De combat valt eigenlijk wel mee. Je moet sowieso je stats raisen.
Het is nu zo dat directional inputs er niet meer zijn. En dit werkte vaak ook niet naar behoren omdat je vanuit alle hoeken kon bewegen. De Tornado Kick is nu bijv. X,X, Square, Square en niet meer 2x forward + kick. Het voelt wat onnatuurlijk omdat je een combo intikt en er komt een enkele special move uit.
Bepaalde moves kun je onder R2 zetten, en selecteren met L1/R1. Ook in battle kan dit. Alleen de moves die je kunt levelen. Echter is er volgens mij geen movelist terwijl je vecht en er zijn er nog best veel die je niet kunt levelen maar wel goed zijn. Zoals de Pit Blow.
De sparring is ook wel simpel. De move die je hebt highlighted komt soms via een QTE in beeld. Deze moet je gewoon normaal uitvoeren voor extra XP. De input die in de QTE komt is bekend omdat die move al in beeld staat. Sparren is simpel en levert veel op. Het helpt ook om die wooden statues te doen voor je Endurance enzo.
De scores van de game vallen laag uit, maar dat lijkt me vanwege het feit dat Shenmue 3 weinig tot geen nieuws doet. Ik vind het bijzonder trouw aan de vorige games, met alleen wat dingetjes die beter hadden gemoeten zoals dialogue skip, misschien NPC's die je gidsen, gericht vragen naar geld of jobs etc. Dat is er allemaal niet (meer). En die health reduction systeem dus, voor whatever reason.
Eurogamer raadt hem wel aan:
https://www.eurogamer.net/articles/2019 ... me-classic