PlayStation 5

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1970
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

01 feb 2021, 15:45

Weer een of 60fps of raytracing... De paradepaardjes van deze generatie zijn wel matig aanwezig. De Pro versies kunnen niet gauw genoeg verschijnen...
Afbeelding

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3920
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

01 feb 2021, 17:24

Dit is wel logisch hoor.

Control zonder DLSS heeft een beestachtige kaart nodig om fatsoenlijk te draaien. Ik geloof dat zelfs de 30XX wel zweet als het 4k/60 met RT moet draaien als dat al lukt met Control. Control is niet voor niets een DLSS paradepaardje. Control stikt van de physics, het is een veeleisende game.

1440p/60 staat volgens mij gelijk aan de perf van een RTX 2080.

https://tweakers.net/reviews/8152/9/nvi ... ntrol.html

Haalt geen 60fps in native 4k.

Op de Pro tankt de framerate soms naar 10fps tijdens firefights. Mede daarom ben ik opgehouden. Een steady 30fps met RT is een enorme boost. Ik denk ook dat ik deze mode ga spelen, deze game moet het hebben van effecten.

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3920
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

01 feb 2021, 19:42

En hier is de God of War patch, disc am cry (game is onderdeel van Plus Collection, sell die shit lol):



Alle fixes + de 1.0 4k/60 perf. nice. Eentje waar ik ook mee verder was gegaan afgelopen kerst. Heb dus weer een aardige backlog met Control, Destruction en deze.

Gebruikersavatar
Shadow
Lv6
Berichten: 1718
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:42

01 feb 2021, 20:07

4k checkerboard/2160p... Ja, welke van de twee is het nou?!

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3920
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

01 feb 2021, 21:59

Goeie vraag, ik hoop Dynamic 4k.

Days Gone is op PS5 geupdate naar dynamic 4k, dus die runt native 4k en dropt tijdens hectische actie om de framerate goed te houden. Op PS4 Pro had deze game checkerboard rendering. De PS5 versie ziet er een stuk slicker uit.

Ongetwijfeld geeft DF wel antwoord zodra de patch uitgerold is.

Control PS5 ongeveer 40% kleiner dan Series X versie, en 50% kleiner dan de PS4 Pro versie. De power of Kraken. Dit gaan we vaker zien verwacht ik.

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1970
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

Re:

02 feb 2021, 13:48

R-Type schreef:
01 feb 2021, 17:24
Dit is wel logisch hoor.

Control zonder DLSS heeft een beestachtige kaart nodig om fatsoenlijk te draaien. Ik geloof dat zelfs de 30XX wel zweet als het 4k/60 met RT moet draaien als dat al lukt met Control. Control is niet voor niets een DLSS paradepaardje. Control stikt van de physics, het is een veeleisende game.

1440p/60 staat volgens mij gelijk aan de perf van een RTX 2080.

https://tweakers.net/reviews/8152/9/nvi ... ntrol.html

Haalt geen 60fps in native 4k.

Op de Pro tankt de framerate soms naar 10fps tijdens firefights. Mede daarom ben ik opgehouden. Een steady 30fps met RT is een enorme boost. Ik denk ook dat ik deze mode ga spelen, deze game moet het hebben van effecten.
Is toch pauper man. Zeker bij een actie volle game als deze. Je hebt gewoon zoveel meer profijt van een 60fps. Doe dan de resolutie omlaag van de RT of iets in die trant.

Ik dacht overigens dat je wel klaar was met 30fps games, hierbij je eerste overgave :P
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gewoon Arno
Big Baller
Lv7
Berichten: 4571
Lid geworden op:
16 jul 2017, 00:04

02 feb 2021, 13:52

Framerate>RT. Echt fukk dat.

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1970
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

Re:

02 feb 2021, 13:55

R-Type schreef:
01 feb 2021, 19:42
En hier is de God of War patch, disc am cry (game is onderdeel van Plus Collection, sell die shit lol):



Alle fixes + de 1.0 4k/60 perf. nice. Eentje waar ik ook mee verder was gegaan afgelopen kerst. Heb dus weer een aardige backlog met Control, Destruction en deze.
Netjes dat ze dit toch hebben gepatched. Voor mij blijft het dezelfde boring ride, maar dan in een hogere framerate. Days Gone is eerder een rede, maar dan kies ik voor een goedkopere 2de hands zonder een abonnement te hoeven aansluiten.
Afbeelding

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1970
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

Re:

02 feb 2021, 13:57

Gewoon Arno schreef:
02 feb 2021, 13:52
Framerate>RT. Echt fukk dat.
Ja ik denk dat je het even aanzet en op een gegeven moment toch kiest voor een betere framerate/speelbaarheid.
Afbeelding

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3920
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

02 feb 2021, 16:35

Klopt, deed ik om precies te zijn voordat ik de eerste enemy tegen kwam. Nog steeds done met 30fps.

Wilde voor Control wel een uitzondering maken omdat het een game is die RT heel goed toepast en alsnog beter loopt dan de last-gen versies.

Maar nee, de extra spiegelingen zijn leuk (omdat er veel glaswerk in de game zit), echter voelt de framerate kut nadat je alleen maar 60fps games speelt. Het zal na een tijdje vast wel wennen, maar de performance mode is superieur qua controls en ziet er ook beter uit trouwens (dat komt door de vloeiende camera en animaties).

RT zuigt. Misschien als Control een Spiderman mode had, een 1080p RT 60 mode. En dan is de vraag, wil je 1080p spelen op je 4k. In ieder geval is 30fps een no go als je 60 kunt spelen. Voor mijn geen RT meer als de framerate er onder lijdt. Deze feature is eentje voor next-gen. Als consoles DLSS kunnen en je geen performance hoeft in te leveren. Voor nu is het een gimmick. Vind ik van 120hz ook, resolutie gaat vaak door de helft lol.

Over Control UE gesproken, heel toffe game. Je krijgt de full bang en voor het eerst speelt ie echt goed op een console. Het is niet zo geoptimaliseerd als ik zou hopen, nog steeds 9-10 seconden voor een respawn, wel tegenover 30 seconden op last-gen maar toch. Vind de game ook wat donker, maar misschien moet ik wat met settings kloten. Haptics zijn nice.

Destruction Allstars trouwens is wel geinig. De on foot gameplay is mwah maar het rondrijden en beuken is wel leuk. Game heeft wel een overduidelijke F2P vibe. No way dat je hier voor moet gaan betalen.

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1970
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

02 feb 2021, 20:17

Maar zeg eerlijk, dit is toch teleurstellend dat er nu al 30fps in een min of meer last gen game moet worden toegepast om het foefie waar zo veel mee geschoten werd in PR voorafgaande van de launch van beide consoles?! Ik vind het zo teleurstellend allemaal.

Ik wist overigens niet dat de UE vandaag uitkwam. Ik kan niks vinden over de Game Pass versie. Zal wel oldskool zijn dan...
Afbeelding

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3920
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

02 feb 2021, 21:49

De GP versie is de oude game. En die kun je niet gratis upgraden. Kun je ook zien aan de packshot, het is de base versie.

Ja het is teleurstellend. Vergeet niet dat veel games niet eens 4k zijn. Dat RT ook op PC nog vrij recent is en enorme resources vreet wist ik. De consoles zijn ook maar 10TF machines, wel beter geoptimaliseerd dan een PC maar RT of 120hz op 4k resoluties is een pipe dream. Daarom denk ik vanaf het begin al dat we een Pro revisie gaan zien. Ook al zijn de PS5 en Series X krachtiger dan de PS4 en Xbox One destijds. De PC tech is ontzettend hard gegaan toen deze consoles assembled werden. Nividia dropped gewoon hun 30XX lijn voor 500 euro, al kun je die net als de PS5 niet voor die prijs oppikken nu. Ze lopen nu al een straatlengte achter.

Ik denk namelijk dat ze bezig zijn met ML technieken omdat ze ook wel zien waar het heen gaat en native 4k gewoon nutteloos is. Voor nu even vasthouden aan deze systemen, ze leveren wel heel mooie beelden, geupgrade last-gen games zien er geweldig uit. Net post patch GoW gespeeld, man dat ziet er geweldig uit. En we hebben nog niet veel native next-gen games gezien, op de Series X nog helemaal niks eigenlijk.

Het zijn ook gewoon voorzettingen van de Pro en One X. Alles werkt en is beschikbaar nadat je bent aangemeld, inclusief peripherals. Ook games als Bloodborne, die nooit Pro enhanced zijn, laden toch veel sneller in op de PS5. Wat dat betreft is het anders dan vroeger, je kunt eigenlijk alles behouden.

Gebruikersavatar
Legendary
Lv4
Berichten: 488
Lid geworden op:
30 jul 2017, 20:56

03 feb 2021, 17:15

Maar goed consoles hebben toch sowieso altijd achter PC aangelopen. En we hebben het over een complete box voor 500 euro. Een PC van 500 euro gaat echt niet voor elkaar krijgen wat de ps5 en xbox nu kunnen.

De enige kaart die nu echt een beetje fatsoenlijk 4k 60fps is kan is de 3080 en die is zelfs at base price 720 euro. Dat is al 220 meer dan een ps5/xsx en dan heb je alleen nog maar de gpu.

Ik ben vooral verontwaardigd dat 4k al zolang geleden de standaard is geworden van TV's terwijl we dat nu eindelijk een soort van aankunnen. En nu zijn ze alweer bezig met 8k tv's.... slaat helemaal nergens meer op.

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1970
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

03 feb 2021, 21:35

Kijk hoelang het duurde voordat breedbeeld uiteindelijk werd benut. Er heeft zelfs in 2002 een gijzeling plaatsgevonden door de nalatige adoptie van het formaat en de ongenoegen van de gijzelnemer :lol:

8K is nog onnodig, maar 4K met de grote schermen een vereiste. Zeker bij films. 8K pas wanneer de MicroLED panelen van 100" de norm worden. En geloof me, dat laat niet lang meer op zich wachten, dus waarom niet alvast de transitie inluiden?

Maar dat hele ray tracing, 120fps en 4K in tandem gelul vooraf van de launches heeft wel een zure nasmaak gekregen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3920
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

04 feb 2021, 07:55

100 inch, waar drop ik dat. dan moet ik mijn woonkamer anders inrichten. Dan wordt de TV wel heel dominant. Natuurlijk worden ze steeds meer verdekt als painting. Zolang ik hier woon houd ik het op 55, heel misschien 65. Groter kan ik in mijn hoek niet kwijt. Haal je maximaal rendement uit 4k. Vind 1440p eigenlijk mooi genoeg op deze formaten, vanaf 2 meter zie je het verschil met 4k sowieso niet meer.

En die gimmicks, de enige waar ik deze gen iets van verwachtte was 4k. Ik dacht dat we op zijn minst native 4k cross gen games zouden krijgen of native 4k/60 in non RT games als Demon's Souls (misschien kan dat ook wel, dit is launch). Maar aan de andere kant wordt fps vaker geprioriteerd.

Gebruikersavatar
Jalf
Lv4
Berichten: 494
Lid geworden op:
18 jul 2017, 09:25

Re: PlayStation 5

04 feb 2021, 08:27

Best frustrerend op zich dat je als geïnformeerde consument/volger van Tech ontwikkelingen zelf altijd achter de feiten aan loopt. De PS5 is eigenlijk nog niet eens verkrijgbaar en het zal nog zeker 6 jaar duren voor de PS6 het licht ziet, maar nu weet je al dat de PS5 geen 60FPS + 4k + raytracing aan kan. Terwijl 120hz en 8K TV's al in de winkels liggen. Wat dat betreft kun je misschien maar beter wat minder geïnformeerd zijn, dat voorkomt een hoop teleurstellingen. :D

Mensen praten nu al over de tussentijdse 'pro' versies van de nieuwe generatie. Best jammer.

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4765
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

04 feb 2021, 09:17

IK vind het schandalig hoe weinig PS5's er in omloop zijn.

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1970
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

Re: PlayStation 5

04 feb 2021, 10:06

Je denkt al gauw dat een TV te groot is, maar als het er 2 dagen staat, dan ben je al aan het formaat gewend en zie je het niet meer. Totdat je bij andere een voetbalwedstrijd gaat kijken of een weekendje naar de Kempervennen met friends aan de truffels naar een Center Parcs tv zit te staren (afgelopen november nog...) dan is het weer lekker thuiskomen naar een 75". Zelfs mijn vriendin vond het helemaal niks zo'n groot apparaat aan de muur, maar wilt nu ook niet meer anders.

Ik ben ook zeer benieuwd wat de prijzen van de 83" premium modellen zijn dit jaar. Mochten deze de nieuwe €6500 modellen worden dan weet je dat ze over een jaar voor minder dan de helft verkrijgbaar zijn wat het al aantrekkelijker maakt.
Jalf schreef:
04 feb 2021, 08:27
Best frustrerend op zich dat je als geïnformeerde consument/volger van Tech ontwikkelingen zelf altijd achter de feiten aan loopt. De PS5 is eigenlijk nog niet eens verkrijgbaar en het zal nog zeker 6 jaar duren voor de PS6 het licht ziet, maar nu weet je al dat de PS5 geen 60FPS + 4k + raytracing aan kan. Terwijl 120hz en 8K TV's al in de winkels liggen. Wat dat betreft kun je misschien maar beter wat minder geïnformeerd zijn, dat voorkomt een hoop teleurstellingen. :D

Mensen praten nu al over de tussentijdse 'pro' versies van de nieuwe generatie. Best jammer.
Het is een investering en voor mij als free Mac user een dure optie, maar als je toch al een PC in huis moet hebben voor randzaken, dan zou ik wel meteen een game PC (laten) bouwen. Achteraf had ik liever een jaar gewacht en wat hogere specs willen zien die het wellicht wel mogelijk hadden gemaakt om 4K 60fps met RT samen te laten lopen. Al blijft het ook wel iets waar een dev gewoon teveel hooi op de vork neemt. Als een console het niet aankan waarom dan niet elementen schrappen of beter verbergen waarmee je rekenkracht bespaard?
Afbeelding

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3920
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

04 feb 2021, 10:20

Op zich went de grootte van het scherm wel, 55 inch vind ik nu normaal. Ik had 42 inch full HD. Maar mijn meubel laat niet meer dan 65 toe en de deur komt er dan bijna tegen aan. Ik zou dan moeten schuiven naar een andere muur. Maar ik vind 55 nog steeds uitstekend gezien de afstand, met 42 wilde ik al snel wel een slag groter.

Rekenkracht wordt bespaard met DLSS en ML, bijna geen enkele PC user rendert native 4k. Ook niet met Ampere. Maar dat hebben deze consoles feitelijk niet. Pro revisies ongetwijfeld wel, dan is het bijkans 2024.

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1970
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

04 feb 2021, 11:37

Meubel laat niet toe?! Dat is te kleine condooms kopen en dan slap omdoen omdat ze anders niet passen. Je meubel pas je aan naar je TV. Sjeezz ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jalf
Lv4
Berichten: 494
Lid geworden op:
18 jul 2017, 09:25

Re: PlayStation 5

05 feb 2021, 08:59

SmartTies schreef:
04 feb 2021, 10:06
Het is een investering en voor mij als free Mac user een dure optie, maar als je toch al een PC in huis moet hebben voor randzaken, dan zou ik wel meteen een game PC (laten) bouwen. Achteraf had ik liever een jaar gewacht en wat hogere specs willen zien die het wellicht wel mogelijk hadden gemaakt om 4K 60fps met RT samen te laten lopen. Al blijft het ook wel iets waar een dev gewoon teveel hooi op de vork neemt. Als een console het niet aankan waarom dan niet elementen schrappen of beter verbergen waarmee je rekenkracht bespaard?

Mja, misschien super tegenstrijdig, maar dat wil ik dus weer niet. En niet eens vanwege het financiële plaatje. Ik heb gewoon niks met PC gaming. En dan kun je zeggen 'games zijn games' enzo, maar zo zwart/wit werkt dat bij mij dus niet.
Ik wil gewoon op de bank, game in de console. controller in de handen en gaan. Geen gekut met fysieke upgrades, drivers, instellingen, toetsenborden enz.. Ik ben ook heel gek op voetbal, maar de BundesLiga en de Champions League zonder NL deelnemer boeit me bijvoorbeeld ook geen reet...

Maar het is inderdaad vaak zo dat ontwikkelaars te veel en te snel willen en daardoor al vrij vlot tegen de grenzen van het mogelijke aanschuren. Zeker omdat er op PC natuurlijk grafisch meer mogelijk is. Maar we zitten als gevolg van die tech-race al met tientallen op elkaar lijkende games en ontwikkelingstijden van 4-5 jaar (en als gevolg daarvan met remake op remake om in de tussentijd inkomsten te genereren). Wat dat betreft heb ik liever de aanpak van Nintendo. Al beginnen BOTW 2 en Metroid Prime 4 ook wel erg lang te duren...

Gebruikersavatar
Jalf
Lv4
Berichten: 494
Lid geworden op:
18 jul 2017, 09:25

Re: PlayStation 5

10 feb 2021, 08:21

Gister een mail gehad dat mijn PS5 verstuurd is. Ik zou eerst naar kantoor gaan vandaag, maar dat heb ik toch maar veranderd |.|

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1970
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

10 feb 2021, 09:42

Lucky bastard! Waar had je 'm ook alweer besteld?
Afbeelding

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3920
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

10 feb 2021, 11:14

Ja een vriend van me werd zaterdag gebeld dat ie binnen was, en zou hem met wat geluk maandag al hebben. Dat was niet zo maar allicht heeft ie hem al of krijgt hem vandaag. Dat was bij Nedgame, disc edition.

Er is een redelijke lading binnengekomen bij diverse retailers voor de pre orders.

Enjoy your PS4 games. En begin met Astrobot. Perfecte controller simulatie.

Gebruikersavatar
Gewoon Arno
Big Baller
Lv7
Berichten: 4571
Lid geworden op:
16 jul 2017, 00:04

10 feb 2021, 11:42

*Wacht nog steeds op de PS5 Slim*

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten