Hardware- en Softwaresales | Algemeen

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3935
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

Re:

26 nov 2023, 12:54

Savage Oversoul?

https://x.com/RaphJV/status/1626605215964069888?s=20

frankrijk lol. Doet me denken aan de Saturn na een jaar of 2.

En cloud gaming gaat ook niet zo goed:

https://www.windowscentral.com/gaming/x ... ng-war-too
Rano schreef:
26 nov 2023, 09:21
Het is best pijnlijk. Microsoft had het zo goed voor elkaar bij de start van de Xbox 360. Sony was arrogant, Microsoft had een krachtige console met toffe nieuwe features (archievements, parties etc.). En bij de lancering van de Xbox One hebben ze al hun eigen glazen ingegooid. De huidige generatie zijn ze conceptueel goed gestart. Goede en mooie hardware, toffe features als quick resume en smart download (geen +€10 voor een next-gen upgrade). Maar de games blijven achter. Ik gun ze meer, maar het lukt ze niet echt.
Dat vind ik eigenlijk ook. De 360 was goedkoper en eerder, daardoor wel een hele brakke en onbetrouwbare hardware voor een jaar of 2, maar ze hadden goede IP en gerichte campagnes. Ze hebben het eigenlijk uit handen gegeven toen ze all in gingen op motion controls, zo'n beetje op het moment dat men de Wii bij het vuil begon te zetten. Ze hebben zich onder leiding van Don Mattrick gedistantieerd van de core gamer. Vervolgens is die fad over, maar omdat MS de markt blijkbaar niet goed kan lezen dachten ze dat het een goed idee was om Kinect te forcefeeden met de X1.

Die generatie was de meest cruciale van allemaal, zo bevestigde Phil Spencer ook. Namelijk BC maakte geen reet uit (want zie PS4 succes), maar die generatie was de eerste met day one digital, vereiste subs en dus een volledig ecosysteem met content. Het is moeilijker om van ecosysteem en lopende subs over te stappen, dan bijv. destijds nog je PS3 in te ruilen voor een 360. Veel gamers zullen niet gauw meer weggaan bij hun aanbieder, dat zie je hier ook terug. Maar wat MS had moeten doen, is proberen om de XSS (of zelfs XSX) naast de PS5 in huiskamers te krijgen. En dat doe je met must have content. En die hebben ze niet. Zeker niet als je een beefy PC hebt. Dus eigenlijk backfired hun strategie.

En over Gamepass. Misschien is het toeval, maar hun games zijn sindsdien wel bijna structureel ondermaats. En ik denk dat je toch een soort mentaliteit krijgt van "ach, hij stond op GP, niks voor gelapt" waardoor misschien de effort en QA er minder is. Bedenk eens hoeveel exclusieve titels Sony launched, die zo brak zijn als Redfall en de laatste Forza. Dat zijn ze niet. Spiderman 2 lijkt ook weer een solide titel te zijn die doet wat ie belooft. Uiteindelijk krijg je waar je voor betaalt en nee, met GP krijg je geen games die de kwaliteit van Ragnarok, Spiderman 2, TLOU, GT7 evenaren day one.

no avatar
koekiemonster
Lv1
Berichten: 25
Lid geworden op:
30 dec 2021, 13:06

Re: Hardware- en Softwaresales | Algemeen

26 nov 2023, 16:20

Nobody cares about backwards compatibility en dat is zichtbaar. MS heeft er miljoenen in gestoken en dat is volledig gefaald. Qua games… als ze niet zouden delen, maar exclusief zouden gaan, zouden ze de concurrentie vernietigen.

Grappig hoe dat loopt.

Gebruikersavatar
Shadow
Lv6
Berichten: 1722
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:42

26 nov 2023, 16:36

Mattrick heeft Microsoft echt miljarden gekost op langer termijn en alle goede wil dat de brand had, ondanks de RROD fiasco, waren ze in één klap kwijt met de: "We have an offline device, that's called the 360." opmerking.

no avatar
koekiemonster
Lv1
Berichten: 25
Lid geworden op:
30 dec 2021, 13:06

26 nov 2023, 16:46

En gek genoeg vinden we het nu allemaal prima om constant online te zijn of afhankelijk van online als je bv meerdere Switches hebt. En cloud is ook niet meer zo eng..

Ze waren te vroeg en zijn daar genadeloos voor gestraft. Even wachten totdat ome Nintendo er mee komt. Die heeft nu bv avatars achter een soort paywall en dat is helemaal prima.

Gebruikersavatar
Rano
Lv5
Berichten: 690
Lid geworden op:
11 jul 2017, 14:11

26 nov 2023, 17:56

Microsoft deed wel stommere dingen dan alleen always online. Bij de aankondiging van de Xbox One had je die agressieve DRM waardoor je geen games kon uitlenen of tweedehands kon kopen. Of die enorme focus op Kinect en TV (alleen enigszins interessant voor de Amerikaanse markt).

De perceptie rond always online is inderdaad ook veranderd @Koekiemonster. Nu verwachten min of meer altijd verbonden te zijn als we op een console gamen.

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3935
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

26 nov 2023, 19:18

Die always online die MS er op nahield was ook wel een beetje anders, en een stuk erger. Hun stance was dat je retail software niet eens kon verkopen of ruilen, omdat een geinstalleerde disc gelocked zou worden aan je account met een 24 uurs check. Er is wel always online in veel games nu, maar jij kunt wel gewoon je disc uitlenen of verkopen.

Xbox One maakte veel meer fouten dan die snel ingetrokken aankondiging. Er zat Kinect bij in wat de prijs op dreef, de console was beduidend zwakker dan de PS4 en het is niet eens zoals in het verleden of de PS5 nu, dat de Xbox One bepaalde boons had. Tot de dag van vandaag zijn Xbox One games minder goed dan PS4 versies, omdat de x86 architectuur volledig straightforward is. Microsoft besloot bepaalde landen Tier 2 te noemen, deze gamers en ook retailers voelden zich ongetwijfeld in hun hemd gezet. Sony heeft in die tijd daar alle marketshare gekaapt en de Xbox One was in die landen too little, too late (iedereen wist dat ie minder powerful was dan PS4). Hij had, op een paar exclusieve IP na, geen enkel voordeel tov. de PS4. En inderdaad, TV, TV, TV... en 100 euro worden undercut door Sony.

Microsoft was de Sega Saturn van die generatie, en is daar blijkbaar nog steeds niet overheen gekomen.

Wat de Series betreft, ze hadden een tijdje momentum puur aangedreven door shortages tijdens de pandemie. Ik heb toen al wel eens gezegd, we krijgen vast de echte picture te zien als dit opgelost is. MS launched de Series X zonder next-gen game. Hier kwamen ze mee weg omdat Sony er ook nog niet veel had, development en distributie in de pandemie zat en zo konden ze een tijdje banken op 4k upgrades van last-gen software. Hierdoor kon de XSS ook nog leuk meedoen. Waar ik overigens geen spijt van heb, het was echt een toffe cheap console in 2020. Gewoon leverbaar, snelle en stille hardware en een leuke library aan classics. Eigenlijk de goedkoopste manier om bijv. een Alien Isolation op een console aan 60fps te spelen. En GP kon nog leuk meedoen omdat er dus veel droogte was. Als je naar dit kalenderjaar kijkt, dan kun je Dead Space R, RE4R, FFXVI, Forspoken, Baldurs Gate, SF6, MK1, Diablo IV, Armored Core etc niet via GP spelen. En de kans is groot dat je game tijd in 1 of meerdere van deze titels zit. Starfield is een goede reden, maar zou ik in dit geval los kopen (zelf wacht ik op een scherpe sale, ik kom er toch nog niet aan toe).

Maar Sony is dat station allang gepasseerd. Zij hebben al reeds zoveel next-gen only games, er is een legitieme reden om de PS5 te kopen. De Series X is gewoon een harder sell. Voor Halo loopt haast niemand meer warm, voor Forza ook niet en Horizon is leuk maar iedere keer hetzelfde trucje. Dat houdt ook een keer op, hoe lang wil je banken op 2(!) race IP die ook nog eens dezelfde titel dragen? Die acquisities gaan dat ook niet oplossen, die trekken voornamelijk op breed gespeelde multiplatform online games. Als CoD exclusief voor MS zou zijn, zou hun dat meer raken dan wanneer dit niet het geval is. Men speelt CoD voor Warzone tegenwoordig, en dat is F2P en overal speelbaar. Die kunnen ze niet cutten. Blizzard is zo goed als dood. Bethesda brengt soms een game uit, en de laatste paar malen valt ie dus tegen.
Laatst gewijzigd door R-Type op 26 nov 2023, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1990
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

26 nov 2023, 19:23

Profit under oath (FTC case):
2021 - 2 miljard
2022 - 1.5 miljard
2023 - (verwachtingen) 1 tot 2 miljard
"laten we na deze generatie maar stoppen nu we al die studio's hebben gekocht" :lol:

Het is voor Microsoft gewoon een tak die belangrijk kan worden om het volledige plaatje straks te kunnen dekken, want stel dat een andere 'echte' grote speler straks toehapt en gaming gedekt heeft. Google, Apple of Amazon bijvoorbeeld.
Microsoft blijft voor zowel Sony als voor Nintendo een dreigende speler ipv andersom.
Afbeelding

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3935
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

26 nov 2023, 19:30

Het punt is dat ze beter third party kunnen gaan met die studios, voor een bredere bereikbaarheid en geen hardware kosten.

Ze verliezen nog steeds op de Series hardware. Ze nemen de kosten niet mee in het plaatje, je kunt een miljard van de profit afhalen vanwege de hardware. Hun console is niet rendabel. En qua console subs valt het ook wel mee want er zijn dus relatief weinig consoles in de omloop.

Google heeft het net geprobeerd met Stadia, die hebben niet de juiste know how. Amazon heeft of had ook een game divisie, mislukt. En Apple heeft zijn Arcade die ik nog nooit heb opgestart, het zal wel. Je ook de content hebben he, en een software imperium bouwen. Dat hebben ze niet zomaar. Ik zou de komende tijd weinig van die partijen vrezen.

Als je die mails van Spencer leest is het wel duidelijk dat zijn superieuren weinig van de games industrie weten. Want hij praat structureel onzin en krijgt er vooralsnog groen licht mee. Dat houdt ook een keer op. Dit nu is allemaal bad press wat wel in die regionen terecht komt.

no avatar
koekiemonster
Lv1
Berichten: 25
Lid geworden op:
30 dec 2021, 13:06

26 nov 2023, 19:41

Kweenie, blijf erbij dat ik liever 3 goede spelers zie. Zowel Sony als Nintendo hebben er een handje van om mega arrogant en anti consumer te zijn als het goed met ze gaat.

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1990
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

Re:

26 nov 2023, 20:23

Er gaat zeker van alles mis binnen het team dat Xbox leidt en dan met name de stroom van games, maar om meteen weer die spreekwoordelijke handdoek in de ring te gooien, die jaren naar Nintendo werd geroeptoeterd, is echt lachwekkend. Zeker gezien de user base, de cijfers en vooral de oneindig diepe zakken van het bedrijf zelf.
Het hele entertainment gebeuren in huis is waar zowel Apple, Google, Amazon als Microsoft op azen. Dat Amazon en Google te vroeg all out gingen op streaming, dat is een grote misstap gebleken. Echter een enkele service voor al je entertainment, je zoekmachine, je hulp in huis en wat nauw verbonden zal gaan zijn in de oorlog bij de partij die de beste kunstmatige intelligentie zal gaan leveren, is nog steeds iets wat op de loer ligt.
R-Type schreef:
26 nov 2023, 19:30
Ze verliezen nog steeds op de Series hardware. Ze nemen de kosten niet mee in het plaatje, je kunt een miljard van de profit afhalen vanwege de hardware. Hun console is niet rendabel. En qua console subs valt het ook wel mee want er zijn dus relatief weinig consoles in de omloop.
Nergens wat over terug kunnen vinden mbt operationele kosten en profit. Winst in de rechtbank is winst. Hebbie een link?
Afbeelding

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3935
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

27 nov 2023, 18:36

https://www.vintageisthenewold.com/game ... sing-money

https://www.vintageisthenewold.com/game ... er-console

MS subsidieert hun consoles nogal. Ongeveer 200 dollar verlies per console.

Gebruikersavatar
Oversoul
Lv6
Berichten: 1312
Lid geworden op:
20 jul 2017, 06:54

27 nov 2023, 23:14

vintageisthenewold?

Wat is dat voor vage SEO vampierensite
Switch FC SW 7416-1174-5034

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1990
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

27 nov 2023, 23:38

Die had ik zelf ook al gevonden, want dat is de eerste die op Google verschijnt. Daar staat nergens dat die kosten van de winst getrokken moet worden anders praat je niet over winst maar omzet. Operational costs worden van je omzet afgehaald om de winst te kunnen laten zien. Omzet staat leuk en daar staat Sony eerste met 26.7 miljard, Microsoft tweede (14.7 miljard) en Nintendo derde (12 miljard),
maar bij de winst is het Nintendo op plek 1 met 3.7 miljard, Sony tweede met 1.8 miljard en Microsoft derde met ongeveer 1.5 miljard. Ongeveer 300 miljoen onder Sony en iets van 2 miljard onder Nintendo.
Over 300 miljoen dollar maken ze zich vast druk bij het bedrijf met een waarde van 1.6 biljoen dollar.
Afbeelding

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3935
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

29 nov 2023, 20:10

Om terug te komen op third party:

https://www.gamespot.com/articles/micro ... 0-6519551/

Dit is niet echt nieuw misschien, maar ik vraag me wel af of MS echt nog lang in de hardware business blijft. Het zou kunnen dat Sony bijv. akkoord gaat als MS geen console meer uitbrengt. Een service met MS owned IP moet mogelijk zijn, zoals Ubi en EA doen.

Als je alles op een rijtje zet is die gedachte niet zo gek hoor. Met Day One PC zeggen ze zelf eigenlijk al, hey je hoeft niet per se onze console te kopen om onze nieuwste games te spelen. Ze sturen duidelijk naar een andere approach.

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1990
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

30 nov 2023, 18:32

Je hebt geen PS5, Switch, PC of zelfs een Xbox nodig om met Game Pass te kunnen spelen als je een TV hebt uit 2020 of nieuwer van Samsung- of LG. Sony en Nintendo mogen weigeren, maar je kan gewoon met een PS5 controller middels de Xbox app, Game Pass games spelen (Switch Pro-controller alleen de TV interface :S ). Dat Sony het weigert is wel logisch. Het laten draaien op een PS5 zou weleens een paard van Troje kunnen betekenen, wanneer het streamen de boventoon zou gaan voeren. Vooral nu we allemaal hebben mogen zien middels de gelekte emails van Spencer wat zijn plannen zijn. Dat hij achter de schermen verre van goeie vriendjes wilt zijn met beide Japanse bedrijven en ze ook niet echt als een bedreiging ziet. Ben overigens wel benieuwd of ik volgende maand de GTA trilogy kan spelen op de PS5 en Xbox middels de Netflix app.

De markt is nog steeds volop in beweging. De volgende Pokemon-, Minecraft-, CoD of Fortnite hype kan zomaar een exclusive zijn van console A, B of X. Hoe meer studio’s je hebt hoe groter de kans dat er één jouw kant op komt rollen.
Hoe succesvol een console ook is, de volgende misser kan ook zo weer 5 jaar zwaar weer betekenen. Ask Nintendo. Sony doet het bijna perfect, maar heeft ook iets van 5 jaar daadwerkelijk ‘the third place’ met een RROD geteisterde console boven zich moeten dulden.

En hoe langer ik over dat ecosysteem nadenk ‘waar mensen niet gauw van afstappen’, hoe meer ik ook neig naar dat het bij consoles -tov andere entertainment- het minst toedoet. Zoals je hier al leest doet backwards compatibiliteit er weinig toe buiten het launchjaar. Wat maken last gen aankopen dan nog uit binnen dit ecosysteem? En ja, we hebben vriendenlijstjes opgebouwd, maar als die ene hype zich bevindt op een ander platform, dan stapt iedereen ook zo weer over op iets anders. Het is geen phone met een hele andere interface of een gevestigde fotoverzameling dat al jaren als dagboek fungeert. Bij veel Playstationgamers van toen, is tegenwoordig de Switch als mainconsole, omdat deze meer aanvoelt als een PS2 opvolger met zijn veelzijdigheid en vaak nog die ouderwetse Japanse parels. Zeker met al die veilige triple A eenheidsworsten die verschijnen waar bij veel gamers moeheid is ontstaan vergelijkbaar met de Marvel films. Je hebt de loyale brand lovers, maar ook die gaan niet op een houtje zitten bijten als de software niet kan tippen.

Waarom MS het bijltje er niet bij neer gaat leggen, is omdat de belangen van een console op dit moment nog steeds zeer groot zijn. Een Google en Amazon hebben ondervonden wat het missen van een bakermat als een gevestigde naam als Xbox is bij het uitrollen van een streamingservice. En er wordt nog steeds winst geboekt, dus waarom houd je het niet aan? Voor een miljard? Een miljard extra die ze dan bij de andere 150 kunnen toevoegen op jaarbasis. Al zou de console alleen op de markt fungeren voor R&D- en marketingdoeleinde, dan kan Microsoft dat rooien.
Er wordt teveel met korte termijn visie naar de markt gekeken op forums, social- en game-media. Dat ouderwetse “Sega’s 3 strikes and out” gaat hier niet op. Er wordt hier geploeterd voor een marktbezetting die met de overname van Activision Blizzard langzaam sluimert naar iets groots. Buiten Sony zelf die het aandoenlijk met man en macht heeft geprobeerd te voorkomen, ziet niemand wat de Activision Blizzard overname over een aantal jaar betekend qua marktbezetting. En daar zit Sony niet op te wachten met hun bedrijfsvoering.
In testimony from the FTC trial, Xbox gaming CEO Phil Spencer explains:

Q On the other side we have Sony with PS5 and a very analogous hardware subsidy. Sony's gaming P&L runs at lower GM and AM percentage margins than our gaming business, even though they have 2 times the console installed base.

GM means gross margin, right?


Gross margin percentages.

Q And AM means accountability margin?

Accountability margin percentage, yes.

Q Is that like profit?

That's the percent of your revenue that you keep in profit.
Dit is exact de rede waarom Sony hard heeft opgetreden tegen de fusie. Zelfs een kleine verschuiving in marktaandeel maakt de markt minder gunstig voor Sony.

En zou je willen dat Sony straks als enige op de markt haar gang kan gaan? Kijk hoe ze nu meteen weer arrogant handelen na een generatie weer alle zieltjes teruggewonnen te hebben; “Hier is een bare bones streaming apparaat met 80ms lag. Geen bluetooth headset support klanten, alleen ons merk synced” € 220,- bitch!
Afbeelding

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3935
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

01 dec 2023, 10:29

Die Portal kan me op zich wat. Het is geen must om te hebben, misschien als ze eenmaal Cloud gaming erop mogelijk maken. Wat wel tot de mogelijkheden behoort. Daarnaast is het dezelfde Sony die 2x een VR headset heeft uitgebracht.

En bluetooth? Dat is eigenlijk best wel brak voor headsets. De keuze voor wireless dongle is de betere, en de Portal heeft gewoon een audio jack dat ook beter is dan BT. Playstation Link is bovendien ook beter dan BT, en compatible met PC en Mac. Hadden ze die dongle moeten inbouwen? ja dat wel. Maar dat vind ik ook van de PS5, het kost je een USB slot.

En een enkele console aanbieder hoeft niet per se negatief te zijn. De PS2 ontbrak het in die periode ook niet aan goede software bijvoorbeeld. Bedrijven als Square en Capcom willen wel een platform behouden waar ze hun games op kunnen uitbrengen, Hun business vaart daar immers op. Ze moeten onderling dan concurreren om de installed base wat niet per definitie slecht hoeft te zijn.

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1990
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

01 dec 2023, 21:20

Bluetooth is wel wat we allemaal inmiddels gestandaardiseerd en thuis hebben liggen. Zeker omdat het al om een downgraded experience is gaat ook niemand opeens moeilijk doen om Bluetooth sound wat voor de 99% voldoet. Het is echt niet dat Sony je wilt besparen van een mindere ervaring als ze zelf de cheap sound van de PS Pulse 3D in het assortiment hebben.

Een enkele console hebben we nog nooit meegemaakt. Gamecube en Xbox waren in het verschiet en min of meer was er nog een klein beetje concurrentie met de N64 en Dreamcast. Tenzij je de Atari 2600 meetelt die voor een videogame crash heeft gezorgd.
Wanneer er een enkele console is, wordt er geen druk op progressie gelegd en kan een console makkelijk 10 jaar mee. Voor developers misschien wel makkelijk om voor een enkele console te moeten ontwikkelen, maar betekent voor ons consolegamers hoogstwaarschijnlijk een overstap naar PC gamen waar het niet zolang stilstaat.

Ik weet niet of het een positieve note was mbt PSVR2, maar ik voel me na al het prijzen van de hardware en de geweldige toekomst die ik voorspelde tijdens verjaardagfeestjes een beetje als Tim Roth in Reservoir Dogs
Afbeelding

Waar is de support?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Shadow
Lv6
Berichten: 1722
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:42

02 dec 2023, 00:09

PSVR2 heeft echt zulke idioot goede tech, maar support? lol, dat is ver te zoeken en het is zo fucking spijtig...

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3935
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

02 dec 2023, 17:22

RE4R VR volgende week

Tja dat van de support was wel te verwachten. De vorige PSVR trok voor mij op een stuk of 3 of 4 games (Wipeout, Astrobot, REVII en Rez). En nog wat van die gewoon degelijke games die ik wel veel heb gespeeld zoals Battlezone. En Dirt Rally was tof in VR.

Eigenlijk had ik al wel iets verwacht van Asobi. Of upgraded legacy PSVR games.

Het lijkt erop dat de PSVR 2 zoals de Vita wel beter is dan zijn voorganger, maar de support is slechter. Toch zijn er wel een tweetal RE games, Horizon, Cosmic Smash, GT7 en betere versies van Rez en Tetris. Op zich wel aardig. Ik eye nog steeds een scherpe sale.

Gebruikersavatar
Oversoul
Lv6
Berichten: 1312
Lid geworden op:
20 jul 2017, 06:54

02 dec 2023, 23:13

Het zou voor mij gewoon weer de zoveelste Beat Saber machine worden.
Switch FC SW 7416-1174-5034

Gebruikersavatar
Gewoon Arno
Big Baller
Lv7
Berichten: 4589
Lid geworden op:
16 jul 2017, 00:04

03 dec 2023, 09:30

Voor mij Beat Meat

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1990
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

05 dec 2023, 10:10

Een Astrobot 2 zou een hoop goedmaken. RE4 weet ik nog niet. Het omgaan met wapens in de demo van Village vond ik klote in VR. Moet nog aan 4 beginnen, dus probeer het sowieso wel even in VR.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Shadow
Lv6
Berichten: 1722
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:42

Re:

05 dec 2023, 20:11

R-Type schreef:
02 dec 2023, 17:22
RE4R VR volgende week
Tijd om de remake maar eens te spelen dus! :voldaan:

Gebruikersavatar
Tsidas
Lv2
Berichten: 69
Lid geworden op:
24 aug 2017, 18:07

Re: Hardware- en Softwaresales | Algemeen

06 dec 2023, 23:25

Weet je wat veel interessanter is? Kijk, zeker op gebied van future proofing ben ik er ook zeker van dat Microsoft in the long run een paar rondjes om Sony en Nintendo rent wanneer het moment komt dat een online platform echt werkelijkheid word.

Maar in feite, ondanks innovaties op tech gebied, doet Microsoft al twintig jaar hetzelfde; bakken met geld uitgeven en ze weten bij god niet wat ze met hun aankopen moeten doen. En dan bedoel ik echt hun IP portfolio. Zag dat het al besproken is, maar ik denk dat wanneer het puntje bij paaltje komt dat MS gewoon niet snapt dat continuïteit of een duidelijke boodschap belangrijk onderdeel is van hetgene wat je aanbiedt aan de consument. Er werden wat namen genoemd van early studio’s die Microsoft ondersteunden, maar die gingen nooit grote spelers worden. Het is iedere generatie een andere focus en dat zorgt ervoor dat potentiële klanten geen houvast hebben.

Je kunt zeggen wat je wil over Nintendo en Sony, maar er is in het laatste decennium zoveel veranderd op basis van perceptie, daar heeft Microsoft niet goed genoeg op geacteerd en daar zijn ze ook zelf schuld aan. Tot op zekere hoogte. Het is ook maar net hoe een Sony en Nintendo dat zelf oppakten en MS had de pech dat eerst genoemden dat bijna feilloos hebben gedaan.

Sony heeft veel ingezet op first party releases beter te financieren en dat heeft zich in dik een decennium al uit betaald. Kijk maar de first party sales de laatste jaren.

Nintendo, nou ja, dit is wat veertig jaar aan goede zorg van je IP’s doet in combinatie met hardware wat mensen willen hebben.

Overigens zeg ik niet dat Microsoft niet kan veranderen; Sony kwam er ook na tien jaar achter dat ze punch misten tijdens de PS3 era. Laten we het niet hebben over Nintendo. Het is alleen nu twintig jaar later en in dat opzicht zijn Sony en Nintendo op basis van hun identiteit enorm gegroeid. Daar hebben ze op dat gebied wel stappen gemaakt. Dat werkt ook niet in MS diens voordeel.

Er kan muziek zitten in MS haar console strategie, maar dan moeten ze de komende vijf jaar echt hun stinkende best doen willen ze de trend van Sony en Nintendo doorbreken. Korte termijn? Probably not.

Okay/hoi/doei

no avatar
koekiemonster
Lv1
Berichten: 25
Lid geworden op:
30 dec 2021, 13:06

Re: Hardware- en Softwaresales | Algemeen

07 dec 2023, 11:11

Goed punt. Denk dat MS daar nog steeds naar op zoek is. Uiteraard hebben ze wel de constante in de vorm van Halo en Forza, maar ze hebben ook beseft dat dit niet afdoende is. Dus zijn ze successen gaan kopen en qua Minecraft is die aanschaf bizar succesvol geweest.

Geen idee of ze die eigen identiteit nog gaan krijgen. Wel denk ik dat als MS nu alles exclusief houdt zoals Nintendo en Sony (in grote mate) doen, dat ze wel die enorme speler kunnen worden. De vraag is alleen of ze dat willen... gezien veel games van MS het multiplatform zo goed doen.

Helpt tenslotte ook niet dat MS veel games ook tegelijk uitgeeft op PC waardoor velen ze ineens niet meer als belangrijke games zien die bepalend zijn, maar per definitie multiplatform.
Ergens zie je de beweging eigenlijk al tijden. MS heeft interesse in eigen platform, maar het echte product is Gamepass. Heck, op hun Xbox-site staat ook als eerste link Gamepass en daarna volgen pas de games en de hardware. Het is dan ook niet voor niets dat ze zoveel spenderen om Gamepass overal speelbaar op te krijgen om zodoende de groei door te kunnen zetten en het overstappen zo eenvoudig mogelijk te maken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten