Zelfde verhaal voor de vfx industrie. Geen idee of dat inmiddels wat beter is geworden sinds:
https://www.theguardian.com/film/2013/f ... life-of-pi
De vraag is een beetje wie hier wat aan kan doen. Ik lees vaak het woord vakbond, ik weet niet eens of zoiets echt bestaat in Japan, het is natuurlijk niet alleen de anime industrie waarin de omstandigheden slecht zijn, in Japan is de hele werk cultuur een beetje gestoord.
En de consument? Dan maar niet meer kopen? Het merendeel van anime producties verdient z'n geld toch niet terug, dus het resultaat is hetzelfde: rode cijfers. Disc releases leveren steeds minder en minder op. Steaming is de toekomst, maar hoe is de streaming markt in Japan? Netflix heeft de industrie nog niet veranderd, maar het zou kunnen.
Ik zie even geen snelle oplossing. Netflix licensies betekenen meer geld voor de studio, maar meer geld voor de studio garandeert geen verbetering voor een gemiddelde animator. Uiteraard zijn er licht puntjes: KyoAni die voor hun animatoren een opleiding verzorgt, redelijk betaalt, series pas uitzendt als het klaar is, evenals Mob Psycho 100 S2 die al helemaal klaar was toen de eerste aflevering werd uitgezonden, ofwel een redelijk productie schema, maar dat zijn uitzonderingen.