Het algemene Shin Megami Tensei/Persona-topic

Gebruikersavatar
AgentCooper
Lv5
Berichten: 539
Lid geworden op:
14 jul 2017, 04:36

Het algemene Shin Megami Tensei/Persona-topic

18 jul 2017, 14:58

Het algemene Shin Megami Tensei/Persona-topic

Afbeelding

Shin Megami Tensei?

De serie Shin Megami Tensei was (en is) in vele opzichten uniek. Deze games lieten namelijk het toen al uitgekauwde fantasy-thema vallen in tegenstelling tot de andere twee grote series in Japan, Dragon Quest en Final Fantasy. Niks geen dwergen, orcs en tovenaars meer. Er zijn vooral computers en digitale demonen in de Megaten-games aanwezig. Daarnaast waren (en zijn) de games echt behoorlijk hardcore, zeker voor die tijd. Gekruisigde zielen, afgeslachte mensen, demonen, het zit er allemaal in. En dat op de Nes en de MSX, wie had dat gedacht? Logisch dan ook dat de games in het westen niet uit zijn gekomen. We hebben het hier dan over Megami Tensei I en II, de 'Shin kwam later, ten tijde van de Super NES-games toen een kleine groep ontwikkelaars Namco verlieten en een eigen bedrijf oprichtte, Atlus.
De serie is gebasseerd op een Cyberpunk pulproman van Aya Nishitani, Digital Devil Story: Megami Tensei. Hier vind je een engele vertaling van de game.


Een kleurrijk gezelschap

Een ander punt waar de Megaten-games zich onderscheiden van genre-genoten is de samenstelling van je party. Waar andere RPG’s zich bedienen van reisgenoten die je onderweg tegenkomt en die zich bij je aansluiten, valt Megaten op doordat je demonen die je kan bevechten, ook kan overhalen om zich bij jou aan te sluiten. Of demonen hier op in gaan hangt af van de soort (elke demon behoort tot een clan, met eigen denkgewoontes en manieren). Zo kan een demon je een vraag stellen, en je antwoord daarop bepaalt of een demon jou team komt versterken of je juist aanvalt. Ook de stand van de maan (in deel III Kagutsuchi geheten) speelt een grote rol bij deze onderhandelingen. Zo zullen demonen onhandelbaar zijn bij volle maan en heeft het dus geen zin om te onderhandelen.

Dit is echter niet binnen elke Megaten-game het geval. Zo werken enkel de eerste drie Persona-games met een onderhandelingssysteem. In Persona 3 en latere delen gaat dit via een kaartensysteem aan het einde van gevechten. De Digital Devil-saga games werken al helemaal niet met onderhandelingen of demonen, de party is in die games fixed.

Afbeelding


Oh maneschijn!

De stand van de maan is in Megaten-games trouwens een constante factor maar nu helaas niet meer, want Shin Megami Tensei IV heeft deze functie niet meer. In de oudere games speelde dit echter een enorme rol. De stand van de maan neemt toe en af wanneer de speler stappen zet in het spel. De maan kent 9 standen, waarbij 0 een lege maan is en 8 een volle maan. De stand begint op 0 en om de ongeveer 10 stappen neemt de stand een cijfer toe totdat de 8 is bereikt en het volle maan is. Vervolgens neemt het weer af tot 0 enzovoorts. Dit brengt een tactisch element met zich mee, aangezien bepaalde skills het beste tot hun recht komen bij volle maan of juist bij een lege maan. Het loont dus om de stand van de maan constant in de gaten te houden.


Een lijst van Megami Tensei-games

Megami Tensei Series
Digital Devil Story: Megami Tensei
Digital Devil Story: Megami Tensei II
Kyuuyaku Megami Tensei
Shin Megami Tensei Series
Shin Megami Tensei
Shin Megami Tensei II
Shin Megami Tensei: If...
Shin Megami Tensei III: Nocturne
Shin Megami Tensei III: Nocturne Maniacs (in Europa uitgebracht als Lucifer’s Call)
Shin Megami Tensei NINE
Shin Megami Tensei: If... Hazama's Chapter
Shin Megami Tensei 20XX
Shin Megami Tensei Online: Imagine
Shin Megami Tensei: Strange Journey
Shin Megami Tensei IV
Shin Megami Tensei IV: Apocalypse
Shin Megami Tensei: Strange Journey Redux
Shin Megami Tensei HD Project/V

Digital Devil Saga Series

Digital Devil Saga: Avatar Tuner (aka Shin Megami Tensei: Digital Devil Saga)
Digital Devil Saga: Avatar Tuner 2 (aka Shin Megami Tensei: Digital Devil Saga 2)

Persona Series
Megami Ibunroku Persona (aka Persona: Revelations)
Persona 2: Tsumi (aka Persona 2: Innocent Sin)
Persona 2: Batsu (aka Persona 2: Eternal Punishment)
Persona 3
Persona 3: Fes
Persona 3: Portable
Persona 4
Persona 4: The Golden
Persona 5

Devil Summoner Series
Devil Summoner
Devil Summoner: Soul Hackers
Devil Summoner: Kuzunoha Raidou tai Chouryoku Heidan (aka Shin Megami Tensei: Devil Summoner, Raidou Kuzunoha vs The Souless Army)
Devil Summoner 2: Kuzunoha Raidou vs King Abaddon

DemiKids/Devil Children Series
Shin Megami Tensei: Devil Children: Kuro no Ka (Black Book)
Shin Megami Tensei: Devil Children: Aka no Ka (Red Book)
Shin Megami Tensei: Devil Children: Shiro no Ka (White Book)
Shin Megami Tensei: Devil Children: Yumi no Sho (Darkness) (aka DemiKids: Dark Version)
Shin Megami Tensei: Devil Children: Hikari no Sho (Light) (aka DemiKids: Light Version)
Shin Megami Tensei: Devil Children: Puzzle de Call
Shin Megami Tensei: Devil Children: Honoo no Ka (Ice Book)
Shin Megami Tensei: Devil Children: Hi no Ka (Fire Book)
Shin Megami Tensei: Devil Children: Messiah Riser

Last Bible Series
Megami Tensei Gaiden: Last Bible (aka Revelations: The Demon Slayer)
Megami Tensei Gaiden: Last Bible II
Megami Tensei Gaiden: Last Bible III
Megami Tensei Gaiden: Another Bible

Majin Tensei Series
Majin Tensei
Majin Tensei II: Spiral Nemesis
Majin Tensei: Ronde

Overigen
Digital Devil Monogatari
Giten Megami Tensei: Mokushiroku
Jack Bros.: No Meiro De Hiihoo!
Maken X
Maken Shao
Shin Megami Tensei Pinball: Judgement
Persona 4: Arena
Persona 4: Arena Ultimax
Persona 4: Dancing All Night
Devil Survivor
Devil Survivor 2
Catherine

Reason

Een groot onderscheidende factor is Kotowari of Reason in MegaTen-games. Er zijn over het algemeen drie paden die je kunt bewandelen in de games: Chaos, Neutral en Law. Dan is er vaak nog een vierde pad: True Demon, maar deze zit niet in elke MegaTen-game. Sterker nog, niet elke MegaTen-game werkt met dit systeem (zoals Persona of de Playstation 2 Devil Summoner-games). De main-serie drijft er echter op. Binnen verschillende MegaTen-games wordt dit anders uitgewerkt. Sommige games zijn het de vragen die de speler tijdens het spel krijgt, en het antwoord bepaald welk pad jij volgt, andere games zijn het weer het soort demonen dat je rekruteert dat maakt dat je een bepaald pad bewandelt. Belangrijk hierin is, dat het systeem geen goed/slecht-pad is, maar meer een persoonlijke filosofie van kijken naar de wereld inhoudt.


Meeste demonen hangen ook een bepaalde reason aan waardoor je hun persoonlijke standpunt over zaken kunt raden en het rekruteren van deze demonen makkelijker wordt. Maar de eigen Reason blijft persoonlijke voorkeur. Enigste advies dat ik je kan geven is: speel zoals jezelf wilt spelen (hoewel de True Demon-pad in Shin Megami Tensei 3 toch wel heel gaaf is :P).


Connectie

Zijn MegaTen-games related aan elkaar? Enigzins. De main-delen draaien nogal eens om de eeuwige strijd tussen de Cult of Gaea en The Oder of Messiah. Beide partijen staan een bepaalde reason voor, dus kiezen voor een bepaalde partij houdt in dat je die reason volgt. Via gesprekken met personages kom je achter de historie van het conflict, waarbij vaak oudere MegaTen-delen worden gereferenced. Toch staat elke game op zichzelf en kun je alles begrijpen zonder ooit een game uit de serie te hebben gespeeld.


Persona en Shin Megami Tensei

De laatste jaren is de Persona-serie erg populair geworden in het westen. Deze spin-off werkt wel stukken anders dan Shin Megami Tensei. Wel hebben ze beiden een sterk filosoffische basis, waarbij Persona vooral draait om het 'vinden van je ware ik' door te experimenteren met Jungiaanse concepten, en Shin Megami Tensei weer draait om jezelf te leren kennen door het aanhangen van een bepaalde filosofie in-game.

De Persona-serie draait verder om high school-studenten die sociale links aangaan met andere personen in de game. Dit sterkt de personages waardoor er weer meer Persona's (= demonen) gebruikt kunnen worden in-game. De main line-serie is een stuk donkerder. Centraal staat altijd een apocalypse (tot nu toe) en veel cyberpunk-elementen, met daarbij een speciale rol voor een man genaamd Steven (wat een tribute aan Steven Hawking is). Deze man heeft het Demon Summoning Programma geschreven waarmee je via een computer demon's kan oproepen en met hen kan communiceren.

In feite valt er zoveel te vertellen over het verschil tussen main-line Megami Tensei en de Persona-serie dat je er boeken mee kunt vvullen. Het belangrijkste is echter dat beide series simpelweg must-plays zijn.

Zelf iets te melden over Shin Megami Tensei? Goede ervaringen? Slechte ervaringen? Vragen? Discussies? Daar is dit topic voor!

Topic maar even meegenomen van Pixelcake. Het originele topic is van 7threst.

Gebruikersavatar
AgentCooper
Lv5
Berichten: 539
Lid geworden op:
14 jul 2017, 04:36

24 aug 2017, 16:42

Atlus opent Europese tak

Jarenlang moesten we ons afvragen of Atlus hun games in Europa zouden verschijnen want het bedrijf was hier nooit actief. Zelfs na hun overname door SEGA was het de vraag welke uitgever geïnteresseerd zou zijn om de titels naar het oude continent te brengen.

Atlus lijkt nu meer zekerheid te scheppen voor de Europese fans. Het bedrijf gaat namelijk een Europese tak openen, waarbij deze zal opgericht worden in het kantoor van SEGA Europe. Op deze manier moet het dichter bij de Europese fans komen, waardoor we hun games hopelijk veel sneller in Europa zien verschijnen.

Bron: gamed.nl

Gebruikersavatar
Thud
Lv5
Berichten: 644
Lid geworden op:
14 jul 2017, 12:43

24 aug 2017, 17:11

Het betekent niet gek veel. Ja, nu kan Atlus de games ook in Europa uitbrengen onder hun eigen naam. En ja westerse releases zullen nu dichter naast elkaar liggen als het niet simultaan is. Maar ze gaan de games niet lokaliseren in europese talen. Distributie zal waarschijnlijk nog steeds door Koch media gedaan worden.

Volgens mij heeft Deep Silver ook games die ze moeten uitgeven voor Atlus. De eerst volgende games zijn dan persona dancing en persona q2.

Gebruikersavatar
Shadow
Lv6
Berichten: 1715
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:42

23 okt 2017, 12:34


Gebruikersavatar
Legendary
Lv4
Berichten: 488
Lid geworden op:
30 jul 2017, 20:56

23 okt 2017, 13:29

Holy shit dat is wel een big deal. Persona is nog steeds wel populairder, maar toch.

Of ooit persona 6 exclusief voor de switch uitkomt hoeven we ons voorlopig geen zorgen te maken. Als we uitgaan van de wachttijd tussen Persona 4 en 5... dan zitten we al tegen de Switch 3 aan...

Gebruikersavatar
Thud
Lv5
Berichten: 644
Lid geworden op:
14 jul 2017, 12:43

23 okt 2017, 13:41



En zo'n big deal is het ook weer niet. Alleen III kwam op de PS2. Er zijn genoeg spin offs gemaakt ja, maar de maindelen kwamen vooral op Nintendo consoles.

Gebruikersavatar
Shadow
Lv6
Berichten: 1715
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:42

23 okt 2017, 14:06

Pas zodra Persona 6 naar de Switch komt spreken over een serieuze big deal :P

Gebruikersavatar
Thee
Lv2
Berichten: 74
Lid geworden op:
14 jul 2017, 14:19

23 okt 2017, 16:10

Big deal of niet, hype :snor:

Gebruikersavatar
Thud
Lv5
Berichten: 644
Lid geworden op:
14 jul 2017, 12:43

Re:

23 okt 2017, 16:20

Thee schreef:
23 okt 2017, 16:10
Big deal of niet, hype :snor:
Demons begraven onder Tokyo's trein station.

Must be the work of an enemy stand.

Gebruikersavatar
Thee
Lv2
Berichten: 74
Lid geworden op:
14 jul 2017, 14:19

Re: Re:

23 okt 2017, 16:38

Thud schreef:
23 okt 2017, 16:20
Thee schreef:
23 okt 2017, 16:10
Big deal of niet, hype :snor:
Demons begraven onder Tokyo's trein station.

Must be the work of an enemy stand.
You'll never see it coming

Gebruikersavatar
Legendary
Lv4
Berichten: 488
Lid geworden op:
30 jul 2017, 20:56

24 dec 2017, 13:27

http://www.allgamesdelta.net/2017/12/p3 ... ncing.html

Zucht daar gaan we weer en ook een Catherine remake. Waarom een Remake... Heeft die game dat echt nodig? Ik zie werkelijk nul meerwaarde. Ik vind het allemaal maar weer extreem lui.

Gebruikersavatar
AgentCooper
Lv5
Berichten: 539
Lid geworden op:
14 jul 2017, 04:36

24 dec 2017, 15:17

Catherine is mijn favoriete PS3 titel, maar het is wel verspilde energie. De game wordt echt niet beter met een extra scenario.

Waarom geen spiritual successor?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten