Het Grote Filmtopic

Gebruikersavatar
Limoenlichtje
Lv5
Berichten: 503
Lid geworden op:
28 jul 2017, 17:19

02 feb 2020, 08:33

Uncut Gems is een meesterwerk.

Weathering With You (2019)
Net als alle Makoto Shinkai films, ziet deze film er weer absoluut prachtig uit. De manier waarop deze man en zijn team achtergronden kunnen vormgeven is unmatched in moderne animatie.

That said, deze film is geen Your Name. Want hoewel de visuals prachtig zijn, schort het verhaal aan meerdere kanten. Er is de kleinere shit die relatief normaal is voor anime, namelijk de enigszins generic karakters en het feit dat de film serieus last heeft van het "Manic Pixie Dream Girl" syndroom, maar al die dingen kon ik nog wel enigszins overheen kijken voor het grootste deel van de film.

Echter, in de climax is waar de film thematisch en persoonlijk gezien in elkaar stort op een manier die ik niet vaak eerder heb gezien. Zonder in spoilers te gaan, kan ik zeggen dat het einde extreem problematisch is met oog op klimaatthematiek (wat toch wel vrij prominent in deze film aanwezig is) en precies de verkeerde les lijkt te willen vertellen aan de kijkers.

Het is een bizarre noot om de film op te eindigen en haalt voor mij de film echt flink naar beneden. Voor de laatste 15-20 minuten was ik grotendeels on board met deze prachtig gemaakte, supernatural romance film, maar dat einde... mijn god. Hoe de fuck dacht Shinkai dat dat einde zou overkomen?
3/5
Remind yourself that overconfidence is a slow and insidious killer

Gebruikersavatar
AgentCooper
Lv5
Berichten: 539
Lid geworden op:
14 jul 2017, 04:36

02 feb 2020, 16:44

Weathering With You
Misschien is Your Name de betere film qua plot, maar bepaalde elementen uit WWY ontroeren mij enorm, ook omdat het voor mij zo herkenbaar is. Even weer terug naar mijn tienerjaren, een tijd waarin 5 Centimeters per Second mij ook zo enorm raakte.

Ik heb zo'n beetje alles van Shinkai gezien en deze is meer van hetzelfde, maar ik denk dat het voor mij precies de juiste film is op het juiste moment.

Eindelijk heb ik weer eens genoten van een film.

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4764
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

02 feb 2020, 18:03

Ik vond Your Name een 10 en 5 Centimers Per Second een 8,9

Heb nog meer films gezien vandaag en gisteren.
Nu met Cijfers

Uncut Gems

Al over verteld. Mooie en toffe film.
8.5/10

Baskin
Turkse horror film. Sfeer is geweldig en beklemmend.

8/10

Frantic

Bepaald niet beste Polanski maar best leuk
7/10

Gebruikersavatar
Wapper
Lv6
Berichten: 1670
Lid geworden op:
13 jul 2017, 12:51

03 feb 2020, 15:07

Uncut Gems
Ben na 2 dagen nog aan het herstellen hiervan, lol. Zeer intens, druk en spanning oneindig hoog. De stress die de hoofdpersoon ervaart hebben ze perfect weten over te brengen naar de kijker. Adam Sandler... dude je moet vaker serieuze rollen doen. Het was een rollercoaster en had daar ook eigenlijk wel zin in. Ga hier vooral niet voor zitten als je even wilt relaxen. Minpuntje: het einde was voorspelbaar. Had vast iets wat meer verrassends voor verzonnen kunnen worden. Oh well, good stuff altogether. Als basketballer was de toevoeging van Kevin Garnett en NBA beelden een extra plus.
8,7/10

Gebruikersavatar
Folk
Lv2
Berichten: 89
Lid geworden op:
29 jan 2018, 10:16

03 feb 2020, 16:35

1917
Zeer sterke eerste helft van de film.Tweede helft bevat de visuele hoogtepunten, maar qua geloofwaardigheid stort de film in. Desondanks een fantastische bioscoopervaring. 7/10

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4764
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

Re:

03 feb 2020, 16:59

Wapper schreef:
03 feb 2020, 15:07
Uncut Gems
Ben na 2 dagen nog aan het herstellen hiervan, lol. Zeer intens, druk en spanning oneindig hoog. De stress die de hoofdpersoon ervaart hebben ze perfect weten over te brengen naar de kijker. Adam Sandler... dude je moet vaker serieuze rollen doen. Het was een rollercoaster en had daar ook eigenlijk wel zin in. Ga hier vooral niet voor zitten als je even wilt relaxen. Minpuntje: het einde was voorspelbaar. Had vast iets wat meer verrassends voor verzonnen kunnen worden. Oh well, good stuff altogether. Als basketballer was de toevoeging van Kevin Garnett en NBA beelden een extra plus.
8,7/10
Voorspelbaar?Really?
Spoiler:
Jij had verwacht dat ze en Howard en Arno gingen doodschieten? If anything vind ik het einde wel erg goed. Julia zit met een miljoen dollar bij zich en heeft geen idee dat Howard dood is. Een mooi en open einde. Niet zoals ze altijd in Hollywood doen '' 6 weken later'' 3 maanden later of jaar later. Ik vind het en heel fijn einde. Normaal duurt en duurt een einde maar in Hollywood films, nu eens niet...

Gebruikersavatar
Wapper
Lv6
Berichten: 1670
Lid geworden op:
13 jul 2017, 12:51

03 feb 2020, 19:24

Ja.
Spoiler:
ben eerder verbaasd als je zegt dat je het niet zag aankomen dat Howard het einde van deze film niet ging halen. Die man nam enkel roekeloze, ondoordachte keuzes. Daarnaast was hij blijkbaar amper onder de indruk door de thugs die hem steeds te grazen namen, welke hem uiteindelijk ook gedood hebben: zelfs nadat ie uit het raam gehangen wordt, doet hij niet wat ze zeggen. Het ging ook allemaal net ff te goed met die NBA wedstrijd en Julia die weet te ontsnappen met het geld. Die thug dude zat op het einde ondertussen ook zo nors te kijken, moest zich de hele film al inhouden. Dus ja weinig verrassend wat er gebeurde. Wat ik wel een leuke implicatie vond, was dat die goons waarschijnlijk opgesloten zitten in die winkel, want die pin was uit de deur gevallen dus de boel zit weer op slot. In dat geval leeft Julia nog lang en gelukkig met het geld.

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4764
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

Re:

03 feb 2020, 19:28

Wapper schreef:
03 feb 2020, 19:24
Ja.
Spoiler:
ben eerder verbaasd als je zegt dat je het niet zag aankomen dat Howard het einde van deze film niet ging halen. Die man nam enkel roekeloze, ondoordachte keuzes. Daarnaast was hij blijkbaar amper onder de indruk door de thugs die hem steeds te grazen namen, welke hem uiteindelijk ook gedood hebben: zelfs nadat ie uit het raam gehangen wordt, doet hij niet wat ze zeggen. Het ging ook allemaal net ff te goed met die NBA wedstrijd en Julia die weet te ontsnappen met het geld. Die thug dude zat op het einde ondertussen ook zo nors te kijken, moest zich de hele film al inhouden. Dus ja weinig verrassend wat er gebeurde. Wat ik wel een leuke implicatie vond, was dat die goons waarschijnlijk opgesloten zitten in die winkel, want die pin was uit de deur gevallen dus de boel zit weer op slot. In dat geval leeft Julia nog lang en gelukkig met het geld.
Spoiler:
Maar Arno was Phill zijn baas. Howard dood ging ja dat snap ik nog wel. Maar welke Thugg schiet nou ook zijn eigen baas dood? En ja die implicatie is leuk dat ze nog opgesloten zitten daar idd. Waar het niet dat er ook al 1-2 al in Vegas op zoek waren naar Julia. Oke ze zit al in een soort van limousine taxi maar ze zouden haar nog steeds kunnen achter volgen. We gaan het nooit weten.

Gebruikersavatar
Wapper
Lv6
Berichten: 1670
Lid geworden op:
13 jul 2017, 12:51

03 feb 2020, 20:13

Spoiler:
Ik vind het einde voorspelbaar omdat Howard sterft. Het draaide om hem, hij was de hoofdpersoon. Wat boeit die Arno nou, lol. Was nog net geen random goon maar ook niet bepaald een character waar veel aandacht naar uit is gegaan. Wanneer je het hebt over het einde van deze film, gaat het natuurlijk om het lot van Howard (en het lot van zijn grote geldwinst, welke open blijft). De dood van Arno is meer een soort bijkomstigheid. Tja, whatever.

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4764
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

04 feb 2020, 07:48

Oke je hebt gelijk Wappie. Rustaagh :'D

Gebruikersavatar
Wapper
Lv6
Berichten: 1670
Lid geworden op:
13 jul 2017, 12:51

05 feb 2020, 13:51

Het is eigenlijk niet zo dat ik er verder een probleem mee heb, nu een paar dagen na het kijken van de film. Het is in ieder geval het meest logische en bijna onvermijdelijke einde, dat is misschien maar beter dan een of ander edgy onrealistisch einde puur om onvoorspelbaar te kunnen zijn.

Jeroen, wat vond jij van het einde van Uncut Gems?

Gebruikersavatar
Limoenlichtje
Lv5
Berichten: 503
Lid geworden op:
28 jul 2017, 17:19

07 feb 2020, 13:58

Als je een beetje bekend bent met de Safdie Brothers weet je al bij aankondiging waar de film heen gaat, zij zijn nou niet bepaald het soort schrijvers die de hoofdkarakters happy endings geven :p. Good Time, Daddy Longlegs en Heaven Knows What gaan ook allemaal over ontzettend trieste karakters met ontzettend trieste levens die uiteindelijk nou niet bepaald in een betere situatie eindigen dan waarin ze begonnen.

Maar ik vind het einde fantastisch. Natuurlijk is het 'voorspelbaar' vanuit een puur objectief detached standpunt, maar ik vind het persoonlijk ook niet zo'n hoofdzonde als een film of verhaal 'voorspelbaar' is als het verhaal zelf niet echt om onvoorspelbaarheid draait. Om een andere film als voorbeeld te nemen: Who cares dat je weet dat aan het einde Darth Vader verslagen wordt, het gaat om de tocht daar naartoe.
Spoiler:
Uncut Gems is wat mij betreft echt een meesterklasse in hoe je deze tocht kan weergeven en wat mij betreft ook de beste film die de Safdie's ooit hebben gemaakt. Ook als is Howard een complete asshole en weet je dat zelfs als hij wint, hij zijn geld direct weer zal verpatsen want zo is hij nou eenmaal (dude is een gokverslaafde die om niets anders geeft dan zijn eigen short-term succes), voel je toch voor hem.

De eerste keer dat ik de film zag (in De Doelen tijdens IFFR) zat ik vol spanning naar het scherm te kijken als de climactische basketbal match gaande is. Ook al geef ik geen ene fuck om basketbal, zat ik met Howard mee te hopen dat het hem zou lukken, dat hij wonder boven wonder een onmogelijke gok zou winnen. Het daadwerkelijke einde kwam voor mij daar als een enorme klap, ook al was het het meest logische eindpunt omdat hij duidelijk met de verkeerde mensen fuckte.

Bij mijn tweede keer dat ik hem keek, had ik trouwens ook meer medelijden voor Arno. De gast is duidelijk ook way in over his head. Arno is niet zo'n goon zoals die anderen, hij is gewoon één van Howard's schuldeisers die een rol speelt om Howard eindelijk te laten betalen, maar uiteindelijk is hij ook gewoon één of andere random bloke die niet per se heel negatieve gevoelens heeft naar Howard toe. Dat zie je vooral in de scene tijdens Passover waar hij oprecht geïnteresseerd is in die veiling en natuurlijk aan het einde waar hij oprecht blij is voor Howard.

Hij is gewoon niet zo heel slim geweest met zijn keus voor inhuurkrachten, want dat zijn duidelijk wel maffiosi die voor het minste en geringste iemand met zijn leven bedreigen. Dat hij ook caught up wordt in de situatie aan het einde is, net als bij Howard, tragisch maar onvermijdelijk. Dude groef zijn eigen graf op het moment dat hij besloot in zee te gaan met maffia crooks.
Remind yourself that overconfidence is a slow and insidious killer

Gebruikersavatar
Wapper
Lv6
Berichten: 1670
Lid geworden op:
13 jul 2017, 12:51

10 feb 2020, 10:06

Parasite de grote Oscar winnaar :7 awesome

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4764
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

10 feb 2020, 12:12

Ach prima. Phoenix beste acteur en Deakins beste camera man vind helemaal mooi

Gebruikersavatar
Yellow
Lv6
Berichten: 1806
Lid geworden op:
11 jul 2017, 13:07

10 feb 2020, 12:57

Brad Pitt ook wel terecht (zijn eerste oscar als acteur blijkbaar :roll: )

En tsja misschien goede acteurprestatie, maar Joker blijft een matige film :P

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4764
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

Re:

10 feb 2020, 14:21

Yellow schreef:
10 feb 2020, 12:57
Brad Pitt ook wel terecht (zijn eerste oscar als acteur blijkbaar :roll: )

En tsja misschien goede acteurprestatie, maar Joker blijft een matige film :P
Wat is er blijkbaar aan zijn eerste oscar? Er zijn veel betere acteurs dood en levend geweest die nooit oscar wonnen die beter zijn/waren dan Brad Pitt. Hij heeft niet eens echt professionele acteer opleiding gedaan.

Gebruikersavatar
Yellow
Lv6
Berichten: 1806
Lid geworden op:
11 jul 2017, 13:07

Re: Re:

10 feb 2020, 14:53

The Great Volunteer schreef:
10 feb 2020, 14:21
Er zijn veel betere acteurs dood en levend geweest die nooit oscar wonnen die beter zijn/waren dan Brad Pitt. Hij heeft niet eens echt professionele acteer opleiding gedaan.
Ja en? Dat maakt het niet minder onterecht. Who cares about een acteeropleiding.

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4764
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

Re: Re:

10 feb 2020, 15:13

Yellow schreef:
10 feb 2020, 14:53
The Great Volunteer schreef:
10 feb 2020, 14:21
Er zijn veel betere acteurs dood en levend geweest die nooit oscar wonnen die beter zijn/waren dan Brad Pitt. Hij heeft niet eens echt professionele acteer opleiding gedaan.
Ja en? Dat maakt het niet minder onterecht. Who cares about een acteeropleiding.
Wat vind jij zo super goed aan hem dan?

Gebruikersavatar
Yellow
Lv6
Berichten: 1806
Lid geworden op:
11 jul 2017, 13:07

10 feb 2020, 15:30

Hij is veelzijdig, net als bijv. DiCaprio, van Phoenix kan ik dat niet echt zeggen (maar eigenlijk maar 2 films die ik van hem kan herrineren, in beiden speelt hij een soort van psycho). Hij kan het vooral natuurlijk laten lijken, van Snatch of Fight Club tot The Tree of Life of Once Upon a Time in Hollywood vergeet ik al snel dat je naar Brad Pitt zit te kijken, terwijl hij wel vooral bekend staat als hunk uit Troy ofzo.

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4764
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

Re:

10 feb 2020, 16:49

Yellow schreef:
10 feb 2020, 15:30
Hij is veelzijdig, net als bijv. DiCaprio, van Phoenix kan ik dat niet echt zeggen (maar eigenlijk maar 2 films die ik van hem kan herrineren, in beiden speelt hij een soort van psycho). Hij kan het vooral natuurlijk laten lijken, van Snatch of Fight Club tot The Tree of Life of Once Upon a Time in Hollywood vergeet ik al snel dat je naar Brad Pitt zit te kijken, terwijl hij wel vooral bekend staat als hunk uit Troy ofzo.
Ok prima dat je van Pitt en DiCaprio vindt. Maar dat kan je niet van Phoenix zeggen is gewoon niet waar. Dat jij maar 2 films herinnert of gezien hebt, betekent niet Phoenix altijd psychopaten speelt want dat is niet zo.
Phoenix is oa fantastisch in:
Two Lovers
Gladiator
Walk The Line(absoluut geen psychopaat hier)
The Master(hij en Philip Seymour Hoffman zijn fenomenaal in deze film)
You Were Never Really Here
Etc. Joaquin Phoenix is echt onwijs veelzijdige acteur die genoeg diverse rollen en karakters heeft neer gezet.

Ik vind Bradd Pitt ook niet slecht maar ik vind het niet heel erg ie ''nu pas'' oscar won. Di Caprio heeft er veel langer op moeten wachten en Jake Gyllenhaal nog steeds niet terwijl die fantastisch is in films als Night Crawler, Donnie Darko en Enemy bv

Gebruikersavatar
Rolfgang
Lv7
Berichten: 2502
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:46
Locatie: Castricum
Contacteer:

10 feb 2020, 20:45

DiCaprio heeft er langer op moeten wachten? Hoe kan je dat überhaupt vergelijken? Brad Pitt is elf jaar ouder en heeft qua filmprojecten (qua acteerwerk en produceerwerk) aan een stuk meer producties meegewerkt. Pitt is ook het gezicht van bizar veel steengoede films. Sure, Leo heeft een aantal iconische rollen gehad, maar hij komt niet eens in de buurt van Brad Pitt.
As easy to stop as it is to comprehend.

Gebruikersavatar
Yellow
Lv6
Berichten: 1806
Lid geworden op:
11 jul 2017, 13:07

Re: Re:

10 feb 2020, 23:36

The Great Volunteer schreef:
10 feb 2020, 16:49
Yellow schreef:
10 feb 2020, 15:30
Hij is veelzijdig, net als bijv. DiCaprio, van Phoenix kan ik dat niet echt zeggen (maar eigenlijk maar 2 films die ik van hem kan herrineren, in beiden speelt hij een soort van psycho). Hij kan het vooral natuurlijk laten lijken, van Snatch of Fight Club tot The Tree of Life of Once Upon a Time in Hollywood vergeet ik al snel dat je naar Brad Pitt zit te kijken, terwijl hij wel vooral bekend staat als hunk uit Troy ofzo.
Ok prima dat je van Pitt en DiCaprio vindt. Maar dat kan je niet van Phoenix zeggen is gewoon niet waar. Dat jij maar 2 films herinnert of gezien hebt, betekent niet Phoenix altijd psychopaten speelt want dat is niet zo.
Phoenix is oa fantastisch in:
Two Lovers
Gladiator
Die twee films en Joker is hij al soort van zelfde type karakter, en dat matcht ook nog eens soort van met zijn echte karakter :lol: Voor de rest kan ik er niet echt uitspraken over doen omdat ik die andere films niet gezien heb. Maarja ik vind hem net iets te overdone ofzo en niet 100% geloofwaardig. Als je dat dan tegenover het subtiele acteren van Brad Pitt in Once Upon a Time zet, vind ik dat al een wereld van verschil. Of Heath Ledger, wat mij betreft ook een klasse beter.

En Jake Gyllenhaal is erg goed ja. Ik vind DiCaprio overigens wel betere acteur dan Pitt.

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

11 feb 2020, 21:17

Ik vind DiCaprio en Pitt de beste acteurs van hun generatie. DiCaprio gaat ook al heel lang mee. Door Titanic dacht men dat hij zo'n meisjesidool was maar dat wilde hij zelf niet eens en ging spelen in het vage The Beach onder anderen. Hij kreeg zijn Oscar voor niet eens zijn beste rol, maar dat was duidelijk een soort goedmaker.

Bad Boys For Life

Ik had verwacht me te ergeren aan deze film, maar ik kan niet anders zeggen dit is de beste Bad Boys film. En dat zegt weinig, maar ik heb me gewoon vermaakt. De humor was niet overdone (Lawrence is veel minder druk en af en toe serieus grappig), de actie was goed en de pacing was lekker. Gewoon een fijne actiefilm.

Gebruikersavatar
Wesley
Lv6
Berichten: 1245
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:37

12 feb 2020, 18:17

Joker was de beste film die ik slecht vond.

You Were Never Really Here was de saaiste film die ik fucking goed vond.

Phoenix is fenomenaal in beide. Jammer dat Joker echt zwaar matig is.
:huillie:

Gebruikersavatar
Limoenlichtje
Lv5
Berichten: 503
Lid geworden op:
28 jul 2017, 17:19

13 feb 2020, 17:04

Ik zou niet zeggen dat Joker een goede film is, shit is super mediocre en alleen maar interessant als je om één of andere reden bent vergeten dat Taxi Driver en King of Comedy (en Nightcrawler, en Observe & Report etc.) bestaan.

Ik zou ook niet zeggen dat You Were Never Really Here een saaie film is, die film is awesome.
Remind yourself that overconfidence is a slow and insidious killer

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten