Was een rollercoaster, maar blij dat we hebben gewonnen. Opgelucht eigenlijk vooral, want dat je in 5 minuten tijd een 2-0 voorsprong weggeeft en je nog de winnende moet scoren in de slotfase tegen Oekraine is natuurlijk eigenlijk best zorgwekkend. Aanvallend zagen we er best aardig uit, en dat met een off-day van Memphis. Gelukkig is Wijnaldum altijd dreigend voor ons, heb hem ook ingevuld als een van mijn topscorers (dubbele puntjes als middenvelder, heuy).
We worden gewoon nr1 in de groep, Oostenrijk en met name Noord-Macedonie zijn zwak, gister was eigenlijk de lastigste pot. In de KO fase begint het echte werk pas, dan kunnen we gaan oordelen of dit Oranje met deze manier van spelen iets kan bereiken. Verdedigend moet beter wanneer je tegen grote landen speelt. Een Mbappe of Lukaku had gehakt van ons gemaakt. Maar we hebben de tijd om daaraan te werken, KO fase begint pas op 26 juni. Dat moet prioriteit zijn op de trainingen.
Ik heb zelf Italie ingevuld als kampioen. Deels omdat ik ervan uitging dat de meeste mensen met wie ik een pool doe Frankrijk invullen, beetje tactische yolo keuze want op papier is Frankrijk met die selectie obviously de favoriet. Maar... Italie oogt als een sterk geheel in de laatste weken. Geen sterallures, gewoon goed voetbal. Mancini heeft het goed voor elkaar. Verratti binnenkort ook weer terug, dat middenveld is top. Ook niet onbelangrijk: het mogelijke pad naar de finale is makkelijker voor teams aan de 'linkerkant' van het schema. Zie:
https://downloads.bbci.co.uk/euro2020/w ... tfinal.pdf
Leuke wedstrijden tot zover in ieder geval, valt niet tegen. Alleen Engeland-Kroatie was minder, en natuurlijk Denemarken-Finland maar dat was uiteraard niet vanwege het voetbal. Fucking hell wat een klote situatie was dat, godver. Echt geschrokken van die reanimatie taferelen. Goed gekomen wel, das mooi.