Het Grote Filmtopic

Gebruikersavatar
Wesley
Lv6
Berichten: 1248
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:37

03 jan 2021, 12:46

De Oost ziet er zo goed uit. Hopelijk komt die snel uit.
:huillie:

Gebruikersavatar
Wapper
Lv6
Berichten: 1670
Lid geworden op:
13 jul 2017, 12:51

03 jan 2021, 13:17

Daar verwacht ik vrij weinig van. Ik hoef geen perfecte historische accuracy ofzo hoor, maar die makers rekken het wel erg ver op. Erg doorzichtig om Nederlandse militairen op Nazi's te laten lijken met die SS-lookalike uniformen (die droegen ze helemaal niet), die Hitler snor van Westerling (had geen snor) en DE OOST in rode letters tegen een zwarte background in classic nazi design.. 0 subtiliteit in het activisme, lol.

Leuke film voor activisten die graag de realiteit zover mogelijk oprekken, denk dat ik het zelf niet geweldig ga vinden.
De Slag om de Schelde mag alle spotlights pakken van me.
Laatst gewijzigd door Wapper op 03 jan 2021, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Yellow
Lv6
Berichten: 1811
Lid geworden op:
11 jul 2017, 13:07

Re:

03 jan 2021, 13:18

The Great Volunteer schreef:
02 jan 2021, 22:11
Niet met je eens 0. Laatst ook Temple of Doom gezien. Vind geweldig. Spannend en ziek fucking grappig.
IMDB is het met mij eens. Het is gewoon niet zo'n klassieker als de eerste.

Gebruikersavatar
Wesley
Lv6
Berichten: 1248
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:37

Re:

03 jan 2021, 13:49

Wapper schreef:
03 jan 2021, 13:17
Daar verwacht ik vrij weinig van. Ik hoef geen perfecte historische accuracy ofzo hoor, maar die makers rekken het wel erg ver op. Erg doorzichtig om Nederlandse militairen op Nazi's te laten lijken met die SS-lookalike uniformen (die droegen ze helemaal niet), die Hitler snor van Westerling (had geen snor) en DE OOST in rode letters tegen een zwarte background in classic nazi design.. 0 subtiliteit in het activisme, lol.

Leuke film voor activisten die graag de realiteit zover mogelijk oprekken, denk dat ik het zelf niet geweldig ga vinden.
De Slag om de Schelde mag alle spotlights pakken van me.
Het is altijd leuk hoe mensen die altijd lollen over triggers getriggered raken door dit soort dingen.
:huillie:

Gebruikersavatar
Wapper
Lv6
Berichten: 1670
Lid geworden op:
13 jul 2017, 12:51

03 jan 2021, 14:23

Hoe oud ben je ondertussen Wes? Dik in de 30? Reflecteer even en realiseer dat je probeert te trollen om mensen te kunnen "triggeren" op een uitgestorven gameforum. Dat was lachen als puber.

Ik herkende je post als een troll move, we weten beide dat die film controversieel is. Maar dacht ach das ok, er kan best een normaal gesprek over gehouden worden. Maar nee hoor, niet met basement dweller Wesley. Dan niet, je doel is al bereikt.

Misschien zijn er anderen die het wel een interessant gespreksonderwerp vinden :) Waar ligt de grens tussen artistieke vrijheid en historische misleiding? Lastig.

Gebruikersavatar
Rolfgang
Lv7
Berichten: 2502
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:46
Locatie: Castricum
Contacteer:

Re:

03 jan 2021, 14:40

Wapper schreef:
03 jan 2021, 14:23
Misschien zijn er anderen die het wel een interessant gespreksonderwerp vinden :) Waar ligt de grens tussen artistieke vrijheid en historische misleiding? Lastig.
Ik zou zeggen dat hij bijna onmogelijk is om historische misleiding te kunnen aantonen, aangezien een maker altijd kan wijzen op zijn artistieke vrijheid. Want vanaf welk punt is het een poging tot misleiding (mogelijk De Oost in jouw ogen) en wanneer is het bijvoorbeeld een artistieke versie op de werkelijkheid (denk bijvoorbeeld aan Inglorious Basterds)?
As easy to stop as it is to comprehend.

