PlayStation 5

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

PlayStation 5

08 okt 2019, 15:17

Het is officieel en zeer verrassend: de nieuwe console gaat Playstation 5 heten en komt holiday 2020 uit.

Official name is PlayStation 5
- Ray tracing support is hardware based
- New SSD will help boot times, loading times and streaming
- Controller has now adaptive triggers, haptic feedback, new speakers, USB Type-C
- PlayStation 5 devkit is real and that developers already have access to both the devkit and the new controller
- better DS5 battery
- heavier than DualShock 4, but lighter than a XBO controller with batteries in it
- haptic feedback could have been included in the PS4 Pro but they decided against it
- Wired also seems to speculate that game installs will be more modular and that you can choose which parts to install/uninstall (SP/MP/both) They also mention a "completey revamped user interface" that allows you to join multiplayer activities instantly from the OS for example

https://www.wired.com/story/exclusive-playstation-5/
Laatst gewijzigd door R-Type op 10 okt 2019, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

08 okt 2019, 15:19

SSD was wel een lock, is al een tijdje de standaard. Maar die zijn vaak wel kleiner, dus ik denk dat we niet meer dan 500gb krijgen eigenlijk. Maar je kunt dus partial installen, en vast meteen externe HDD's gebruiken. Hoewel dat wel veel trager is tegenover een native SSD apparaat, en dus niet gewenst. Dat wordt een externe SSD kopen, of misschien pompen ze er toch een terabyte in, ben niet zo thuis in die pricing... 130 euro voor consumenten?

Hardware based ray tracing houdt in dat ie redelijk krachtig wordt, of zal het een workaround zijn?

Bluepoint werkt aan een PS5 project, is een grote naam en ze laten het speculeren aan ons over.

Gebruikersavatar
Legendary
Lv4
Berichten: 488
Lid geworden op:
30 jul 2017, 20:56

08 okt 2019, 17:06

https://www.allgamesdelta.net/2019/10/p ... oller.html

Hier in staat dat het echt GPU based zou zijn en geen truckje. Maar we gaan het merken.

Vooralsnog klinkt het goed waar ze allemaal op focussen qua hardware. Werd erg nerveus toen ik de woorden controller innovations zag staan, maar betere triggers en rumble klinken als nuttige dingen en geen motion bullshit.

Ook blij dat ze het gewoon een ps5 noemen. Als je het andere namen geeft krijg je alleen maar gezeik en verwarring (met name xbox one ofc).

Line up met goede games zal zoals altijd wel even op zich laten wachten. Maar we blijven nog wel even zoet met games als TLOU 2 en Cyberpunk 2077.

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

08 okt 2019, 17:25

TLOU2 zal ongetwijfeld cross gen zijn, en Ghost of Tsushima is 100% PS5 nu. Die laten ze in februari zien, let maar op.

Cyberpunk ook wel cross gen denk ik.

De Bluepoint game is een megaton, zal het dan toch Demon's Souls zijn? Voor PS5, dat is wel dik.

Gebruikersavatar
Shenmue3
Lv6
Berichten: 1357
Lid geworden op:
13 jul 2017, 13:31

08 okt 2019, 17:47

Klinkt goed allemaal, eigenlijk alles wat ik wil van een PS5. Controller lijkt ook een goede evolutie te worden al hoop ik dat die haptic feedback wat meer om het lijf heeft dan HD rumble. :lol:
GT Sport wordt dus ook meegenomen als hij nu al op een devkit loopt, prima. Ook nog opmerkelijk is een WW launch dus allicht hebben ze wel wat spul klaar voor de jap markt in tegenstelling tot de PS4 die dan ook later werd gedropt daar. Het zal dus een kwestie zijn van er op tijd bij te zijn om te bestellen. :P

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

08 okt 2019, 18:41

Wel tof dat je een SP campaign kan deleten. Waarom zou je in godsnaam de campaign van een BF of Modern Warfare laten staan als je daar doorheen bent? Die van BF speel ik niet eens. Scheelt zo de helft van je data of meer.

En dat laadtijden nu weer teruggaan naar cartridge speed, ik ben benieuwd. Dat roepen ze iedere generatie.

Maar de next-gen wordt vooral een continuatie. Dat is ook logisch, het draait om abonnementen tegenwoordig. Het is zaak om al die Plus en Now subscribers aan boord te houden en uit te breiden dus ja er is BC. Ik verwacht ook geen enorme shifts. De Xbox spelers gaan dat hele ecosysteem met hun dozijnen aan content erop niet opgeven voor een PS5, en andersom ook niet. Ik verwacht weinig spannends wat dat betreft, geen Kinect gimmick ofzo. Gewoon een console die games speelt, en alles net weer wat gelikter doet (ray tracing is het nieuwe Full HD/HDR etc), joinen van multiplayer games kan direct uit de OS, installaties zullen weer wat sneller gaan, laadtijden sneller (zou kunnen, want die van de PS4 zijn wel sneller dan die van de PS360). Ik verwacht eigenlijk ook geen integrated VR module meer, drijft de kosten alleen maar op. Maar wie weet is dat ook niet nodig voor de VR 2.0, als dat uberhaubt in de pipeline zit.

