Algemeen PC Hardware Topic
- Gewoon Arno
-
Big Baller
Algemeen PC Hardware Topic
31 jul 2017, 21:54
Nieuwtjes, vragen, pronken met je dikke desktop? Doe het hier (of op Tweakers ).
Spoiler:
- BrutalGamer
- Gewoon Arno
-
Big Baller
- Gewoon Arno
-
Big Baller
- The Great Volunteer
Re: Re:
05 aug 2017, 07:55
Kijk naar de performance. De 7700K (links) is consistent beter.The Great Volunteer schreef: ↑05 aug 2017, 07:44Maar lees ik de specs dan raar/verkeerd? Aan alles vind ik de AMD Ryzen 1700 X beter, of ligt dat aan mij?
As easy to stop as it is to comprehend.
03 sep 2017, 17:05
Is de kloksnelheid zo belangrijk om games optimaal te kunnen spelen? De meeste game-laptops voldoen niet aan de aangeraden 4Ghz voor de meeste games?
En is het vRAM (grafisch geheugen) uitbreidbaar bij een game-laptop? De meeste laptops hebben 4GB aan vRAM terwijl sommige games (nipt) 4,096GB vRAM nodig hebben.
En is het vRAM (grafisch geheugen) uitbreidbaar bij een game-laptop? De meeste laptops hebben 4GB aan vRAM terwijl sommige games (nipt) 4,096GB vRAM nodig hebben.
03 sep 2017, 21:11
Kloksnelheid moet je niet naar bij requirements, dat is nutteloos. Het aantal cores is veel belangrijker en zegt veel meer over de CPU. Kloksnelheid bij requirements is nog iets wat is overgebleven uit de tijd met CPU's met een of twee cores. Sinds de i5/i7-invoering is dat niet meer het geval.
VRAM is gebonden aan je GPU (videokaart) en is dus niet uitbreidbaar zoals RAM. Tenzij je een betere GPU koopt natuurlijk, maar die is niet bij elke laptop vervangbaar. Oh en die 4,096 GB VRAM is 4 GB VRAM, maar die kleine aantallen worden 'verstopt' in de specs en standaard in beslag genomen door het besturingssysteem.
VRAM is gebonden aan je GPU (videokaart) en is dus niet uitbreidbaar zoals RAM. Tenzij je een betere GPU koopt natuurlijk, maar die is niet bij elke laptop vervangbaar. Oh en die 4,096 GB VRAM is 4 GB VRAM, maar die kleine aantallen worden 'verstopt' in de specs en standaard in beslag genomen door het besturingssysteem.
- BrutalGamer
05 sep 2017, 13:03
Het zijn voornamelijk midrange-kaarten die er last van hebben en vervolgens op de tweedehandsmarkt terechtkomen als uitgeputte rommel. Aangezien een groot gedeelte van de PC-gamers zich richt op midrange-kaarten en/of shoppen voor tweedehandskaarten is het zeker een groot probleem. Ik zie alleen bitcoins niet snel verdwijnen, volgens mij blijft de waarde maar stijgen.
- Gewoon Arno
-
Big Baller
- Gewoon Arno
-
Big Baller
07 okt 2017, 18:34
Ik ben nogal een PC noob, dus iemand heeft een erg basic lijst voor mij opgemaakt als start voor een nieuwe PC, dus hopelijk kan iemand het hier een beetje verfijnen.
- Intel i7 8700k
- ASUS GeForce GTX 1080 Ti Strix OC
- ASUS ROG MAXIMUS X HERO
- Corsair 16 GB DDR4-3000
- Noctua nh_d15
- BrutalGamer
24 dec 2017, 13:33
Geen idee of hier mensen zitten die de techontwikkelingen een beetje volgen, maar kan iemand me uitleggen waarom monitors zo ontzettend achterlopen?
Ik zit me een beetje te orienteren op een nieuwe pc en monitor. En als ik dan kijk naar bijvoorbeeld de GTX 1070 dan is het mogelijk daarop hdmi 2.0b en display port 1.4 aan aan te sluiten en heeft het HDR mogelijkheden. Maar er zijn nog maar amper monitoren met HDR mogelijkheden en/of aansluitingen die hdmi 2.0b of dp 1.4 nodig hebben of kunnen gebruiken. Als ze er al zijn, dan zijn ze echt heel duur (vaak 1000+ euro).
Terwijl je een TV met HDR toch als snel voor een paar honderd euro kan kopen.
Ik zit me een beetje te orienteren op een nieuwe pc en monitor. En als ik dan kijk naar bijvoorbeeld de GTX 1070 dan is het mogelijk daarop hdmi 2.0b en display port 1.4 aan aan te sluiten en heeft het HDR mogelijkheden. Maar er zijn nog maar amper monitoren met HDR mogelijkheden en/of aansluitingen die hdmi 2.0b of dp 1.4 nodig hebben of kunnen gebruiken. Als ze er al zijn, dan zijn ze echt heel duur (vaak 1000+ euro).
- Gewoon Arno
-
Big Baller
Re:
24 dec 2017, 17:17
Omdat de meeste monitoren vaak al een vorm van HDR ondersteunen (op PC had je met Oblivion al een optie daarvoor) en het per game verschilt op het ondersteunt wordt of niet. Vanuit Sony en Microsoft wordt het via hun nieuwe consoles gepushed.Legendary schreef: ↑24 dec 2017, 13:33Geen idee of hier mensen zitten die de techontwikkelingen een beetje volgen, maar kan iemand me uitleggen waarom monitors zo ontzettend achterlopen?
Monitor-fabrikanten spelen op PC in op heel andere die wel door (bijna) alle games worden ondersteunt en die ook meer invloed hebben op de gebruikservaring, zoals Gsync/Freesync, 144hz, 21:9 afmetingen, lage response rates, curved schermen etc. En HDMI 2.0 en DP 1.4 zijn er voornamelijk voor adaptive sync en een hogere refreshsnelheid te behalen met 4K. Anders kom je met een 4K-scherm niet verder dan 30hz.
En al die mogelijkheden heb ik persoonlijk veel liever dan HDR-opties die maar door een handjevol games worden ondersteunt. Ik zou ook zeker niet zeggen dat monitors achterlopen, want op bijna elk front op gamegebied lopen ze ver voor.
Re: Re:
24 dec 2017, 21:33
Maar is dit dat niet slecht nu het geval. Ik neem aan dat in de toekomst bijna alle big budget games in ieder geval wel een HDR optie zullen krijgen. Zelf hou ik heel erg van mooie (felle) kleuren en ik merk bijvoorbeeld dat plaatjes en filmpjes op mijn AMOLED scherm op mijn telefoon veel mooier zijn. Dus voor mij heeft HDR wel toegevoegde waarde.Rolfgang schreef: ↑24 dec 2017, 17:17Omdat de meeste monitoren vaak al een vorm van HDR ondersteunen (op PC had je met Oblivion al een optie daarvoor) en het per game verschilt op het ondersteunt wordt of niet. Vanuit Sony en Microsoft wordt het via hun nieuwe consoles gepushed.Legendary schreef: ↑24 dec 2017, 13:33Geen idee of hier mensen zitten die de techontwikkelingen een beetje volgen, maar kan iemand me uitleggen waarom monitors zo ontzettend achterlopen?
Monitor-fabrikanten spelen op PC in op heel andere die wel door (bijna) alle games worden ondersteunt en die ook meer invloed hebben op de gebruikservaring, zoals Gsync/Freesync, 144hz, 21:9 afmetingen, lage response rates, curved schermen etc. En HDMI 2.0 en DP 1.4 zijn er voornamelijk voor adaptive sync en een hogere refreshsnelheid te behalen met 4K. Anders kom je met een 4K-scherm niet verder dan 30hz.
En al die mogelijkheden heb ik persoonlijk veel liever dan HDR-opties die maar door een handjevol games worden ondersteunt. Ik zou ook zeker niet zeggen dat monitors achterlopen, want op bijna elk front op gamegebied lopen ze ver voor.
Ook heb je met games sowieso de afweging die je moet maken tussen TN panelen met 1ms en IPS panelen met vaak 4 a 5ms. Alhoewel sommige mensen toch wel monitoren aanraden met IPS. Maar andere mensen zeggen dat je echt een responstijd van 1 a 2ms wilt en dus voor een TN panel moet gaan.
BTW nog twee andere vragen:
1) Klopt het dat Display Port altijd een betere aansluiting is dan HDMI?
2) En is levert een curved monitor echt meerwaarde? Krijg je dan meer het gevoel in de games opgezogen te worden?