Gebruikersavatar
Wapper
Lv6
Berichten: 1670
Lid geworden op:
13 jul 2017, 12:51

03 jan 2021, 15:09

Ja precies. Dan is het misschien nodig om de intentie van de regisseur te achterhalen, al kan eigenlijk alleen diegene dat aangeven. Toch is gissen wel mogelijk.. bij Inglourious Basterds is er natuurlijk geen echte poging tot historische accuracy en dat is ook niet nodig in zo'n type film. Iedereen weet: Tarantino = gekkigheid en het doel is vermaak, geen geschiedenislesje. Slechts een setting. Bij De Oost lijkt het dat een doel is om een punt te maken, gezien de serieuze toon en het dus weinig subtiel karakteriseren van Nederland als een soort nazi's. Als de maker dat vindt is dat zijn goed recht, ieder z'n mening, maar het opzettelijk verdraaien van werkelijkheden mag dan op z'n beurt ook bekritiseerd worden.

Gebruikersavatar
Wesley
Lv6
Berichten: 1248
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:37

03 jan 2021, 15:58

Je moet je erbij realiseren dat je ook een serieus verhaal kan vertellen met stijlistische intenties. Nederland heeft zich niet zo netjes gedragen indertijd daar. In onze geschiedenislessen wordt daar vrij weinig aandacht aan besteed. Als je het verhaal gaat vertellen uit het oogpunt van de mensen die daar het slachtoffer van worden, is het juist een manier om aan te tonen hoe de mensen het zagen. Want voor die mensen kan het aanvoelen als een soort nazi-praktijken die daar zijn gebeurt. Dit keert terug in de beeldspraak.
:huillie:

Gebruikersavatar
Wapper
Lv6
Berichten: 1670
Lid geworden op:
13 jul 2017, 12:51

03 jan 2021, 16:34

Das al een stuk beter:)

Over dat oogpunt vanuit mensen die daar slachtoffer waren: de hoofdpersoon is geloof ik een Nederlands soldaat, dus vraag me af in hoeverre dat zich zal uiten in de film. Verder is die Westerling natuurlijk veruit de meest controversiële militair in dat hele gebeuren, misschien wel ooit in onze moderne geschiedenis samen met Thom Karremans (op een heel andere manier natuurlijk). Dat Westerling kritisch afgebeeld wordt is geen probleem, maar onze hele militaire organisatie als nazistisch afbeelden is natuurlijk totaal overtrokken.
Maar goed, dat zijn de tijden: ergens kritisch op zijn > noem ze nazi's > profit.
De boeren en de coronawappies hanteren die tactiek ook :beam: Misschien moet ik er maar aan wennen.

Gebruikersavatar
Gewoon Arno
Big Baller
Lv7
Berichten: 4570
Lid geworden op:
16 jul 2017, 00:04

Re: Re:

03 jan 2021, 17:51

Yellow schreef:
03 jan 2021, 13:18
The Great Volunteer schreef:
02 jan 2021, 22:11
Niet met je eens 0. Laatst ook Temple of Doom gezien. Vind geweldig. Spannend en ziek fucking grappig.
IMDB is het met mij eens. Het is gewoon niet zo'n klassieker als de eerste.
Ik heb meer met Temple of Doom dan de andere films want het was voor mij de eerste Indi die ik zag als klein kind. Toen ik later deel 1 en 3 zag dacht ik wtf is dit met al die nazi's lol.

Heb recent weer wat filmpjes gekeken

Black Panther

Eindelijk eens goed voor gaan zitten en afgekeken. Best wel een slappe superhelden film. Michael B Jordan als Killmonger is cool maar het mist oempf. Ben sowieso niet de grootste Marvel fan. En het is mij te Afrikaans, dit is die vibe gedurende de hele film. 6/10 RIP Chadwick Boseman



Fast and Furious 8

Tja, wat moet je nog over de F&F franchise zeggen. Het is gewoon domme popcorn actie geworden. 6/10

Bad Boys For Life

Fucking cashgrab. Film boeide totaal niet. Humor is gaar, plot belachelijk en het is 2019 dus de cast moet wel inclusive zijn! Sidenote: Will Smith maakt zulke domme beslissingen als het gaat om filmrollen. 5/10

Get Out

Stond sinds release al op mn to watchlist maar staat nu eindelijk Netflix. Was positief verrast, het einde is echt satisfying. Samen met It Follows, A Quiet Place en Midsommar mn favo horror van het afgelopen decennium. 8/10

The Predator

Deze hele film is één grote wtf. Het origineel kan ik elk moment van de dag opzetten en van genieten, een echte classic. De sequels hebben dat nooit weten te evenaren en dit is het ultieme dieptepunt. De actie scenes waren op zich oke maar de rest.... het is bijna een parodie. 4/10

Split + Glass

Unbreakable staat me nauwelijks wat van bij maar wist dat je Split wel prima als standalone kon zien. Werd richting het einde pas echt boeiend imo. Wat Silence of the Lambs vibes, als The Beast eenmaal opduikt wordt het wel spannend. Die Anya Taylor-Joy is een lekkere chick btw.
Glass gaat gelijk verder waar Split eindigt. Hier is het wel handig als je Unbreakable hebt gezien want de introductie met Bruce Willis is kort. Je wordt gedurende de film wel bijgepraat maar toch. De showdown waar het in deze film omdraait is tof en een goed (open) einde. Beide films een 7/10

Doctor Sleep

The Shining is een klassieker en toen ik van deze film te horen kreeg dacht ik, is dit nodig. Ik heb de boeken nooit gelezen dus dacht weer een simpele cashgrab zeker maar dit is een goede sequel en mag er zijn. Halverwege komt de film op stoom en zat ik er helemaal in. Je moet geen Shining 2 verwachten tho. 7/10

Gebruikersavatar
Limoenlichtje
Lv5
Berichten: 503
Lid geworden op:
28 jul 2017, 17:19

03 jan 2021, 23:46

Temple of Doom is echt superracistisch, maar ik vind het wel oprecht een fantastische avonturenfilm.

Raiders > Doom > Crusade > Crystal Skull wat mij betreft
Remind yourself that overconfidence is a slow and insidious killer

Gebruikersavatar
Limoenlichtje
Lv5
Berichten: 503
Lid geworden op:
28 jul 2017, 17:19

Re:

04 jan 2021, 08:03

Wapper schreef:
03 jan 2021, 16:34
Das al een stuk beter:)

Over dat oogpunt vanuit mensen die daar slachtoffer waren: de hoofdpersoon is geloof ik een Nederlands soldaat, dus vraag me af in hoeverre dat zich zal uiten in de film. Verder is die Westerling natuurlijk veruit de meest controversiële militair in dat hele gebeuren, misschien wel ooit in onze moderne geschiedenis samen met Thom Karremans (op een heel andere manier natuurlijk). Dat Westerling kritisch afgebeeld wordt is geen probleem, maar onze hele militaire organisatie als nazistisch afbeelden is natuurlijk totaal overtrokken.
Maar goed, dat zijn de tijden: ergens kritisch op zijn > noem ze nazi's > profit.
De boeren en de coronawappies hanteren die tactiek ook :beam: Misschien moet ik er maar aan wennen.
Ik wist hier niets van, maar ik heb het even opgezocht en ik heb toch echt wel mijn ernstige vraagtekens bij de de kritieken die geuit worden op, uhm, de trailer van 40 seconden.

Ik zie allereerst geen enkele vergelijking met de Nazi's. De outfits zelf doen helemaal niet denken aan de Nazi's en het snorretje is gewoon een snor, niet per se een Hitlersnor (het argument 'die gast had helemaal geen snor is ook een beetje vreemd, het is niet alsof snorren niet kunnen groeien ofzo).

De zwarte outfits zijn zonder twijfel wel heel specifiek zo gekozen om een antagonistische connotatie op te roepen, maar dat is meer een visueel trucje dan een directe vergelijking met Nazi's en is trouwens ook al ouder dan de Nazi's. Zwart = kwaad was al een ding in boeken in de jaren 20 (en had vaak een racistische kern, maar goed, dat is hier niet de discussie).

Ik denk ook dat veel van de kritiek die geuit wordt op dezelfde manier gekleurd is dan wat ze beweren dat Jim Taihuttu zich schuldig aan maakt. Veteranen die in die oorlog zaten en de zoon van de desbetreffende commandant zijn nou niet per se neutrale, objectieve actoren in dit geheel. Natuurlijk gaan veteranen roepen dat het allemaal niet zo was, omdat zij zelf betrokken waren in de oorlog tegen de Indonesische nationalisten. Het is ook niet de eerste keer dat ze dat doen, een korte Google naar Maluku4Maluku laat zien dat ze ook al eerder dan de kritieken op de film kritisch waren op het feit dat een onderzoeksinstituut onderzoek wilde doen naar in hoeverre er oorlogsmisdaden waren gepleegd onder het mom van "jullie waren er niet, wat weten jullie?".

Feit is gewoon dat Nederlanders niet de good guys waren in het verhaal van Indonesië (en vele andere landen) en dit ook nooit zijn geweest. Nederlandse media en geschiedenis besteed altijd heel weinig aandacht aan het feit dat Nederland echt kwaadaardig was in die contreien. We waren één van de meest meedogenloze koloniseerders en zijn verantwoordelijk geweest voor een aantal small-scale en larger-scale genocides in die regio en wat wij hebben geflikt in Indonesië pre- en post-WW2 heeft die regio zo onstabiel gemaakt dat de effecten ervan nog steeds merkbaar zijn (kijk bijvoorbeeld ook The Act of Killing en The Look of Silence).

Het is altijd één van mijn grote teleurstellingen in Nederlandse geschiedschrijving en media over die periode geweest dat er eigenlijk nauwelijks kritiek hierop wordt geuit en mensen altijd de statement nemen van "ja, maar niet iedereen was slecht...." Kijk ook naar iets als Hoe Duur Was de Suiker, die de statement inneemt van "misschien waren niet alle slavenhouders zo kut, heh?" En als iemand die direct van de slaven in Suriname afstamt (en iemand die gewoon, you know, geeft om mensenrechten) voelt dat als een grote fuck you.

Natuurlijk was niet iedereen evil, maar als je dat het standpunt maakt van je werk, kom je in de "few bad apples" fallacy. Waar het lijkt alsof je zegt dat het probleem allemaal overtrokken is en het probleem slechts lag bij een paar mensen. Om weer de Nazi vergelijking te maken, het is alsof je een film maakt over hoe de SS vooral hele lieve mensen waren, maar dat Heinrich Himmler de reputatie van de grote groeo verpest heeft.

Dus het is niet heel verbazingwekkend dat als er een filmmaker komt die zegt: "You know what, we waren allemaal kut daar en het probleem gaat absoluut verder dan een paar 'bad apples'", hier kritiek op komt van de mensen die er baat bij hebben om de mythe in stand te houden dat het allemaal niet zo heel erg was.
Remind yourself that overconfidence is a slow and insidious killer

Gebruikersavatar
Yellow
Lv6
Berichten: 1811
Lid geworden op:
11 jul 2017, 13:07

Re:

04 jan 2021, 12:53

Limoenlichtje schreef:
03 jan 2021, 23:46
Temple of Doom is echt superracistisch, maar ik vind het wel oprecht een fantastische avonturenfilm.

Raiders > Doom > Crusade > Crystal Skull wat mij betreft
Wat is er racistisch aan dan?

Wellicht is een 6 wat laag, 7- zou ook kunnen.

Gebruikersavatar
Wesley
Lv6
Berichten: 1248
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:37

Re: Re:

04 jan 2021, 13:01

Yellow schreef:
04 jan 2021, 12:53
Limoenlichtje schreef:
03 jan 2021, 23:46
Temple of Doom is echt superracistisch, maar ik vind het wel oprecht een fantastische avonturenfilm.

Raiders > Doom > Crusade > Crystal Skull wat mij betreft
Wat is er racistisch aan dan?

Wellicht is een 6 wat laag, 7- zou ook kunnen.
Basically hoe het India neerzet. Maar dat kan je ook verklaren omdat het het neerzet zoals jaren '30 pulp films het neerzetten. En de jaren 30 waren nu eenmaal niet zo netjes met veel afbeeldingen van verre volken.

Temple of Doom is mijn minst favoriete Indy-film, maar ik kijk hem nog steeds graag.
:huillie:

Gebruikersavatar
Yellow
Lv6
Berichten: 1811
Lid geworden op:
11 jul 2017, 13:07

Re: Re:

04 jan 2021, 13:14

Wesley schreef:
04 jan 2021, 13:01
Basically hoe het India neerzet.
Hoezo?

Gebruikersavatar
Wesley
Lv6
Berichten: 1248
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:37

Re: Re:

04 jan 2021, 13:16

Yellow schreef:
04 jan 2021, 13:14
Wesley schreef:
04 jan 2021, 13:01
Basically hoe het India neerzet.
Hoezo?
https://lwlies.com/articles/indiana-jon ... haracters/
:huillie:

Gebruikersavatar
Yellow
Lv6
Berichten: 1811
Lid geworden op:
11 jul 2017, 13:07

04 jan 2021, 14:33

Vind stereotypering of parodiëren wel wat anders dan racisme. In hoeveel films worden Italianen of Fransen niet belachelijk gemaakt, dat betekent niet gelijk dat andere volken superieur zijn. En ben ook niet echt voor 35 jaar oude films met terugwerkende kracht op racisme beoordelen, andere tijdsgeest ook natuurlijk.

Maarja laten we het maar weer over films hebben :P

Gebruikersavatar
Wapper
Lv6
Berichten: 1670
Lid geworden op:
13 jul 2017, 12:51

04 jan 2021, 16:48

Een karikatuur maken van Indiërs = superracistisch. Een karikatuur maken van Nederlanders = bueno. Got it.

Nu je het zegt Yellow, die Italianen worden inderdaad mega vaak gestereotypeerd :lol: nog nooit iets over gelezen. Een beetje is ook prima toch, als het op een humoristische manier bedoeld is. Vind zelf vaak typische dingen van bepaalde volkeren ook gewoon grappig, inclusief 'tatta's be like' dingen over onszelf. Belangrijk imo, beetje zelfspot en grapjes kunnen maken over elkaar. Veel stereotyperingen zijn ook gewoon op een kern van waarheid berust ^_^' natuurlijk kunnen die worden uitvergroot en dan is de nuance weg, maar iedereen met een beetje verstand begrijpt ook wel dat Afrika niet uit inboorlingen in modderhutjes bestaat, dat Russen niet alleen met een Lada en een lading vodka door de Sovjetblokken scheuren en dat Italianen ook wel echt nog wat andere dingen doen dan roken en pizzadeeg rollen. Toevallig vandaag nog stukje in de krant gelezen over ongeveer dit, column van die Schimmelpenis: https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b9736033/

Anyway;
Yellow schreef:
04 jan 2021, 14:33
Maarja laten we het maar weer over films hebben :P
Well, de laatste die ik heb gezien is Boyz n the Hood. Over stereotyperingen gesproken :lol: Dunno waarom ik deze nog niet eerder gezien had, beetje late to the party. Chille film wel, van hilarisch (raap me op bij elke ghetto/ratchet quote) tot nogal sad. Wel leuk om Ice Cube ook zo jong te zien.

Gebruikersavatar
Rolfgang
Lv7
Berichten: 2502
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:46
Locatie: Castricum
Contacteer:

04 jan 2021, 18:58

Boyz 'n the Hood is toch die gangster parodie? Ooit eens heeeeel lang geleden gekeken en weet dat ik toen helemaal in een scheur lag, al vanaf de intro (iets met een gemiddelde leeftijd waarop mensen in die wijken sterven en een dude die met een verjaardagstaart voor zijn neus wordt gedood).
As easy to stop as it is to comprehend.

Gebruikersavatar
Limoenlichtje
Lv5
Berichten: 503
Lid geworden op:
28 jul 2017, 17:19

Re:

04 jan 2021, 22:08

Yellow schreef:
04 jan 2021, 14:33
Vind stereotypering of parodiëren wel wat anders dan racisme. In hoeveel films worden Italianen of Fransen niet belachelijk gemaakt, dat betekent niet gelijk dat andere volken superieur zijn. En ben ook niet echt voor 35 jaar oude films met terugwerkende kracht op racisme beoordelen, andere tijdsgeest ook natuurlijk.

Maarja laten we het maar weer over films hebben :P
Temple of Doom gaat wel wat verder dan onschuldige stereotypering hoor. De Indische karakters in die film komen in twee smaakjes: de superarmen die de eerste witte mensen die ze zien als hun redders zien en de kwaadaardige monsters met magische krachten en mensoffers. Beiden zijn zeer problematische stereotypes die veelal in het verleden gebruikt zijn om mensen van kleur als minderwaardig of "wild" af te schilderen ten opzichte van de superieure, "cultured" witte veroveraars.

Hetzelfde zie je trouwens ook terug in hoe de Chinese karakters in de film zijn geschreven, dat zijn allemaal onbetrouwbare drugsdealers/gangsters zijn of ondergeschikte hulpjes van de witte hoofdpersonen. Of hoe de vrouwen eigenlijk alleen maar ten dienste van de sterke man is en eigenlijk niets voor zichzelf te zeggen heeft (Raiders heeft hetzelfde probleem).

Maar zoals Wes zegt denk ik inderdaad niet dat Spielberg en Lucas opzettelijk de film zo racistisch
en/of seksistisch mogelijk maakten, maar dat het een ongelukkig bijeffect was van het feit dat heel Indiana Jones een throwback is naar oude adventure serials die ook niet heel erg kosher waren in de manier waarop ze mensen van kleur en vrouwen afbeelden.

Ik kijk die films nog steeds met ontzettend veel plezier, ondanks de problematische aspecten, maar ik ga niet doen alsof ze niet bestaan omdat ik de film zelf geweldig vind.

Onzin om trouwens de stereotypering van Fransen of Italianen te vergelijken met die bijvoorbeeld van Indiase of Afrikaanse mensen. Grapjes met overdreven Italianen of Fransen hebben absoluut niet dezelfde lading die grapjes over volkeren die historisch gezien onderdrukt werden (en in veel gevallen nog steeds onderdrukt worden).
Remind yourself that overconfidence is a slow and insidious killer

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

Re:

05 jan 2021, 13:59

Doom is mijn favoriete Indy. Het is de grootste stijlbreuk en de film is gewoon duister. Ik vind hem ondergewaardeerd.

Het was de tijd een beetje, tijd van de koude oorlog. Veel actiefilms en de karikaturen waren schering en inslag. Het zal allemaal propaganda zijn geweest, zo van zij zijn slecht. Hoeveel bad guys waren wel niet stereotiep russen en duitsers, later arabieren.
Rolfgang schreef:
04 jan 2021, 18:58
Boyz 'n the Hood is toch die gangster parodie? Ooit eens heeeeel lang geleden gekeken en weet dat ik toen helemaal in een scheur lag, al vanaf de intro (iets met een gemiddelde leeftijd waarop mensen in die wijken sterven en een dude die met een verjaardagstaart voor zijn neus wordt gedood).
Nee dat is Don't be a Menace.

Maar is wel gebaseerd op Boyz n the Hood en Menace II Society.

Boyz was de eerste gangsterfilm die ik gezien heb. Was met coming man Cuba Gooding, en Fishburne als zijn vader. Gooding heel matig acteur trouwens. Is nooit echt doorgebroken, ook niet na Jerry Maguire. Vond Boyz wel indrukwekkend toen, maar was 12 ofzo. Harde leven in de ghetto, met tieners die elkaar afschieten om een meningsverschil.

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4765
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

08 jan 2021, 18:42

Sorry boys. Ik bleek laatst helemaal niet Temple of Doom gezien te hebben... Maar Last Crusade en vond erg leuk en tof.

Gebruikersavatar
Gewoon Arno
Big Baller
Lv7
Berichten: 4570
Lid geworden op:
16 jul 2017, 00:04

Re: Het Grote Filmtopic

08 jan 2021, 20:03

Afbeelding

Gebruikersavatar
Yellow
Lv6
Berichten: 1811
Lid geworden op:
11 jul 2017, 13:07

Re:

10 jan 2021, 18:16

The Great Volunteer schreef:
08 jan 2021, 18:42
Sorry boys. Ik bleek laatst helemaal niet Temple of Doom gezien te hebben... Maar Last Crusade en vond erg leuk en tof.
LOL!! :lol: Ga hem dan kijken, en kijken of je hem evengoed vind als deel 1.
Limoenlichtje schreef:
04 jan 2021, 22:08
Yellow schreef:
04 jan 2021, 14:33
Vind stereotypering of parodiëren wel wat anders dan racisme. In hoeveel films worden Italianen of Fransen niet belachelijk gemaakt, dat betekent niet gelijk dat andere volken superieur zijn. En ben ook niet echt voor 35 jaar oude films met terugwerkende kracht op racisme beoordelen, andere tijdsgeest ook natuurlijk.

Maarja laten we het maar weer over films hebben :P
Temple of Doom gaat wel wat verder dan onschuldige stereotypering hoor. De Indische karakters in die film komen in twee smaakjes: de superarmen die de eerste witte mensen die ze zien als hun redders zien en de kwaadaardige monsters met magische krachten en mensoffers. Beiden zijn zeer problematische stereotypes die veelal in het verleden gebruikt zijn om mensen van kleur als minderwaardig of "wild" af te schilderen ten opzichte van de superieure, "cultured" witte veroveraars.

Hetzelfde zie je trouwens ook terug in hoe de Chinese karakters in de film zijn geschreven, dat zijn allemaal onbetrouwbare drugsdealers/gangsters zijn of ondergeschikte hulpjes van de witte hoofdpersonen. Of hoe de vrouwen eigenlijk alleen maar ten dienste van de sterke man is en eigenlijk niets voor zichzelf te zeggen heeft (Raiders heeft hetzelfde probleem).
Mja, ik zie dat meer als een soort naïviteit t of onwetendheid dan echt doelbewust racisme inderdaad. Maarja ik ben sowieso van mening dat racisme gewoon in ons zit, evengoed goed om er iets aan te doen natuurlijk waar het kan. Parodieren is natuurlijk wel een middel wat bij kunstvormen hoort ook.

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4765
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

13 jan 2021, 23:13

Lock Stock And Two Smoking Barrels

Gisteravond gekeken op Prime. Echt geweldig, jaren geleden voor het laatst gezien. Was vergeten dat zo ontzettend grappig was maar ook gewoon bikkel hard en super toffe actie. Die gasten van die Wiet met die kooi die ze nooit dicht doen :lol: En Vinnie Jones en Harry the Hatchet, subliem. Genieten


Snatch

Deze is ook echt minstens net zo goed of beter. Statham is hier ook weer tof net als in Lock Stock, en het zit vol met geweldige quotes. Ook weer ontzettend goede humor, echt rot gelachen. En de actie is ook heel gaaf en tof. Before Zee Germans get here. En de Pikes met Brad Pitt, wauw. Bricktop is gewoon fantatisch.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 185 gasten