Suggestie: drop-down notificatiesysteem

Gebruikersavatar
LittleC
Lv4
Berichten: 255
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:21

Suggestie: drop-down notificatiesysteem

16 jul 2017, 22:01

Het notificatiesysteem is absoluut een meerwaarde en wordt ook op het voetbalforum gebruikt. Daar is echter ook een tussenstap aanwezig die het lezen van notificaties veel simpeler maakt.

Het symbooltje staat tussen de standaard icoontjes, en als je erop klikt, krijg je een drop-down menu waar de meest recente notificaties in een lijst staan. Deze kan je apart aanklikken waardoor je rechtstreeks naar het bericht gaat waarin je geciteerd werd.

Afbeelding

Momenteel is het proces hier:
Spoiler:
Stap 1: opmerken van notificatie

Afbeelding

Stap 2: openen van je profielicoontjes

Afbeelding

Stap 3: klikken op notificaties en naar de volledige lijst gestuurd worden

Afbeelding

Stap 4: naar de individuele notificaties gaan

Afbeelding

Stap 5: voor meerdere notificaties dit hele proces herhalen
In plaats daarvan, opteer ik voor het volgende:

Afbeelding
Afbeelding

Enkele aanpassingen:
  • Het verplaatsen van icoontjes als de notificaties en privéberichten
  • Het verplaatsen van het aantal notificaties naar links ipv rechts zodat het binnen het kader past
Ik heb dit besproken met de administrator van het voetbalforum en over het drop-down menu zei hij: "Notificaties - daarvoor moet je een beetje HTML + CSS kennen. Als het een phpbb forum is zou dit er standaard moeten inzitten aangezien elke versie sinds 3.0 over een dropdown menu beschikt".

Ik weet overigens niet of het systeem verbonden is met de tijdcodes en het nog werkt indien deze eruit worden gesloopt. Dus dat moet dan mogelijk even gecontroleerd worden.
Laatst gewijzigd door LittleC op 17 jul 2017, 07:58, 2 keer totaal gewijzigd.
"If I want to live, I live. If I want you to die, you die".

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rolfgang
Lv7
Berichten: 2502
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:46
Locatie: Castricum
Contacteer:

16 jul 2017, 22:05

Op mobile zou ik trouwens liever een soort systeem zien zoals je nu hebt als je je naam drukt in het zij-menu. Dropdown-menu's zijn namelijk berucht op mobile en werken vaker niet dan wel (of in ieder geval naar behoren).
As easy to stop as it is to comprehend.

Gebruikersavatar
LittleC
Lv4
Berichten: 255
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:21

Re:

16 jul 2017, 22:13

Rolfgang schreef:
16 jul 2017, 22:05
Op mobile zou ik trouwens liever een soort systeem zien zoals je nu hebt als je je naam drukt in het zij-menu. Dropdown-menu's zijn namelijk berucht op mobile en werken vaker niet dan wel (of in ieder geval naar behoren).
Wat bedoel je met een systeem zoals als je op je naam drukt in het zij-menu?

Op het ander forum nooit problemen mee op mobiel maar... dat forum is dan ook abnormaal goed geoptimaliseerd. Het kan wel zijn dat het in een meer standaard versie van phpbb problemen vertoont.

Afbeelding

Zo ziet het er uit op mobiel. Misschien is het sowieso een idee om op de mobiele versie het menu bovenaan te plaatsen.
"If I want to live, I live. If I want you to die, you die".

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rolfgang
Lv7
Berichten: 2502
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:46
Locatie: Castricum
Contacteer:

17 jul 2017, 00:58

Als je op je naam drukt in het zij-menu krijg een een vergroot menu, met dingen als privéberichten, notificaties, profiel etc. Dus geen 'zwevend' layer bovenop het scherm, zoals de meeste dropdown menu's, maar een extending van het menu zelf. Je voorkomt daarmee problemen als de layer niet herkennen en aanklikken wat erachter alles.
As easy to stop as it is to comprehend.

Gebruikersavatar
LittleC
Lv4
Berichten: 255
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:21

Re:

17 jul 2017, 01:23

Rolfgang schreef:
17 jul 2017, 00:58
Als je op je naam drukt in het zij-menu krijg een een vergroot menu, met dingen als privéberichten, notificaties, profiel etc. Dus geen 'zwevend' layer bovenop het scherm, zoals de meeste dropdown menu's, maar een extending van het menu zelf. Je voorkomt daarmee problemen als de layer niet herkennen en aanklikken wat erachter alles.
Maar je bedoelt dit toch in context van notificaties, of begrijp ik het verkeerd? Wil je dan dat elke notificaties een apart punt vertoont in het zij-menu?

Ik heb het drop-down menu aangehaald omdat je dan geen extra handelingen moet uitvoeren om rechtstreeks de notificaties te zien en ernaartoe te (kunnen) gaan. Dus waar je ook bent op het forum, heb je simpel toegang tot je notificaties. De stappen die nu aanwezig zijn, worden daarmee geëlimineerd; je moet niet meer naar een aparte overzichtspagina waar al je notificaties staan, en je moet daar ook niet steeds opnieuw naartoe gaan als je de volgende notificatie wilt zien. Dit omdat zo weinig mogelijk handelingen moeten uitvoeren imo gelijk staat aan een vlottere en dus betere forumervaring.

In een ander topic, heb ik ook voorgesteld om de notificaties en privéberichten verankerd in het menu te zetten, en dus niet meer onder profiel. Gezien dit twee icoontjes zijn die vaak gebruikt worden, lijkt het mij handig om ook deze extra handeling eruit te slopen. Zo:

Afbeelding

Het kan zijn dat je hetzelfde voor ogen hebt maar dan in een andere vorm. Ik ben er zelfs vrij zeker van... maar ik kan het me moeilijk visualiseren.
"If I want to live, I live. If I want you to die, you die".

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rolfgang
Lv7
Berichten: 2502
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:46
Locatie: Castricum
Contacteer:

17 jul 2017, 01:27

Ik zal 's ochtends proberen het wat beter te visualiseren. Ik ben momenteel zo te zien te brak om het uit te leggen ^_^'

EDIT: Oh en jeuj, anderhalf hartje!
As easy to stop as it is to comprehend.

Gebruikersavatar
LittleC
Lv4
Berichten: 255
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:21

Re:

17 jul 2017, 01:28

Rolfgang schreef:
17 jul 2017, 01:27
Ik zal 's ochtends proberen het was beter te visualiseren. Ik ben momenteel zo te zien te brak om het uit te leggen ^_^'
Geen probleem :lol: Tomorrow it is. Heb overigens mijn post lichtjes aangepast.
"If I want to live, I live. If I want you to die, you die".

Afbeelding

Gebruikersavatar
LittleC
Lv4
Berichten: 255
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:21

17 jul 2017, 01:43

Om je te laten zien wat ik ongeveer in gedachten heb adhv je reacties:

Afbeelding
Wat overigens ook geen slecht idee is, als het andere niet mogelijk is of voor te veel problemen zorgt. Je ziet daarmee niet van wie de quote komt, maar uiteindelijk komt het op hetzelfde neer. Je moet toch op de notificatie klikken om de reactie te zien...

Het voordeel van het andere systeem met extra layer voor de drop-down is dat je wel makkelijk alle recente notificaties kunt herbekijken ook al heb je ze al eens geopend, maar dat kan je uiteindelijk ook in het notificatiemenu.

Al kan het zijn dat ook dit totaal niet is wat je bedoelt :'D
"If I want to live, I live. If I want you to die, you die".

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rolfgang
Lv7
Berichten: 2502
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:46
Locatie: Castricum
Contacteer:

17 jul 2017, 12:22

Oké, poging 3, hopelijk is het nu wel duidelijk :lol:

Voor de duidelijkheid, mijn suggestie is alleen van toepassing voor mobile, niet voor desktop, daar vind ik jouw voorgestelde oplossing prima. Wat ik dus bedoelde met het extended menu wat er nu hier is (als je op je naam drukt):

Afbeelding

Hierbij wordt de rest dus naar beneden geduwd en blijft alles 2D en krijg je geen menu's over elkaar heen. Ik stel dus voor op voor mobiel zo'n systeem te implementeren. Dus je drukt op de notificatie-knop en je krijgt een menuutje naar onderen met ongelezen notificaties en de rest van het menu (bijv. de knoppen voor Actieve Onderwerpen, V&A etc.) worden naar onderen geduwd.

Afbeelding

Dit is een voorbeeld van IG en wat ik dus het liefst niet wil zien voor mobiel. Hierbij krijg je een extended menu, maar die niet de bestaande delen wegdrukt, maar waarbij er een extra layer over de website heen wordt geprojecteerd. Dit is normaal totaal geen probleem bij desktops, maar bij mobiel zorgt dit vaak voor problemen. Bij de ene website heb je bijvoorbeeld een knop voor een onderdeel van de website (stel 'Artikelen') met een dropdown-menu voor specifieke artikelen (reviews, previews, specials etc.). Op mobiel loop je vaak tegen het probleem aan dat je op de knop drukt voor het dropdown-menu, maar ondertussen doodleuk naar de pagina wordt geredirect voor alle artikelen. Of in het geval van IG, dat je naar Actieve Topics wilt, maar meteen naar de mainpage van het forum wordt gestuurd.

Een ander probleem wat vaak voorkomt is dat het het dropdown-menu niet herkent en doodleuk datgene aanklikt wat er onder de layer ligt. In het geval van InsideGamer dus bijvoorbeeld het artikel wat er in de header staat. Andere keren heb je weer bij websites dat je een link in het dropdown-menu wilt aanklikken, maar dat daardoor het dropdown-menu weer verdwijnt.

Kortom, mijn ervaringen met dropdown-menu's op mobiel zijn meer slecht dan goed en ik zie zelf dus liever een systeem waarbij het geen layer is die over de bestaande elementen heengaat, maar een dropdown-menu dat de rest wegdrukt en waar geen andere elementen dus achter zitten. Dat of het moet echt zonder problemen geïmplementeerd moeten en kunnen worden.

Hopelijk is het nu wat duidelijker ;)
As easy to stop as it is to comprehend.

Gebruikersavatar
LittleC
Lv4
Berichten: 255
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:21

18 jul 2017, 00:13

Ja het is duidelijk :lol: Het ligt wat in lijn van mijn post hierboven.

Ik heb zelf ook regelmatig gevloekt op dat menu van IG. Maar ik denk dat het vooral ligt aan het feit dat IG niet geoptimaliseerd is voor mobiele telefoons. Dat menu is speciaal voor een muis gemaakt waar het uitklappen gebeurt als de pijl erover zweeft.

Om even in herhaling te vallen: dit is niet het geval met het drop-down menu van het voetbalforum. Daar moet je op het notificatie-icoontje klikken alvorens ze zichtbaar worden, en dit menu klapt niet zomaar dicht alvorens je opnieuw op het icoontje klikt - of op een getoonde notificatie om ernaar toe verwezen te worden. Het vult het volledige scherm wanneer het uitgeklapt is, en het icoontje wordt omringd door een boord, waardoor een misklik me ook nog nooit is voorgekomen.

Er zit ook geen link achter het icoontje: het is er enkel en alleen om het drop-down menu open en dicht te klappen. Je zult dus ook nooit ergens anders naartoe verwezen worden (zoals het geval is bij IG).

Afbeelding

Zo ziet het er daar op mobiel uit, en zou dan hier vanuit de linkerkant verschijnen.
"If I want to live, I live. If I want you to die, you die".

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rano
Lv5
Berichten: 690
Lid geworden op:
11 jul 2017, 14:11

18 jul 2017, 11:13

Ik vind dit echt een heel goed idee. Maar mijn HTML/CSS is kennis is te summier. Bestaande code een beetje aanpassen is geen probleem. Maar dit is boven mijn petje. Als Yellow of andere mensen dit kunnen fixen, let me know.

Gebruikersavatar
Yellow
Lv6
Berichten: 1806
Lid geworden op:
11 jul 2017, 13:07

18 jul 2017, 11:32

Qua HTML/CSS is dat wel te doen. Lastiger lijkt mij de code die de laatste notificaties weergeeft, weergeven in het linkermenu, maar misschien is dat wel heel simpel.

Maar heeft niet heel hoge prioriteit. Eerste stap kan al zijn de notificaties/priveberichten in het linkermenu te zetten.

Gebruikersavatar
Wouter
Lv0
Berichten: 7
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:52

18 jul 2017, 14:59

Geef maar een schreeuw als er hiermee wat hulp nodig is.

Gebruikersavatar
Yellow
Lv6
Berichten: 1806
Lid geworden op:
11 jul 2017, 13:07

18 jul 2017, 15:17

Was jij niet degene die de hele database van insidegamer had verwijderd met 1 knop? ;)

Gebruikersavatar
Wouter
Lv0
Berichten: 7
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:52

Re:

18 jul 2017, 15:18

Yellow schreef:
18 jul 2017, 15:17
Was jij niet degene die de hele database van insidegamer had verwijderd met 1 knop? ;)
Haha nee. Ik heb wel een keer de launch van V3 vertraagd door de hele server te verwijderen met een / teveel.

Drie uur feesten voordat je iets lanceert was bij nader inzien geen goed idee.

Gebruikersavatar
LittleC
Lv4
Berichten: 255
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:21

Re:

18 jul 2017, 18:56

Rano schreef:
18 jul 2017, 11:13
Ik vind dit echt een heel goed idee. Maar mijn HTML/CSS is kennis is te summier. Bestaande code een beetje aanpassen is geen probleem. Maar dit is boven mijn petje. Als Yellow of andere mensen dit kunnen fixen, let me know.
Het is ook echt een zalige functie; dat kan ik niet genoeg benadrukken :P Zelf kan ik helaas niet helpen, maar ik kan vragen erover wel altijd doorspelen naar de administrator van het forum waar ik dit idee heb opgedaan. Mocht dat enigszins helpen.

Yellow schreef:
18 jul 2017, 11:32
Maar heeft niet heel hoge prioriteit. Eerste stap kan al zijn de notificaties/priveberichten in het linkermenu te zetten.
Mee eens. Dat zou inderdaad al een goede eerste stap zijn.

Los van dat alles wat ik voorstel uiteraard optioneel is (tenzij we over bugs spreken), is het vooral leuk om als gebruiker vooruitgang te zien in de optimalisering van het forum... En dat is momenteel ook het geval :) Dat dit in (logische) stappen gebeurt, maakt niet uit.
"If I want to live, I live. If I want you to die, you die".

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rolfgang
Lv7
Berichten: 2502
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:46
Locatie: Castricum
Contacteer:

18 jul 2017, 21:35

Het is zeker verfrissend om te zien tegenover PXC en IG. Geen wachttijd van een half jaar :lol:
As easy to stop as it is to comprehend.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten