White Guilt

Gebruikersavatar
Wesley
Lv6
Berichten: 1245
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:37

White Guilt

04 okt 2017, 14:07

Naar aanleiding van de de-railing van het FilmTopic.
:huillie:

Gebruikersavatar
Legendary
Lv4
Berichten: 488
Lid geworden op:
30 jul 2017, 20:56

04 okt 2017, 14:33

Heb de discussie in het filmtopic gemist. Maar ga een gok wagen waar het over gaat :D

Imo is je schuldig voelen omdat je wit bent onzin. Je kiest er niet voor en je kunt er niks aan doen en wat andere witte mensen ooit gedaan hebben is ook niet echt jouw probleem of schuld.

Wel snap ik het dat mensen van kleur begrip willen vragen voor het feit dat ze nog steeds al dan niet bewust gediscrimineerd worden. Bijvoorbeeld bij het zoeken naar een baan of door de politie. Ik geloof echt wel dat je als wit/blank persoon daar minder last van hebt.

Gebruikersavatar
Oversoul
Lv6
Berichten: 1306
Lid geworden op:
20 jul 2017, 06:54

04 okt 2017, 16:27

Sorry dat mijn voorouders competente mensen waren en naar de ethische principes van die tijd hebben gehandeld.

Echt goed ook dat daar de focus ligt bij de Quincy's en Sylvana's van dit land en niet bij de slavernij elders die nog altijd bestaat.
Switch FC SW 7416-1174-5034

Gebruikersavatar
BrutalGamer
Lv5
Berichten: 878
Lid geworden op:
13 jul 2017, 19:42

04 okt 2017, 20:58

Waarom zou je je enigszins schuldig moeten voelen voor iets waar je totaal niets mee te maken hebt gehad, en nu nog steeds niet hebt. Raar gedoe.
En laten we inderdaad kijken naar het leed in de tegenwoordige tijd. Mensen die de pijn voelen van voorouders die ze niet hebben gekend, of over de vreselijke dingen die ze nooit zelf hebben ervaren, vind ik ook maar raar.
Afbeelding Babyforce Unite!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Henky-VII
Lv4
Berichten: 477
Lid geworden op:
13 jul 2017, 20:22

05 okt 2017, 09:33

Net zoals ik bijvoorbeeld de huidige Duitsers het niet kwalijk neem dat zij mijn opa als slaaf hebben late werken in een wapenfabriek, voel ik mij niet verantwoordelijk voor wat mijn voorvaderen hebben gedaan wat in die tijdsgeest als normaal werd geacht. Ik veroordeel het wel wat er is gebeurt, ook geheel in de huidige tijdsgeest. Het enige wat ik kan doen is iedereen (als startpunt) normaal, hetzelfde behandelen, als persoon, daarbij ga ik me niet anders gedragen omdat men toevallig niet wit is; dan zou ik discrimineren en behandel ik hen als "kwetsbaar", wat ook niet zal werken op de lange termijn.

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4764
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

06 okt 2017, 18:40

Een hele topic vanwege een hersen kronkel van mij? Hadden jullie niet hoeven doen :lol:
Inhoudelijk maar wat te zeggen:
Mij schamen voor iets waar geen invloed op heb is idd niet nodig, hebben jullie gelijk in.
Maar kunnen we met ze allen op zn minst erkennen dat er wel een vorm van White Privellige is?

Gebruikersavatar
BrutalGamer
Lv5
Berichten: 878
Lid geworden op:
13 jul 2017, 19:42

06 okt 2017, 18:44

Natuurlijk is dat er. Als blank persoon heb je in veel landen nog steeds voordelen. Maar is niet iets om je schuldig over te voelen.
Afbeelding Babyforce Unite!
Afbeelding

Gebruikersavatar
James
Lv6
Berichten: 1313
Lid geworden op:
13 jul 2017, 13:17

06 okt 2017, 18:49

Eerder ongemakkelijk heb ik het idee.

Gebruikersavatar
Rolfgang
Lv7
Berichten: 2502
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:46
Locatie: Castricum
Contacteer:

Re:

06 okt 2017, 19:04

The Great Volunteer schreef:
06 okt 2017, 18:40
Maar kunnen we met ze allen op zn minst erkennen dat er wel een vorm van White Privellige is?
Ik vind White Privilege er eigenlijk het verkeerde woord voor en ook de verkeerde kijk erop. Als ik solliciteer bij een bedrijf en ik word aangenomen en Mohammed Mohammedson niet, op basis van mijn naam, is dat dan mijn 'privilege' of dat dan het 'disadvantage' van Mohammed door de kortzichtigheid van de werkgever? Ik kan daar niks aan doen, Mohammed kan daar niks aan doen, de werkgever wel.

Het is hetzelfde als Pietje als eerste wordt gekozen bij gym als ze gaan voetballen, terwijl Klaasje steevast als laatste gekozen wordt. Maakt Pietje zich ergens schuldig aan? Moet Pietje zich ergens voor schamen? Nee, dat ligt puur en alleen bij degene die kiest.

White Privilege insinueert dat er een vorm van controle ligt bij witte mensen die ook alleen maar een speelbal zijn van werkgevers of andere 'machthebbenden'. Het insinueert dat witte mensen er invloed op moeten uitoefenen, terwijl het enige is wat ze kunnen doen het aankaarten van het probleem is.
As easy to stop as it is to comprehend.

Gebruikersavatar
Oversoul
Lv6
Berichten: 1306
Lid geworden op:
20 jul 2017, 06:54

07 okt 2017, 04:59



JBP legt de kern even uit.
Switch FC SW 7416-1174-5034

Gebruikersavatar
Limoenlichtje
Lv5
Berichten: 503
Lid geworden op:
28 jul 2017, 17:19

21 okt 2017, 13:18

Maar dat is niet wat white privilege is, at all? Hij omschrijft de opvatting dat blanken allemaal schuldig zijn aan de misdaden van onze etnische voorvaderen of allemaal racistisch zijn. Maar wat het idee van 'White privilege' is, is dat blanken meer voordelen hebben in de samenleving dan zwarten of Aziaten of Latino's, wat 100% waar is, dat is gewoon een feit en niet iedereen is daarvan op de hoogte. Iemand als Jordan Peterson (een erkend psycholoog) die de hele term zo te zien verkeerd begrijpt en publieke talks houdt hoe 'white privilege' bullshit is, helpt alleen maar om de onwetenden (en de actual racists) te voeden.

Wat de meeste mensen die het over white privilege hebben proberen te doen is niet om dit direct te veranderen of om op één of andere manier jou een schuldgevoel aan te praten, ze doen het zodat je ervan aware bent dat voor jou (vanwege in dit geval etnische afkomst, maar het kan ook gaan over seksuele geaardheid, geloof, etc.) bepaalde dingen misschien logisch of vanzelfsprekend zijn, maar dat dit niet voor iedereen geldt en dat dit niet oké is.
Remind yourself that overconfidence is a slow and insidious killer

Gebruikersavatar
Oversoul
Lv6
Berichten: 1306
Lid geworden op:
20 jul 2017, 06:54

21 okt 2017, 17:23

Hij erkent letterlijk in de eerste seconden dat het bestaat. Net zoals er zoveel privilleges in het leven zijn. Kijken we hetzelfde filmpje? Ook die andere dingen over voorvaderen en het vermeende racisme van blanke mensen noemt hij totaal niet. Hij zegt juist dat de term White Privillege an sich racistisch is en legt uit waarom.

Dit topic gaat over White GUILT. Dat heeft een link met de "White Privillege!" roepers (waarvan ik betwijfel of die intenties wel zo nobel zijn als jij doet voorkomen) en JBP legt de kern daar van uit: het projecteren van collectieve schuld op het individu. Jij bent blank, dus jij moet je bek houden in discussie X. Jij bent blank, dus jij moet niet zeuren als je de baan niet krijgt omdat we selecteren op basis van diversiteit.

Het is het individu wat wegvalt in deze (extreem gammele) redenaties en dat is een kwalijke zaak. Je gooit mensen op een hoop en je reduceert iemand tot zijn ras. Nogal racistisch, niet?

Ga een dakloze blanke man van 40 maar uitleggen dat hij White Privillege heeft en makkelijker aan een baan komt on average :lol:

Zo oogst je ook helemaal geen begrip voor de struggles van minderheden. Sterker nog: je bereikt eerder antipathie.
Switch FC SW 7416-1174-5034

Gebruikersavatar
Limoenlichtje
Lv5
Berichten: 503
Lid geworden op:
28 jul 2017, 17:19

Re:

21 okt 2017, 23:32

Oversoul schreef:
21 okt 2017, 17:23
Hij erkent letterlijk in de eerste seconden dat het bestaat. Net zoals er zoveel privilleges in het leven zijn. Kijken we hetzelfde filmpje? Ook die andere dingen over voorvaderen en het vermeende racisme van blanke mensen noemt hij totaal niet. Hij zegt juist dat de term White Privillege an sich racistisch is en legt uit waarom.

Dit topic gaat over White GUILT. Dat heeft een link met de "White Privillege!" roepers (waarvan ik betwijfel of die intenties wel zo nobel zijn als jij doet voorkomen) en JBP legt de kern daar van uit: het projecteren van collectieve schuld op het individu. Jij bent blank, dus jij moet je bek houden in discussie X. Jij bent blank, dus jij moet niet zeuren als je de baan niet krijgt omdat we selecteren op basis van diversiteit.

Het is het individu wat wegvalt in deze (extreem gammele) redenaties en dat is een kwalijke zaak. Je gooit mensen op een hoop en je reduceert iemand tot zijn ras. Nogal racistisch, niet?

Ga een dakloze blanke man van 40 maar uitleggen dat hij White Privillege heeft en makkelijker aan een baan komt on average :lol:

Zo oogst je ook helemaal geen begrip voor de struggles van minderheden. Sterker nog: je bereikt eerder antipathie.
Ja, maar zijn uitleg klopt voor geen meter. De term White Privilege is niet racistisch, at all. White privilege heeft absoluut geen reet te maken met het projecteren van collectieve schuld, het is een constatering van een feit. Zijn er mensen die het gebruiken op de manier die jij aankaart? Sure, maar die mensen zitten evengoed fout. 90% van de gesprekken over white privilege gaan hier echter niet over, maar over wat ik zeg: het aware maken dat het er is. Dat wat jij noemt is juist White Guilt en niet White Privilege, dat heeft geen link whatshoweve, het zijn twee concepten die allebei een link hebben in de rol van racisme in samenleving, maar er is geen verband tussen de twee. Wat jij (en JBP) hier doet is een link tussen de twee trekken om een serieus probleem met de samenleving te minimaliseren.

De redenatie 'Oh, white privilege bestaat niet, want er zijn ook blanke arme mensen die niet aan een baan kunnen komen' is complete bullshit. Dat is hetzelfde als zeggen 'Er is geen probleem met diversiteit in Hollywood, kijk maar naar Samuel L. Jackson, Morgan Freeman en Denzel Washington!'. Dat White Privilege bestaat betekent niet per definitie dat iedere blanke geen enkel probleem heeft om verderop te komen in het leven. Wat trouwens wel zo is dat je zelfs in die laag een zekere mate van White Privilege hebt, in daklozencentra krijgen heel vaak blanke daklozen voorrang over de niet-blanke omdat deze sneller als 'gewelddadig' worden beschouwd, ongeacht of dit echt zo is.

Overigens is JBP's opvatting aan het begin ook erg problematisch. Hij erkent namelijk helemaal niet dat White Privilege een ding is. Hij zegt letterlijk: "Natuurlijk bestaat privilege, iedereen heeft privileges, daar moet je voor vechten en trots op zijn". Het hele punt van 'white privilege', 'male privilege', 'straight privilege' etc. is dat het niet iets is waarvoor je moet vechten, maar dat je een inherent voordeel hebt als je van een bepaald geslacht, ras, afkomst, etc. bent binnen bepaalde kringen. Dat is het probleem en dat kan je niet even wegwuiven door te stellen 'oh ja, maar iedereen heeft privileges'.
Remind yourself that overconfidence is a slow and insidious killer

Gebruikersavatar
Oversoul
Lv6
Berichten: 1306
Lid geworden op:
20 jul 2017, 06:54

22 okt 2017, 00:51

Hij zegt "be grateful " en "work to deserve them". Met andere woorden: be a good person. Hoe haal je daar in vredesnaam de woorden trots en vechten uit?

Dit is al de tweede keer dat je hem fout citeert en je trekt statistieken uit je aars (90%, sure. Bron?). Doe maar niet.

En nogmaals zowel ik als JBP zeggen dat White Privillege wel degelijk bestaat. Zijn we het gewoon over eens dus je kun je stoppen met irritante strawmans als:
De redenatie 'Oh, white privilege bestaat niet, want er zijn ook blanke arme mensen die niet aan een baan kunnen komen' is complete bullshit.
Dat zegt hier dus niemand, hank you very much.



Verder, als je niet ziet hoe white privillege gelinkt is aan white guilt....

Goh er Is White Privillege. Hoe zou dat toch onstaan zijn. Door ons verleden perhaps en het heersen over grote delen van de wereld? Zouden we ons daar schuldig over moeten voelen? Ik vind van niet, maar er zijn ook mensen die wel vinden dat we daardoor schuldig zijn. Laten dat nou net ook toch wel vaak de types zijn die hameren op hoe goed jij het hebt als blank persoon, maar dat terzijde.

Maar geen link whatsoever toch? Kom op man
Dat White Privilege bestaat betekent niet per definitie dat iedere blanke geen enkel probleem heeft om verderop te komen in het leven.
Helemaal mee eens. Al impliceert de term dat dus wel en wordt het ook als zodanig meegenomen wanneer er zieligheidsgeld en aandacht uitgedeeld wordt. Wie zijn er steevast het meest zielig? Minorities.

Wie gaf er bijvoorbeeld van al die white privilege roepende "progressieve" types een fuck om die blanke hillbilly's in The Rust Belt? Niemand.
Switch FC SW 7416-1174-5034

Gebruikersavatar
Wapper
Lv6
Berichten: 1670
Lid geworden op:
13 jul 2017, 12:51

30 okt 2017, 19:21

https://degladiool.nl/groenlinksmeid/

zie hier, 90% van de Utrechtse vrouwen :lol:

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4764
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

Re:

04 jun 2018, 09:47

Wapper schreef:
30 okt 2017, 19:21
https://degladiool.nl/groenlinksmeid/

zie hier, 90% van de Utrechtse vrouwen :lol:
Lees hem nu net pas, maar geweldig :lol: :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten