Bitcoins (HODL to the MOON!)

Gebruikersavatar
Oversoul
Lv6
Berichten: 1306
Lid geworden op:
20 jul 2017, 06:54

08 mei 2021, 14:30

Solanium doet een aidrop, project op het Solana netwerk.

Je kunt gratis een sollet wallet aanmaken en daarvoor in aanmerking komen. Daarbij help je mij ook.

https://solanium.io/?code=rZCbQBim
Switch FC SW 7416-1174-5034

Gebruikersavatar
Folk
Lv2
Berichten: 89
Lid geworden op:
29 jan 2018, 10:16

20 okt 2021, 18:21

Nieuw record :) Zat er al een tijdje aan te komen, maar blijft leuk.

Inmiddels ook alweer wat maanden een lightning node draaien. Leuk speelgoed en veel potentie voor de toekomst.

Gebruikersavatar
Legendary
Lv4
Berichten: 488
Lid geworden op:
30 jul 2017, 20:56

22 okt 2021, 08:15

Ugh godver houdt dit nou nooit op. Het is slecht voor het milieu, levert de maatschappij niks op en verkloot de videokaart markt. Hoop dat het allemaal instort.

Gebruikersavatar
Yellow
Lv6
Berichten: 1806
Lid geworden op:
11 jul 2017, 13:07

22 okt 2021, 09:51

Slecht voor milieu? Het huidige banksysteem is dat net zo, minimaal net zo erg dacht ik. In de VS zit 50% oid al op duurzame energie.

Het gedecentraliseerde karakter kan de maatschappij ook wel echt iets opleveren denk ik, minder macht bij centrale organisaties/systemen. Hiërarchieën verdwijnen langzaam, dat zie je overal al gebeuren.

Gebruikersavatar
Legendary
Lv4
Berichten: 488
Lid geworden op:
30 jul 2017, 20:56

22 okt 2021, 11:00

https://decorrespondent.nl/8628/de-bloc ... 4-6c1f6418

"Een betaling verrichten via betalingsnetwerk Visa kost zo’n 0,002 kilowattuur, eenzelfde betaling via Bitcoin vergt 906 kilowattuur, ruim een half miljoen keer zoveel en genoeg om een tweepersoonshuishouden een maand of drie van energie te voorzien."

Geeft ook antwoord op waarom die decentralisatie weinig zin heeft, maar die uitleg is wat lang om hier te quoten.

Gebruikersavatar
Yellow
Lv6
Berichten: 1806
Lid geworden op:
11 jul 2017, 13:07

22 okt 2021, 11:52

Zal het eens lezen, maar het artikel is uit 2018.

Die quote gaat in principe alleen over de betaling zelf. Het hele bankensysteem is veel meer dan dat volgens mij. Iemand die als sustainable consultant werkte vertelde mij in ieder geval dat het huidige banksysteem minimaal even slecht voor het milieu is.

En je hebt bijv Stellar en Nano die zuiniger zijn dan Bitcoin en Cardano die zuiniger is dan Ethereum. Hoewel Bitcoin altijd wel zal blijven waarschijnlijk ja mocht crypto blijven (waar het nu wel op lijkt).

Zie Proof of Stake: https://impakter.com/in-a-cashless-soci ... stainable/

Gebruikersavatar
Legendary
Lv4
Berichten: 488
Lid geworden op:
30 jul 2017, 20:56

22 okt 2021, 12:24

Oh gek heb het kort geleden pas geluisterd. Misschien dat er recent een podcast/luisterverhaal van is gemaakt.

En ja banken zijn uiteraard lang niet altijd lekker bezig. Je hebt echter wel banken die een stuk beter zijn dan andere (ik heb mijn rekeningen bij Triodos en ASN). Dus je kunt gewoon overstappen in NL naar banken die niet zo slecht zijn. Ik denk echter dat het beter is dat we scherper toezien op wat banken uitspoken dan decentralisatie. Het probleem is namelijk gewoon dat het kneiter inefficiënt is. De beveiliging moet zo ingewikkeld zijn omdat het gedecentraliseerd is waardoor het maken van een transactie telkens duurder wordt.

@Artikel ja als je papiergeld meeneemt kan het nog wel schelen. Maar gelukkig heb je in NL nauwelijks nog cash geld nodig. Dit geld helaas niet voor bijna de rest van de wereld, zelfs moderne landen als Duitsland, Japan en USA hebben nog allemaal veel cash. Zal de rest later nog lezen.

Gebruikersavatar
Folk
Lv2
Berichten: 89
Lid geworden op:
29 jan 2018, 10:16

22 okt 2021, 16:38

Legendary schreef:
22 okt 2021, 11:00
https://decorrespondent.nl/8628/de-bloc ... 4-6c1f6418

"Een betaling verrichten via betalingsnetwerk Visa kost zo’n 0,002 kilowattuur, eenzelfde betaling via Bitcoin vergt 906 kilowattuur, ruim een half miljoen keer zoveel en genoeg om een tweepersoonshuishouden een maand of drie van energie te voorzien."

Geeft ook antwoord op waarom die decentralisatie weinig zin heeft, maar die uitleg is wat lang om hier te quoten.
Ik ga het artikel geen eens lezen. Een transactie kost geen energie. De beveiliging van het netwerk is hetgeen wat energie kost. Maakt niet uit hoeveel transacties er worden gedaan. Of er nu 0 transacties in een block zitten of dat deze tot de nok toe aan vol zit, de energie consumptie is hetzelfde. Er is correlatie tussen de prijs van bitcoin en het energieverbruik. Simpelgezegd: Hoe hoger de prijs, hoe aantrekkelijker het wordt voor miners. Dat betekent ook niet dat bij een verdubbeling van de prijs ook het energieverbruik verdubbelt.

Afijn, met deze onjuistheden opgehelderd kan je pas echt een goede discussie hebben over het energieverbruik. Want inderdaad, die is best veel. Maar zoals met veel dingen die energie verbruiken (zoals bijvoorbeeld kerstverlichting en vaatwassers), moet je de vraag stellen: 'Vind ik het energieverbruik opwegen tegen de voordelen dat het biedt? Zo niet, dan vind je waarschijnlijk elke kilowattuur te veel. Zo ja, dan moet je gaan kijken naar hoe je het duurzaam kunt opwekken.
Daarin is Bitcoin best wel een interessant fenomeen. Miners zijn constant op zoek naar de goedkoopste vorm van energie. Hernieuwbare energie biedt daarin de meeste potentie. Zo wordt mining inmiddels ook ingezet op locaties waarbij een overschot van hernieuwbare energie wordt geproduceerd. Energie die anders verloren gaat, wordt nu gebruikt voor het minen. Dit levert een nieuw verdienmodel op en kan investeringen interessanter maken.

Edit:
Hier een goed artikel over Bitcoin energie consumptie. Artikel neemt ook veel facetten mee om variabelen die in de toekomst invloed hebben op de energie consumptie, zoals de afnemende block subsidie en het lightning netwerk. https://www.lynalden.com/bitcoin-energy/
Laatst gewijzigd door Folk op 22 okt 2021, 18:00, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Folk
Lv2
Berichten: 89
Lid geworden op:
29 jan 2018, 10:16

Re:

22 okt 2021, 17:23

Legendary schreef:
22 okt 2021, 08:15
levert de maatschappij niks op
Ook wel een interessant punt. Vanuit een Nederlandse bril ben ik het met je eens. Het levert tot op heden vrij weinig op. Alhoewel dat in de toekomst kan gaan veranderen. Het kan gaan functioneren als een soort tegenmacht met de aankomende digitale (en programmeerbaar) munt van de ECB.

Voor mensen in het buitenland die geen bankrekening hebben, gecensureerd worden of gigantische transactiekosten voor internationale betalingen levert Bitcoin weldegelijk toegevoegde waarde aan de maatschappij. Alex Gladstein van de Human Rights Foundation weet dit veel beter uit te leggen:



Gebruikersavatar
Legendary
Lv4
Berichten: 488
Lid geworden op:
30 jul 2017, 20:56

Re: Re:

23 okt 2021, 09:15

Folk schreef:
22 okt 2021, 17:23
Legendary schreef:
22 okt 2021, 08:15
levert de maatschappij niks op
Ook wel een interessant punt. Vanuit een Nederlandse bril ben ik het met je eens. Het levert tot op heden vrij weinig op. Alhoewel dat in de toekomst kan gaan veranderen. Het kan gaan functioneren als een soort tegenmacht met de aankomende digitale (en programmeerbaar) munt van de ECB.

Voor mensen in het buitenland die geen bankrekening hebben, gecensureerd worden of gigantische transactiekosten voor internationale betalingen levert Bitcoin weldegelijk toegevoegde waarde aan de maatschappij. Alex Gladstein van de Human Rights Foundation weet dit veel beter uit te leggen:


Ja in landen waar een hoop mis is, is het misschien een uitkomst. Alhoewel het waarschijnlijk altijd beter is om betrouwbare instituties neer te zetten. Maar goed dat zal voor sommige geen opties zijn. Wel zorgt het privacy aspect ook voor veel criminaliteit. Zo willen veel ransomware criminelen betaald worden in bitcoin. Uiteindelijk wil je denk ik toch liever naar gecontroleerde betrouwbare instituties die ervoor zorgen dat dit niet gebeurt.

Gebruikersavatar
Folk
Lv2
Berichten: 89
Lid geworden op:
29 jan 2018, 10:16

Re: Re:

23 okt 2021, 09:49

Legendary schreef:
23 okt 2021, 09:15
Folk schreef:
22 okt 2021, 17:23


Ook wel een interessant punt. Vanuit een Nederlandse bril ben ik het met je eens. Het levert tot op heden vrij weinig op. Alhoewel dat in de toekomst kan gaan veranderen. Het kan gaan functioneren als een soort tegenmacht met de aankomende digitale (en programmeerbaar) munt van de ECB.

Voor mensen in het buitenland die geen bankrekening hebben, gecensureerd worden of gigantische transactiekosten voor internationale betalingen levert Bitcoin weldegelijk toegevoegde waarde aan de maatschappij. Alex Gladstein van de Human Rights Foundation weet dit veel beter uit te leggen:


Ja in landen waar een hoop mis is, is het misschien een uitkomst. Alhoewel het waarschijnlijk altijd beter is om betrouwbare instituties neer te zetten. Maar goed dat zal voor sommige geen opties zijn. Wel zorgt het privacy aspect ook voor veel criminaliteit. Zo willen veel ransomware criminelen betaald worden in bitcoin. Uiteindelijk wil je denk ik toch liever naar gecontroleerde betrouwbare instituties die ervoor zorgen dat dit niet gebeurt.
Het opzetten van betrouwbare instituties is een utopische gedachte, die ver van de werkelijkheid afstaat. Voorbeeld Afghanistan van dit jaar spreekt boekdelen. Bitcoin geeft optionaliteit en een extra bescherming voor elke bevolking. Plotseling is er een manier om je vermogen over de grens te krijgen wanneer regulier betalingsverkeer wordt platgelegd of wanneer je bankrekening wordt bevroren. Alleen dat is al een gigantische winst.

En ja, Bitcoin wordt ook gebruikt voor criminele activiteiten. Dit is niet goed, maar ook niet uit te sluiten noch te voorkomen. Net als bij elke valuta. Schattingen geven weer dat ongeveer 2% van de totale transacties te maken hebben met criminele activiteiten. Ik heb geen idee hoe betrouwbaar dit cijfer is, noch wat het begrip 'criminele activiteit' inhoudt. Het grootboek van Bitcoin is voor iedereen in te zien. Dat is vanuit een criminele standpunt, een zeer groot nadeel. Ook omdat overheden en bedrijven hun eigen technologien ontwikkelen om de bitcoin grootboek te analyseren in de zoektocht naar crimineel geld. Nieuwe innovaties zoals het Bitcoin Lightning Netwerk geeft dan wel weer meer privacy (heeft ook weer nadelen), dus het is afwachten hoe dit gaat ontwikkelen.

Ik merk bij dit soort argumenten (het is traag, energie consumptie, criminele activiteiten) dat er altijd geredeneerd wordt vanuit de huidige situatie. Dat is niet redelijk, want Bitcoin verandert. Doordat het open source is, werkt een gigantisch legioen aan zeer talentvolle ontwikkelaars, ondernemers en opkomende pioniers aan Bitcoin (direct of indirect). Ja, de munt Bitcoin blijft hetzelfde, maar het (consensus)netwerk Bitcoin verandert elke dag.

Begrijp mij niet verkeerd, ik houd echt wel een scenario open dat Bitcoin totaal gaat mislukken en uiteindelijk verdwijnt (om wat voor reden dan ook). Desondanks heeft het ook de potentie om een impact te hebben op iedereens leven. En met deze upside is het wat mij betreft beter om je er een keer serieus in te verdiepen dan de schreeuwerige koppen van de media te lezen.

Gebruikersavatar
Yellow
Lv6
Berichten: 1806
Lid geworden op:
11 jul 2017, 13:07

Re: Re:

23 okt 2021, 15:38

Ik denk zelf dat we niet om Bitcoin heen kunnen of een vergelijkbare digitale munt. Net zoals de ruimte in gaan, het is onvermijdbaar. De techniek komt eerst (net als met de auto's bijv. nu eigenlijk), vervolgens worden er dingen verbeterd qua duurzaamheid.
Legendary schreef:
23 okt 2021, 09:15
Wel zorgt het privacy aspect ook voor veel criminaliteit. Zo willen veel ransomware criminelen betaald worden in bitcoin. Uiteindelijk wil je denk ik toch liever naar gecontroleerde betrouwbare instituties die ervoor zorgen dat dit niet gebeurt.
Criminaliteit lijkt me een loos argument. Het is niet dat er opeens meer criminaliteit komt door Bitcoin. En hoe denk je dat zonder Bitcoin bijv. aan geld witwassen gedaan wordt. Beetje hetzelfde argument als met duurzaamheid dus ook, het huidige systeem is net zo fucked.

Gebruikersavatar
Legendary
Lv4
Berichten: 488
Lid geworden op:
30 jul 2017, 20:56

25 okt 2021, 19:35

Nouja tuurlijk wordt er ook witgewassen door banken. Maar banken staan wel onder toezicht. Cryptocurrency zeker niet. En het is ook veel moeilijker die onder toezicht te krijgen (dat is ook een beetje het idee). Dus ik denk dat het zeer veel gebruikt gaat worden om criminaliteit te financieren.

Huidige systeem is - zeker in Nederland - ook niet net zo fucked. Goed in veel landen mogelijk wel, maar in ons land is het denk ik over het algemeen veel beter om te vertrouwen op instituten.

En ja of cryptocurrency here to stay is gaan we zien. Belangrijkste is vooral of het wat gaat opleveren. Dat vraag ik me af.

Also zelfs als alle argumenten niet opgaan. Dat ik nu 1.5x (de overige 0.5x zit in corona) de prijs voor een videokaart moet betalen door die shit maakt al dat ik er niks van moet hebben. Mag ik aub gamen voor marktprijs en niet opgevoerde marktprijs.

@Folk Je hebt gelijk dat we idd naar het nu kijken en wie weet levert het op lange termijn wat op. Maar bitcoin bestaat aan de andere kant nu ook al wel behoorlijk wat jaartjes, dus zo nieuw is het allemaal ook niet meer. Maar goed misschien hebben dit soort complexe technologieën meer tijd nodig, net zoals bijvoorbeeld quantum computing. Maar moet zeggen dat ik daar nu al de potentie van zie.

Verder is de correspondent nou geen telegraaf. Die gasten doen echt wel research.

no avatar
LittleBigrik
Lv2
Berichten: 122
Lid geworden op:
14 jul 2017, 06:37

25 okt 2021, 20:37

Yo ||| nog steeds geen miljonair helaas..

Gebruikersavatar
Folk
Lv2
Berichten: 89
Lid geworden op:
29 jan 2018, 10:16

Re:

26 okt 2021, 16:51

Legendary schreef:
25 okt 2021, 19:35
Nouja tuurlijk wordt er ook witgewassen door banken. Maar banken staan wel onder toezicht. Cryptocurrency zeker niet. En het is ook veel moeilijker die onder toezicht te krijgen (dat is ook een beetje het idee).
Ingewikkeld onderwerp, maar ik ben het niet met je stelling eens.
Er zijn meer dan genoeg (nieuwe en reeds bestaande) handvaten voor o.a. de DNB, AFM en internationale instanties om crypto al te reguleren. Veelal onder het mom van anti-witwas. Zie bijvoorbeeld in EU/NL de AMLD5 , PSD2 en het aankomende MiCAR. Registratieplichten zijn er.
Also zelfs als alle argumenten niet opgaan. Dat ik nu 1.5x (de overige 0.5x zit in corona) de prijs voor een videokaart moet betalen door die shit maakt al dat ik er niks van moet hebben. Mag ik aub gamen voor marktprijs en niet opgevoerde marktprijs.
Uiteraard mag dat, wees je er trouwens wel van bewust dat ook gaming wereldwijd wel eens rond de 100 twh kan kosten. Vergelijkbaar dus met Bitcoin.
Overigens wat is marktprijs? Je zou ook kunnen stellen, dat supply chains zeer efficient maar te fragiel zijn opgezet, waar wij nu de (terechte?) rekening voor betalen.
Verder is de correspondent nou geen telegraaf. Die gasten doen echt wel research.
Het artikel toch nog even gelezen, maar er staan meer feitelijke onjuistheden in. Dan komt bij mij altijd de vraag naar boven; hoeveel onjuistheden staan in artikelen waarbij ik de kennis niet heb.

Gebruikersavatar
Legendary
Lv4
Berichten: 488
Lid geworden op:
30 jul 2017, 20:56

Re: Re:

27 okt 2021, 09:03

Folk schreef:
26 okt 2021, 16:51
Legendary schreef:
25 okt 2021, 19:35
Nouja tuurlijk wordt er ook witgewassen door banken. Maar banken staan wel onder toezicht. Cryptocurrency zeker niet. En het is ook veel moeilijker die onder toezicht te krijgen (dat is ook een beetje het idee).
Ingewikkeld onderwerp, maar ik ben het niet met je stelling eens.
Er zijn meer dan genoeg (nieuwe en reeds bestaande) handvaten voor o.a. de DNB, AFM en internationale instanties om crypto al te reguleren. Veelal onder het mom van anti-witwas. Zie bijvoorbeeld in EU/NL de AMLD5 , PSD2 en het aankomende MiCAR. Registratieplichten zijn er.
Also zelfs als alle argumenten niet opgaan. Dat ik nu 1.5x (de overige 0.5x zit in corona) de prijs voor een videokaart moet betalen door die shit maakt al dat ik er niks van moet hebben. Mag ik aub gamen voor marktprijs en niet opgevoerde marktprijs.
Uiteraard mag dat, wees je er trouwens wel van bewust dat ook gaming wereldwijd wel eens rond de 100 twh kan kosten. Vergelijkbaar dus met Bitcoin.
Overigens wat is marktprijs? Je zou ook kunnen stellen, dat supply chains zeer efficient maar te fragiel zijn opgezet, waar wij nu de (terechte?) rekening voor betalen.
Verder is de correspondent nou geen telegraaf. Die gasten doen echt wel research.
Het artikel toch nog even gelezen, maar er staan meer feitelijke onjuistheden in. Dan komt bij mij altijd de vraag naar boven; hoeveel onjuistheden staan in artikelen waarbij ik de kennis niet heb.
Ik heb zelf natuurlijk de kennis niet om hier over te oordelen. Als het onzin is wat ze schrijven of niet kan ik dus niet verifiëren. Maar goed om te horen als er initiatieven zijn om cryptocurrencies wel te controleren.

Dat gamen veel stroom kost geloof ik graag. Maar gamen heeft imo ook nut in de zin dat het voor vermaak zorgt.

En ja dat de supply chains te fragiel zijn opgezet is een duidelijk manco van deze tijd. Ik vraag me echter altijd wel af hoeveel resources we nog hebben (metalen) om dit te blijven maken en dan hecht ik meer waarde aan gamen dan crypto. Al was het maar persoonlijk.

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1966
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

17 okt 2022, 08:34

Hey een heus crypto topic.

Quant = de nieuwe bitcoin. Believe!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Yellow
Lv6
Berichten: 1806
Lid geworden op:
11 jul 2017, 13:07

Re:

17 okt 2022, 11:53

SmartTies schreef:
17 okt 2022, 08:34
Hey een heus crypto topic.

Quant = de nieuwe bitcoin. Believe!
Quant al zoveel aan verdiend vorige bullrun :cool: Daarna alles verkocht. Laatst weer 1 (helaas) Quant gekocht rond $94, dus die staat nu weer op 100% winst hehe

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1966
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

17 okt 2022, 15:04

Ik heb in januari wat gekocht voor 190, maar veel gekocht toen het $60 stond. In de huidige bear market en dan in 120 dagen stijgen van $40 naar $220 is sick! Ik denk dat dit pas het begin is van Quant network overledger. Je zal nog wel een pullback krijgen, maar dat is normaal. En interoperabiliteit moeten ze oplossen willen ze de cbdc' enz tot een succes maken.
Ik heb nu het idee dat het herd-effect nog moet komen, want ze hebben het er opeens allemaal over. Nu weer een gok wagen is geen slecht idee :)

Die vorige bullrun heb ik gemist. Best wel wat verdiend met Chainlink en Tron. Maar ook flink wat verdiend aan Ethereum... en uiteindelijk te lang blijven hangen dus weer verloren. Ik heb ze nog steeds en heb ook wat in bitcoin gestopt voor de lange termijn. In totaal sta ik nog dik in de plus, maar het had zoveel meer kunnen zijn.
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten