Uitgaan/fissa/festival/concerten/huisfeestjes topic

Gebruikersavatar
Needakill
Lv6
Berichten: 1007
Lid geworden op:
13 jul 2017, 13:19

12 jun 2019, 11:15

Kraantje is wel tof altijd. Was ook op een festival in Alphen.

Gebruikersavatar
Yellow
Lv6
Berichten: 1806
Lid geworden op:
11 jul 2017, 13:07

12 jun 2019, 11:50

Jalf schreef:
12 jun 2019, 10:50
Zaterdag wel een flinke bak regen gehad. Maar dat was tijdens Blof, dus dat is ok.
Ja die hebben voor elke weersomstandigheid een nummer

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4764
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

Re:

12 jun 2019, 12:42

Yellow schreef:
12 jun 2019, 11:50
Jalf schreef:
12 jun 2019, 10:50
Zaterdag wel een flinke bak regen gehad. Maar dat was tijdens Blof, dus dat is ok.
Ja die hebben voor elke weersomstandigheid een nummer
Wees blij jullie niet maandag van Pinkop er waren... Dat was 4 uur lang non stop regen :')
Mensen ging stage bezetten waar niet eens iemand optrad

Gebruikersavatar
Kimmyboy
Lv3
Berichten: 211
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:21
Locatie: België
Contacteer:

12 jun 2019, 19:21

Mensen die dit jaar Werchter meepikken? Ik ga enkel zondag wegens de matige line-up.

Gebruikersavatar
Lisamango0
Lv6
Berichten: 1278
Lid geworden op:
17 jul 2017, 17:27

13 jun 2019, 11:54

Ik heb ook nog een kaartje gescoord voor Dropkick Murphy's 1 februari 2020 :)

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4764
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

Re:

13 jun 2019, 13:46

Kimmyboy schreef:
12 jun 2019, 19:21
Mensen die dit jaar Werchter meepikken? Ik ga enkel zondag wegens de matige line-up.
Heb gekeken wat een RW onwaardige bagger line up zeg, ik ga geen enkele dag...
Heeft Pukkelpop 't veel beter voor elkaar....

Gebruikersavatar
Kimmyboy
Lv3
Berichten: 211
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:21
Locatie: België
Contacteer:

Re: Re:

15 jun 2019, 11:52

The Great Volunteer schreef:
13 jun 2019, 13:46
Kimmyboy schreef:
12 jun 2019, 19:21
Mensen die dit jaar Werchter meepikken? Ik ga enkel zondag wegens de matige line-up.
Heb gekeken wat een RW onwaardige bagger line up zeg, ik ga geen enkele dag...
Heeft Pukkelpop 't veel beter voor elkaar....
Jah, het lijkt alsof ze vorig jaar al hun hadden verschoten en het nu moeten stellen met een 'besparingsline-up'.
Soit, met Balthazar, Muse, De Staat, Tamino en Greta Van Fleet kan ik me op zich wel amuseren. En afgaande op de beschrijving van Sports Team moet ik me daar ook eens in verdiepen.

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4764
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

15 jun 2019, 11:56

Ik denk komt dat steeds meer muzikanten en bands voor stadion /solo concert gaan... Iig in Nederland en België helaas.. Dan dat ze op festival gaan staan. Pinkpop had er ook last van

Gebruikersavatar
Yellow
Lv6
Berichten: 1806
Lid geworden op:
11 jul 2017, 13:07

15 jun 2019, 13:46

Of er zijn gewoon teveel festivals ipv 1 festival met betere line-up

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4764
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

Re:

15 jun 2019, 16:39

Yellow schreef:
15 jun 2019, 13:46
Of er zijn gewoon teveel festivals ipv 1 festival met betere line-up
Uiteraard :)

Gebruikersavatar
Linius
Lv2
Berichten: 113
Lid geworden op:
14 jul 2017, 10:00

17 jun 2019, 11:07

Ach festivals als Werchter en Pinkpop ga je ook niet heen voor de verdiepende line-up. Het zijn de grootste festivals van de lage landen die moeten pogen 60 tot 80K mensen te vermaken. Voor wat die festivals zijn was de line-up best prima. Zoek je wat meer verfijning ga je toch eerder naar een BKS of DTRH.

Zelf dit jaar Loose Ends en Lowlands op de planning staan. Die eerste is een nieuw festival uit de koker van Friendly Fire op de NDSM werf. Min of meer voort gevloeid uit de Casbah programmering op BKS. Oftewel een dagje vol met gitaar herrie lekker dichtbij huis. En Lowlands met de groep voor weer een weekendje naar de klote gaan. De line-up is niet super maar toch wel weer wat dingen die ik graag wil zien.

En met de Pavement reünie staat volgend jaar dan eindelijk m'n eerste keer Primavera voor de deur. Kijk er nu al bijzonder naar uit.

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4764
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

17 jun 2019, 11:31

Heb je gelijk in. Alleen Primavera is ook net geweest toch? DTRH wordt mijn 4e jaar op rij :)

Gebruikersavatar
Yellow
Lv6
Berichten: 1806
Lid geworden op:
11 jul 2017, 13:07

Re:

17 jun 2019, 12:19

Linius schreef:
17 jun 2019, 11:07
Ach festivals als Werchter en Pinkpop ga je ook niet heen voor de verdiepende line-up. Het zijn de grootste festivals van de lage landen die moeten pogen 60 tot 80K mensen te vermaken. Voor wat die festivals zijn was de line-up best prima.
Njah, als je het vergelijkt met dit ofzo:

Afbeelding

Ander uiterste, maar toch

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4764
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

17 jun 2019, 12:47

Ik heb ook veelal gelezen PP en RW meestal wel grote lineup en namen hebben. Alleen dit jaar iig niet dan. Maar The Cure en Fleet Wood Mac kan je natuurlijk ook weer niet klein noemen. Maar zijn geen Stones, Metallica of Pearl Jam.

Gebruikersavatar
Yellow
Lv6
Berichten: 1806
Lid geworden op:
11 jul 2017, 13:07

Re:

17 jun 2019, 13:23

The Great Volunteer schreef:
17 jun 2019, 12:47
Alleen dit jaar iig niet dan. Maar The Cure en Fleet Wood Mac kan je natuurlijk ook weer niet klein noemen.
Mja, tegenwoordig wel een beetje

Gebruikersavatar
Needakill
Lv6
Berichten: 1007
Lid geworden op:
13 jul 2017, 13:19

Re: Re:

17 jun 2019, 13:31

Yellow schreef:
17 jun 2019, 12:19
Linius schreef:
17 jun 2019, 11:07
Ach festivals als Werchter en Pinkpop ga je ook niet heen voor de verdiepende line-up. Het zijn de grootste festivals van de lage landen die moeten pogen 60 tot 80K mensen te vermaken. Voor wat die festivals zijn was de line-up best prima.
Njah, als je het vergelijkt met dit ofzo:

Afbeelding

Ander uiterste, maar toch
Vroeger vergelijken met nu...

Gebruikersavatar
Linius
Lv2
Berichten: 113
Lid geworden op:
14 jul 2017, 10:00

17 jun 2019, 13:47

Ach klein of groot is altijd een beetje een arbitrair begrip. The Cure is simpelweg een van de grootste exponenten van de post punk/new wave stroming geweest en geven nog steeds weergaloze shows. Verkopen met gemak wereldwijd een grote tour uit en passen ook nog eens goed in het Pinkpop profiel. En dat zelfde kan ook gezegd worden van Fleetwood Mac. Mumford and Sons heb ik dan weer persoonlijk niks mee maar is ook een band die rustig 50.000 man op de been brengt en een vol veld laat meezingen. Qua headliners heeft Pinkpop het gewoon uitstekend gedaan dit jaar. Een Bruce Spingsteen en The Rolling Stones kan je eens in de zoveel jaar eens doen, maar dat kost dan ook gelijk een pak meer. Ik zie liever wat meer balans in de poster dan een festival dat alleen all out gaat op headliners. Dat zag je ook aan het Radiohead/Arcade Fire jaar op BKS, het midden segment en de undercard waren gelijk een stuk minder interessant dan de jaren ervoor. Los daarvan is het weinig zinvol om posters van 10 (of meer jaar) terug erbij te halen. De muziekindustrie is met de komst van Spotify, sociale issues etc. enorm veranderd. Zo zie je festivals nu bewust meer vrouwen boeken en een grotere diversificatie in de line-up doorvoeren. Popmuziek is veel groter geworden en heeft zich ook al vast genesteld op line-ups van festivals die we vroeger meer als 'rock' zagen. Een beweging die voortkomt uit de constant veranderende festivalbezoeker. Artiesten als Solange, Janelle Monae en Rosalia zijn steeds normaler op alternatieve festivals en krijgen ook de nodige aandacht in media die zich richt op alternatieve muziekliefhebbers. En dat is alleen maar positief wat mij betreft, het zou saai zijn als festivals eeuwig binnen een zeer gekaderd profiel blijven boeken. Je moet mee bewegen wil je relevant blijven als festival.

En Primavera was inderdaad twee weken terug. Doorgaans kondigen ze op de laatste dag al een act aan voor het volgende jaar en de kaartverkoop voor de volgende editie begint ook altijd al snel. Vandaag al begonnen voor mensen die er dit jaar ook zijn geweest. Dit jaar was dus Pavement de aankondiging voor komend jaar, 10 jaar na de laatste reünie.

Gebruikersavatar
Yellow
Lv6
Berichten: 1806
Lid geworden op:
11 jul 2017, 13:07

Re: Re:

17 jun 2019, 13:47

Needakill schreef:
17 jun 2019, 13:31
Vroeger vergelijken met nu...
Dat mag niet want: <vul in>

Edit: ah heeft Linius al voor je gedaan :P
Linius schreef:
17 jun 2019, 13:47
De muziekindustrie is met de komst van Spotify, sociale issues etc. enorm veranderd. Zo zie je festivals nu bewust meer vrouwen boeken en een grotere diversificatie in de line-up doorvoeren. Popmuziek is veel groter geworden en heeft zich ook al vast genesteld op line-ups van festivals die we vroeger meer als 'rock' zagen.
Als het boeken van Carly Rae Jepsen op BKS daar een gevolg van is, vind ik dat niet echt een goede ontwikkeling. Sowieso positieve discriminatie niet, maar dat is een andere discussie.

Gebruikersavatar
Linius
Lv2
Berichten: 113
Lid geworden op:
14 jul 2017, 10:00

17 jun 2019, 14:17

Ja CRJ is daar zeker een voortvloeisel van. Eentje die ik muzikaal niet zo heel interessant vind, maar wel eentje die past binnen het profiel van de huidige tijd en kan rekenen op een flinke schare fans. En een artieste die op media als sputnik, consequence of sound en drowned in sound kon rekenen op positieve reviews. Het mag dan iemand zijn waar jij en ik wellicht niet op zitten te wachten maar het is wel iemand die tegenwoordig een dergelijke spot verdiend. Het is niet alsof BKS maar gewoon een pop prinsesje heeft gezocht om aan een quotum te voldoen. En het mooie aan festivals is dat er altijd wel in een andere tent iets staat wat je wel leuk vindt. Tijden veranderen en zo ook de muziek die breed gedragen wordt.

Ben het er verder wel mee eens dat festival zeker niet te geforceerd vrouwen moeten gaan boeken om aan een bepaald beeld te voldoen. Maar het is een feit dat er momenteel zat toffe vrouwen rondlopen in de muziek business die niet zouden misstaan op alternatieve festivals. Recentelijk uit m'n hoofd kom ik zo al op dingen als: Snail Mail, Lucy Dacus, Phoebe Bridgers, The Beths, Feels, Julien Baker, Courtney Barnett en Pip Blom om maar wat te noemen.

Gebruikersavatar
Needakill
Lv6
Berichten: 1007
Lid geworden op:
13 jul 2017, 13:19

Re: Re:

17 jun 2019, 14:58

Yellow schreef:
17 jun 2019, 13:47
Needakill schreef:
17 jun 2019, 13:31
Vroeger vergelijken met nu...
Dat mag niet want: <vul in>

Edit: ah heeft Linius al voor je gedaan :P
Nee, maar waarom is die vergelijking dan? Beetje appels met peren vergelijken

Gebruikersavatar
Yellow
Lv6
Berichten: 1806
Lid geworden op:
11 jul 2017, 13:07

17 jun 2019, 15:42

Het is toch niet zo gek om line-ups van vroeger met die van nu te vergelijken? Spotify e.d. betekent toch niet gelijk dat bands/acts etc minder hoeven/willen optreden? Niet als oordeel, maar puur als observatie of er verschil is in het aantal grote headliners nu en vroeger, en hoe dat komt.

Gebruikersavatar
Linius
Lv2
Berichten: 113
Lid geworden op:
14 jul 2017, 10:00

17 jun 2019, 16:06

Dat maakt juist een enorm verschil. Vroeger werd muziek vooral via de radio en geschreven media de wereld in geholpen en was de platenzaak een groot middel om nieuwe muziek te ontdekken. Dat zorgt er automatisch voor dat de spoeling wat dunner is en bands makkelijker een enorme fanbase kunnen aanboren. Tegenwoordig met internet/spotify etc. zijn er zoveel meer manier om muziek te ontdekken maar vooral ook manier voor muzikanten om hun muziek aan de man te brengen. Dankzij het internet zijn er zoveel meer bands die weten een bepaalde doelgroep te bereiken waardoor we ook veel meer muziek consumeren zonder hier heel veel moeite in te stoppen. Een neveneffect daarvan is dat minder bands enorm groot worden en overal stadions uitverkopen. Dat zie je niet zozeer terug in festival affiches overigens, er zijn altijd wel voldoende grote namen om waardige headliners neer te zetten voor een groot publiek (los van je persoonlijke smaak). Wel zie je natuurlijk dat festivals in de loop van hun bestaan verschuiven qua genres en meer open staan voor nieuwe dingen. Maar zowel PP als RW hebben gewoon grote namen op de poster prijken dit jaar. Maar je merkt wel dat er minder bands zijn die stadion tours doen of grote open locaties als Goffert park spelen. Zalen in de categorie Ziggo Dome worden daarentegen steeds belangrijker.

Maar de tijdsgeest, techniek en de manier waarop we muziek consumeren is allemaal van grote invloed op hoe het muzikale landschap (zowel qua muziek uitbrengen als live circuit) er uit ziet. Tot en met maatschappelijke fenomenen als de LGBT gemeenschap, emancipatie en discriminatie aan toe. Uiteindelijk is muziek ook vaak een weerspiegeling van de tijdsgeest. Een ongeorganiseerde chaos als Woodstock zou anno 2019 echt niet meer op die manier kunnen. En hoewel het z'n charme had en legendarische beelden heeft opgeleverd is dat maar goed ook. Tijden veranderen nou eenmaal.

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4764
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

17 jun 2019, 17:43

Klopt wel ja door Spotify luister ik bands die pre internet nooit geluisterd zou hebben. Betreft vrouwen in Line Up die bij BKS verdienen 't gewoon idd. Ik had bij PP Coely gezien omdat geen zin had in 1975 in stromende regen en vond het erg goed en sfeervol optreden. Op DTRH komt Sampha the Great en Rosalia idd ook. 2e vond ik al sinds kort goed en tof 1e net voor het eerst geluisterd en ga er allicht heen.

Gebruikersavatar
Needakill
Lv6
Berichten: 1007
Lid geworden op:
13 jul 2017, 13:19

Re:

18 jun 2019, 08:11

Yellow schreef:
17 jun 2019, 15:42
Het is toch niet zo gek om line-ups van vroeger met die van nu te vergelijken? Spotify e.d. betekent toch niet gelijk dat bands/acts etc minder hoeven/willen optreden? Niet als oordeel, maar puur als observatie of er verschil is in het aantal grote headliners nu en vroeger, en hoe dat komt.
Nou ik ga ook niet meer de dance line-ups van vroeger vergelijken dan met nu. Het is gewoon een andere tijd. De grote bands van vroeger vragen ook gewoon meer geld en de festivals kunnen dan soms niet meer opbrengen.

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1966
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

18 jun 2019, 14:02

De boosdoener van de mindere line-ups in Nederland is toch wel de belastingdienst. Festivals zijn sinds een jaar of 10 flink extra gaan betalen. En om de cijfers tegemoet te komen van andere jaren en de ticketprijzen niet drastisch te hoeven verhogen (alhoewel), wordt er in de line-up gesneden. Check zo'n line-up van Graspop van aankomend weekend in België... Ik zou zo 100 euro meer neerleggen om 3 artiesten van dat festival op Lowlands te kunnen zien.
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten