Een TN-paneel met 1 ms response time heeft alleen meerwaarde als je een professionele CS:GO-speler bent, anders kan je veel beter een IPS-scherm, dat is beter op alle fronten. En er zijn tegenwoordig ook IPS-schermen met 1 ms en 4 ms is ook niks. Televisies hebben minimaal iets van 20 ms, als het niet meer is.Legendary schreef: ↑24 dec 2017, 21:33Maar is dit dat niet slecht nu het geval. Ik neem aan dat in de toekomst bijna alle big budget games in ieder geval wel een HDR optie zullen krijgen. Zelf hou ik heel erg van mooie (felle) kleuren en ik merk bijvoorbeeld dat plaatjes en filmpjes op mijn AMOLED scherm op mijn telefoon veel mooier zijn. Dus voor mij heeft HDR wel toegevoegde waarde.Rolfgang schreef: ↑24 dec 2017, 17:17
Omdat de meeste monitoren vaak al een vorm van HDR ondersteunen (op PC had je met Oblivion al een optie daarvoor) en het per game verschilt op het ondersteunt wordt of niet. Vanuit Sony en Microsoft wordt het via hun nieuwe consoles gepushed.
Monitor-fabrikanten spelen op PC in op heel andere die wel door (bijna) alle games worden ondersteunt en die ook meer invloed hebben op de gebruikservaring, zoals Gsync/Freesync, 144hz, 21:9 afmetingen, lage response rates, curved schermen etc. En HDMI 2.0 en DP 1.4 zijn er voornamelijk voor adaptive sync en een hogere refreshsnelheid te behalen met 4K. Anders kom je met een 4K-scherm niet verder dan 30hz.
En al die mogelijkheden heb ik persoonlijk veel liever dan HDR-opties die maar door een handjevol games worden ondersteunt. Ik zou ook zeker niet zeggen dat monitors achterlopen, want op bijna elk front op gamegebied lopen ze ver voor.
Ook heb je met games sowieso de afweging die je moet maken tussen TN panelen met 1ms en IPS panelen met vaak 4 a 5ms. Alhoewel sommige mensen toch wel monitoren aanraden met IPS. Maar andere mensen zeggen dat je echt een responstijd van 1 a 2ms wilt en dus voor een TN panel moet gaan.
BTW nog twee andere vragen:
1) Klopt het dat Display Port altijd een betere aansluiting is dan HDMI?
2) En is levert een curved monitor echt meerwaarde? Krijg je dan meer het gevoel in de games opgezogen te worden?
Dat filmpjes er ook mooier uitzien op je AMOLED scherm tegenover je monitor, komt ook door de display, niet door HDR. Precies hetzelfde met IPS vs TN. Toen ik overstapte viel mijn mond open. Zo'n sterk effect gaat HDR op PC nooit hebben, omdat het al in bepaalde mate is ingebouwd in PC-builds tegenover console builds.
Displayport is voor zover ik weet altijd beter dan HDMI. Het kan zijn dat HDMI 2.0 op het moment beter is voor 4K, maar 1440p is momenteel sowieso king voor PC's.
Curved monitoren zijn qua effect stukken beter dan curved TV's, puur door de kijkafstand. Bij een monitor zit je er dicht op en zorgt een curved scherm voor extra diepte en heeft het meerwaarde. Bij TV's zit je gemiddeld veel verder weg en is het effect te verwaarlozen en kan het zelfs vervelend zijn als er meerdere mensen op de bank zitten.