[Vraag] Welke video camera raden jullie mij aan?

Gebruikersavatar
Vinc
Lv0
Berichten: 4
Lid geworden op:
19 dec 2017, 12:00

[Vraag] Welke video camera raden jullie mij aan?

19 dec 2017, 12:18

Beste leden,


Ik ben momenteel druk opzoek naar een fatsoenlijke semi-professionele videocamera. Maar de keuze is reuze, en eigenlijk weet ik niet exact waar ik mijn focus op moet leggen. Wel denk dat het verstandig is om richting een spiegelreflex te gaan, zodat ik altijd nieuwe lenzen kan kopen die ik dan kan wisselen. Ik hoor goede verhalen over Panasonic, maar ook over Sony en Canon.

Wat zoek ik:
- Een videocamera (voorkeur is spiegelreflex achter)
- Microfoon (Waarschijnlijk gewoon zo'n rode microfoon)
- Een tripod waar je eigenlijk altijd wel mee uit de voeten kan.

Budget: Rond de 1000 euro.

Kunnen jullie mij wat advies geven?!

Gebruikersavatar
Wesley
Lv6
Berichten: 1245
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:37

19 dec 2017, 12:27

First things first:

Een spiegelreflex is niet het enige systeem dat lenzen kan wisselen. Tegenwoordig is, vooral op de videomarkt, de mirrorless system-camera het populairst. De Sony A7 serie is erg positief voor film
(maar die is wat duurder dan 1000 euro... volgens mij 2500 body only)

Een goede instap-camera is canon's 750D serie. Je kan er eentje krijgen met een lens voor ik geloof 600 euro. 110 euro erbij en je hebt een 50mm 1.8 lens voor de onscherpe achtergronden.
Een rode videomic pro voor het geluid.
Een goede tripod is duur. Die goedkopere zijn weinig stabiel en wiebelen een beetje. Manfrotto maakt geweldige statieven.
:huillie:

Gebruikersavatar
Vinc
Lv0
Berichten: 4
Lid geworden op:
19 dec 2017, 12:00

19 dec 2017, 12:46

Ah, duidelijk.

Maar hoe zit het dan bijvoorbeeld met licht bijvoorbeeld bij de 750D, heb je daar veel kunstlicht bij nodig. Of meer afhankelijk van de lens dan de body? En is het gemakkelijk om dat in het donker te filmen of binnenkamers?

Voordeel met canon is wel dat ik al een lens van 18-135 mm heb.

Gebruikersavatar
MrBouwmeester
Lv2
Berichten: 94
Lid geworden op:
14 jul 2017, 22:13
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

19 dec 2017, 13:00

Even gekeken, en als het goed is heeft de 750D een ISO die tot 12800 loopt, dus dan zal je niet veel kunstlicht nodig hebben. Een hoge ISO gaat natuurlijk wel weer ten koste van je beeldkwaliteit.

Gebruikersavatar
Vinc
Lv0
Berichten: 4
Lid geworden op:
19 dec 2017, 12:00

19 dec 2017, 13:13

Zorgt er toch gewoon uiteindelijk voor dat er veel ruis op de beelden staat, iets dat je gewoon niet wil.. right?

En bijvoorbeeld een Panasonic Lumix DMC-G7 Zwart ( + 14-42mm) ?

Gebruikersavatar
MrBouwmeester
Lv2
Berichten: 94
Lid geworden op:
14 jul 2017, 22:13
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

19 dec 2017, 13:24

Klopt, maar je zit er ook niet aan vast ofzo, die 12800 is gewoon het bereik, je kan je ISO altijd lager zetten. Dus hoe meer opties, hoe meer beter. En als je echt geen kunstlicht wil/kan gebruiken, heb je niet veel keuze dan je ISO omhoog gooien. Tenzij je je een langere sluitertijd gebruikt, maar dan heb je een goed statief nodig om je camera stabiel te houden en kan je niet iets fotograferen dat beweegt, want dan krijg je bewegings-onscherpte. Dan is er nog je diafragma, maar dat ligt aan je lens.

Gebruikersavatar
Wesley
Lv6
Berichten: 1245
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:37

19 dec 2017, 13:25

Tenzij je fullframe gaat (Canon 5D, Sony A7, Nikon D850) ga je sowieso veel ruis krijgen bij hoge ISOs. Full Frames kosten dan ook weer een heel stuk meer (goedkoopste is 1800 body only geloof ik e die is matig, de canon 6D) en hebben een stuk betere lenzen nodig.

Met een 1.8 lens hoef je je ISO minder op te hogen als je diafragma laag is. Heb je wel weinig scherpte en moet je dus goed kunnen focussen.

De Panasonic G7 is een goeie camera, maar micro-fourthirds is ook erg gevoelig voor ruis dus kunstlicht regelen is ook een goede zet.
:huillie:

Gebruikersavatar
Vinc
Lv0
Berichten: 4
Lid geworden op:
19 dec 2017, 12:00

Re:

19 dec 2017, 16:53

MrBouwmeester schreef:
19 dec 2017, 13:24
Klopt, maar je zit er ook niet aan vast ofzo, die 12800 is gewoon het bereik, je kan je ISO altijd lager zetten. Dus hoe meer opties, hoe meer beter. En als je echt geen kunstlicht wil/kan gebruiken, heb je niet veel keuze dan je ISO omhoog gooien. Tenzij je je een langere sluitertijd gebruikt, maar dan heb je een goed statief nodig om je camera stabiel te houden en kan je niet iets fotograferen dat beweegt, want dan krijg je bewegings-onscherpte. Dan is er nog je diafragma, maar dat ligt aan je lens.
Al met al is het dus gewoon de truc je ISO uiteindelijk goed in te stellen. Oftewel gewoon zelf beetje "aanporrelen" en de juiste modus vinden .

@Wesley, ik dus beter voor de canon 750D gaan?

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1966
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

09 feb 2019, 12:30

Ben van een Spark naar een Mavic Air geüpgrade en wellicht zijn er do's & don'ts die ik nog niet weet. Heb met de Spark ook maar 1 keer een kwartier gevlogen. Het ding zat 2 maanden terug in het kerstpakket, maar ik wilde 4K schieten tijdens m'n vakantie. Vandaar de MA.
Ben ook van plan om een Dji care refresh te nemen voordat ik er de lucht mee inga.
Dus heeft er iemand ervaring met een Dji Mavic Air?
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten