Twee nieuwe releases, twee totaal uiteenliggende scores.
I'm Thinking of Ending Things (2020)
Eindelijk is hier een nieuwe Charlie Kaufman. Na een break is de regisseur/schrijver van Synecdoche, New York en Anomalisa en schrijver van Eternal Sunshine, Being John Malkovich, Adaptation., etc. terug met een nieuwe film en whoo boy, is het goed. Het is enorm lastig deze film te omschrijven zonder echt de weirdness aan te kaarten en een groot deel van het plezier van deze film is de weirdness en de puzzel, dus ik ga er dit ook vooral niet doen.
Het is een complete trip die de kijker zelf lekker laat puzzelen zonder ooit echt duidelijk te zeggen hoe de vork in de steel zit. De film speelt continu met perceptie van tijd, bevat referenties naar zowel andere films als literaire werken en gaat alle kanten uit op het spectrum van normaal naar gewoonweg bizar. Het is een film die je aan het denken zet en actief aan de slag laat gaan met wtf er zojuist gebeurd is, maar zodra je het door hebt klopt het gewoon allemaal.
Ik wil meer van dit soort films en niet de faux-ingewikkeldheid van een Nolan (die eigenlijk niet ingewikkeld is, maar gewoon heel slecht is in uitleggen van zijn concepten). Ik hield van iedere minuut van de film en toen ik na het kijken aan het nadenken was over wat het allemaal betekende begon ik er steeds meer van te houden. Dus hier kan eigenlijk maar één score voor gelden.
5/5
Mulan (2020)
Mijn god Disney. Laten we deze review in stukjes zetten, want hier is zoveel op aan te merken, dus...
1) De ethische kwestie
Disney, you fucks. Als je zo nodig een film wil maken over China en deze ook in China wil filmen, film deze dan in ieder geval niet in een provincie die de laatste tijd/jaren in het nieuws is gekomen voor genocide, forced labour, het hebben van 're-education' camps (eigenlijk gewoon concentratiekampen). En zelfs al doe je dat, zeg er iets over, in plaats van je oren af te sluiten en te gaan 'La la la la la, ik hoor je niet! Concentratiekampen langs de weg? Niet gezien!'. Fuck man, toon wat menselijkheid.
2) De culturele kwestie
Het uitgangspunt voor Mulan was duidelijk: We willen een film maken die authentiek aanvoelt voor Chinees/Aziatisch publiek. Dus waarom doe je dit niet, Disney? Waarom heb je alleen maar blanke schrijvers en een blanke regisseur ingehuurd? Je weet dat inclusiviteit verder gaat dan de mensen die je voor de camera ziet, right?
Maar Jeroen, hoor ik jullie al zeggen (met een schuin oog kijkend naar het TV Series topic), je kan best met blanke schrijvers een 'authentiek aanvoelend' Chinees verhaal schrijven. Sure, okay, laten we dat als uitgangspunt nemen. Als je je research goed doet, kan dit. Laten deze schrijvers nou net absoluut hun research niet goed hebben gedaan.
Bewijsstuk A: Het feit dat de film als metaforisch ankerpunt een feniks gebruikt, en specifiek de mythe dat een feniks zichzelf verbrand en sterker herrijst uit de assen. Dit is geen Chinese mythe. In fact, Chinese mythologie heeft niet eens een vergelijkbaar concept in hun mythen. Chinese folklore kent twee (!) mythische vogels. Eentje is de Fenghuang, wat vaker wordt vergeleken met feniksen, en de ander is de Vermillion Bird, de Chinese vuurvogel. Die staan voor een hoop, maar één ding waar ze niet voor staan is resurrection en rebirth, dat is een ding dat exclusief verbonden is met de Westers Griekse mythe van de feniks. Oeps.
Je zou denken dat iemand in de productie dit heel simpel te Googlen verschil zou aankaarten, want het is een beetje lastig om te claimen dat je 'authentiek Chinees' bent als je vervolgens je hele film ophangt aan een mythe die niet eens in China voorkomt. Een beetje alsof je een Pocahontas film maakt, hier vervolgens een draak in stopt en doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is in Native American folklore.
3) De technische kwestie
Maar hey Jeroen, dat het cultureel enigszins/compleet tonedeaf is en ethisch gezien ook niet okay is, betekent toch niet per se dat het een slechte film is? Heb het eens over de film zelf! Okay, laten we het hebben over de 'film zelf'. De film zelf is een overgeproduceerd, enorm slecht gefilmd, plezierloos wrak. Ik snap echt niet wat de gedachtegang van Disney was hiermee. "Hey, herinner onze film Mulan? Die film met die leuke pratende draak, de leuke nummers en de grappige karakters? Ja, we gaan die opnieuw maken maar zonder al die dingen."
Geen enkele van de karakters is boeiend, aan het einde van de film had ik nog steeds geen idee wie de meeste side karakters waren of waarom ik om ze moest geven. Mulan zelf is compleet ontdaan van haar agency. Waar haar hele weg in de oorspronkelijke film was dat ze op haar eigen kracht de beste werd en haarzelf moest bewijzen, hebben ze haar in deze nieuwe film letterlijk gewoon superkrachten gegeven. Dus in plaats van dat ze zichzelf op moet werken om de beste te worden, is ze als de beste geboren en moet ze dit om één of andere reden verborgen houden.
De villains zijn ongelofelijk one-note en missen elke diepgang en het is gewoonweg ridiculous dat de pratende draak uit de film is gehaald, want één van de vijanden is een magische transformerende 'heks'. Like come on, als je dat erin stopt kan je best ook een pratende draak in de film stoppen. Het schrijfwerk rammelt aan alle kanten, karakters doen compleet onlogische dingen gewoon omdat als ze logisch zouden handelen het plot niet zou werken. Het zit barstensvol geforceerd emotionele scenes die allemaal niet werken omdat je nul emotionele attachment hebt tot de karakters.
En finally, de actiescènes zijn niet eens goed geschoten. Ik bedoel, kijk naar
deze bullshit. Kijk ernaar.
Wat de fuck is dit. En nee, dit is geen gevalletje 'ah, je pikt de ene slechte scène eruit'. Iedere willekeurige actiescène in de film is zo verwarrend geschoten. Ik kreeg er letterlijk op een gegeven moment hoofdpijn van.
Fuck deze film, ga er geen 21€ voor betalen, ga hem niet eens gratis kijken op Disney+. Dit is, samen met The Lion King, de slechtste film die DIsney in de afgelopen 10 jaar heeft gemaakt. Ik ben geschokt dat dit oorspronkelijk in de bioscoop zou uitkomen, want dit is nauwelijks acceptabel als VOD titel.
0.5/5