Gamejaren 2020-21

Gebruikersavatar
Wapper
Lv6
Berichten: 1670
Lid geworden op:
13 jul 2017, 12:51

19 jan 2021, 11:50

Alright, ik haal Days Gone zodra ik een PS5 in huis heb.

Beter dan Horizon? Better be good. Speel momenteel veel Horizon en vind die subliem. Lijkt me verder een lastige vergelijking :P

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

19 jan 2021, 12:06

Ik vind ze heel erg vergelijkbaar. net als Ghost of Tsushima.

Ze volgen een bepaald patroon, je kunt zien dat ze bij SIE behoorlijk wat mechanics van elkaar lenen. De missie structuur is in alle 3 games gelijk. Camps, voetafdrukken opsporen en volgen, verborgen super enemies (zoals de corrupted in Horizon, en de hordes in DG), vrijwel identieke skilltrees en craft systemen. TLOU heeft dat ook allemaal maar is lineair en story centered. De Sony open world games zijn ook weer niet zo groot en repetitief als Assassins Creed, ze zijn gestroomlijnder en minder buggy.

Vind van Horizon de melee combat heel slecht, en daardoor de camps niet veel aan. Story parkeert ook behoorlijk lang.

Welke game in principe het meest op Days Gone lijkt is Mad Max (met een motor ipv auto en een groene door natuur overrun setting ipv een wasteland). Alleen dan vind ik dat DG eigenlijk alles beter doet. MM heb ik na een uur of 8 weggelegd en DG speel ik nu al weken.

Gebruikersavatar
Wapper
Lv6
Berichten: 1670
Lid geworden op:
13 jul 2017, 12:51

19 jan 2021, 12:35

Ik zie wat je bedoelt. Bij Horizon is het ook vaak een plan bedenken, traps plaatsen etc, je setup aanpassen voor bepaalde weaknesses, voor je toeslaat. Melee is idd brak maar gelukkig totaal onnodig om te gebruiken anyway tegen de machines. Gelukkig hoef je niet al te vaak tegen mensen te vechten. Hadden ze er echt volledig uit mogen laten. Het contrast tussen zo'n episch gevecht tegen een oversized robot dino en een camp clearen is erg groot lol.

Ghost of Tsushima moet ik ook nog kopen, maar wacht ook met die tot er een PS5 is gezien de 60fps optie. Heb nog zoveel dat ik moet spelen van deze afgelopen generatie dat ik het ook niet zo erg vind dat er niet meteen zoveel nieuwe games zijn voor de PS5. Ik ben nog wel even zoet met m'n backlog. Er kwamen ook gewoon non stop goede games uit op de PS4, was amper bij te houden.

Gebruikersavatar
Gewoon Arno
Big Baller
Lv7
Berichten: 4566
Lid geworden op:
16 jul 2017, 00:04

19 jan 2021, 12:40

Horizon een plan bedenken? lol. Op een gegeven moment gebruikte ik alleen nog maar explosive arrows dacht ik.

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

19 jan 2021, 13:27

Mensen zijn gewoon bagger in Horizon. De melee is echt heel slecht.

Er zijn geen explosive arrows, wel Fire arrows maar die doen pas goede damage over time als je daar op specced. De corrupted Thunderjaws etc kun je heel simpel maken met bepaalde builds. Dat vond ik tof aan de game. Je hebt die triple nock, en je hebt die mods die damage bonus geven. Als je dat stacked doe je zieke damage, helemaal als je ze eerst freezed. Je kunt ook speccen op Tear, of Freeze. Het werkt allemaal wel.

Die speciale late armor maakt de game wel veel te simpel.

Gebruikersavatar
Wapper
Lv6
Berichten: 1670
Lid geworden op:
13 jul 2017, 12:51

Re:

19 jan 2021, 14:02

Gewoon Arno schreef:
19 jan 2021, 12:40
Horizon een plan bedenken? lol. Op een gegeven moment gebruikte ik alleen nog maar explosive arrows dacht ik.
Explosive arrows bestaan niet in Horizon, maar maybe bedoel je Tearblaster, die zijn erg sterk.

Anyway je speelde dan waarschijnlijk op een iets te makkelijke difficulty, en ja Normal wordt snel al te makkelijk als je een beetje goede wapens en mods gebruikt. Op Very Hard bvb is een plan wel echt nodig om zo'n beest neer te halen, erin rushen en een beetje schieten alleen haal je het dan niet mee.

Maar dat geldt eigenlijk voor 99% van alle games waarbij schieten en ammo conservation een ding is. The Last of Us kan je met easy ook guns blazing doorheen gaan, dan ook een wat meer doordacht plan nodig om op hogere difficulty door bepaalde areas te komen. Zal met Days Gone ook wel zo zijn neem ik aan.

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1966
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

19 jan 2021, 15:03

Horizon kwam toen een beetje ongelukkig uit ongeveer tegelijk met Breath of the Wild en met de vergelijkingen van dien in het voordeel van BotW, maar wellicht dat ik het op de PS5 nog een kans geef. Over het algemeen zijn de reviews van Days Gone wel een pak minder dan die van HZD. Doet de PS5 er dan minpunten van kwijtschelden?
Afbeelding

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

19 jan 2021, 17:40

TLOU2 vond ik makkelijk op Hard. Ik had altijd genoeg ammo en op het laatst was ik als een bad ass commando en heb ik gewoon maar alles gewasted. Maar TLOU moet je eigenlijk op Grounded spelen voor een challenge, dan moet je wel degelijk resource management doen.

DG is te simpel op Normal. Veel te simpel. Net als veel games laat deze je vrij zwak beginnen maar al snel maai je groepen neer met eindeloze firepower. Resources zijn overal (auto's, huizen etc) en respawnen ook. Je kunt in principe altijd stacked zijn met crafted explosives. Ammo zit je nooit zonder. Je kunt ook reserve packs op je bike flikkeren. Maar die heb je nooit nodig. Survival echter klinkt moeilijk. Geen fast travel (dit is geen probleem, ik gebruik het eigenlijk niet al scheelt het soms wel wat) maar ook geen minimap, geen hud... dit maakt navigatie moeilijk, stamina management moeilijk, en dus hordes heel moeilijk.

Wat je vraag betreft Ties, Days Gone is sinds release (die vrij buggy was), behoorlijk geupdated. Bend is er aan blijven werken en had de performance ook op PS4 al verbeterd, bugs eruit gehaald, de laadtijden gehalveerd en eigenlijk veel aangepast en toegevoegd. Het is niet de game die gereviewed is. Ze hebben zelfs de file size verkleind van 60 naar 38gb. Bend heeft echt goed werk gedaan qua support.

Op PS5 krijg je een Microsoft achtige upgrade. De game is 4k aan 60fps, en de laadtijden zijn nog weer gehalveerd (de game first boot duurt wel lang, daarna zijn ze allemaal kort). De graphics en HDR waren al geweldig, maar de 60fps maakt dit een van de mooiste PS5 games tot nu toe full stop. Horizon is helaas nog altijd 30 op de PS5, en komt daardoor een stuk houteriger over.


Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1966
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

20 jan 2021, 14:34

Dit ziet er inderdaad sick uit! Klein beetje I am Legend meets Fallout gevoel krijg ik erbij.
Afbeelding

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1966
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

20 dec 2021, 10:50

Topicnaam veranderd - ivm wat schaarste posters
Rood italic = geen 2021 release, first played

1 - Halo Infinite
Return of the King – zie “laatst gespeeld” topic

Hollow Knight

2 - Metroid Dread
Een Metroid die weer aanvoelt als Nintendo perfectie zoals we dat in 90’s kende. Je wordt in de wereld veel geholpen door de verbloemde navigator, maar het bood genoeg uitdaging om te blijven hangen in ander segmenten. Zeker de eindbazen zijn soms behoorlijk pittig en ook bieden upgrades de nodige skills om allen te bemachtigen. MercurySteam mag van mij weer op een volgend deel gezet worden.

Demon's Souls
Prey

3 - Resident Evil Village
Aan het einde van de rit doet het iets onder aan zijn voorganger. Het heeft minder horror en shocks en is imo als setting wat minder leuk, maar graphics en gameplay waren weer dik aan. Ik heb me er geen minuut mee verveeld.

4 - Streets of Rage 4 - Mr. X Nightmare DLC
In eerste instantie leek het me een quick cash grab; wat nieuwe karakters en een nieuwe Survival-mode. Die nieuwe mode is wel weer net zo verslavend als de main game en heeft me weer uren vermaakt. De keuze van upgrade die je na ieder behaald level maakt blijkt een heel vet strategisch spelmechanisme. Met de goed geplaatste scenery kan je ook ziek grote combo’s eruit gooien. Een game waar ik nog lang naar terug zal komen.

5 - Forza Horizon 5
Racegames -mits arcade- doen me niet veel, maar de Horizon serie snijdt een nieuw level aan dat tussen sim en arcade zit, en zodoende speelde ik deel 4 al meer dan gemiddeld. En 5 is nog leuker. Het duurde even voordat het me pakte, maar heeft uiteindelijk toch een speciaal gevoel achtergelaten. Klaar ben ik er nog niet mee, maar het is ziek dat je in een exclusief arm Xbox jaar binnen een maand 2 van zulke toppers achter elkaar krijgt.

Astro's Playroom

6 - Bowser's Fury

The Messenger

7 - Cyber Shadow

8 - Microsoft Flight Simulator


Sayonara Wild Hearts

Psychonauts

9 - The Artful Escape

Wreckfest

My Friend Pedro

10 – Omno

The Touryst

Sonic Generations

Doom 3

Hard corps: Uprising


Shout out to:
Zelda Game & Watch - De easter egg, een oplichtende triforce op de achterkant, was wel een momentje bij ontdekking. Verder is het gewoon weer na 2 keer spelen in de kast en niet meer naar kijken. Over 100 jaar is het vast 10 euro meer waard...

Beste Sounddesign en/of OST:
Halo Infinite - alhoewel er weinig memorabel is, blijft de getweakte oude tune weer kippenvel opleveren. Tevens zijn de ambient geluiden in de indoor missies van een opzwepende trans verwekkende kwaliteit. De Atmos sound is sick in deze game. Misschien dat Gears 5 een match is, maar verder komt er geen game in de buurt die er zo goed gebruik van maakt van de Dolby Atmos mogelijkheden van de Series X/S.

Runner up – Forza Horizon 5

Mooiste Graphics:
Resident Evil Village – Ik ben een sucker voor mooie texturemapping en heb denk ik een half uur naar de volgende wanddecoratie zitten staren. Zo zit REVII vol met wanden waar een hoop aandacht is besteed.

Runner up – Halo Infinite

Meest gespeelde game:
Console: Bij Halo Infinite staat nu iets van 100 uur op de teller en ik schat dat Demon's Souls ook zoiets heeft.
Mobile/handheld: - (Drop7 is helaas dood en wordt niet meer gemaakt door Zynga :( )

In 2022 kijk ik uit naar:
Breath of the Wild 2
Bayonetta 3
Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder's Revenge
PSVR2
The Callisto Protocol
Elden Ring

Wishfull thinking 2022:
Switch 4K (alweer)
Metroid Prime 4 (alweer)
Nieuwe 3D Mario (alweer)
Series X Pro + PS5 pro aankondiging met 4K 60fps ray tracing

Beste vernieuwing/uitvinding 2021:
Streamen voordat je download op Game Pass

Wat gemist maar op de to-do:
Death's Door,
Control Ultimate Edition,
Ghost of Tsushima DC
Hades
The Ascent
It Takes Two
Twelve Minutes
Afbeelding

Gebruikersavatar
Legendary
Lv4
Berichten: 488
Lid geworden op:
30 jul 2017, 20:56

20 dec 2021, 13:02

Top 2021:

FFXIV Endwalker

Formeel natuurlijk een expansion, maar wat voor een. Een bijna perfecte vertelling van heroes journey (een einde aan een verhaal opgebouwd in 7 jaar tijd), geweldige muziek, sterke dungeons en fantastische bossfights. Deze game was sinds zijn rerelease in 2014 eigenlijk al goed, maar wordt maar beter en beter. En komt nu zelfs in mijn top 10 games aller tijden.

Mass Effect Legendary Edition

Deze is natuurlijk dik valsspelen. Want de game is een remaster. Maar goed de originele trilogy van ME blijft staan als een huis (ja ook deel 3 ondanks het abominabele einde). Ook was deze remaster gewoon keurig uitgevoerd zonder teveel gezeik (looking at you blizzard). Het is alleen jammer dat de kans op een succesvol vervolg erg klein is. Waarschijnlijk zullen we het hiermee moeten doen.

The Great Ace Attorney Chronicles

Ik ben erg fan van de ace attorney games, maar ook binnen de franchise valt staat deze hoog genoteerd. Alleen deel 5 en deel 3 laten in mijn ogen deze game achter zich. Echt geweldige storytelling en erg goed uitgewerkt naar het einde. Wel (zeker omdat dit ook 2 games zijn in één) heeft deze game weer wat mindere cases (meestal in het midden van de games). Maar dat mag de pret niet drukken. Ook weer heerlijke soundtrack.

Metroid Dread

Eigenlijk gewoon weer een fantastische metroid. Doet alles goed waar de serie om bekend staat en behoort zeker ook tot de betere metroids. Wel is fusion qua sfeer nog iets beter en ook beginnen de upgrades toch wel wat bekend aan te voelen. Iets meer vernieuwing in het volgende deel zie ik dus ook graag te gemoed.

Atelier Ryza 2

JRPG die vooral om craften draait. Als progressiehoer die graag bezig is met stats maximaliseren en goede gear verzamelen is dit een heerlijk verslavende game. Verder is het allemaal vrij cutesy, verhaal en personages zijn wandelende cliches en ook ziet het er niet bijzonder uit. Battlesysteem is wel flink verbeterd ten opzichte van het eerste deel.

Lost Judgement

Het vervolg op jugdement, bekend van de makers van de yakuza franchise. Beter dan het origineel en vooral de school stories waren erg toffe sidecontent. Verhaal vond ik tegen het einde wel weer erg afzwakken, maar over het algemeen weer een sterke game op conto van ryu ga gotoko.


Guardians of the Galaxy

Ze hebben het gevoel van de film proberen in de game te stoppen en toch het ook heel anders aan te pakken. Dat is ze goed gelukt, de game druipt van de humor en characterdevelopment is sterk. Wel krijgen een aantal personages een duidelijke voorkeursbehandeling en ook het overall verhaal valt me iets wat tegen. Vooral de shift naar galaxy threatening vijand die heel snel gebeurt vind ik jammer. Wat dat betreft kunnen ze (ondanks dat ME dit ook deed) nog wat leren van world building van Mass Effect.

Tales of Arise

Bloedmooie game. Celshading graphics op zijn best. Ook tof combat systeem en alles is in één playtrough te doen. Helaas is ook hier het einde van het verhaal weer een flinke letdown. Met een generic final boss die voor mijn gevoel eigenlijk het hele verhaal een beetje om zeep hielp. Wat ook niet hielp was dat een paar van mijn trophies niet unlockte...

Atelier Ryza

Zie atelier Ryza 1.

Ori Will of the Wisps

Prachtige metroidvania die het nog net niet haalt bij hollow knight. Hier mogen ze ook mee doorgaan.

Persona 5 Strikers

Aardige opvolger van Persona 5. Alles is behouden, behalve het battlesysteem. Dus nog steeds fancy menutjes, zelfde grappige personages en catchy muziek. Het verhaal voelt een beetje als P5 dat dunnetjes wordt over gedaan. Het is wel anders, maar niet genoeg. Musou gameplay is best vermakelijk.

Wishlist 2022:

Hollow Knight Silksong
Horizon Forbidden West
God of War
Forspoken
Tiny Tina Wonderlands
Bayonetta 3

WIshfull thinking 2022:

Betaalbare videokaarten
Een goede dragon age en/of mass effect
Star Ocean Divine Force wordt goed
N1RV ANN-A: Cyberpunk Bartender Action (komt het vervolg op mijn geliefde obscure indie game valhalla bartender action ooit nog uit?)

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

20 dec 2021, 13:46

1. Lost Judgment

Heeft me geboeid van begin tot eind. Heerlijke game waarin ik verzonken raak vanwege de sterke personages en story, en de maffe sidecontent as well as the minigames. De story is gewoon zalig. De reveals en het drama zijn tof. Deze games hebben steeds dezelfde map, maar de content is iedere keer weer anders. Het blijft leuk.

2. Resident Evil Village.

Geweldige game die van begin tot eind sterk is, en leuke side content biedt. Alleen is de Mercs lang niet zo goed als dat van een RE5, maar het is er wel. Replay waarde is er ook, de verschillende moeilijkheidsgraden zijn de moeite waard en upgrades kun je meenemen.

2. Returnal

Heb ik mee gewacht tot een sale. En meer dan 50 moet je er ook niet voor betalen. Maar tegelijk is het wel de meest verslavende game dit jaar. Dus die gedachtengang is ook wel weer krom. De game had zelfs na de zomer nog wat crashes en andere issues waardoor ik de fun wel eens verloor. Nu is ie in 2.0 fase en heeft ie ook oa. photo mode. Moet hem weer oppikken, toevallig zaterdag nog een uurtje gespeeld.

4. Halo Infinite

De beste FPS gameplay die je op een console kunt vinden. Je voelt je een bad ass als je rond grappled terwijl je de enemies efficient uitschakelt. Wat weinig variatie in side content, copy paste designs en een ietwat slappe conclusie met sequel bait weerhouden mij er van om hem boven een Village te plaatsen die ik van begin tot eind sterk vond. Co-op en Forge ontbreken natuurlijk ook. Heel toffe MP, maar helaas door F2P en development hell van de SP wel zwakke progressie en trage content updates. Ze zijn eigenlijk nog in beta fase ermee.

5. Forza Horizon 5

De leukste FH die ik heb gespeeld. Toffe setting en vibe. Online ook erg leuk. Lijkt erg op de vorige maar ik vind hem beter.

6. Tales of Arise

De beste Tales game in de franchise. De enige die ik heb geplatinumed. Ontzettend toffe combat die wat later op zijn plek valt. Heel mooie gebieden ook, vond alle worlds een eigen identiteit hebben en ze druipen van je OLED af.



Waar kijk ik naar uit:

Gran Turismo 7 toch wel. GT Sport had een meesterlijke online mode. Als GT7 dat heeft met de content van weleer dan zit het wel goed.

Horizon FW. De vorige was top. Met wat verbeteringen kan FW de lat wederom hoger leggen

God of War Ragnarok. Idem. GoW 2018 is waanzinnig goed.

FFXVI. Haalt ie 2022? Ik zou zeggen van wel, want het FFXIV team levert meestal. En zij zijn ook het beste team binnen Square.

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1966
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

Re:

22 dec 2021, 11:40

Legendary schreef:
20 dec 2021, 13:02

Wishlist 2022:

Hollow Knight Silksong
Oja, daar heb ik ook zeker zin in. Als ik Twitter mag geloven heeft de studio wat tegenslagen te verwerken gehad en februari lastig gaat worden.

R-Type schreef:
20 dec 2021, 13:46

2. Returnal

Heb ik mee gewacht tot een sale. En meer dan 50 moet je er ook niet voor betalen. Maar tegelijk is het wel de meest verslavende game dit jaar. Dus die gedachtengang is ook wel weer krom. De game had zelfs na de zomer nog wat crashes en andere issues waardoor ik de fun wel eens verloor. Nu is ie in 2.0 fase en heeft ie ook oa. photo mode. Moet hem weer oppikken, toevallig zaterdag nog een uurtje gespeeld.
Die staat ook zeker op m'n to-do list. Zeker nu de kreukels eruit zijn gestreken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Legendary
Lv4
Berichten: 488
Lid geworden op:
30 jul 2017, 20:56

Re: Re:

22 dec 2021, 12:21

SmartTies schreef:
22 dec 2021, 11:40
Legendary schreef:
20 dec 2021, 13:02

Wishlist 2022:

Hollow Knight Silksong
Oja, daar heb ik ook zeker zin in. Als ik Twitter mag geloven heeft de studio wat tegenslagen te verwerken gehad en februari lastig gaat worden.


Ah dat dacht ik al, want ik heb al zolang niks meer van de game gehoord dat ik me serieus ernstige zorgen begon te maken.

Gebruikersavatar
Wapper
Lv6
Berichten: 1670
Lid geworden op:
13 jul 2017, 12:51

23 dec 2021, 10:01

Top 5 '20-'21:
1. The Last of Us 2
Wat Ties al zei + de gameplay is nagenoeg perfect. TLOU2 is wat mij betreft een stap in de juiste richting voor dit soort games, een volwassenwording. Mensen die het verhaal niet trekken kunnen het beter houden bij generic stuff die al jaren onveranderd is ofzo. Meer van dit pls, Naughty Dog. Overtreft het eerste deel met gemak.

2. Yakuza: Like a Dragon
M'n allereerste Yakuza game en het is meteen m'n ultieme comfort zone. De compacte, niet al te grote wereld, goed uitgewerkte turn-based style combat, knettergekke hilariteit en toch een goed serieus verhaal tegelijkertijd.

3. Hitman 3
Hitman games zijn gewoon comedy gold. Goeie replay value en de tripjes naar verre oorden doen me denken aan van die Top Gear travel specials. Die nachtclub in Berlijn gaf me feels naar een pre-corona tijdperk. Te weinig mensen weten hoe grappig Hitman games zijn. Die AI alleen al, lol.

4. Ghost of Tsushima
In 1 woord: stylish. Af en toe kunst. Echt zo'n showcase game om te laten zien.

5. Mass Effect LE
Beetje een cheat om dit hier tussen te zetten aangezien ze uitgebracht zijn tussen 2007-2012, maar het was toch heerlijk om dit opnieuw te kunnen beleven. Garrus en Wrex zijn voor altijd de beste teammates ever.

Honourable mentions voor Sackboy en RE3 Remake.
Meest teleurstellende games voor mij zijn Cyberpunk, FFVII Remake en BF 2042.
Moet o.a. RE VIIIage en Streets of Rage nog spelen, en als ik een PS5 had zouden games als Demon's Souls, Ratchet & Clank en die nieuwe DmC 5 editie er vast tussen staan.
Net als iedereen kijk ik vooral uit naar de nieuwe Horizon en God of War, maar dan moet ik wel een PS5 zien te scoren zonder een scalper te steunen.

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1966
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

24 dec 2021, 15:49

TLoU2 ga ik sowieso nog een keer doorlopen op de PS5 in 60fps. Al heb ik geen enkel moment het idee gehad dat het ergens onderdeed tov een PS5/Series game. Met films als Army of the Dead en een serie als The Walking Dead, is Naughty Dog er in geslaagd om een beter verhaal neer te zetten en te vertellen dan Hollywood zelf.
Afbeelding

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

31 dec 2021, 12:54

Ik vind vooral de combat scenarios unmatched. Het is zoveel beter dan het origineel, met meer vrijheid. Je bent echt een fucking predator. Remote bombs neerleggen in de tracks van honden, vijanden op een dwaalspoor brengen met geluid. Je kunt eigenlijk alles wel doen.



Moet je dat bloed ook over die broek zien sijpelen. En ik denk dat je een soort schuldgevoel dient te krijgen, maar het is gewoon een savage jungle.

Gebruikersavatar
Gewoon Arno
Big Baller
Lv7
Berichten: 4566
Lid geworden op:
16 jul 2017, 00:04

31 dec 2021, 13:11

Schuldgevoel? Ik kreeg vooral een hekel aan Elliot.

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

Re:

31 dec 2021, 19:58

Gewoon Arno schreef:
31 dec 2021, 13:11
Schuldgevoel? Ik kreeg vooral een hekel aan Elliot.
Ook dat zal de bedoeling zijn geweest. Eerst hint de game naar een wraak narrative. Maar als je eenmaal daar bent heb je zoiets van whatever. Dat eindgevecht voelt vooral heel futiel. Op zich heeft ND dat wel goed gedaan. Gaandeweg wil je eerst iedereen doden, maar eigenlijk zijn Ellie en Tommy de grootste mofos.

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1966
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

03 jan 2022, 08:58

Futiel in de zin van dat je Abby niet wilt slopen en de game je dat toch laat doen als je verder wilt bedoel je dan waarschijnlijk.

Naughty Dog heeft perfect blootgelegd hoe verschillende karakters zich ontwikkelen in een post-apocalyptische wereld. Het lievelingetje uit het eerste deel wordt ook een grote meid met haar bagage. Zoals je het zou verwachten wanneer mensen opgroeien in anarchie met een dodelijke schimmel dat dagelijks letterlijk op de loer ligt. Dat er heel veel mensen deel 2 niet trekken is dat Naughty Dog niet de publiekslievelingetjes spaart en er realistisch mee omgaat. Iets dat het in mijn ogen alleen maar een betere ervaring geeft. De rede waarom The Wire ook nog steeds de beste serie ooit is. (okay okay, gelijk aan Breaking Bad)
Afbeelding

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

03 jan 2022, 11:45

De wraak an sich was vrij futiel op dat moment. Er was in principe niets meer om voor te vechten, beide waren zwaar gehavend. Bovendien was Ellie al 2x gespaard eigenlijk, het was wel duidelijk dat Abby's woede niet aan haar gericht was. Die Joel heeft in principe de laatste hoop voor humanity weggenomen. Ja, dan heb je hier en daar waarschijnlijk wat vijanden. Zeker in die gestoorde jungle.

Mensen zijn gewoon savages. We maskeren het met allerlei regeltjes misschien en pretenderen wel beschaafd te zijn enzo, maar er hoeft maar iets te gebeuren zoals een virusje en men gaat hamsteren, slopen, dreigen, schreeuwen. Als een zombie outbreak echt zou zijn, gegarandeerd dat 2000 jaar aan beschaving binnen het uur uit het raam is. Want dat is wat we zijn.

Gebruikersavatar
Oversoul
Lv6
Berichten: 1306
Lid geworden op:
20 jul 2017, 06:54

03 jan 2022, 20:49

Meh, ik deel dat wereldbeeld niet.

Maar inzoomen op dat aspect van mens zijn levert wel verdomd goede fictie op.
Switch FC SW 7416-1174-5034

Gebruikersavatar
Legendary
Lv4
Berichten: 488
Lid geworden op:
30 jul 2017, 20:56

04 jan 2022, 10:00

Haha wilde al zeggen, Dural moet eens De Meeste Mensen Deugen lezen.

TLOU 2 kon mij niet bekoren qua verhaal. Gewoon eindeloze miserie zonder lichtpuntjes. Dat deed TLOU 1 juist heel goed door het nare af te wisselen met mooie momenten. I guess dat ze dat hier ook wel hebben geprobeerd af en toe, maar het werkt toch minder goed als je weet dat bijna iedereen in een monster van wraak veranderd.

Gebruikersavatar
Wapper
Lv6
Berichten: 1670
Lid geworden op:
13 jul 2017, 12:51

04 jan 2022, 12:54

Er zitten toch zeker ook mooie momentjes in deel 2, weg van de narigheid. Bijvoorbeeld:



Ook het sneeuwgevecht, of het gedeelte op de boerderij aan het eind, of momenten tussen dat Seraphite joch en Abby. Het is niet alleen misery. Ok, wel een hoop, de game is hard, rauw en realistisch. Maar tussendoor ook lichtpuntjes. Kan het beide wel waarderen, het verhaal loopt gewoon sterk. En doordat TLOU2 het verhaal belicht van allen involved, het begrip dat ermee wordt gekweekt voor verschillende perspectieven, dat geeft gewicht aan de doden die vallen in de game. Zelfs randoms waar je tegen vecht in encounters worden bij naam genoemd. Bij 99% van games waarin je mensen overhoop schiet boeit het geen ene reet. Dit vind ik indrukwekkender.

Gebruikersavatar
Legendary
Lv4
Berichten: 488
Lid geworden op:
30 jul 2017, 20:56

05 jan 2022, 13:28

Ja klopt wel, maar bij deel 1 had ik het idee dat dit ook hielp bij character development. Joel werd namelijk minder een zure asshole door Ellie. Maar in deel 2 wordt eigenlijk alles weggegooid, omdat bijna iedereen daar op een bepaalde manier wel kut is en/of elkaar uitmoord. Goed dat past bij het realisme van deze ruwe wereld, maar voor mij voelen dat soort momenten niet hetzelfde aan als bij deel 1 (ook al eindigt dat ook met Joel die een kutbeslissing neemt).

Ellie weet vanaf moment een dat ze niks te winnen en alles te verliezen heeft bij deze wraakpoging en precies dat gebeurt ook. Terwijl Ellie in deel 1 iemand was waar je hoop uit haalt, is ze nu iemand die dat vermorzeld. Ik hou daar niet van. En Abby was verder prima, maar deed me verder niet heel veel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten