hier op het forum en ik ben er zelfs een aantal films door gaan kijken die nooit op mijn to-watchlijstje voor zouden komen. Echter valt het me vaak op dat je met een totaal verkeerde insteek een film bent gaan kijken.

Op het Tiger King kom ik vannacht waarschijnlijk nog op terug ;)
Afbeelding

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4765
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

11 apr 2020, 16:46

Citizen K

Vladimir Putin vs Michail Chodorkovski. rijkste Rus van het land. Ik zeg maar niet wat mijn mening over Poetin is voor geval hij mee leest. De film vond ik interessant

7.5

Gebruikersavatar
Wapper
Lv6
Berichten: 1670
Lid geworden op:
13 jul 2017, 12:51

11 apr 2020, 17:01

Vind het sowieso chill om lange posts over films / games te lezen hier. Dit forum heeft dan wel nog maar een kleine kern die over is gebleven ivm vroeger, maar de post kwaliteit is hoger. Ben inderdaad ook films gaan kijken omdat ik er hier een post over zag, of een game gaan spelen door posts in Gaming Algemeen. Weet niet waar dit verhaal heen gaat maar keep at it :beam:

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4765
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

Re:

11 apr 2020, 17:13

Wapper schreef:
11 apr 2020, 17:01
Vind het sowieso chill om lange posts over films / games te lezen hier. Dit forum heeft dan wel nog maar een kleine kern die over is gebleven ivm vroeger, maar de post kwaliteit is hoger. Ben inderdaad ook films gaan kijken omdat ik er hier een post over zag, of een game gaan spelen door posts in Gaming Algemeen. Weet niet waar dit verhaal heen gaat maar keep at it :beam:
Begrijp me niet verkeerd Wapper, ik vind het ook magnificent al die lange posts van Jeroen. Alleen soms vraag ik me af of ie er nog wel lol in heeft meer niet ik ga er ook anderen games, films, series door spelen/kijken ja :beam: :voldaan: :1

Gebruikersavatar
Rolfgang
Lv7
Berichten: 2502
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:46
Locatie: Castricum
Contacteer:

11 apr 2020, 17:23

Ik moet toegeven dat ik ook een stuk makkelijker ellenlange posts kan schrijven over dingen waar ik mij aan erger (Got S5 - S8 bijvoorbeeld), dan dingen waar ik lyrisch over ben. Je kan maar zoveel superlatieven gebruiken voordat het ongeloofwaardig wordt. Een brandbrief daarentegen...
As easy to stop as it is to comprehend.

Gebruikersavatar
Limoenlichtje
Lv5
Berichten: 503
Lid geworden op:
28 jul 2017, 17:19

11 apr 2020, 19:22

Wat Ralph zegt, als ik iets ergens enorm mee oneens ben of ergens enorm aan irriteer is het voor mij eenvoudiger om een analyse te schrijven dan iets wat ik ontzettend mooi vind. Ik weet niet waar dat aan ligt. Zo keek is net Before Sunrise (1995) eindelijk en dat is echt een meesterwerk van emotie. Maar goed, daar ga ik geen vijf alinea's over neerzetten waarom die zo mooi is. Het is gewoon een prachtige representatie van prille en intense liefde die mij erg raakte.

Daarnaast heb ik om één of andere reden vandaag ook Rise of Skywalker herkeken en woo boy, daar zou ik een boek over kunnen schrijven.
Remind yourself that overconfidence is a slow and insidious killer

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4765
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

11 apr 2020, 20:15

Is niks voor jou om Youtube kanaal te beginnen ? :7

Gebruikersavatar
Shadow
Lv6
Berichten: 1718
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:42

11 apr 2020, 22:05

Spider-Man: Into The Spider-Verse

Serieus... Holy shit! <3

Gebruikersavatar
Yellow
Lv6
Berichten: 1811
Lid geworden op:
11 jul 2017, 13:07

Re:

11 apr 2020, 23:01

Limoenlichtje schreef:
11 apr 2020, 19:22
Zo keek is net Before Sunrise (1995) eindelijk en dat is echt een meesterwerk van emotie. Maar goed, daar ga ik geen vijf alinea's over neerzetten waarom die zo mooi is. Het is gewoon een prachtige representatie van prille en intense liefde die mij erg raakte.
Before Sunrise vind ik nou net een voorbeeld van sentimentele pretentieuze drek. Maargoed, zo zie je maar hoe subjectief films uiteindelijk zijn.

Dat terzijde, ik vermaak me ook prima met die lange filmposts, ook al ben ik het er misschien niet altijd mee eens (in dit geval).

Gebruikersavatar
Limoenlichtje
Lv5
Berichten: 503
Lid geworden op:
28 jul 2017, 17:19

14 apr 2020, 23:07

Ober (2006)
Zoals alle Alex van Warmerdam films bizar, maar toch erg vermakelijk. Niet één van mijn favoriete van hem, maar zeker nog steeds de moeite waard. Al weet ik wel niet helemaal wat ik moet denken van die running joke met de 'inboorlingen'. In sommige scènes in dit heeft Van Warmerdam wel heel erg leentjebuur gespeeld bij Aki Kaurismäki (niet dat dat erg is, maar viel mij op).
3.5/5

Cats (2019)
Ja, ik heb Cats nogmaals gekeken. Je kan zeggen wat je wilt van deze film (namelijk dat hij heel, heel slecht is, super creepy visuals heeft en dat Tom Hooper op mag 'hoopelen'), maar de Skimbleshanks the Railway Cat scène is fucking baas.

SKIM
BLE
SHANKS
THE
RAIL
WAY
CAT

THE CAT OF THE RAILWAY TRAAAAAAAAAAIN
1/5 (maar 5/5 for Skimbleshanks)

Jesus Christ Superstar (1973)
De ver superieure Andrew Lloyd Webber musicalverfilming. Jesus Christ Superstar is far and away mijn favoriete ding dat Andrew Lloyd Webber ooit heeft geschreven en zelfs al zijn deze uitvoeringen niet zo goed als het originele album (al kan dat ook haast niet anders wanneer het origineel Murray Head en Ian fucking Gillan op zang heeft) zijn het nog steeds bangers. Ik hou van hoe ongegeneerd 70's deze film is, King Herod's Song en Superstar zijn een feestje.
3.5/5

Birth (2004)
Ik hou van Jonathan Glazer's films. Birth is een ontzettend fascinerend en duister mysterie/dramafilm, die er ongelofelijk mooi uitziet en Nicole Kidman featured in haar allerbeste geacteerde rol ooit. Laat niemand ooit zeggen dat Nicole Kidman niet kan acteren, goddamn. Ik kan niet geloven dat toen dit uitkwam dit de grond in werd geboord door critici, het is briljant.
4.5/5

Hellraiser (1987)
Grappig hoeveel 80's horroriconen eigenlijk nauwelijks voorkomen in de eerste film, zo ook hier met Pinhead. Het duurt welgeteld een uur voordat Pinhead zijn echte entree maakt in deze film, aangezien het gros gaat over de ontzettend creepy Frank en zijn terugkeer vanuit de hel. Niet dat dat afdoet aan de kwaliteit, want Frank is een fantastische villain die samen met partner-in-crime Julia deze film tot een genot maakt om te kijken. Daarnaast wordt het rond het einde toe ook prachtig 80's cheesy.

En mijn god, de special effects in dit zijn absoluut om te smullen. Get fucked CGI, this is where it's at.
4/5

Fantasy Island (2020)
Is dit wat de kids tegenwoordig horror noemen? Yuck. Anyway, hele slechte film. Ik kan mij best wel vinden in het idee 'Goh, laten we een klassieke serie herzien als horror film', maar moet je er dan echt zo'n slappe hap van maken? Slecht geschreven verhaal, karakters die 0,0 diepere lagen krijgen en een hoop twists die alleen bestaan omdat kids twists cool vinden. Gooi maar weg deze film.

Dat einde slaat ook als een tang op een varken. Het is een callback naar de oorspronkelijke serie, maar echt niemand van de beoogde doelgroep weet waarschijnlijk dat die serie bestaat.
1/5
Remind yourself that overconfidence is a slow and insidious killer

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4765
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

16 apr 2020, 17:47

The Wild Goose Lake
Gaaf heel vet. Behoorlijk misdadig en veel bloed voor Cineville /arthouse. Heb genoten. Ga zien mensen =)

Gebruikersavatar
Limoenlichtje
Lv5
Berichten: 503
Lid geworden op:
28 jul 2017, 17:19

17 apr 2020, 23:54

The Platform (2019)
Wel aardig. De metafoor is goed, maar het is allemaal niets iets té obvious IMO. Deze film wordt trouwens heel hard geraakt door de bitrateverlaging van Netflix vanwege Corona. Netflix vertelde mij dat wat ik aan het kijken was 'HD' was, maar wat ik zag was alsof ik naar een 480p YouTube video aan het kijken was.
3/5

Before Sunset (2004)
Motherfucker, waarom heb ik deze films nooit eerder gekeken? Hoe is een film waarin twee mensen alleen maar rondlopen en praten zo aangrijpend en effectief? Dit is echt heerlijk romantisch comfort food. Of ja, comfort food, zeg maar gerust fine dining. Kan niet wachten om deze trilogie af te maken.
5/5

The Thing (1983)
Wist je dat deze film toen hij uitkwam met de grond gelijk werd gemaakt? Madness, right? Dit is wat mij betreft één van de Top 5 beste horrorfilms ooit gemaakt. Ik hou van alles in deze film. Deze film is ook fantastisch om te rewatchen, omdat je pas op een rewatch echt doorhebt hoe gelaagd iedereens acteerwerk is.
5/5

The Shining (1980)
En over beste horrorfilms aller tijden gesproken, The Shining! Hier valt niet heel veel over te zeggen naast dat dit een geniale film, een waar meesterwerk van horror en angst. Shelley Duvall was deze keer voor mij het hoogtepunt, haar angst in de scènes rond het einde is zo realistisch dat het eng wordt. Of deze acteerprestatie geheel etisch is verkregen is nog maar de vraag, maar dat staat niet in de weg dat ze fantastisch is in deze rol en te vaak als grap wordt weggeschoven.
5/5
Remind yourself that overconfidence is a slow and insidious killer

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4765
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

18 apr 2020, 20:53

Omdat alleen maar fantastisch films kijken saai is :'D?
Thing en Shining zijn ook fanstastisch ja, mee eens. Echt geweldig.

Gebruikersavatar
Limoenlichtje
Lv5
Berichten: 503
Lid geworden op:
28 jul 2017, 17:19

20 apr 2020, 07:46

The Platform was niet fantastisch :P
Remind yourself that overconfidence is a slow and insidious killer

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4765
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

20 apr 2020, 08:33

Jumbo

Gebaseerd/geinspireerd whatever op waargebeurd verhaal. Meisje met autisme /en of Post traumatische stress of beide raakt verliefd op een kermis attractie.
Best vermakelijk maar niet heel bijzonder

7

Contratiempo

Gaaf. Hele gave Spaanse mystery/thriller. Hoe minder ik vertel hoe beter

8

Gebruikersavatar
Limoenlichtje
Lv5
Berichten: 503
Lid geworden op:
28 jul 2017, 17:19

Re: Het Grote Filmtopic

21 apr 2020, 21:22

Jumbo (2020)
Ben het eens met Karel, hier had absoluut meer ingezeten. Af en toe neemt de film de vorm aan van een heerlijk bizar en etherisch sprookje (die scène waar ze een orgasme krijgt had zo in een Cronenberg of een Under the Skin kunnen zitten), maar helaas trekt de film zich de hele tijd terug om uiteindelijk te settlen als een vrij standaard coming of age verhaaltje met een weirde twist.
3/5

Zusje (1995)
Ik liep deze film eergisteren toevallig tegen het lijf op [website redacted] en dacht "Hey verrek, die heb ik al zo'n 10-15 jaar niet meer gezien, laat ik een rewatch doen. En hey, laat ik mijn vriendin ook uitnodigen om mee te kijken om haar meer mee te geven van de Nederlandse beeldcultuur. Halverwege kwam ik erachter dat ik was vergeten hoe compleet fucked up deze film eigenlijk wel niet is. Dus nu is mijn vriendin ervan overtuigd dat Nederlandse films allemaal over creepy mannen gaan die geilen op jonge meisjes (en als het even kan directe familie). Yay.

Aan de andere kant, dit is nog steeds wel echt een hele goede film. Bizar eigenlijk hoe Robert Jan Westdijk in 1995 deze stijl al aannam die een paar jaar later heel Hollywood overspoelde na The Blair Witch Project. Waren wij toch mooi eventjes vier jaar eerder. Briljant gebruik van POV camerawerk en de acteurs weten je volledig te overtuigen dat wat je ziet echt is, wat uiteraard de film nog eventjes dat beetje extra oncomfortabel maakt. Op momenten had ik echt het gevoel naar iets te kijken waar ik eigenlijk niet naar moest kijken.

Echt heel goed. Alleen weet ik niet helemaal wat ik van het einde moet denken, van mij had de film dat ook gewoon niet in de film hoeven te zitten. Het geeft de film een bepaalde lezing die mij enigszins verkeerd ligt.
4/5
Remind yourself that overconfidence is a slow and insidious killer

Gebruikersavatar
Yellow
Lv6
Berichten: 1811
Lid geworden op:
11 jul 2017, 13:07

22 apr 2020, 20:04

The Gentlemen (Guy Ritchie, 2019)
Dit is weer in de goede richting naar Snatch en Lock Stock zou ik zeggen. Gewoon lekker vermakelijk, maar op veel gebieden ook niet echt bovengemiddeld. Ik hou wel van het Britse sfeertje en humor, maar grappen zijn het soms net niet. Wel leuke karakters en leuke rol van Colin Farell.

7/10

ik heb nu letterboxd, follow me via link in profiel voor free tipszzz voor franse films jeweet

Gebruikersavatar
Wesley
Lv6
Berichten: 1248
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:37

23 apr 2020, 01:14

Man Bites Dog


Door Jeroens riedel over found footage deze belgische klassieker weer eens gekeken. Waar meesterwerk.
:huillie:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 15 gasten