Cities: Skylines is een stedensimulatiegame verschenen op 10 maart 2015 voor PC. De game draait op de Unity Engine.
Ontwikkelaar: Colossal Order | Uitgever: Paradox Interactive | Genre: City building simulator
Platformen: PC, Playstation 4, Xbox One
- Het spel richt zich op het bouwen van steden door door stedelijke planning. Spelers nemen de controle over taken als wegenplaatsing, belastingen, openbare diensten, en het openbaar vervoer van een gebied. Het maatschappelijk beleid van een speler kan invloed hebben op de ontwikkeling van de gehele stad of individuele wijken ervan.
- De populatie werkt als een belangrijke factor, want de speler moet een bepaald populatieaantal bereiken om toegang te krijgen tot nieuwe verbeteringen of uitbreidingen die toepasbaar zijn op de stad. Denk hierbij aan onder andere scholen, een afvalbeheersysteem, fiscale- en bestuursbevelsschriften en brandweerkazernes. Bij verkrijgen en plaatsen van zulke functies, krijg je dan weer de mogelijkheid om delen van de stad aan te wijzen als (of in te delen in) districten.
- Elk district kan worden geconfigureerd door de speler om de ontwikkelingssoorten binnen het gebied te specialiseren, voorzien van specifieke regelgeving. Een gebied dat alleen gediend wordt voor agrarische industrie, het gratis aanbieden van openbaar vervoer van mensen voor de bewoners in een wijk om het verkeer te drukken, of verhoogde belastingen zijn hier voorbeelden van.
- Gebouwen in de stad hebben tevens verschillende ontwikkelingsniveaus die worden vrijgespeeld door het verbeteren van de lokale omgeving. Hogere niveaus staan gelijk aan meer voordelen voor de stad. Zo zal een handelszaak in niveau stijgen als omwonenden hoger opgeleid zijn, omdat deze in staat zal zijn om meer (geschoolde) medewerkers in te huren waardoor de belangstinsinkomens van de stad zullen stijgen.
- Wegen kunnen worden gebouwd in rechte of vrije vorm; steden hoeven dus niet volgens een rooster gebouwd te worden. Er zijn wegen van verschillende breedtes voorzien, geschikt voor verschillende verkeersvolumes. Ook hierin heb je variaties, zoals wegen die geluidsoverlast beperken of door verbetering in kwaliteit ervoor zorgen dat de waarde van omringend vastgoed stijgt.
- Modding (of mods) via de toevoeging van door gebruikers gegenereerde content - zoals gebouwen of voertuigen - wordt ondersteund in Cities: Skyline. Het ondersteunen van een actieve content genererende community was dan ook een specifiek doel in het ontwikkelproces van de game.