De keuze van Sony voor Jim Ryan is ook wel te verklaren. Jim Ryan vind ik best wel een dwaas maar hij stond voor uitbreiding van PS Now, en een focus op streaming en cloud gaming. Layden wilde fysieke media pushen en is meer old school in zijn visie. Het is niet toevallig dat Now opeens een behoorlijke dauw heeft gekregen. Hij staat voor het contracteren van meer studios, dit is natuurlijk omdat unieke content het succes gaat bepalen. Ook de Xbox krijgt zijn usual suspects wel, het is zaak om met iets te komen waarvan je kunt zeggen "dit hebben zij niet en wij wel". Ook MS is met die strategie bezig en heeft onder meer Ninja Theory en Obsidian overgenomen. Sony heeft wel een voorsprong op dat gebied omdat ze al veel meer studios hadden, en met Insomniac (vooral sinds Spidey) een juggernaut binnengetrokken. Het is een wedloop om studios binnen te harken. Crossplatform hoort daar bij. Het kan een reden zijn om de Playstation versie links te laten liggen. Nu niet meer dus. Jim Ryan hamert er ook op dat Sony niet vervalt in de luie marktleider die de volgende ronde gaat verzaken, hij noemt de track record van de vorige marktleiders matig.

Gebruikersavatar
Rolfgang
Lv7
Berichten: 2502
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:46
Locatie: Castricum
Contacteer:

08 okt 2019, 19:10

Qua prijs valt hardware Ray Tracing relatief mee. De RTX 2060 heeft het bijvoorbeeld ook en Sony kan de Navi-kaarten van AMD natuurlijk veel goedkoper inkopen.

SSD gaat denk niet groter worden dan 500GB. Enderzijds door de prijs, anderzijds door partial install en het feit dat ontwikkelaars geen assets meer hoeven te duplicaten als elke console op een SSD draait. Dat scheelt behoorlijk wat GB's.
As easy to stop as it is to comprehend.

Gebruikersavatar
Shadow
Lv6
Berichten: 1715
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:42

08 okt 2019, 19:19

Ben benieuwd of devs weer moeten optimaliseren, of dat ze als nog gigantische installs zullen dumpen op de drive. Leuk dat je deel niet hoeft te installeren, maar als nog...

Gebruikersavatar
Shenmue3
Lv6
Berichten: 1357
Lid geworden op:
13 jul 2017, 13:31

08 okt 2019, 19:42

Als het over tech gaat boeit mij alleen het eindresultaat dus ik kan er ook niet over lullen maar ik denk toch niet dat ze daar gewoon een 500 SSD in gaan gooien, dat is belachelijk als je nu al games hebt die de 100 aantikken.

En dan de prijs, 499 met misschien een premium variant met meer storage voor 599? Of toch gewoon 399. :D

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

08 okt 2019, 20:11

1tb SSD is niet meer heel duur. 100-130 euro voor consumenten. 500gb zit er niet ver onder zie ik. Sony betaalt er minder voor natuurlijk.

Gebruikersavatar
Shenmue3
Lv6
Berichten: 1357
Lid geworden op:
13 jul 2017, 13:31

08 okt 2019, 21:01

Je hebt zelfs een slim met 1TB en de pro sowieso dus minder kan echt niet. Misschien wordt die ssd wel apart gebruikt zoals in een pc. Onze IT dude zou mij daar vast anderhalf uur over kunnen vertellen, hij is echt wel goed maar ik heb hem carte blanche moeten geven om shit op te lossen in mijn bureau als ik er niet ben want ik werd er gek van. :lol:

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

08 okt 2019, 21:39

Minder is wel met notebooks. Ik zat op een 1tb laptop van 2010 en nu een vrij nieuwe 256gb SSD Ryzen 7. Die komen wel vaak in hybrids maar ik wil helemaal geen roterende rommel in mijn apparatuur meer, ook geen disc drives eigenlijk. Heerlijk, die geruisloze apparaten.

Al zal ik wel fysieke games blijven kopen, download prijzen zijn nog steeds vaak hoger.

Gebruikersavatar
Gewoon Arno
Big Baller
Lv7
Berichten: 4566
Lid geworden op:
16 jul 2017, 00:04

08 okt 2019, 22:26

Tjonge jonge! Ik weet nog toen de X1X werd onthuld en nog een jaar op zich liet wachten dat het een catastrofale fout was. Waarom zou je nu nog een PS4 kopen wetende dat de 5 dezelfde games afspeelt en beter doet. :O

Gebruikersavatar
Shenmue3
Lv6
Berichten: 1357
Lid geworden op:
13 jul 2017, 13:31

08 okt 2019, 23:24

Je kan morgen door een tram gegrepen worden.

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

Re:

09 okt 2019, 04:46

Gewoon Arno schreef:
08 okt 2019, 22:26
Tjonge jonge! Ik weet nog toen de X1X werd onthuld en nog een jaar op zich liet wachten dat het een catastrofale fout was. Waarom zou je nu nog een PS4 kopen wetende dat de 5 dezelfde games afspeelt en beter doet. :O
Ik zou nu geen PS4 meer aanraden. PS5 speelt alles ook af, waarschijnlijk. Tenzij je bewust low budget wilt instappen, dan is de PS4 een goede keuze vanwege de catalog.

X1X was aanzienlijk prijziger, en uiteindelijk geen forse upgrade gebleken. Wat al in de lucht hing gezien de CPU en alles. Toch is de X1X nog niet heel lang op de markt en is ie volgend jaar redundant. Uiteindelijk zijn die Pro en X upgrades toch voor de hardcore, die geen probleem hebben om volgend jaar alweer te spenderen.

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1966
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

Re: Re:

09 okt 2019, 12:09

R-Type schreef:
09 okt 2019, 04:46
X1X was aanzienlijk prijziger, en uiteindelijk geen forse upgrade gebleken. Wat al in de lucht hing gezien de CPU en alles. Toch is de X1X nog niet heel lang op de markt en is ie volgend jaar redundant. Uiteindelijk zijn die Pro en X upgrades toch voor de hardcore, die geen probleem hebben om volgend jaar alweer te spenderen.
Als je het vergelijkt met een PS4 Pro wellicht dat jaartje extra, maar met de One S is dit wel een gigantische vooruitgang. Ik had het ook toegejuicht als Sony een jaar had gewacht met de Pro, want dat is wel een matige upgrade tov het launch model. Als real-time ray tracing het dingetje gaat worden, dan zou ik wel teleurgesteld zijn. Dat wordt al zo goed gefaked tegenwoordig. Als je de nieuwe Battlefield zal spelen, dan denk je na 5 minuten dat het er op de PS4 al net zo uitzag vroeger.
De upgrade van Xbox One X naar PS5/Nextbox gaat me waarschijnlijk wat teleurstellen met deze nieuwe mid-life upgrade. Misschien maar wachten op de 5 Pro of NextBox X (yeah right)
Afbeelding

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

09 okt 2019, 15:46

Ik vind de Pro een kutding vanwege 2 dingen, het geluid en gebrek aan 4K Blu Ray playback. Niet dat ik films koop, maar het klopt niet met een apparaat dat 4K loopt te pushen. En dan ook nog van Sony, de voorvechters van het Blu Ray formaat. Ja, en de Dual Shock 4. Die zijn kwalitatief niet goed en de Xbox One controller is beter.

Het is niet alleen dat jaartje, het is ook de prijs. De Pro kost natuurlijk wel gewoon 100 minder dan de X. 399 was net zo hoog als de launch PS4 en dat was een goede zet. Verwacht ook geen wonderen van next-gen, behalve meer native 4K en HDR. Ray tracing erbij als nieuwe gimmick. En verder dus slimmere installaties, betere accesibility en andere OS features. SSD is hierin best huge trouwens. Waarom? Omdat consoles de baseline van game development zijn, en dat was tot nu toe nog altijd SATA. Straks is alles SSD, dan gaan we echt de benefits merken.

Ik vind de graphics van de X en Pro trouwens nog steeds gewoon meer dan goed genoeg. Het is ver verwijderd van de latere PS360 jaren met ports van Battlefield die 24 spelers, 640p en 25fps boden. Of Crysis waar een pot vaseline overheen geflikkerd was. Dat is nooit gebeurd, zelfs de base PS4 houdt vandaag meestal een degelijke performance en 1080p aan.

De Xbox One was een fuckup. Voor MS was de upgrade eigenlijk sowieso een must. Het is natuurlijk wel een gekke generatie geweest, eerst de PS4 die betere specs had en nu de X die meer muscles heeft. Maar ik ben wel voor mid-gen upgrades. Al is de PS4 dus niet zo zwak gebleken als de PS360 destijds (en dan vond men deze console dus underpowered in tegenstelling tot de bleeding edge PS3 en 360 lol).

Gebruikersavatar
Jalf
Lv4
Berichten: 494
Lid geworden op:
18 jul 2017, 09:25

Re: Playstation 5

10 okt 2019, 09:42

Ik snap de noodzaak voor de industrie, maar puur voor mezelf had ik nog prima 5 jaar door gekund met mijn huidige PS4 model. Ik vind de graphics en de mogelijkheden eigenlijk wel prima zo. Het enige waar ik me af en toe echt aan kan irriteren zijn de download en installatie tijden.

Ik ga de PS5 ook niet direct aanschaffen. Ik heb geen zin om weer proefkonijn te zijn voor de hoofdprijs en later vervolgens met een verouderd model te zitten. Het eerste jaar zal bovendien weer bol staan van de opgepoetste ports van late PS4 games voor 60 euro. Ik heb nog genoeg PS4 games die ik nog wil/moet spelen.

Ik zie mezelf eerder een afgeprijsde Xone X kopen in het komende jaar. Ik ga er toch vanuit dat die niet nog heel lang voor €450+ in de winkels blijft liggen met Scarlett en PS5 nu bevestigt voor Q4 2020...

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1966
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

10 okt 2019, 11:26




Ik koop sowieso wel een Xbox Scarlet met launch voor Halo Infinite. Sony heeft nog geen launch games getoond, dus ben nog niet getriggered om er meteen in te springen. Tot dusver hebben ze ook nooit echt een launch game gehad van het kaliber Super Mario World/64 of Halo CE. Maar als Microsoft met Halo de US wilt gaan pakken, verwacht ik ook zeker van hun nog wel wat vette shit voor launch. Exciting times ahead
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jalf
Lv4
Berichten: 494
Lid geworden op:
18 jul 2017, 09:25

Re: Playstation 5

10 okt 2019, 13:10

Oh dat is al een stukje goedkoper. nog 100 euro er af en ik hap. En anders maar 2e hands.

Eerste jaar van PS5 en Scarlett zal voor 95% wel weer bestaan uit opgepoetste ports van games als RDR2, Gears 5, TLOU2 en recente Activision, EA en UBI games.

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

10 okt 2019, 16:41

Het is voor de hardcore. Ik kocht nooit consoles tijdens lancering, de PS4 was volgens mij de eerste die ik echt op launch day aansloot. Heb geen spijt van de Pro, daar game ik ook alweer bijna 3 jaar op geloof ik. Maar de base PS4 haalt desnoods nog best goede performance. Ik vond het wel chill om zeker te zijn van 1080p gaming op mijn Plasma destijds, en sommige games profiteerden goed van de supersampling of boost.

Waarschijnlijk koop ik de PS5 toch weer tijdens launch, ditmaal met de wetenschap dat er een PS5 Pro aankomt 3 jaar later. Maar iedere 3, 4 jaar upraden voor pakweg 400 euro (sans inruil/verkoop voor je oude) vind ik helemaal niet veel voor iets waar ik relatief veel en vaak plezier uithaal. In theorie is dat een tientje wegzetten per maand. Liever dat dan die shit PS360 generatie met zijn triest aantal geheugen, installatie tijden en andere gebruiksonvriendelijke shit. Die consoles hadden ze mid way ook moeten vervangen.

Overigens is er een PSVR 2 patent gevonden:

Afbeelding

inside-out tracking
wireless
pass-through video

Gebruikersavatar
Shadow
Lv6
Berichten: 1715
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:42

10 okt 2019, 17:59

Ik zie dat motion controller helemaal verdrietig word ervan.

Gebruikersavatar
Laura Birdie
Lv5
Berichten: 936
Lid geworden op:
16 jul 2017, 19:27

10 okt 2019, 19:21

Dit blijft altijd lastig, ik ben nog niet echt toe aan een nieuwe console (hallo, giga backlog) maar ik wil ook geen ps4 games aanschaffen die cross gen zullen zijn....dat wordt waarschijnlijk wachten met de aankoop van veel titels. Behalve FF7 remake natuurlijk

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

11 okt 2019, 13:02

https://wccftech.com/playstation-5-conf ... um=twitter

Ryzen Zen 2 aan 8 cores met 16 threads. AMD Radeon RDNA GPU, Navi. Met GDDR6.

Dat is meer high end dan de Jaguar die in 2013 gebruikt werd voor de PS4.

Ryzen CPU's smoken Intel momenteel dus goed. Fuck intel.

no avatar
Newgamessuck
Lv5
Berichten: 769
Lid geworden op:
13 jul 2017, 21:27

Re: PlayStation 5

11 okt 2019, 15:06

Ik ga niet op launch happen. Ik stap in zodra er echt een game komt die ik MOET hebben. Dan is er ook nog de vraag of het een xdoos of 5 wordt. Tegen de tijd dat ik het koop zal er vast wel een duidelijke winnaar zijn die de beste bang voor je bucks geeft.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten