Hardware- en Softwaresales | Algemeen

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

18 apr 2023, 20:33

https://www.gamesindustry.biz/q1-pc-and ... hly-charts

PS5 is absoluut monsterlijk bezig. In zowel VS als Europa. Wereldwijd eigenlijk. Er zijn geen supply problemen meer. Zelfs aan hogere RRP verkoopt de console als een gek. Het leek gelijk op te gaan met Xbox, maar dat kwam echt alleen door supply.

Verbaast me eerlijk gezegd ook niet. MS heeft met Series een super goed systeem, en GPU is leuk, al is PS Extra echt niet veel minder en moet je de beste games toch kopen zoals RE4 right now. Maar dan verneuken ze het met de games, ze brengen het eerste jaar niks uit, delayen Halo om alsnog unfinished uit te brengen. Sony meanwhile knalt er rustig op los met Horizon, God of War, GT, Returnal, Ratchet en dadelijk FFXVI. En Spider Man 2 dit jaar, ben benieuwd. .

Ik zie ook geen enkele reden om de Xbox nog boven de PS5 te verkiezen, het is ook niet dat third party games er beter op zijn ofzo. Dan is er ook nog PS VR 2, alhoewel je die sales afsteekt tegen de surge in PS5 hardware, kun je dat wel een bomba noemen denk ik. VR zal nooit mainstream worden, maar ik wil hem wel hebben. Ik wacht nu eigenlijk op een sale.

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1966
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

20 apr 2023, 10:57

Shit als 'first person shooter exclusives 30fps' "Redfall" dat meer op een Switch 2 launch shooter lijkt, gerushed uitbrengen; een Ghostwire Tokyo een jaar later releasen met mindere prestaties dan de jaar oudere PS5 game; RE4 dat beter draait op de PS5 -zelfs na de laatste patch (nog een klote analoge responsiveness en door de patch een downgrade in scherpte); en de vertraging van Starfield... dan vraag je om de verkeerde vibe. Als Starfield niet van het kaliber Breath of the Wild/Elden Ring wordt, dan zijn de rapen wel gaar denk ik.

Het lijkt alsof ze compleet aan het leunen zijn op de overname die bijna rond is van Activision Blizzard. Maar wat dan? Er komt niets nieuws uit die fabriek voorlopig wat we niet zonder Xbox kunnen spelen en wat interessant is. Het enige dat sales wise wat kan helpen is dat een Jim Ryan weigerde om een contract te tekenen voor een 10 jaar COD op de PS5. Als de deal met AB rond is vraag ik me af of Microsoft de gameserie nog dient uit te brengen op een PS5. Het schijnt overigens dat het addertje van MS is dat er alleen over een PS5 versie in het contract stond. Een PS5Pro of PS6 over 5 jaar zou dan op papier niet hoeven.

Een klote ontwikkeling bij kamp Sony, zijn de idd de matige verkoopcijfers van de PSVR2. Ik snap het wel qua prijs van een console en headset. En nu met de headset een aantal weken in bezit met de rompslomp die blijft bestaan met VR, maar eenmaal aangesloten en gekalibreerd is het toch wel de onderdompeling die je in 1993 in 2023 had verwacht van je spelcomputer. Ik hoop dat het nog een boost krijgt dmv een Astro Bot of whatever next big VR thing, want eigenlijk hoop je dat een Hideo of Insomniac er eens wat mee gaan doen met een triple A budget.

Voor mij persoonlijk vind ik het regeltje met games die je opnoemt niet onderdoen voor de Xbox exclusives die er sinds launch zijn verschenen. Op een Returnal (thanks voor de reminder), nu GT7 in VR en om nog aan toe te voegen Demon's Souls is het verder niet veel. Dat het typische games zijn waar de menigte meer oog voor heeft snap ik wel.
Afbeelding

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

22 apr 2023, 16:34

Ik moet er nog mee verder sinds de 5 hour trial (reeds is de full game op Plus Extra), maar Horizon 2 vind ik wel een kwaliteitsgame. God of War 2 heb ik nog niet eens gekocht, maar de eerste was fantastisch. Dit zijn wel games die systemen verkopen, en een globaal appeal hebben.

Starfield is sowieso al een acquired taste, het is geen accessible game en het zal ongetwijfeld typische bugs etc hebben wanneer het lanceert. Ik denk niet dat Starfield zozeer consoles moved. Sony heeft er Spiderman 2 tegenover. Ik kijk wel uit naar Starfield omdat ik space opera tof vind, het is wel weer tijd voor een soort Mass Effect achtig iets.

Ik vraag me trouwens af of een CoD exclusief op Xbox wel goed uitpakt, ik denk dat het MS meer raakt dan Sony, om eerlijk te zijn. Het zijn sowieso vooral de Infinity Ward games die het goed doen, en die is net uitgebracht.

Het probleem van MS is dat ze in 20 jaar eigenlijk geen legacy en software imperium hebben opgebouwd. Ze hebben bijvoorbeeld Bungie laten gaan, Halo aan 343 gegeven met mixed results. ze banken op Forza wat ik niet echt snap, het is een racing sim. Sony hoeft van mij geen GT8 uit te brengen, ze kunnen gewoon 7 expanden. Gears of War dan nog, vond 5 trouwens leuk maar het is geen franchise die echt met de tijd is meegegaan en je kunt er ook niet veel kanten mee uit denk ik. Ze hebben destijds Tecmo soort van laten gaan, ze hadden NG en DoA exclusief. Bizarre maakte de geweldige PGR reeks bij ze, dat IP hebben ze ook gekilled. Dat zijn wel de games die de originele Xbox een identiteit gaven. Interessant is dat Forza Horizon de gewone reeks kannibaliseert, dan zou ik de PGR naam hebben gebruikt voor Horizon (die heeft Playground ook gepitched, trouwens). Dan hebben ze nog Perfect Dark, maar die studio bleek gebakken lucht. In feite werkt Crystal Dynamics er aan, als er uberhaubt nog aan word gewerkt.

Naar mijn mening heeft MS te lang, te veel geleund op de strategy van van de korte termijn; third party en moneyhats. Tuurlijk, was feest toen ze op de 360 weer een Playstation game aankondigen als een soort van exclusive, maar dat waren ze niet. Intussen heeft Sony toen oa Sucker Punch en Guerrilla gekocht, en is blijven vertrouwen in die studios ondanks dat de sales van Killzone 2, 3, Infamous etc echt niet super bijzonder waren. Dat betaalde zich uit met Ghost en Horizon 10 of 20+ million sellers tegenwoordig. Dit was in een tijd dat alles online en co-op moest zijn, maar in feite zijn TLOU2, Ghost, Horizon, God of War en Spiderman gewoon single player games en ze verkopen de meeste MP games er uit. God of War 2018 bijv, heeft meer verkocht dan alle voorgaande delen (ook PSP en remasters) bij elkaar opgeteld. Maar van MS weet je, er komt waarschijnlijk geen Hi Fi Rush 2. En Mikami is ook weg.

Gebruikersavatar
Shadow
Lv6
Berichten: 1715
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:42

23 apr 2023, 16:56

Microsoft kan prima werken als een pure hardware en service dienst, maar dan moeten ze daar ook echt volop op in gaan. Gewoon puur kijkend naar de Series S en X, zijn het uitstekende stukken hardware en i.c.m. de backwards compatibility en GamePass is het een super goede deal. Maar ze zijn nu al jaren constant ook software aan het beloven en dat blijft maar weg. Microsoft heeft niet echt een identiteit en het is altijd hilarisch om dan zo'n line-up te zien van Master Chief, whatshisname van GOW, Lara Croft en natuurlijk een fucking wagen van Forza, wat echt hilarisch kut is.
Ik begrijp ook serieus totaal niet wat ze in hemelsnaam met al die aankopen aan het doen zijn. Sommige zijn echt al jaaaaaaaaaren geleden opgekocht, maar we hebben nog steeds fuck all...

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

23 apr 2023, 17:18

Ja de Series is uitstekende hardware. De S is een geweldig budget alternatief, het brengt dezelfde gameplay ervaring als Series X en PS5. Doom Eternal bijv. heb ik uitgespeeld op XSS en recent op PS5 en die speelervaring is identiek, alleen geen RT mode maar je wilt toch 120hz hier. Uiteindelijk ben ik blij dat ik de S heb gekocht, want een X en PS5 was overkill geweest, ik gebruik al een jaar praktisch alleen de PS5. Toch is het (met X) de enige manier om bijv. Dead Space 2, Sonic Generations, Binary Domain op 60fps te spelen op console. En uiteraard is er OG NG2 en NGB die foutloos zijn op de Series. Om die redenen houd ik de S sowieso aan. 7th gen is kut op PS5 want alleen stream, tenzij er een remaster van is gemaakt. Maar je koopt voor legacy geen next-gen systeem en Sony lanceerde destijds met Demon's Souls en de Astrobot freebie, geen vetpot in totaal. Maar MS zat ondertussen Xbox One release updates op te hypen alsof het de second coming was want geen laadtijden enzo. Die hadden dus echt helemaal niks.

En wat GP betreft, goede deal maar Sony probeert niet eens, lanceert Extra tussendoor en dat biedt eigenlijk net zo veel als GP. Er staan echt monsterlijke games op, alleen 7th gen niet dus... maar zoveel legacy is er eigenlijk ook weer niet op GP te vinden. Toch blijf ik zeggen, de beste games moet je gewoon kopen. Nu is RE4 de game to have bijvoorbeeld. En zo lang MS zelf niets uitbrengt heeft GP geen echte meerwaarde tegenover Plus.

Ik weet dat The Initiative gebakken lucht is. Die studio kan het niet aan om zelf een game te maken, daarom hebben ze Crystal Dynamics ingeschakeld. En om te zeggen dat die Perfect Dark teaser er goed uitzag... mwah.

ZeniMax werd tussendoor gekocht, terwijl ze PS5 exclusives aan het afronden waren. Dus die waren nog bound aan allerlei contracten. Activision deal moet nog rondkomen en tot die tijd verandert er niets. Maar wat zijn de killer apps van ZeniMax? FPS en Elder Scrolls. Al houd ik van Arkane, het zijn helaas geen grote sellers en Redfall wordt nou net de eerste miskleun van ze. De killer app van Activision is ook FPS. Maar de meeste mensen spelen CoD vooral voor Warzone tegenwoordig. Classic deathmatch sterft uit. Vind beide uitgevers een beetje past hun prime eigenlijk. Hoop wordt dan gevestigd op Starfield, maar dat is geen system seller die je zo even speelt. Dat zal een game worden die over de jaren moet groeien zoals TES, als hij uberhaubt goed lanceert. De massa wil op console gewoon een God of War of Spiderman spelen. En juist dat soort iconische en doeltreffende games heeft MS dus niet.

Ondertussen ben ik in de wolken van de FFXVI footage, alleen op PS5. Dat soort releases maken de Playstation voor mij de nummer 1. Dan mag MS 10 Activisions hebben en dan mogen ze Bungie er gratis bij. Bovendien komt FFXVI gewoon in Juni al uit. De race is wel gelopen als je naar sales kijkt, maar ik geloof wel dat MS de 360 kan evenaren met de Series wat zowat dubbel zoveel is als de One. Meer zit er voor hun echter gewoon niet in en dat weet je bij voorbaat al want de PS3, de slechtst verkopende Playstation console die duur was en veel bad press had verkocht de 360 er ook uit en had er minder tijd voor nodig.

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

04 mei 2023, 14:38



Phil is hier heel open, maar het is ook wel een raar interview. Hij zegt eigenlijk, Redfall zou met delay net zo kut zijn als het nu is. Het kost de consument 70, dat weet hij en hij neemt verantwoordelijkheid. Tja, reduce de prijs als je intern weet dat de game niet up to snuff is.

Verder dekt ie zich eigenlijk in. Hij zegt we zijn kansloos tegen de PS5 omdat de PS4 userbase niet zijn hele ecosysteem gaat opgeven om over te stappen. Dus de huidige stand van zaken is niet verrassend, en ook al komen wij met goede games dan gaat dit niet veranderen. Hij heeft de meest belangrijke console war verloren, de vorige, omdat iedereen daar een digitale library heeft opgebouwd.

Hij heeft in een vacuum natuurlijk gelijk, het is niet te vergelijken met de SNES en zelfs nog de PS3 generatie waarbij je fysieke content kocht en niet zozeer een online profiel vol met software en savegames had. Je kon dat gemakkelijk van de hand doen en overstappen. De PS4 generatie is de eerste waarbij digitaal de fysieke sales overnam en consumenten dus talloze games op hun account behouden. Maar of het handig is om dit alles zo flat out te roepen weet ik niet. Het klinkt ook een beetje als een zwaktebod nadat je dus ZeniMax en Activision voor veel geld hebt gekocht, en net een turd hebt uitgebracht. Je bent hier toch om competitive te zijn? Samsung roept ook niet gauw, we gaan geen iOS users kapen met onze Galaxy. De PS4 was totaal niet BC en brak records. Ik denk dat als je echt killer games hebt, en een competitive product hebt, dat je wel users kunt lokken. Maar dat hebben ze nooit, ze hebben zoals eerder besproken niet echt een eigen identiteit zoals Sony en Nintendo wel hebben.



Ik kan niet bij deze denkwijze. Dus je doel is dat alle mensen regelrecht overstappen? Maar wat nou als je probeert te maken dat PS5 bezitters er een Xbox bij kopen? Waarom hebben jullie de Series S uitgebracht?

Hun visie is verkeerd. Men moet jouw console willen kopen, niet een ander verkopen.

Gebruikersavatar
Shadow
Lv6
Berichten: 1715
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:42

04 mei 2023, 21:34

Echt alles rondom hun visie is bijzonder fucked, maar tja... Microsoft heeft het geld en is blijkbaar bereid het te blijven gooien in de Xbox put...

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1966
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

05 mei 2023, 13:18

Ik heb meer het idee dat het een ingestudeerd goedje van Phil is om de CMA bij het hoger beroep te overtuigen om alsnog akkoord te gaan.
Afbeelding

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

05 mei 2023, 16:42

Zou kunnen, want hij zegt dat hij ook met deze studios kansloos is tegen Sony's marktaandeel. Of het helpt is een 2e. De deal is vooral geblokkeerd vanwege cloud gaming begreep ik.

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

26 jul 2023, 13:54

https://earlygame.com/gaming/poor-sales ... x-hardware

Xbox verkoopt voor geen meter kunnen we zien door per ongeluk uitgebrachte cijfers en hierbij zit dus een SKU van 299 inbegrepen, die volgens analisten de XSX outselled. Het verrast me wel. Ik weet dat MS om obvious reasons geen data deelt maar het leek toch dat ze ditmaal alles goed deden en konden profiteren van Sony's shortages. De beste deal in gaming helpt ze dus ook niet echt. Ben benieuwd of het verdwijnen van de Gold conversie impact gaat hebben want Ultimate heeft alleen een jaarplan en is taffes duur. En die nieuwe tiers ook, lol, 9,99 voor 20 games + online play, 10,99 voor meer games maar geen online play. wtf.

De Activision deal gaat ze ook niet helpen. Sony heeft CoD voor 10 jaar vastgelegd, terwijl ze eerst een deal kregen om alle IP voor 4 jaar te krijgen. Men zegt Sony krijgt de short end, ik zeg goede deal voor Sony. Wat moet je met Crash, Tony Hawk en zelfs Diablo die net is uitgekomen? Een nieuwe Diablo ga je de komende 10 jaar niet zien. Maar Blizzard tanked sowieso, kijk naar Overwatch 2.

Crash Bandicoot 5 krijg je misschien over 4 jaar eens, en niemand geeft er om. Tony Hawk is irrelevant op remasters van de eerste 3 na. Ik denk dat een annual CoD ten alle tijde een betere deal is dan een handvol games die misschien ooit uitkomen en die niet gangbusters verkopen.

Gebruikersavatar
Oversoul
Lv6
Berichten: 1306
Lid geworden op:
20 jul 2017, 06:54

26 jul 2023, 17:59

Het verbaast mij niets en ik roep het al jaren: GamePass is een catch 22.

Het is te overbodig voor casuals die maar twee games per jaar kopen en te underwhelming voor de hardcore crowd, omdat de exclusive knallers en GOTY's er niet zijn.

De boodschap van Ms is ook al jaren hetzelfde: je hebt geen Xbox nodig, play anywhere. Tja, dan is het niet gek dat veel gamers geen Xbox kopen.
Switch FC SW 7416-1174-5034

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

Re:

26 jul 2023, 20:50

Oversoul schreef:
26 jul 2023, 17:59
Het verbaast mij niets en ik roep het al jaren: GamePass is een catch 22.

Het is te overbodig voor casuals die maar twee games per jaar kopen en te underwhelming voor de hardcore crowd, omdat de exclusive knallers en GOTY's er niet zijn.

De boodschap van Ms is ook al jaren hetzelfde: je hebt geen Xbox nodig, play anywhere. Tja, dan is het niet gek dat veel gamers geen Xbox kopen.
Ja absoluut. Ik heb even gekeken, en je bent bijna 200 per jaar kwijt. Dan kun je zeggen bubut 100en games en day one exclusives. Klopt, maar speel je die allemaal? En day one exclusives + MS is een beetje zoals FC Groningen dat komend seizoen Eredivisie speelt. In de praktijk is dit er niet. In de 2 jaar dat ik heb gehad (nov 2020 - nov 2022) waren de enige echte nieuwe grote releases Halo en FH5.

Ik heb dus GPU 2 jaar gehad, maar wel via de Gold conversie trick. Dan kostte het 60 euro per jaar (prijs van een Gold card) + 1 euro per maand. Dat heb ik er wel uitgehaald, heb oa FH5, Infinite gespeeld. En een zooi classics en nog wat van die games die ik net niet zou kopen maar wel tof waren zoals Scarlet Nexus. Een NG2 en Killer Instinct heb ik gekocht toen het on firesale was.

Kijk je echter goed, dan zijn de grote games van dit jaar tot nu toe toch wel Dead Space, Hogwarts, Resident Evil, SF6, FFXVI, Diablo IV etc. Raad eens hoeveel hiervan op GP/Plus staan. Als je die koopt + je hebt ook nog een GPU runnen dan is het een dure hobby. Als je speelt kom je niet aan de GP/Plus games toe (momenteel speel ik FFXVI en SF6 online tussendoor). Momenteel heb ik wel PS+ Premium lopen maar dat komt omdat ie tot mijn verrassing voor 59,- werd verlengd vanwege de Now migratie. En ik wil toch online gamen dus dit is niet eens duurder. Maar no way dat ik Premium verleng als ik de normale prijs moet gaan aftikken.

Het is uiteindelijk goedkoper om af en toe die indie of discounted game te kopen denk ik, dan kun je ze altijd opstarten. Of een maandje nemen als je een bepaalde game wilt spelen, de meeste games speel je binnen een maand wel uit.

Ben het ook met je eens dat de play anywhere een beetje counter intuitive werkt. Eigenlijk alles wat MS doet. Ik denk echt dat ze beter zijn als publisher, dan pakken ze bijv. naar hun eigen berekening 10 miljoen extra Starfield sales op PS5. En ook de toekomstige Doom sales etc. Ze zouden zich meer kunnen versterken op hun oude PC terrein en de strijd aan proberen te gaan met Steam, naast dat ze dus geld verdienen aan de PS5 en zelfs Switch. Ze kunnen zo'n beetje de grootste publisher ter wereld worden. De Series verkoopt momenteel soort van gelijk aan of slechter dan de One (die is op 58 miljoen uitgekomen, de Series zit dus na 3 jaar op 21). Als je het met een goed product als de Series, die een instap heeft van 299, niet beter doet dan je overpriced en underperforming piece of shit device Xbox One dan heb je wel een probleem.

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1966
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

27 jul 2023, 13:20

Wat ik het meest bizarre vind is dat er weinig tot geen marketing is voor Xbox. Het hele launchjaar zag je continu een marketingmachine met allerlei zelfspot en Twitter awards die ze binnenharkte, maar nu is het helemaal weg. Het voelt zelfs aan alsof je met een noodlijdend bedrijf te maken hebt of alsof ze bezig zijn het af te stoten. Nou valt er niet veel aan de man te brengen buiten de zoveelste controller (ik zag er nu weer 4 voorbijkomen van de Turtles met echte Pizza geur…), maar je een beetje laten zien is wel van belang in deze markt. Ik had ook nu wel een beetje de '1 triple A game per maand' periode verwacht op Game Pass, maar met alleen Bethesda toegevoegd aan het vorige arsenaal is ze dat nog niet gelukt.

Ik hoop overigens niet dat ze alleen publisher worden in de toekomst of een Steam kant opgaan. Sony is te oppermachtig en al geloof ik niet zo in die ecosysteem-loyaliteit die hier wordt aangekaart, is Microsoft gewoon niet het juiste bedrijf gebleken om met een fysiek product partij te leveren. Dat is al vanaf de mp3 spelers tot aan telefoons gebleken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1966
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

27 jul 2023, 14:09



De PS5 gaat wel weer als een gekko.
Afbeelding

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

Re:

27 jul 2023, 19:56

SmartTies schreef:
27 jul 2023, 13:20
Wat ik het meest bizarre vind is dat er weinig tot geen marketing is voor Xbox. Het hele launchjaar zag je continu een marketingmachine met allerlei zelfspot en Twitter awards die ze binnenharkte, maar nu is het helemaal weg. Het voelt zelfs aan alsof je met een noodlijdend bedrijf te maken hebt of alsof ze bezig zijn het af te stoten. Nou valt er niet veel aan de man te brengen buiten de zoveelste controller (ik zag er nu weer 4 voorbijkomen van de Turtles met echte Pizza geur…), maar je een beetje laten zien is wel van belang in deze markt. Ik had ook nu wel een beetje de '1 triple A game per maand' periode verwacht op Game Pass, maar met alleen Bethesda toegevoegd aan het vorige arsenaal is ze dat nog niet gelukt.

Ik hoop overigens niet dat ze alleen publisher worden in de toekomst of een Steam kant opgaan. Sony is te oppermachtig en al geloof ik niet zo in die ecosysteem-loyaliteit die hier wordt aangekaart, is Microsoft gewoon niet het juiste bedrijf gebleken om met een fysiek product partij te leveren. Dat is al vanaf de mp3 spelers tot aan telefoons gebleken.
De problemen liggen dieper. MS mist identiteit. Ze hebben bijv. Bungie laten gaan, PGR gekilled en Team Ninja soort an laten lopen. Deze franchises gaven Xbox smoel, al kwamen PGR en Dead or Alive eigenlijk van Sega systemen.

Ze doen ook niet echt aan shake ups. Gears of War is steeds hetzelfde, God of War is radicaal omgeturnd in 2018. En met succes. Forza is Forza en dan hebben ze nog een Forza franchise. Ze falen ook om wereldwijd appeal te hebben. Japan is nu natuurlijk relevanter dan ooit met Elden Ring, Capcom, Final Fantasy etc. Je gaat toch eerder richting Sony voor die games. Ik denk wel dat Starfield potentie heeft, maar dat is 1 game. En day one speelbaar op PC aan 60fps. Gamers met een goede rig halen geen Xbox op. Terwijl ze dat wel moeten doen voor PS5 willen ze bijv. FFXVI of GT7 nu spelen.

Nu is hun narrative dat de XSS hun main console is. wut. De XSS is op bepaalde punten (RAM) zwakker dan de X1X, daarom krijg je X1 versies van legacy software tenzij individueel gepatched. Het ecosysteem loyaliteit komt van Phil Spencer zelf. En ik vind dat hij op zich een punt heeft daarmee, men heeft wel 100en aankopen op een account en lopende subs. Het is sinds de PS4 gen voor het eerst dat digital day one is, en die gen heeft MS juist zwaar verloren. Alleen hun mindset is dus fout, je kunt zoals ik een XSS kopen naast je PS5. Maar ook een XSX. PS5 bezitters zijn gewoon mogelijke klanten. MS denkt waarschijnlijk van oudsher vanuit een Windows perspective, zij willen de enige zijn.

Ik denk niet dat MS ooit een enorme foothold gaat krijgen. De Series is een systeem waar in principe niks aan mankeert, ok, exclusieve software dan. MS doet bepaalde dingen ook beter zoals refunds en smart delivery. Maar PS5 trok in het begin eveneens veel op cross gen (wel hadden ze een paar PS5 exclusives, MS had niks).

En die Greenberg is ook niet dom, die vergeleek de Series sales met 360's eerste 3 jaar. 360 kwam door lage yields, RRoD etc relatief traag van de grond. Zelfs X1 deed het aanvankelijk beter dan de 360, dat kun je hier zien:

Afbeelding

Series tracked min of meer gelijk aan X1 momenteel (FY 0-2), je kunt niet zeggen dat ze echt terrein aan het winnen zijn en dan hebben ze dus een 299 instap die altijd beschikbaar is geweest:

XBS 21.3
X1 20,4
360 17.8

Over 3 jaar zul je Greenberg niet meer horen over de 360, want die 14 mil per jaar cijfers gaat Series wrs niet halen.

Gebruikersavatar
Gewoon Arno
Big Baller
Lv7
Berichten: 4566
Lid geworden op:
16 jul 2017, 00:04

28 jul 2023, 19:51

MS is altijd aan het klooien.

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1966
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

Re: Re:

02 aug 2023, 15:22

R-Type schreef:
27 jul 2023, 19:56

De problemen liggen dieper. MS mist identiteit. Ze hebben bijv. Bungie laten gaan, PGR gekilled en Team Ninja soort an laten lopen. Deze franchises gaven Xbox smoel, al kwamen PGR en Dead or Alive eigenlijk van Sega systemen.

Ze doen ook niet echt aan shake ups. Gears of War is steeds hetzelfde, God of War is radicaal omgeturnd in 2018. En met succes. Forza is Forza en dan hebben ze nog een Forza franchise. Ze falen ook om wereldwijd appeal te hebben. Japan is nu natuurlijk relevanter dan ooit met Elden Ring, Capcom, Final Fantasy etc. Je gaat toch eerder richting Sony voor die games. Ik denk wel dat Starfield potentie heeft, maar dat is 1 game. En day one speelbaar op PC aan 60fps. Gamers met een goede rig halen geen Xbox op. Terwijl ze dat wel moeten doen voor PS5 willen ze bijv. FFXVI of GT7 nu spelen.

Nu is hun narrative dat de XSS hun main console is. wut. De XSS is op bepaalde punten (RAM) zwakker dan de X1X, daarom krijg je X1 versies van legacy software tenzij individueel gepatched. Het ecosysteem loyaliteit komt van Phil Spencer zelf. En ik vind dat hij op zich een punt heeft daarmee, men heeft wel 100en aankopen op een account en lopende subs. Het is sinds de PS4 gen voor het eerst dat digital day one is, en die gen heeft MS juist zwaar verloren. Alleen hun mindset is dus fout, je kunt zoals ik een XSS kopen naast je PS5. Maar ook een XSX. PS5 bezitters zijn gewoon mogelijke klanten. MS denkt waarschijnlijk van oudsher vanuit een Windows perspective, zij willen de enige zijn.

Ik denk niet dat MS ooit een enorme foothold gaat krijgen. De Series is een systeem waar in principe niks aan mankeert, ok, exclusieve software dan. MS doet bepaalde dingen ook beter zoals refunds en smart delivery. Maar PS5 trok in het begin eveneens veel op cross gen (wel hadden ze een paar PS5 exclusives, MS had niks).

En die Greenberg is ook niet dom, die vergeleek de Series sales met 360's eerste 3 jaar. 360 kwam door lage yields, RRoD etc relatief traag van de grond. Zelfs X1 deed het aanvankelijk beter dan de 360, dat kun je hier zien:

Afbeelding

Series tracked min of meer gelijk aan X1 momenteel (FY 0-2), je kunt niet zeggen dat ze echt terrein aan het winnen zijn en dan hebben ze dus een 299 instap die altijd beschikbaar is geweest:

XBS 21.3
X1 20,4
360 17.8

Over 3 jaar zul je Greenberg niet meer horen over de 360, want die 14 mil per jaar cijfers gaat Series wrs niet halen.
Een PGR en een Ninja Gaiden zijn geen system sellers. En alle kudos naar PGR voor wat het betekende, maar daar kwam uiteindelijk het veel betere Forza voor in de plaats. Het jammere is (of bedrijfstechnisch wellicht niet.. god knows) dat ze een simulatie en arcade franchise ervan gemaakt hebben met dezelfde naam. Dat had de diversiteit in het aanbod naar de buitenwereld opgekalefaterd. Maar met namen zijn ze ook niet zo goed bij MS. Evenals gekozen namen voor One, One S|X en Series S|X.
Bungie laten gaan is dom geweest en hadden ze met een dik pak geld en in alle vrijheid een Destiny moeten laten maken. Dat had de game ook een stuk beter gemaakt dan onder de vleugels van een Activision als je hoorde hoe dat er aan toeging nadat de krabbel was gezet. Zo'n 343 had dan verder mogen kloten met Halo en dan hadden MS een nieuwe succesvolle exclusieve franchise erbij mogen voegen.

Waar het nu aan schort is marketing en vooral een lijn met veilige focus grouped games zoals een God of War, Horizon, Last of Us en Spider-Man. De typische PC games die er straks uit de Bethesda schuur rollen zijn ook niet de titels die de mainstream gaan aanspreken. Ze zouden er wat Playstation ‘core’ gamers van kunnen aantrekken for the love of gaming, maar de menigte gaat niet happen. Daarin kan een Activision Blizzard misschien iets gaan betekenen, maar dan nog is de enige titel die ze niet eerst in startblokken hoeven hijsen een multiplatform game die ook nog eens de best verkochte franchise jaar in en uit bij de concurrent is. En eer dat het nieuwe titels gaat opleveren zitten we weer een generatie verder. Ondertussen is het wel een hele goede investering als streamen/downloaden straks fysiek voorbijstreeft zoals het nu in de filmindustrie is en in gaming al met software. Rond die tijd is de deal ook weer van de ban en kunnen ze alle kanten op met COD. Ik ben wel benieuwd hoe dit gaat uitpakken straks. Gaan ze daadwerkelijk de games exact hetzelfde met dezelfde features op een PS5 blijven uitgeven?

Het opeens stopzetten van de marketingmachine kan overigens best zijn om de Activision deal überhaupt rond te krijgen, maar in Europa zag je ervoor ook nog nooit iets Xbox gerelateerd voorbijkomen. Nu we bijna 3 jaar verder zijn mist het voor de coregamers ook de positieve buzz die ze in het begin creëerde met alle free of charge upgrades van oude titels, het nog exclusieve Game Pass, de Bethesda overname en de 12Tera’flop’s. Daar konden ze geen juggernaut in zijn. Het is gewoon weer de juggernaut in tegenslagen en foute beslissingen. O.a. de grafisch ondermaatse Halo Infinite gameplay demo en het uiteindelijke uitstel van de titel, uitstel van de grote titels in het algemeen, beloften niet nakomen mbt Game Pass aanvulling, ondermaats presterende exclusives en een Sony en Google die als een drol met weerhaken de Activision deal bemoeilijken. Over 5 maanden is het alweer 2 jaar geleden dat het bekend werd dat MS Activison zou overnemen. Dat had Game Pass wel wat aantrekkelijker gemaakt, maar ondertussen heeft Sony haar zaakjes ook op orde met een soortgelijk iets. Sterker nog, Microsoft komt deze maand weer met Celeste en Limbo aankakken op GP…

Microsoft had de kleine studio’s moeten overnemen. Dat had ze meer opgeleverd zonder gezeik. Maar als de geruchten waar zijn dat zowel een Tencent, Apple als Google geïnteresseerd waren in Activision, dan begrijp ik de beweegredenen wel om AB over te nemen. Dat zijn wat grotere jongens die Microsoft meer als een gevaar ziet dan Sony.
Afbeelding

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

04 aug 2023, 17:08

Ik vind beide services niet meer echt de moeite waard nu er een goede stroom aan grote en goede nieuwe games komt. Baldurs Gate 3 is nu uit bijv, interessant dingetje trouwens, er is geen Xbox versie. Omdat ze op de XSS geen splitscreen voor elkaar kunnen krijgen. MS mist dus een redelijk grote game vanwege hun Series S nu, ik denk niet dat Larian studio lult want die willen ook gewoon verkopen. De game is voor de rest van dit jaar PS5 console exclusive, en Sony hoefde er niets voor te doen.

Maar PS Plus Extra doet niet onder voor GPU. En daarvoor hoefde Sony niet veel te doen, knal er Returnal, Ratchet, Demon's Souls, FFVII R Intergrade en Horizon 2 op en je hebt al meer nieuwe (first party) exclusives dan MS. Ook al zijn ze niet day one. Ik heb Rift Apart nog nooit opgestart zelfs, kom er niet aan toe. Horizon 2 ooit eens de 5 uur trial van gespeeld en ook nooit weer terwijl ik hem wel heel tof vond.

99% van de games speel ik niet eens meer. Het is vanaf begin Juni SF6 en FFXVI dat ik opstart. En dan ben ik al een half jaar voornemens om RE4 te gaan kopen, reeds wacht ik op een sale. De geringe tijd die ik heb, misschien is onbewust wel tijdverspilling om dat in een soort van 1 op 1 remake te stoppen.

Microsoft stuurt natuurlijk steeds meer aan op services en subscriptions. Ik ben benieuwd of zij doorgaan met het uitbrengen van een console. Daar komen wel enorm veel kosten bij kijken, en gezien de groei die de Series doormaakt tov Xbox One is er momenteel weinig draagvlak.

Gebruikersavatar
Gewoon Arno
Big Baller
Lv7
Berichten: 4566
Lid geworden op:
16 jul 2017, 00:04

04 aug 2023, 18:00

R4Make is wel de moeite hoor ook als je het origineel tig keer hebt gespeeld.

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

24 nov 2023, 13:58

https://www.ign.com/articles/xbox-serie ... ce=twitter

Xbox is soort van dood en begraven in Europa. In Frankrijk 7% share, en in Europa algeheel een drop van 52% YoY. Starfield heeft niet gewerkt, Halo Infinite ook niet.

Het lijkt erop dat de Series het nog veel slechter doet dan de X1, wat op zich wel apart is.

Afbeelding

Major Nelson of all people.

Gebruikersavatar
Shadow
Lv6
Berichten: 1715
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:42

Re:

24 nov 2023, 20:45

R-Type schreef:
24 nov 2023, 13:58
Het lijkt erop dat de Series het nog veel slechter doet dan de X1, wat op zich wel apart is.
Tja, hoe lang horen we nu al dat ze bezig zijn met de output te verbeteren en is het nog steeds geen fuck + Starfield?

Gebruikersavatar
Oversoul
Lv6
Berichten: 1306
Lid geworden op:
20 jul 2017, 06:54

25 nov 2023, 09:08

Hate to say I told you so, but.. :'D

Hey wat leuk, :WELW: werkt nog steeds.
Switch FC SW 7416-1174-5034

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

25 nov 2023, 10:41

Die output zal ongetwijfeld wel verbeteren, die studios gaan games uitbrengen. Alleen is het wel zorgwekkend dat een Arkane hun eerste echte kutgame maakt onder de vlag van Microsoft. Call of Duty heeft hun grootste flop met MW3. En Starfield weet geen potten te breken. Dit zat er ook aan te komen, ABK en Zenimax waren al een tijdje over de hill. Ik denk dat ID hun beste studio is. Doom is vooralsnog monsterlijk goed. Maar ja, het is ook weer geen enorme system seller en er komt eentje per 4 of jaar?

Al met al zie ik eigenlijk geen draagvlak voor MS om door te gaan in de hardware industrie. Ze hebben GP overal beschikbaar, ze brengen day one PC uit. Ze hebben met ABK en Zenimax typische third party IP gekocht die, als ze CoD bijv. exclusief zouden houden, juist meer geld zou bloeden. Met deze market share in Europa, en de Series X is overigens slechts 400 euro momenteel, maar ook Azie en eigenlijk VS kan die hardware nooit rendabel voor ze zijn.

Ik denk dat dit wel eens hun laatste console zou kunnen zijn geweest. Ze hebben eigenlijk alle ingrediënten om een sterke third party te worden, misschien wel de allergrootste.

Playstation Portal verkoopt de Xbox er ook uit, trouwens.

Gebruikersavatar
Oversoul
Lv6
Berichten: 1306
Lid geworden op:
20 jul 2017, 06:54

26 nov 2023, 06:37

Damn son, ik dacht dat ik brutal was.

Laat het Ties maar niet horen.
Switch FC SW 7416-1174-5034

Gebruikersavatar
Rano
Lv5
Berichten: 690
Lid geworden op:
11 jul 2017, 14:11

26 nov 2023, 09:21

Het is best pijnlijk. Microsoft had het zo goed voor elkaar bij de start van de Xbox 360. Sony was arrogant, Microsoft had een krachtige console met toffe nieuwe features (archievements, parties etc.). En bij de lancering van de Xbox One hebben ze al hun eigen glazen ingegooid. De huidige generatie zijn ze conceptueel goed gestart. Goede en mooie hardware, toffe features als quick resume en smart download (geen +€10 voor een next-gen upgrade). Maar de games blijven achter. Ik gun ze meer, maar het lukt ze niet echt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten