15 feb 2020, 13:27
Joker is IMO absoluut geen goed uitgewerkt verhaal. Het is een verhaal geschreven door iemand die geen flauw idee heeft wat hij precies wil schrijven. Phillips heeft gewoon links en rechts thema's gestrooid die hij ooit in andere films heeft gezien, maar vergeet daadwerkelijk iets interessants te zeggen over ook maar één van die thema's en spreekt zichzelf zelfs tegen binnenin de film.
Neem bijvoorbeeld het hele mentale gezondheid probleem. De film strooit hier en daar met wat standaard dingetjes: Arthur Fleck heeft een mentaal probleem, krijgt niet genoeg hulp, yada yada. In principe prima, vrij standaard, maar prima. Een Taxi Driver, Nightcrawler of een Observe and Report bevatten deze elementen ook van iemand die duidelijk een mentaal probleem heeft, vervolgens niet de juiste hulp krijgt (of juist aangemoedigd wordt in zijn omgeving) en daarmee volledig doordraait.
Behalve dat in al die films het hoofdpersoon geen held is. Die films maken overduidelijk dat de hoofdpersoon een slecht mens is die door een toevallige situatie door de gemeenschap (initieel) wordt omarmd. In Nightcrawler is het omdat Jake Gyllenhaal de ene baan en zender vindt waar zijn psychopatische neigingen worden geaccepteerd, bij Taxi Driver is het omdat Bickle na het falen om een terroristische act te plegen, besluit zijn inner woede te uiten door het meisje te redden uit een bordeel waardoor hij opeens een held wordt in plaats van een beruchte moordenaar en in Observe & Report komt het doordat Seth Rogen uiteindelijk er toevallig in slaagt de potloodventer te pakken.
In Joker is deze lezing enorm muddled doordat de film ondanks het feit dat Fleck duidelijk een bad guy is, toch de kijker vraagt zijn kant te kiezen. Nee, Joker is niet de echte bad guy, de society is het probleem en je moet medelijden hebben met Arthur Fleck die slechts een slachtoffer is van zijn omgeving... of misschien toch niet, want hij is toch ook wel een psychopaat, maar misschien ook weer wel want zie je hoe die gemene Thomas Wayne hem behandeld?! Oh, of misschien is de film toch allemaal niet gebeurd en is Arthur Fleck gewoon crazzzzyyyyy.
Het feit dat de film tegelijkertijd ook iets probeert te zeggen over arm vs. rijk verstoort de boodschap van de film nog meer. De stelling kapitalisme en rijke mensen = slecht staat haaks op het idee dat Arthur Fleck zelf een slecht persoon is. De film vraagt ons de kant te kiezen van de arme klasse, maar aan het einde zien we de arme klasse Arthur Fleck, iemand die zojuist op live tv een moord heeft gepleegd, eren. Like, wat is de boodschap die je hier probeert te brengen? Rijk is slecht, maar arm is net zo slecht want zij zijn een domme menigte die een obvious psychopaat steunen?
Het is een thematische spaghetti die erop duidt dat Todd Phillips geen idee heeft wat hij precies wil of kan vertellen en in plaats daarvan gewoon alle mogelijke 'boo boo, society bad' dingen die hij uit andere films kent in zijn werk lobt. Je had al een veel sterker argument als film gehad als je inderdaad van Arthur Fleck een zielig karakter had gemaakt die door iedereen wordt uitgeknepen en daardoor zijn eigen verknipte wereldbeeld kreeg en eigenlijk op dezelfde manier als een Travis Bickle compleet doordraaide (maar in tegenstelling tot Travis Bickle er wel in slaagt een terroristische act te vervullen). Of als je van Arthur Fleck een crimineel genie maakt die (à la The Joker zoals hij altijd in de comics en eerdere films is geweest) de groeiende ongelijkheid in de stad gebruikt voor zijn eigen doeleinden.
Het enige positieve dat ik kan zeggen is dat, euhm, de film er in principe goed uitziet en Joaquin Phoenix inderdaad een best wel goede crazy person speelt. Jouw vergelijking met Jared Leto is een beetje loos, want letterlijk iedere acteur die ooit de Joker heeft gespeeld is beter dan hoe Jared Leto de Joker speelde. Hij was gewoon enorm slecht in die rol. Dat is alsof ik een film prijs voor zijn acteerwerk omdat het beter geacteerd was dan The Room. Qua Joker performances zou ik Phoenix nog steeds niet beter noemen dat de performances van Heath Ledger, Jack Nicholson of Mark Hamill though. Dat zijn stuk voor stuk veel sterkere Jokers.
Maar goed, dat ligt ook aan het feit dat de Joker in deze film natuurlijk niet echt de Joker is. De klassieke Joker is een crimineel meesterbrein, deze dude is gewoon een triest figuur.
TL;DR: Joker een goed uitgewerkt verhaal noemen is een belediging naar filmmakers die daadwerkelijk hun verhalen goed uitwerken.
Remind yourself that overconfidence is a slow and insidious killer