https://x.com/RaphJV/status/1626605215964069888?s=20
frankrijk lol. Doet me denken aan de Saturn na een jaar of 2.
En cloud gaming gaat ook niet zo goed:
https://www.windowscentral.com/gaming/x ... ng-war-too
Dat vind ik eigenlijk ook. De 360 was goedkoper en eerder, daardoor wel een hele brakke en onbetrouwbare hardware voor een jaar of 2, maar ze hadden goede IP en gerichte campagnes. Ze hebben het eigenlijk uit handen gegeven toen ze all in gingen op motion controls, zo'n beetje op het moment dat men de Wii bij het vuil begon te zetten. Ze hebben zich onder leiding van Don Mattrick gedistantieerd van de core gamer. Vervolgens is die fad over, maar omdat MS de markt blijkbaar niet goed kan lezen dachten ze dat het een goed idee was om Kinect te forcefeeden met de X1.Rano schreef: ↑26 nov 2023, 09:21Het is best pijnlijk. Microsoft had het zo goed voor elkaar bij de start van de Xbox 360. Sony was arrogant, Microsoft had een krachtige console met toffe nieuwe features (archievements, parties etc.). En bij de lancering van de Xbox One hebben ze al hun eigen glazen ingegooid. De huidige generatie zijn ze conceptueel goed gestart. Goede en mooie hardware, toffe features als quick resume en smart download (geen +€10 voor een next-gen upgrade). Maar de games blijven achter. Ik gun ze meer, maar het lukt ze niet echt.
Die generatie was de meest cruciale van allemaal, zo bevestigde Phil Spencer ook. Namelijk BC maakte geen reet uit (want zie PS4 succes), maar die generatie was de eerste met day one digital, vereiste subs en dus een volledig ecosysteem met content. Het is moeilijker om van ecosysteem en lopende subs over te stappen, dan bijv. destijds nog je PS3 in te ruilen voor een 360. Veel gamers zullen niet gauw meer weggaan bij hun aanbieder, dat zie je hier ook terug. Maar wat MS had moeten doen, is proberen om de XSS (of zelfs XSX) naast de PS5 in huiskamers te krijgen. En dat doe je met must have content. En die hebben ze niet. Zeker niet als je een beefy PC hebt. Dus eigenlijk backfired hun strategie.
En over Gamepass. Misschien is het toeval, maar hun games zijn sindsdien wel bijna structureel ondermaats. En ik denk dat je toch een soort mentaliteit krijgt van "ach, hij stond op GP, niks voor gelapt" waardoor misschien de effort en QA er minder is. Bedenk eens hoeveel exclusieve titels Sony launched, die zo brak zijn als Redfall en de laatste Forza. Dat zijn ze niet. Spiderman 2 lijkt ook weer een solide titel te zijn die doet wat ie belooft. Uiteindelijk krijg je waar je voor betaalt en nee, met GP krijg je geen games die de kwaliteit van Ragnarok, Spiderman 2, TLOU, GT7 evenaren day one.