De lange termijn van Sony is wel vrij duidelijk toch. Focus op first party AAA (single player), en gewoon retail. Wellicht een push van Now middels Plus integratie. Of die strategie viable is moet blijken, ze bloeden wel minder en die divisie is winstgevend. Eigenlijk ondanks alle opties die je tegenwoordig hebt. Het is niet dat retail (fysiek en digitaal) nou echt lijden. Zelfs niet eens op de Xbox, al worden er meer PS5 exemplaren verkocht maar dit was met PS4 nooit anders. Er zijn uberhaubt meer PS5's dan Series X|S verkocht (15 om 9 miljoen geloof ik, wat wel een veel kleinere marge is dan PS4 vs One, beide hebben supply issues). Die MLB? Dat was gewoon een bestseller op de PS4 en 5. Volgens mij de best verkochte MLB yet (zonder GP of MS Store):
https://gamingbolt.com/mlb-the-show-21- ... for-series
Gamepass is vrij hardcore, abbo worden om te gamen is toch minder vanzelfsprekend dan met series. Een vriend van me gamed redelijk veel op zijn PS5, maar meer periodiek. Die heeft GP hier wel gezien, maar zo'n plan kan voor hem niet uit zegt ie. Hij koopt dan eens een Village, een Far Cry 6, straks wil hij GT7 halen... wat hij uitspeelt verkoopt ie of ruilt ie in. Niks van dit zijn natuurlijk ook GP games.
Toch is het gek dat het niet uit kan. Netflix kan wel voor haast iedereen uit. Maar dan spreek je mensen die "al maanden geen Netflix meer gekeken". Kennelijk is een game abbo een brug te ver ofzo, en Netflix is duurder. Maar gamen is natuurlijk iets, je kunt maandenlang 1 game spelen. Je teert niet maanden lang op 1 serie.
Maar console gamen is altijd een beetje conservatief geweest. FPS op console was not done, digitaal aankopen doen was not done, console games op PC uitbrengen is not done, streamen is not done, subs zijn vast ook not done. Die game is niet meer van jou, nee die film en serie ook niet, maar is toch anders. Het is allemaal not done en het liefst loop je nog naar de plaatselijke gameshop om je game op te halen.