Het Grote Filmtopic

Gebruikersavatar
Limoenlichtje
Lv5
Berichten: 503
Lid geworden op:
28 jul 2017, 17:19

27 mar 2020, 08:53

Bombshell (2019)
Puur op zichzelf gezien is dit best okay. Een beetje een Vice/The Big Short rip-off, maar dan over seksueel misbruik. Maar, dit is niet echt een film die je puur op zichzelf kan zien, er zit een vrij serieuze adder onder het gras... namelijk dat dit over Fox News gaat. Fox News, voor de mensen die het niet weten, is een nieuwszender in Amerika die zich door de jaren heen (en nog steeds) heeft onderscheiden als 'rechts' geluid in Amerika, wat in hun geval inhoudt dat ze een openly racistisch, Islamofobisch, homofobisch en vrouwonvriendelijk netwerk zijn dat actief nepnieuws en onwaarheden verspreid om rechtse politici er goed uit te laten zien en linkse politici door het slijk te smeren.

Deze film kaart dat totaal niet aan. Sterker nog, deze film doet alsof het probleem van Fox News volledig ligt bij het leiderschap van Roger Ailes (de bad guy van dit verhaal, want hij was de voornaamste aanrander) en niet een dieper liggend probleem is met de moralen en politieke kant van Fox News. De film gaat zelfs uit zijn weg om meerdere keren letterlijk te zeggen: "Nee, dit is niet politiek, dit is puur moraal.". Megyn Kelly, Gretchen Carlson en Margot Robbie's karakter (niet een echt bestaand persoon) worden afgebeeld als pure helden. Sure, de film refereert heel kort naar het beruchte moment dat Megyn Kelly passievol beargumenteerde dat Jezus en de Kerstman wit zijn en dat zeggen dat ze niet wit zijn racistisch is, en sure, Margot Robbie's karakter is in het begin een religious nut, maar wanneer puntje bij paaltje komt zijn het allemaal moraal goede mensen die helemaal niets fout hebben gedaan in hun carrière en alleen maar rechtvaardigheid willen.

Nooit wordt in de film het vraagstuk opgeworpen of Gretchen Carlson en Megyn Kelly niet pas naar buiten kwamen met hun allegaties tegen Roger Ailes toen het voor hun carrière het beste uitkwam (een controversieel argument, maar één die niet geheel in onwaarheid berust wanneer het aankomt op Fox News's beruchte werkcultuur waar individuele waarde boven alles wordt gezet). Nooit trekt de film de vergelijking tussen de #TeamRoger meiden en Megyn Kelly en hoe zij misschien twee zijdes van dezelfde munt zouden kunnen zijn. Nooit gaat de film in op de precieze politieke onderlaag van Fox en wat ervoor zorgt dat in die corporate cultuur mannen in machtsposities weg kunnen komen met seksuele intimidatie.

Nee, het is een film over Megyn Kelly en Gretchen Carlson de #powervrouwen die de mannelijke hegemonie van Fox News ondermijnen en als je de film mag geloven is aan het einde alles appeltje eitje bij Fox News en is seksisme verslagen. Only it isn't en het probleem met Fox News lag nooit puur bij Roger Ailes en Bill O'Reilly, maar de film is te bang, te conservatief of te laf om ook maar te hinten naar dat het probleem bij Fox News (en in verlenging, corporate Amerika) dieper ligt dan dat er slechts een paar rotte appels zijn die het voor de rest verpesten.

De enige scène die wel uit een pure plek lijkt te komen is de scène waarin Kate McKinnon, die een lesbische en politiek linksleunende medewerker van Fox News is, vertelt waarom zij in godsnaam bij Fox News werkt. Maar weer blijft het daarbij en wordt er vervolgens niet ingegaan op waarom andere nieuwsbedrijven niet direct staan te springen om iemand die werkte bij Fox News aan te nemen.
1/5

Re-Animator (1985)
Weinig over te zeggen, gewoon een enorm goede horror/komedie. Het is precies de juiste hoeveelheid campy. Best geinig dat één van de meest middling verhalen van H.P. Lovecraft tot zo'n leuke film is gemaakt, terwijl de betere verhalen continu hebben gestruggled tot eigenlijk Colour Out of Space van dit jaar/vorig jaar.
4.5/5
Remind yourself that overconfidence is a slow and insidious killer

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4765
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

27 mar 2020, 19:17

Bait

Wow! Hij was eerst gewoon helemaal zonder dialoog opgenomen. Met 16mm stock camera's en de dialoog is later bij editten pas bijgevoegd. Zwart wit beelden zijn prachtig en regie/montage is subliem. Gaat over man die visser is maar geen boot heeft omdat zijn broer de boot gebruikt voor toeristische uitstapjes in Cornwall. Deze review van Mark Kermode kan het vele malen beter en mooier uitleggen dan dat ik dat doe:

https://www.theguardian.com/film/2019/s ... ng-village

4.5/5

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

27 mar 2020, 19:30

Bloodshot

Rommelige maar wel vermakelijke actiefilm. Vin Diesel speelt weer zichzelf maar het plot was op zich wel grappig.

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4765
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

31 mar 2020, 18:10

Minding the Gap (Bing Liu, 2018)
Niet bepaald leuke film. Wel echt heel erg goed en authentiek. Over groep vrienden die skaters zijn in Rockford, VS. Nagenoeg allemaal hebben ze domestic violence mee gemaakt op een punt in hun leven. Ze worden volwassenener en één daarvan Zack krijgt een kind, zoontje Elliot. Groep groeit uit elkaar maar Bing houdt nog enigszins bij elkaar met deze documentaire. Echt zwaar deprimerende film die je hart niet alleen breekt maar er ook op stampt zoals ze in film soms doen met hun skateboard. Meeste documentaires laten één kant zien van het verhaal. Maar Bing probeert vaak ook twee kanten laten zien zoals bijvoorbeeld Zack en moeder van zijn zoontje. Ja hoor heb weer gehuild, flink ook.
10/10

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4765
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

05 apr 2020, 20:48

Les Miserables

Wat een achtbaan rit dit. Begin is nog ''éven rustig'' maar daarna blijft gaan en gaan, non stop. Een leeuwen welpje wordt gejat van groep circus mensen. Parijs en drone beelden, groep van 3 politie agenten en het is DAMN. Deze film is echt vet en tof gemaakt. Het is echt intens en ik moest voor mezelf maar even tot rust komen af en toe.


8.3/10

Gebruikersavatar
Yellow
Lv6
Berichten: 1811
Lid geworden op:
11 jul 2017, 13:07

Re: Het Grote Filmtopic

08 apr 2020, 23:25

Gravity (Alfonso Cuarón, 2013)
Gewoon een soort rampenfilm a la The Day After Tomorrow, maar dan in space, met Nespresso. Wel vermakelijk, maar stelt verder niet zo veel voor eigenlijk? Semi-filosofisch laagje licht er te dik bovenop. Ik kom er nu pas achter dat dit van de regisseur is van Y Tu Mamá También en Children of Men, wat een wereld van verschil.

6/10

High Fidelity (Stephen Frears, 2000)
'What really matter is what you like, not what you are like'
Wel een leuk filmpje, levert wel grappige situaties op als je je 5 meest pijnlijke ex break-ups gaat opzoeken. De muziekreferenties vliegen je om de oren.

7/10

Interstellar (Christopher Nolan, 2014)
Tijdje geleden dat een film zo'n indruk heeft gemaakt (hoewel Parasite recent nog). Wil niet overdrijven, maar dit is de Space Oddessy van Nolan en zijn magnum opus als je het mij vraagt. Iets sentimentelere film dan normaal van Nolan gewend, vond het niet storend, maar juist wel goed werken. Zeker ook met het feit dat zomaar eventjes tientallen jaren voorbij gaan.
Spoiler:
Het mooiste moment vond ik dan ook die scene op die planeet met de golven, dat ze opeens even tientallen jaren verloren hebben en dat hij vervolgens de beelden van zijn kinderen ziet.
Eind is gewaagd, de wetenschap wordt min of meer losgelaten en de 'fantasie' gaat de vrije loop, maar geslaagd vind ik (en een leuke knipoog naar geesten e.d.). Leuk feitje: Jonathan Nolan is ook de schrijver van Westworld, genoeg parallelen te trekken. Prachtige en indrukwekkende beelden en shots ook, vooral die van de immense golven en de ijsplaneet.

10/10

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4765
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

09 apr 2020, 06:30

En van Person of Interest :7

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1969
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

Re: Het Grote Filmtopic

09 apr 2020, 23:40

Yellow schreef:
08 apr 2020, 23:25

Interstellar (Christopher Nolan, 2014)
Tijdje geleden dat een film zo'n indruk heeft gemaakt (hoewel Parasite recent nog). Wil niet overdrijven, maar dit is de Space Oddessy van Nolan en zijn magnum opus als je het mij vraagt. Iets sentimentelere film dan normaal van Nolan gewend, vond het niet storend, maar juist wel goed werken. Zeker ook met het feit dat zomaar eventjes tientallen jaren voorbij gaan.
Spoiler:
Het mooiste moment vond ik dan ook die scene op die planeet met de golven, dat ze opeens even tientallen jaren verloren hebben en dat hij vervolgens de beelden van zijn kinderen ziet.
Eind is gewaagd, de wetenschap wordt min of meer losgelaten en de 'fantasie' gaat de vrije loop, maar geslaagd vind ik (en een leuke knipoog naar geesten e.d.). Leuk feitje: Jonathan Nolan is ook de schrijver van Westworld, genoeg parallelen te trekken. Prachtige en indrukwekkende beelden en shots ook, vooral die van de immense golven en de ijsplaneet.

10/10
Eens in de zoveel jaar komen ze voorbij; oa Back to the Future, Jurassic Park en enigszins The Matrix; films waar je nog uren lang over door blijft fantaseren. Zo ook Interstellar. Mijn favoriet van Nolan.
Afbeelding

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4765
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

10 apr 2020, 10:15

Interstellar is zkr goed ja maar beste Nolan? In mijn bescheiden ogen niet.
Hier mijn overzicht van Nolan zijn films die ik gezien heb:
Doodlebug in 2010 en 2013 gezien 7,4 en 8,4 maakt gemiddeld maakt een 7,9
Following een 8,8
Memento 10
Insomnia 8
Batman Begins 8.5
The Prestige 10
Dark Knight 9,5
Inception 10
Dark Knight Rises 8,5
Interstellar 9.0
Dunkirk 8

Ja ik ben fan hahaha van Nolan
Voor mij is het Memento/Prestige > Incception en dan de rest


Heb gisteren via mijn Cineville gebeuren gezien:

Living the Light- Robby Muller (2018)
Super interessante documentaire. Over een Nederlandse cameraman Robby Muller dia oa 10 jaar samen heeft gewerkt als Cameraman met Wim Wenders aan films als Paris , Texas, The American Friend en Alice in the Cities, voor Jim Jarmusch oa Mystery Train en Dead Man en bij Von Trier Breaking the Waves en Dancer in the Dark.

Ik had voor de film nog nooit gehoord van Robby Muller, wat een fantastische cameraman en fotograaf was hij niet normaal. Film zit vol met zijn hollywood film opnames, zijn polaroids en film opnames van zijn prive en werk leven in Hotels vooral. Ik ben zwaar onder de indruk Robby was echt heel erg goed met licht.

8/10

Gebruikersavatar
Limoenlichtje
Lv5
Berichten: 503
Lid geworden op:
28 jul 2017, 17:19

10 apr 2020, 11:02

Ik weet nooit zo heel goed wat ik moet denken van Nolan, maar Memento en The Prestige zijn absoluut zijn beste films.
Remind yourself that overconfidence is a slow and insidious killer

Gebruikersavatar
Yellow
Lv6
Berichten: 1811
Lid geworden op:
11 jul 2017, 13:07

10 apr 2020, 11:33

Vind Memento en The Prestige goed, maar dit zijn eigenlijk gewoon filmische 'truckjes' (als je ze eenmaal doorhebt is de film ook een stuk minder leuk). Interstellar vind ik wel echt dat je kan zien dat hij een ontwikkeling door heeft gemaakt. Naast een (verhaal)technische goede film ook een film die je raakt.

Gebruikersavatar
Limoenlichtje
Lv5
Berichten: 503
Lid geworden op:
28 jul 2017, 17:19

10 apr 2020, 11:38

Interstellar vind ik dus juist één van zijn minste films. :lol:
Remind yourself that overconfidence is a slow and insidious killer

Gebruikersavatar
Yellow
Lv6
Berichten: 1811
Lid geworden op:
11 jul 2017, 13:07

10 apr 2020, 11:40

Hoezo dan? (drie A4 tekst incoming)

Gebruikersavatar
Limoenlichtje
Lv5
Berichten: 503
Lid geworden op:
28 jul 2017, 17:19

10 apr 2020, 11:49

Mwuah, valt wel mee hoor :lol:. Is ook wel weer een tijdje terug dat ik hem heb gezien (laatste keer was toen hij net uit was, maar misschien ga ik dat binnenkort wel doen. Heb hem hier immers thuis op UHD blu, want ik herinner me wel dat de film een genot was voor het oog.

Ik herinner mij voornamelijk dat voor mij, op de scène dat hij zijn kids belt en er jaren voorbij is, alle emotionele beats compleet misten voor mij, de hele 4D boekenkast shenanigans vond ik maar niets en afdoen aan het kernidee van de film en het einde vond ik bijzonder dom met de plotselinge 'love' hook. Maar goed, wat ik dus zeg, het is een tijdje geleden dus de film ligt niet zo helder meer in mijn geheugen.

EDIT: Oh ja, ik herinner mij ook dat de sound mix in de bioscoop echt fucked was haha, je kon vaak niet eens horen wat er gezegd werd zo luid stond de muziek.
Remind yourself that overconfidence is a slow and insidious killer

Gebruikersavatar
Yellow
Lv6
Berichten: 1811
Lid geworden op:
11 jul 2017, 13:07

Re:

10 apr 2020, 11:55

Limoenlichtje schreef:
10 apr 2020, 11:49
Ik herinner mij voornamelijk dat voor mij, op de scène dat hij zijn kids belt en er jaren voorbij is, alle emotionele beats compleet misten voor mij, de hele 4D boekenkast shenanigans vond ik maar niets en afdoen aan het kernidee van de film en het einde vond ik bijzonder dom met de plotselinge 'love' hook.
Oke dan is het begrijpelijk als je dat niks vind. Dat laatste interpreteerde ik overigens niet als liefde dat hij haar ging opzoeken, maar meer zijn 'duty', want echt veel chemie was er tussen hun (gelukkig) ook niet (je kan sowieso niet iemand daar alleen achter laten lijkt me).

Wat is dan het kernidee van de film? Kernidee volgens mij was: 'liefde kan de vijf dimensies doorbreken' (in dit geval liefde voor zijn kinderen). Dus daar paste het goed in. Net als dat Brand al goed zat wat betreft de juiste planeet.
Limoenlichtje schreef:
10 apr 2020, 11:49
EDIT: Oh ja, ik herinner mij ook dat de sound mix in de bioscoop echt fucked was haha, je kon vaak niet eens horen wat er gezegd werd zo luid stond de muziek.
Nogal wiebes dan lol

Gebruikersavatar
Limoenlichtje
Lv5
Berichten: 503
Lid geworden op:
28 jul 2017, 17:19

Re: Re:

10 apr 2020, 12:14

Yellow schreef:
10 apr 2020, 11:55
Limoenlichtje schreef:
10 apr 2020, 11:49
Ik herinner mij voornamelijk dat voor mij, op de scène dat hij zijn kids belt en er jaren voorbij is, alle emotionele beats compleet misten voor mij, de hele 4D boekenkast shenanigans vond ik maar niets en afdoen aan het kernidee van de film en het einde vond ik bijzonder dom met de plotselinge 'love' hook.
Oke dan is het begrijpelijk als je dat niks vind. Dat laatste interpreteerde ik overigens niet als liefde dat hij haar ging opzoeken, maar meer zijn 'duty', want echt veel chemie was er tussen hun (gelukkig) ook niet (je kan sowieso niet iemand daar alleen achter laten lijkt me).

Wat is dan het kernidee van de film? Kernidee volgens mij was: 'liefde kan de vijf dimensies doorbreken' (in dit geval liefde voor zijn kinderen). Dus daar paste het goed in. Net als dat Brand al goed zat wat betreft de juiste planeet.
Limoenlichtje schreef:
10 apr 2020, 11:49
EDIT: Oh ja, ik herinner mij ook dat de sound mix in de bioscoop echt fucked was haha, je kon vaak niet eens horen wat er gezegd werd zo luid stond de muziek.
Nogal wiebes dan lol
Nou ja, over dat 'kernidee'. Ik vond waar de film mee begon vond ik mooi. Het idee van ruimteondekking, de zoektocht naar het onbekende en het mogelijk onvindbare. Voor mijn idee kwam daar opeens een soort bovennatuurlijke hook in kijken die mij totaal uit de film gooide. Uiteraard met het einde erbij is het idee inderdaad dat liefde hoger staat dan wat dan ook, maar voor mij was dat dus juist een element van de film dat mij toen veel minder deed.

En het geluidsissue, dat was inderdaad een bijzondere. Ik weet nog dat er bij bioscopen ook gewoon bordjes hingen met daarop 'Nee, het ligt niet aan ons, dit is echt de geluidsmix van de film', Nolan is er toentertijd zelfs over geïnterviewd waarom hij in vredesnaam die mix zo heeft gemaakt (was een bewuste keus). Vraag mij af hoe dat is op de home release.
Remind yourself that overconfidence is a slow and insidious killer

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4765
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

Re:

10 apr 2020, 12:38

Yellow schreef:
10 apr 2020, 11:33
Vind Memento en The Prestige goed, maar dit zijn eigenlijk gewoon filmische 'truckjes' (als je ze eenmaal doorhebt is de film ook een stuk minder leuk). Interstellar vind ik wel echt dat je kan zien dat hij een ontwikkeling door heeft gemaakt. Naast een (verhaal)technische goede film ook een film die je raakt.
Interstellar heeft weinig replay value. Memento begreep ik pas na 8-9x zien. Ik was toen ook echt veel jonger dan ik nu ben. En The Prestige weet ik nu na 7x zien nog steeds niet 100% hoe vork in de steel zit. Interstellar heb je alles na 1 max 2x zien wel door hoe alles in elkaar zit.

Gebruikersavatar
Yellow
Lv6
Berichten: 1811
Lid geworden op:
11 jul 2017, 13:07

Re: Re:

10 apr 2020, 12:49

The Great Volunteer schreef:
10 apr 2020, 12:38
Yellow schreef:
10 apr 2020, 11:33
Vind Memento en The Prestige goed, maar dit zijn eigenlijk gewoon filmische 'truckjes' (als je ze eenmaal doorhebt is de film ook een stuk minder leuk). Interstellar vind ik wel echt dat je kan zien dat hij een ontwikkeling door heeft gemaakt. Naast een (verhaal)technische goede film ook een film die je raakt.
Interstellar heeft weinig replay value. Memento begreep ik pas na 8-9x zien. Ik was toen ook echt veel jonger dan ik nu ben. En The Prestige weet ik nu na 7x zien nog steeds niet 100% hoe vork in de steel zit. Interstellar heb je alles na 1 max 2x zien wel door hoe alles in elkaar zit.
Tsja maybe, maar de replay value zegt niks over de kwaliteit van een film. Ik wil Interstellar overigens nog wel een keer zien, maar voor de rest kijk ik liever een nieuwe film dan een film nog een keer kijken. Ik vind persoonlijk met name The Prestige net iets te bedacht, en daardoor mis ik iets. The Prestige heb je na 1 x toch wel door trouwens? Memento is wel een klassieker (maar ook vooral vanwege het vernuft), die zou ik op 2 plaatsen achter Interstellar. Dunkirk vond ik trouwens ook niet veel aan, wel qua ervaring en cinematografie (wat al zijn films sowieso wel hebben), maar verder niet echt.

1. Interstellar
2. Memento
3. Batman Begins

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4765
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

10 apr 2020, 13:14

Nee heb je zeker niet met The Prestige na 1x door das nogal Wiebes. Absoluut niet! Ik heb film art en film history gehad en in Film Art is er zelfs heel hoofdstuk aan The Prestige gewijd. Mooi dat jij slimmer bent dan gemiddelde film kijker bent maar The Prestige is echt wel complex.

Gebruikersavatar
Yellow
Lv6
Berichten: 1811
Lid geworden op:
11 jul 2017, 13:07

10 apr 2020, 13:20

:lol: Ik dacht dat The Prestige in de film zelf wel redelijk duidelijk wordt op het eind, maar is al tijd geleden dat ik hem heb gezien

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4765
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

Re:

10 apr 2020, 13:29

Yellow schreef:
10 apr 2020, 13:20
:lol: Ik dacht dat The Prestige in de film zelf wel redelijk duidelijk wordt op het eind, maar is al tijd geleden dat ik hem heb gezien
Zoals ik al zei maat jij bent boven gemiddelde slimme film kijker ;)
Ik wil niet echt op internet gaan opzoeken maar ik heb er jaren lang moeite mee gehad. Naast hoofdpersonages googchelaars zijn is de film dat ook.

Gebruikersavatar
Yellow
Lv6
Berichten: 1811
Lid geworden op:
11 jul 2017, 13:07

10 apr 2020, 13:51

Maar Interstellar begrijp je dan weer wel? Dat is dan weer vreemd :P

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4765
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

Re:

10 apr 2020, 14:15

Yellow schreef:
10 apr 2020, 13:51
Maar Interstellar begrijp je dan weer wel? Dat is dan weer vreemd :P
Hoezo? Zoveel jaar in ruimte is zoveel jaar ouder bij terug komst op aarde? :P

Gebruikersavatar
Rolfgang
Lv7
Berichten: 2502
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:46
Locatie: Castricum
Contacteer:

Re: Re:

10 apr 2020, 14:52

The Great Volunteer schreef:
10 apr 2020, 14:15
Yellow schreef:
10 apr 2020, 13:51
Maar Interstellar begrijp je dan weer wel? Dat is dan weer vreemd :P
Hoezo? Zoveel jaar in ruimte is zoveel jaar ouder bij terug komst op aarde? :P
Ik denk eerder het hele idee van communiceren via een andere dimensie en daarmee een bepaalde vorm van time travel.
Limoenlichtje schreef:
10 apr 2020, 11:49
Oh ja, ik herinner mij ook dat de sound mix in de bioscoop echt fucked was haha, je kon vaak niet eens horen wat er gezegd werd zo luid stond de muziek.
Dat was ook echt niet normaal. Ik weet nog goed in IMAX dat de subbass in de mix zo hoog was gecranked, dat mijn broekspijpen begonnen te trillen op het moment dat er geen geluid was. Ik was blij toen ze eindelijk begonnen met muziek en conversaties, want de tering :lol:
As easy to stop as it is to comprehend.

Gebruikersavatar
Limoenlichtje
Lv5
Berichten: 503
Lid geworden op:
28 jul 2017, 17:19

Re: Het Grote Filmtopic

10 apr 2020, 15:15

Ohja, ik heb vanochtend ook weer een film gekeken.

Mortal Engines (2018)

Dit was dom, kind of impressive, maar vooral heel dom.

2.5/5
Remind yourself that overconfidence is a slow and insidious killer

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten