Het Grote Filmtopic

Gebruikersavatar
Gewoon Arno
Big Baller
Lv7
Berichten: 4566
Lid geworden op:
16 jul 2017, 00:04

Re: Het Grote Filmtopic

04 jan 2020, 23:11

Will I ever see you again?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rolfgang
Lv7
Berichten: 2502
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:46
Locatie: Castricum
Contacteer:

Re:

04 jan 2020, 23:42

R-Type schreef:
04 jan 2020, 19:34
Er zit een flinke goof in de opening trouwens, Supreme Chancellor stuurt 2 Jedi Knights... Obi Wan wordt pas in de eind scene benoemd tot Knight lol.
Dat komt doordat de term 'Jedi Knights' niet gelijk staat aan de rang van diezelfde Knights. Je kan zeg maar ook een generaal en een kolonel ergens naar toe sturen en dan stuur je er twee legerofficieren op af.

Geen idee of die uitleg een beetje duidelijk is :lol:
As easy to stop as it is to comprehend.

Gebruikersavatar
Limoenlichtje
Lv5
Berichten: 503
Lid geworden op:
28 jul 2017, 17:19

05 jan 2020, 10:10

Plus, wordt die Jedi Knight-regel niet gezegd door Nute Gunray? Alsof hij weet dat Obi-Wan nog geen Jedi Knight is.

---------

Jojo Rabbit (2019)
Met Jojo Rabbit lijkt Waititi te hebben geprobeerd een La Vita è Bella voor deze generatie te maken, maar helaas is dit zijn tot nog toe enige misser. De film bevat zeker goede grappen en een paar emotionele scènes werken, maar samen creëren deze elementen een compleet onsamenhangende toon. Het ene moment zit je in een scène waar je moet gruwelen over de daden van de Nazi's, het volgende moment doen diezelfde Nazi's een gekke komedieroutine. Als de klap op de vuurpijl is de meest voornaamste Nazi in de film ook eigenlijk 'helemaal niet zo slecht', wat een bizarre insteek is voor een Nazi-satire.

Waititi lijkt in deze film ook nul tijd te nemen voor zijn karakters, ondanks dat hij normaal gesproken zo goed is in het bouwen van zijn karakters. Op een gegeven moment ging een prominent karakter dood en hoewel de scène zelf op zich goed was gedaan, had deze dood geen enkele impact op mij als de kijker noch kennelijk de karakters in de film.

De jonge hoofdrolspeler is wel zeer indrukwekkend en Thomasin McKenzie is ook weer erg fijn. Goed om haar na Leave No Trace weer in een prominente rol te zien (nee, haar niks rolletje in The King telt niet). Er zit hier ook een kind in van wie ik zou zweren dat hij een kloon is van Nick Frost :lol:
2.5/5

Under the Skin (2013)
Dit blijft toch zo'n goede film. Het is absoluut geen film voor iedereen. Hij is traag, er wordt weinig gezegd, heeft nauwelijks echt plot en het plot dat er is is eigenlijk vrij simpel, maar voor mij is dit een ongekend meesterwerk van existentiële sci-fi horror/drama. Als je geïnteresseerd bent in science fiction en deze film nog niet gezien hebt, ga hem kijken!
5/5

---------

Daarnaast heb ik ook alle (ja, alle) Indiana Jones films opnieuw gekeken omdat ik deze recent op blu-ray heb aangeschaft.

Raiders of the Lost Ark (1981)
Zoals eerder gezegd, fantastisch. Alleen Marion Ravenwood's karakter is vrij 'eh', wat een half puntje aftrek geeft.
4.5/5

Indiana Jones and the Temple of Doom (1984)
Wordt vaak gezien als de zwakste van de originele drie Jones films en sure, het is een problematische film met racistische stereotypes, rare ideeën over vrouwen en het heeft een vreemde mix van extreem geweld en kindvriendelijke grapjes.

Maar, het is ook mijn favoriete Indiana Jones film. De hele film heeft zo'n enorm plezier in het zijn van zichzelf. Vanaf het moment dat ze bij het paleis aankomen tot de laatste scène is deze film een opeenvolging van iconische scènes. Het diner met de apenhersens, Mola Ram en zijn hartchirurgie skills, de Kali cult, de kindslaven, de mine buggy chase, evil Indiana Jones, de brug. Het is allemaal perfectie *chef's kiss*.
4.5/5

Indiana Jones and the Last Crusade (1989)
Mijn minst favoriete van de originele drie Indiana Jones films, maar nog steeds verdomde goed. In een bepaald opzicht is dit een hele obvious terugkeer naar de formule van Raiders of the Lost Ark, met bekende karakters, bekende locaties, een zelfde soort schat en de glorieuze terugkeer van Nazi's. Maar dit boeit allemaal niet, want het is een hilarische actiekomedie. Sean Connery's rol is zo goed en die scène in Berlijn is veel betere satire dan sommige actual Nazi satires *kuch* Jojo Rabbit *kuch*.
4/5

Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull (2008)
Ugh... Het enige dat ik mij van deze film herinnerde waren flarden en een gevoel van teleurstelling. Nu ik hem opnieuw heb gekeken... ben ik het met 16/17-jarige ikke eens. In principe werkt de film op dezelfde ideeën als de originele drie, namelijk een zany ode aan pulp adventure comics. Maar waar in de eerste drie films alles genuine voelde, voelt alles in deze film net niet goed.

Het is eigenlijk raar, want de eerste drie films waren absoluut ook niet voorzichtig met het tonen van obviously onmogelijke acties (in het begin van Temple of Doom glijden Indiana Jones & Co. zonder kleerscheuren van de Himalayas af in een rubbere bootje), maar in iedere Jones film behalve deze weten ze het te verkopen. In deze film overleeft Indy een nucleaire explosie in een koelkast, slingert Shia LaBeouf als Tarzan met zijn apenvriendjes door de jungle, worden ze aangevallen door mensetende CGI mieren en surfen ze in een auto drie watervallen af. Het is allemaal net iets té.

Misschien is het omdat de film vreemd bloedloos is. Uiteraard waren de andere Jones films ook niet per se enorm gory of gewelddadige films, maar hier is het meeste bloed dat je ziet een klein schotwondje en Indiana Jones, die ik vorige films vaak niet zonder wonden een film uitkwam, wordt in deze film toevallig altijd gemist door ieder schot en bloedt niet meer als hij wordt geraakt door een vuist. Het is allemaal raar clean, alsof ze bang waren voor censuur.

Daarnaast is ook de film zelf gewoon niet mooi. Alles heeft één of andere weirde bloomfilter waardoor de beelden veel te overexposed zijn en nep aanvoelen. De CG is ook slecht en het is teleurstellend dat ze hiervoor zijn gegaan vs. de praktische effecten die de originelen zo goed maakten. Maar hey, George Lucas is natuurlijk involved en iedereen weet van George Lucas' afkeer van praktische effecten sinds hij computers heeft ontdekt.
2/5
Remind yourself that overconfidence is a slow and insidious killer

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

05 jan 2020, 17:34

Temple of Doom is de beste by far. Hij is duister, en vooral anders dan de andere 2. Beetje vergelijkbaar met de richting die Last Jedi inging. Crystal Skull zie ik niet als onderdeel van de saga, het is een zaadfilm.

Zo vind ik bijvoorbeeld ook Die Hard 2 de beste in die franchise. Bijna niemand deelt die mening, maar die film is harder, grootser, smakelozer (passagiers vliegtuig opblazen als waarschuwing :D) en houdt zich aan het originele DH principe. Renny Harlin daarnaast wordt verguist en maakt ook veel troep, maar DH2 en Cliffhanger zijn voor mij classics binnen hun genre.

Rambo: Last Blood

Ik vond hem eigenlijk helemaal niet zo heel slecht. Het is echter geen Rambo, had ook een ander Stallone vehikel zoals Bullet to the Head 2 kunnen zijn waar ze de Rambo naam op hebben geplakt. Maar de film is rauw, duister en absurd gewelddadig. Hij neemt op een bevredigende manier wraak. En hoewel de traps in de tunnel tof waren, had ik liever gezien dat hij dat kartel ter plekke in dat grimmige nachtelijke Mexico stuk voor stuk fileerde.

Once Upon a Time in Hollywood.

Beste film van 2019. Zo perfect gewoon. Een tour door 60's Hollywood met zalige acteerprestaties van een ensemble cast. Het verval van een acteur die gedegradeerd gaat worden naar spaghetti westerns, een leuke sprookjes twist op de hele Manson affaire... en de muziek keuze van QT is zoals altijd perfect.

Gebruikersavatar
Yellow
Lv6
Berichten: 1806
Lid geworden op:
11 jul 2017, 13:07

11 jan 2020, 21:42

Parasite (Bong Joon-ho, 2019)
Tijdje terug dat ik zo omver geblazen ben tijdens een film, en dan heb ik het over
Spoiler:
het moment dat de film omslaat van feeldgoodfilm naar een horrorfilm.
Erg grappig en origineel script en alles zit goed in elkaar. Alles werd ook goed opgebouwd, zoals bijv.
Spoiler:
Ki-woo die de steen in het huis al vasthoudt en daar later mee de kelder in gaat, de afgunst van de arme vader naar de rijke vader en Ki-woo die net heel likeable wordt gemaakt door de liefde te verklaren en vervolgens word afgeslacht.
9/10

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4764
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

11 jan 2020, 22:00

1917
Geweldig. Sam Mendes+ Roger Deakins _O_=WIN
Wat een film dit. Camerawerk is insane, spanning is geweldig en verhaal is tof.
Alles als goed is in één shot _O_ :cool: :1 :voldaan: :voldaan:
8.3/10

Gebruikersavatar
Limoenlichtje
Lv5
Berichten: 503
Lid geworden op:
28 jul 2017, 17:19

13 jan 2020, 10:14

1917 is fake one shot. Het is zo ge-edit dat het eruit ziet als één take, maar dat is het niet. Nog steeds een indrukwekkend trucje uiteraard.
Remind yourself that overconfidence is a slow and insidious killer

Gebruikersavatar
Rolfgang
Lv7
Berichten: 2502
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:46
Locatie: Castricum
Contacteer:

13 jan 2020, 11:21

Ja, een hele film schieten als one shot is ook onmogelijk. Birdman deed hetzelfde trucje. Wanneer je een 'leeg' shot hebt tussendoor (zoals de lucht of iets ander waar geen beweging op te zien is), dan kan vanaf daar gewoon geknipt worden.
As easy to stop as it is to comprehend.

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4764
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

13 jan 2020, 11:27

https://www.polygon.com/2020/1/11/21058 ... -interview

Het komt wel behoorlijk in de buurt. Het is dan technisch niet one shot/take maar ze hebben wel voor heel groot deel hunu oorspronkelijke eerste beelden genomen en het was heel zwaar shooting proces


@Jeroen @Ralph:


https://www.imdb.com/list/ls021290396/

Klopt dit lijstje wel met Actual One Shot Movies/takes?

Gebruikersavatar
Rolfgang
Lv7
Berichten: 2502
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:46
Locatie: Castricum
Contacteer:

13 jan 2020, 11:47

Geen idee, maar je moet je even voorstellen dat een film tussen de anderhalf en twee uur duurt. Het is simpelweg onmogelijk om een film in één shot te maken. Iedereen moet in dat geval namelijk alles goed doen. Eén foutje richting het einde van een film en je zou alles opnieuw moeten doen. De one shot films die ik heb gezien zijn niet daadwerkelijk een one shot, maar hebben een trucje gebruikt waardoor het lijkt alsof het gedaan is in één shot.

Dat laatste zorgt er trouwens niet voor dat het makkelijk is om zo'n film te maken, want een conventionele film is alsnog een stuk makkelijker. Het befaamde shot van 1917 met al die explosies en figuranten bijvoorbeeld was inderdaad een hele klus.
As easy to stop as it is to comprehend.

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4764
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

Re:

13 jan 2020, 11:58

Rolfgang schreef:
13 jan 2020, 11:47
Geen idee, maar je moet je even voorstellen dat een film tussen de anderhalf en twee uur duurt. Het is simpelweg onmogelijk om een film in één shot te maken. Iedereen moet in dat geval namelijk alles goed doen. Eén foutje richting het einde van een film en je zou alles opnieuw moeten doen. De one shot films die ik heb gezien zijn niet daadwerkelijk een one shot, maar hebben een trucje gebruikt waardoor het lijkt alsof het gedaan is in één shot.

Dat laatste zorgt er trouwens niet voor dat het makkelijk is om zo'n film te maken, want een conventionele film is alsnog een stuk makkelijker. Het befaamde shot van 1917 met al die explosies en figuranten bijvoorbeeld was inderdaad een hele klus.
Bedankt. Zeer goede uitleg. Idd onmogelijk ja in één shot. Wow, damn. Duidelijk!

Gebruikersavatar
Limoenlichtje
Lv5
Berichten: 503
Lid geworden op:
28 jul 2017, 17:19

13 jan 2020, 12:57

Ho ho ho, er bestaan daadwerkelijk one take films, Ralph. Deze films zijn echter niet de grote Hollywood actiefilms waar een hele hoop extra's, special effects e.d. door het scherm lopen en waar er een miljoen dingetjes fout kunnen gaan, maar vrij kleine producties.

Ik kan niet vouchen voor dat hele lijstje op IMDB, maar ik weet zeker dat Utoya en Victoria van dat lijstje 100% zeker in een one shot zijn geschoten.

Van Utoya hebben de DP, regisseur en acteurs gezegd dat ze de hele film drie keer hebben opgenomen voordat de juiste, foutloze take geschoten was.

Bij Victoria heeft de regisseur ook een normale versie van de film opgenomen in het geval dat de one take niet zou werken. Uiteindelijk bleek de One Take beter te werken, dus hebben ze deze gebruikt. In totaal hebben ze ook de hele film drie keer opgenomen (normale versie en twee pogingen voor de one take)

De truc met beide films is dat ze zich richten op één hoofdpersoon en haar directe groep van vrienden in een zeer kleine omgeving, dat vermindert flink het aantal dingen dat fout kan gaan.

De meest beroemde film die in één continuous take is opgenomen staat overigens niet eens in die lijst die jij plaatste, Kyrill. Dat is de film Russian Ark, een film die in een museum is opgenomen in één onafgebroken take met een kleine 2,000 acteurs. Verwacht echter niet een grote verhalende film van Russian Ark, het is een soort wandeling door Russische geschiedenis, maar nog steeds een super indrukwekkende achievement.
Laatst gewijzigd door Limoenlichtje op 13 jan 2020, 13:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Remind yourself that overconfidence is a slow and insidious killer

Gebruikersavatar
Yellow
Lv6
Berichten: 1806
Lid geworden op:
11 jul 2017, 13:07

13 jan 2020, 13:01

In theater kan er ook niet super veel fout gaan, dus lijkt me vast te doen

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4764
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

13 jan 2020, 13:02

Top!! Thnx!! Heb gehoord van Russian Ark ja maar niet gezien nog. Victoria vind ik erg goed en Utoya wil ik zeker nog zien.

Gebruikersavatar
Wesley
Lv6
Berichten: 1245
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:37

Re:

13 jan 2020, 18:23

Rolfgang schreef:
13 jan 2020, 11:21
Ja, een hele film schieten als one shot is ook onmogelijk. Birdman deed hetzelfde trucje. Wanneer je een 'leeg' shot hebt tussendoor (zoals de lucht of iets ander waar geen beweging op te zien is), dan kan vanaf daar gewoon geknipt worden.
Russische film uit 2000 geloof ik deed het. Het duurde zeven dagen en moest elke keer opnieuw vanaf het begin. Ben ff de naam kwijt.
:huillie:

Gebruikersavatar
Wesley
Lv6
Berichten: 1245
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:37

13 jan 2020, 18:24

Oh Jeroen was me al voor.

I'mma head out
:huillie:

Gebruikersavatar
Shadow
Lv6
Berichten: 1715
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:42

13 jan 2020, 19:21

Spider-man (2002)

Wat een heerlijke film blijft dit ook, geen meesterwerk, maar echt super leuke comic book film. Ik blijf erbij, een 4 moet gebeuren op een dag, ondanks de problemen dat 3 heeft.

Gebruikersavatar
Limoenlichtje
Lv5
Berichten: 503
Lid geworden op:
28 jul 2017, 17:19

13 jan 2020, 20:27

1917
Vrij standaard oorlogsfilm met een leuke gimmick waarvan de reden mij een beetje onduidelijk is. Ik heb het gevoel dat deze film net zo goed gewoon had gewerkt als normaal geschoten film.

Het is okay, maar zeker niet een must-see ofzo.
3/5
Remind yourself that overconfidence is a slow and insidious killer

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

Re:

13 jan 2020, 21:57

Shadow schreef:
13 jan 2020, 19:21
Spider-man (2002)

Wat een heerlijke film blijft dit ook, geen meesterwerk, maar echt super leuke comic book film. Ik blijf erbij, een 4 moet gebeuren op een dag, ondanks de problemen dat 3 heeft.
Ik vind Homecoming en Far from Home eigenlijk beter dan deze franchise. Alleen zijn die films wel gebonden aan de MCU, wat voor sommigen ook nadelig kan zijn.

Spider-Man 2 met Doc Ock vond ik wel een geweldige film destijds, 1 en vooral 3 zijn toch wat minder. En dan heb je nog die 2 nutteloze films met Andrew Garfield, vooral die 2e is belachelijk slecht.

Gebruikersavatar
Oversoul
Lv6
Berichten: 1306
Lid geworden op:
20 jul 2017, 06:54

14 jan 2020, 10:18

Ik mis de pre-MCU Marvel films. Gewoon opzichzelfstaande verhalen zonder gimmicks om extra tickets te verkopen/B-karakters te promoten.
Switch FC SW 7416-1174-5034

Gebruikersavatar
Limoenlichtje
Lv5
Berichten: 503
Lid geworden op:
28 jul 2017, 17:19

14 jan 2020, 10:41

Spider-Man 2 en Spider-Man: Into the Spider-Verse zijn de beste Spider-Man films. Zowel Homecoming en Far From Home zijn IMO vrij matig en hun visie op Peter Parker is kut. Geef me een alledaagse Spider-Man, niet een rich kid die gesteund wordt door de rijkste man op aarde.
Remind yourself that overconfidence is a slow and insidious killer

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

Re:

14 jan 2020, 18:22

Oversoul schreef:
14 jan 2020, 10:18
Ik mis de pre-MCU Marvel films. Gewoon opzichzelfstaande verhalen zonder gimmicks om extra tickets te verkopen/B-karakters te promoten.
Ze hebben hun charme, net als X-Men dat had voordat die franchise weer down the shitter ging (DofP is voor mij een van de beste superhero flicks ever, X2 en First Class zijn ook up there). Maar wat ik goed vind aan de MCU Spiderman is dat hij nog small time is. Hij heeft zijn handen vol aan Vulture die voor de Avengers gewoon een te nietszeggende vijand is.

Spiderman Homecoming kwam uit na TAS 2, de franchise stond er slecht voor. Homecoming kon ik daarom al snel diggen.

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4764
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

14 jan 2020, 18:27

Ik zie net dat ik Spiderman 3 terug in 2007 maar toen was ik net aan 20 en 21 eind dat jaar aan worden een 8.4 gaf....
Die vond ik toen der tijd helemaal geweldig. Maar Spiderman 1 en 2 heb ik sinds ik op whatiwatch zit das oktober 2006 niet meer gezien .

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

14 jan 2020, 18:32

Spiderman 3 is een fucking train wreck.

Die Topher Grace als Venom alleen al :lol:

Gebruikersavatar
Limoenlichtje
Lv5
Berichten: 503
Lid geworden op:
28 jul 2017, 17:19

14 jan 2020, 18:39

Spider-Man 3 is een wrak en dat is echt vrijwel geheel Sony's fout. Zij dwongen Raimi om Venom erin te stoppen, terwijl Raimi dat totaal niet wilde. Hij was totaal geen Venom fan en ik gok nu nog minder :lol:
Remind yourself that overconfidence is a slow and insidious killer

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten