Magic: The Gathering

Gebruikersavatar
Rolfgang
Lv7
Berichten: 2502
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:46
Locatie: Castricum
Contacteer:

Magic: The Gathering

14 jul 2017, 11:46

Afbeelding

Welkom bij het officiële topic over alles omtrent Magic: The Gathering. Je kan hier alles kwijt over nieuws over Magic, decks die je hebt gemaakt, vragen stellen over een bepaalde kaart en ontmoetingen regelen om een draft of duel te spelen.

Wat is Magic: The Gathering?
Magic: The Gathering is de allereerste trading card game (andere bekenden zijn Yu-Gi-Oh! en Pokémon) die verscheen op de markt en is ontsprongen uit het brein van Richard Garfield. Sinds de lancering in 1993 wordt het kaartspel uitgegeven door het bedrijf Wizards of the Coast, die onder andere ook Dungeons & Dragons uitgeeft.

In Magic: The Gathering neem je de rol van een Planeswalker op je, die één of meerdere andere Planeswalkers moet verslaan in duels. Dat kan een één-tegen-één duel zijn, een twee-tegen-twee (Two-Headed Giant) of zelfs een Free-For-All met bijvoorbeeld zes spelers. Tevens zijn er meerdere ‘formats’ van Magic die je kunt spelen en die veel invloed hebben op het spel, waarvan de bekendsten Standard, Modern en Commander zijn, maar daarover later meer.

Het verhaal van Magic: The Gathering
Het verhaal van Magic: The Gathering is enorm uitgebreid, waarvan ook al een hele bibliotheek aan boeken over zijn uitgekomen en waarbij de kaarten ook een verhaal op zich vertellen. Het universum van Magic bestaat uit The Multiverse; een collectie van werelden die met elkaar in connectie staan, maar waarvan niemand weet dat de rest van de werelden bestaat. Althans, de mensen die niet behoren tot Planeswalkers. Deze speciale individuen worden geboren als normaal persoon en zijn over het algemeen iets krachtiger dan andere personen. Wanneer ze echter een speciale gebeurtenis meemaken (dat kan verschillen van het zien doodgaan van vrienden of je eigen executie), dan activeert hun Spark en ontpoppen ze zichzelf tot Planeswalkers; personen die enorm krachtig zijn en tussen de verschillende werelden kunnen reizen.

Afbeelding

Momenteel is het verhaal van Magic: The Gathering weer aanbeland in de wereld van Zendikar; een planeet die wordt gekenmerkt door de onstuimigheid van het land zelf en waar momenteel de Eldrazi huishouden. Deze enorme alien-achtige wezens zijn zo oud dat ze kleurloos zijn, ze lopen nog voor op de verschillende kleuren mana, en hebben als enige doel om werelden langzaam op te eten, voordat ze naar een volgende wereld trekken. Het verhaal van Magic was al eens aanbeland bij Zendikar, maar dat eindigde met een cliffhanger, waar de drie grote Eldrazi-titanen (Emrakul, Ulamog en Kozilek) ontsnapt waren uit hun eeuwige gevangenis. Nu zijn we weer teruggekomen bij Zendikar en is alleen Ulamog nog aanwezig op de wereld en moeten ze Zendikari samenwerken om de gigantische wezens te verslaan. Dat doen ze onder leiding van Gideon, één van de belangrijkste en bekendste Planeswalkers.

Wat zijn de basisregels?
Het doel en jouw deck
Magic: The Gathering is een kaartspel met vrij complexe mechanieken - die vooral de meer ervaren spelers kunnen ‘misbruiken’- , maar als je eenmaal de basis onder de knie hebt vergeet je het nooit meer. Het is net fietsen.

In Magic: The Gathering is over het algemeen je doel om de levenspunten van je tegenstander(s) naar nul te brengen en in de meeste formats beginnen spelers op 20 levenspunten. Dat doe je door middel van spreuken die je uit je hand speelt (je begint met 7 kaarten in je hand). Aan het begin van jouw beurt mag je een kaart trekken uit je library, jouw eigen deck. Deze library bestaat in de meeste gevallen uit 60 kaarten en is gevuld met de volgende mogelijke spreuken:

- Lands
- Creatures
- Instants
- Sorceries
- Enchantments
- Artifacts
- Planeswalkers

Landen zijn de basis voor je bron van kracht: mana. Je mag elke beurt één land uit je hand spelen en je mag die ‘tappen’ (horizontaal neerleggen en die wordt weer untapped aan het begin van je beurt) voor mana van een bepaalde kleur. Die mana gebruik je om alle andere kaarten te kunnen spelen en de kosten daarvoor staan rechtsbovenaan een kaart.

Afbeelding

Creatures zijn vaak de meest voorkomende kaarten in een deck en blijven permanent liggen op het veld, totdat ze gedood worden of als er iets anders vermeld staat op de kaart. Rechtsonderaan de kaart staan twee getallen vermeld, die gescheiden worden door een schuine streep. Het getal links van de streep is de power van een creature en bepaalt hoeveel schade een creature aanricht tegen andere creatures of tegen spelers. Het getal rechts van de streep is de toughness van een creature en bepaalt hoeveel schade je creature kan ontvangen, voordat hij doodgaat. Dit getal reset aan het einde van elke beurt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Hearthstone, waar schade blijvend is. Als komt de toughness van een creature op nul of lager, dan gaat hij dood en komt hij terecht in de graveyard. Speel je een creature, dan mag deze niet aanvallen of getapt worden voor een vaardigheid tot jouw volgende beurt, tenzij anders vermeld.

Afbeelding

Instants en sorceries zijn spreuken die niet blijvend op het veld blijven liggen, maar een eenmaal effect produceren, zoals het aanrichten van schade of het counteren van een andere spreuk. Het grootste verschil tussen sorceries en instants is dat sorceries alleen in jouw eigen beurt gespeeld kunnen worden, maar instants op elk moment gespeeld kunnen worden. Dit is belangrijk, omdat je op deze manier kunt reageren op de acties van je tegenstander. Hierbij wordt de beruchte ‘stack’ gebruikt, maar daar zal ik je niet mee lastig vallen in de basisregels.

Afbeelding

Enchantments blijven net zoals creatures en landen op het veld liggen - kaarten die blijven liggen staan bekend als permanents -, totdat ze van het veld worden verwijderd door een andere spreuk. Enchantments kunnen niet aanvallen of blokken als creatures, maar zorgen vaak voor een speciaal effect of geven creatures specifieke vaardigheden. Enchantments kunnen ook geclassificeerd zijn als auras, in dat geval zullen ze niet normaal op het veld worden neergelegd, maar op een creature. Gaat die creature dood, dan zal ook de aura in de graveyard worden gestopt. Niet elk deck maakt gebruik van enchantments, maar kunnen in sommige decks zorgen voor zeer sterke effecten.

Afbeelding

Artifacts kunnen meerdere dingen zijn, maar hebben de speciale eigenschap dat ze in de meeste gevallen kleurloos zijn (je kunt dus elke kleur mana gebruiken om ze te casten). Je hebt artifacts die creatures kunnen zijn (aangeduid als artifact creatures), maar kunnen ook zorgen voor een speciaal effect zoals enchantments. Een artifact kan ook een equipment zijn, een wapen of bepantsering die je kan equippen op een creature. Deze geeft de creature speciale vaardigheden of gooit de power en toughness van een creature omhoog zolang de equipment vast blijft zitten aan die creature. Gaat die creature dood, dan zal de equipment niet in de graveyard belanden, in tegenstelling tot auras.

Afbeelding

Planeswalkers zijn een speciaal soort kaarten die te vergelijken zijn met enchantments, maar tegelijkertijd ook toughness (bij Planeswalkers aangeduid als loyalty) hebben als creatures. Ik hoor je nu al denken; “Huh? Maar ik ben toch zelf een Planeswalker, what is this kind of madness?” Dat klopt helemaal, denkbeeldige vriend! Planeswalkers gelden dan ook als een tweede speler naast jou en moeten specifiek worden aangevallen in plaats van een speler. Effecten die echter gericht zijn op spelers kunnen niet worden gericht op Planeswalkers, maar worden specifiek genoemd op de kaart (bv. ‘Destroy target Planeswalker’).

Afbeelding

De verschillende fases
Elke beurt bij Magic: The Gathering bestaat uit verschillende fases, waarbij er een specifiek iets dient te gebeuren of mag gebeuren. Deze zijn als volgt:

- Upkeep
- Main Phase 1
- Declare Attackers
- Declare Blockers
- Damage Phase
- Main Phase 2
- End Step

Voor de Upkeep worden al jouw kaarten die getapped zijn (de kaarten die horizontaal liggen) untapped. Tijdens je upkeep mag je nog acties uitvoeren, maar wordt eigenlijk alleen gebruikt voor het einde van deze fase, waarbij je de bovenste kaart van je library mag pakken. Nu gaat je eerste Main Phase in, waarbij je sorceries mag casten en creatures mag spelen, mits je daarvoor natuurlijk de juiste hoeveelheid mana hebt.

Ben je daarmee klaar, dan begint de Combat Phase die uit drie kleine fases bestaat (Declare Attackers, Declare Blockers en Damage Phase). Eerst mag je kiezen of en met welke creatures je de tegenstander (of Planeswalker als hij die heeft liggen) aanvalt en deze tap je hierbij. Daarna mag je tegenstander kiezen of hij deze aanvallers blokt met zijn creatures of deze door laat gaan richting zichzelf. Creatures die blokken worden niet getapt. Als je tegenstander klaar is met die keuze dan gaat de Damage Phase in en wordt alle damage tegelijkertijd berekend, tenzij er creatures zijn met de vaardigheid First Strike of Double Strike, die vallen altijd eerst aan. Gaan er creatures dood, dan gaan die gelijk naar de Graveyard.

Na de Combat Phase heb je nog een tweede Main Phase, waarin je weer sorceries en creatures kunt spelen. Ben je hier klaar mee, dan begint de End Step, waarin jij jouw beurt afrondt en de beurt doorgeeft aan de tegenstander, maar in deze fase mag de tegenstander ook nog reageren door een Instant-kaart te spelen. Zo kan je bijvoorbeeld nog een spell casten om kaarten te trekken en betaal je daar mana voor, maar gelijk daarna wordt jouw mana weer untapped, omdat jouw beurt dan begint.

Geavanceerde regels
Nu heb je de basisregels (hopelijk) onder de knie, maar naast deze regels zijn er nog tal van andere manieren waarop potjes worden beïnvloed. We nemen er een paar onder de loep.

Vaardigheden van creatures
Al een paar keer in de regels heb je waarschijnlijk iets gelezen over vaardigheden van creatures. Niet elke creature is namelijk een ‘vanilla’ creature (zonder vaardigheden), in de meeste gevallen staat er nog meer tekst op de kaart vermeld. In de loop van de geschiedenis van Magic zijn sommige vaardigheden zo gebruikelijk geworden dat die worden aangeduid met een keyword, waarbij nieuw geïntroduceerde keywords nog worden uitgelegd op de kaart. De meest voorkomende en klassieke keywords zijn:

- Vigilance
- First Strike/Double Strike
- Haste
- Trample
- Lifelink
- Deathtouch
- Flying/Reach
- Unblockable
- Hexproof
- Indestructible
- Protection

Vigilance is een heel simpele vaardigheid en betekent simpelweg dat wanneer je aanvalt met een creature, deze niet getapt wordt en in de beurt van je tegenstander ook gebruikt kan worden om te blokken. First Strike en Double Strike waren in de basisregels al kort uitgelegd en de naam verklapt het al een beetje; in beide gevallen vallen deze creatures als eerste aan en kunnen dus bijvoorbeeld een blokkende creature al doden, voordat deze zelf de kans heeft om schade aan te richten. Double Strike valt niet alleen in de First Strike-fase, maar valt daarna nóg een keer aan in de normale Damage Phase. Een creature met 4 power en Double Strike zal dus eerst 4 schade aanrichten en daarna nog een keer 4 schade.

Trample is een vaardigheid die je veel zult vinden op creatures met veel power en dat heeft een grote reden. Als een creature namelijk een andere creature blokt, dan zal de blokkende creature alle schade opvangen, ook al heeft de blokker 2 toughness en de aanvaller 8 power. Trample daarentegen zorgt ervoor dat alle schade die overblijft doorgaat naar de speler (of Planeswalker, als die werd aangevallen). In de situatie hierboven zal er dus 6 schade doorgaan. Als een creature overigens Double Strike heeft en in de eerste aanval al een creature doodt, dan zal de tweede aanval niet doorgaan naar de speler, tenzij die creature ook Trample heeft.

Afbeelding

De vaardigheid Lifelink is er eentje die voornamelijk is terug te vinden op witte kaarten en zorgt ervoor dat alle schade die een creature met Lifelink aanricht er ook voor zorgt dat jij zoveel levenspunten erbij krijgt. Het maakt niet uit of deze schade wordt aangericht tegen een speler of een creature, zolang er maar echt schade wordt aangericht en die niet wordt voorkomen.

Deathtouch is een zeer sterke vaardigheid, waar je goed voor moet oppassen. Deathtouch zorgt er namelijk voor dat alle schade die een creature aanricht dodelijk is voor andere creatures. Stel dat een creature 10 toughness heeft en hij schade krijgt van een creature met Deathtouch en 2 power, dan is de creature met 10 toughness gewoon doodt. 1 schade is genoeg, maar 0 power en Deathtouch zal niks uithalen.

Flying is de meest bekende ‘evasion’ vaardigheid in Magic en zorgt ervoor dat jouw creature vliegt. Dit betekent dat creatures met Flying alleen kunnen worden geblokt door creatures met Flying óf Reach. Deze tweede vaardigheid zorgt ervoor dat je dus creatures met Flying kunt blokken, maar dat ze zelf niet vliegt. Zie creatures met Reach maar als luchtafweergeschut. Unblockable hoeft denk ik niet uitgelegd te worden; het zorgt ervoor dat creatures met deze vaardigheid niet geblokt kunnen worden. Heel krachtig, maar daardoor tegenwoordig niet veel meer te vinden.

Afbeelding

Hexproof is een vaardigheid die heilig is tegen spelers die veel gebruikmaken van veel Instants en Sorceries. Het zorgt ervoor dat je creature niet de target kan worden van spells of activated abilities (speciale vaardigheden op creatures of enchantments, waarvoor mana betaald moet worden, getapt voor moet worden of beide). Staat er op een kaart of ability ‘Target creature’, dan kan je creature met Hexproof hier niet de dupe van zijn. Het beschermd echter niet tegen spells waar geen target voor nodig is, bijvoorbeeld ‘Destroy all creatures’.

Indestructible is een vaardigheid waarbij de creature beschermd is tegen alle vormen van destruction. Dat kan schade zijn die creatures of spells aanrichten en spells zijn die ‘Destroy target/all creature(s)’ zeggen. Het voorkomt echter dat een creature kan geworden Exiled, een creature komt dan namelijk niet terecht in de graveyard, maar op een aparte Exile-stapel en in veel gevallen kom je daar niet meer uit.

Afbeelding

Protection is een eigenschap die altijd gelinkt is aan een kleur of soort kaarten. Een creature kan bijvoorbeeld ‘Protection from white’ hebben of ‘Protection from creatures’. Het betekent dat die creature niet de target kan worden van spells van die kleur of van creatures en ook schade van die kleur zal geen effect hebben. In het geval van een creature met Trample die je blokt zal hij genoeg schade moeten doen om jouw creature in theorie te vernietigen (bijvoorbeeld 4 schade doen tegen een creature met 4 toughness) en de schade die dan nog overblijft gaat in jouw richting. Net zoals Hexproof heeft ook Protection geen bescherming tegen spells die geen target gebruiken.

Alternatieve win-condities
Tot zover hebben we nog maar één conditie besproken om te winnen: de levenspunten van de tegenstander terugbrengen tot nul. Maar er zijn decks die juist helemaal niet de levenspunten gebruiken en op een andere manier proberen te winnen. De manieren waarop dat nog meer kan zijn:

- Milling
- Poison
- ‘You lose the game’-kaarten

Millen of milling is naast het simpelweg vernietigen van je tegenstander de meest voorkomende manier om een potje te winnen en is vrijwel exclusief voor blauwe en zwarte decks. Het doel van die decks is om ervoor te zorgen dat je geen library meer over hebt en dus geen kaarten meer kan trekken. Als je geen kaart meer kan trekken uit je library, dan heb je automatisch het spel verloren. Er zijn veel blauwe kaarten die ervoor kunnen zorgen dat je bijvoorbeeld de bovenste zeven kaarten in je graveyard moet leggen. Of elke keer dat je een kaart trekt, dan je de bovenste twee kaarten in je graveyard moet leggen. Deze manier van winnen is echter iets lastiger, omdat je vaak weinig creatures in je deck hebt zitten en je dus minder goed kan verdedigen en sneller doodgaat.

Poison is juist een tactiek om te winnen waarbij je exclusief wint door creatures. In tegenstelling tot normale creatures, doen creatures met Poison of Infect als vaardigheid geen schade tegen een spelers, maar juist in de vorm van Poison-counters. Heeft een speler tien of meer Poison-counters, dan verliest hij of zij het spel. Bij deze decks gebruiken ze vaak een creature met infect die Unblockable is en die met goedkope spells in korte tijd heel groot kan worden gemaakt. In de laatste paar sets hebben we echter weinig kaarten gezien met Infect en daarom zien we deze tactiek wat minder.

Naast deze tactieken zijn er ook kaarten die doodleuk zeggen dat je tegenstander het spel verliest (of jij het spel juist wint), als je aan een bepaalde conditie voldoet. Dit kan variëren van kaarten die simpelweg een enorme hoeveelheid aan mana kost, of waarbij je wint als je 40 of meer levenspunten hebt vergaard door creatures met Lifelink of andere kaarten die je leven geven. Kaarten die deze speciale condities geven vormen voor sommige decks de sleutel om te winnen en zijn daar helemaal omheen gebouwd.

Afbeelding

The Stack
Misschien wel het meest beruchte stukje Magic en de reden waarom het lastig is om in te komen voor nieuwe spelers is The Stack. Zoals je al weet kunnen Instant-kaarten op elk moment gespeeld worden, maar ook creatures met de vaardigheid Flash en geactiveerde abilities op creatures en andere permanents kunnen op elk moment worden gebruikt of gespeeld. Hierdoor krijg je een hoog actie-reactie-gehalte bij duels.

Als iemand een spell speelt dan hij die op The Stack terecht en ‘resolved’ hij pas wanneer alle kaarten die er bovenop liggen eerst resolved zijn. Stel bijvoorbeeld dat jij een creature speelt, dan komt die op The Stack terecht. Jouw tegenstander kan dan een counterspell spelen, waardoor jouw creature niet op het veld terecht komt, maar rechtstreeks naar de graveyard gaat. In reactie op zijn counterspell kan je zelf weer een instant spelen waardoor je bijvoorbeeld twee kaarten mag trekken, waarmee je zelf een counterspell pakt en die gebruikt op zijn counterspell. Je tegenstander kan echter ook weer in reactie op jouw spell om kaarten te trekken nog een counterspell spelen op die kaart en jij kan daar ook weer op reageren. Kortom: The Stack zorgt ervoor dat het soms een idioot zooitje ongeregeld wordt, waardoor de legendarische woorden “Sure. It resolves.” uit zijn geboren.

De verschillende formats
Omdat de wereld van Magic: The Gathering steeds groter wordt en elke keer weer wordt uitgebreid, zijn er verschillende formats die spelers kunnen spelen en die elk zijn eigen regels heeft. De drie belangrijkste zijn:

- Standard
- Modern
- Vintage/Legacy
- Commander
- Draft

Standard is de meest bekendste vorm van Magic en heeft de meeste basisregels. Een library bestaat uit minimaal 60 kaarten en je mag een sideboard hebben van maximaal 15 kaarten - een verzameling die je mag gebruiken om kaarten te wisselen met je library tussen duels door. Daarnaast mag je maximaal vier kaarten hebben van dezelfde kaart, op basis landen na. De keuze uit kaarten die je mag gebruiken bestaat uit de twee meest recente ‘blocks’ (een block bestond voorheen uit drie sets die een overkoepelend thema hebben, maar bestaan sinds het nieuwste block uit twee sets) en de meest recente ‘Core-set’ (dat is momenteel de set die Origins heeft, maar Core-sets zullen sinds het nieuwste block niet meer worden gemaakt). Je bent dus vrij beperkt in de keuze van kaarten, maar daardoor blijft het voor de meeste spelers wel overzichtelijk. Wil je echter wat meer keuze, dan kan je beter gaan voor…

Modern. Deze modus heeft een veel grotere pool van kaarten waaruit je kan kiezen, namelijk elke set, inclusief core-sets, vanaf Eight Edition (2003). Het gebruikt voor de rest dezelfde regels als Standard, maar heeft in tegenstelling wel een aantal kaarten die geband zijn uit het format. Dat is omdat bepaalde kaarten teveel een ‘beste strategie’ bepaalden, of spelers hadden juist decks om dat specifiek tegen te gaan.

Voor spelers die echt het klassieke gevoel van Magic willen beleven kunnen het beste hun ei kwijt in Vintage of Legacy. Deze formats hebben de beschikken over alle sets die ooit geprint zijn, op bepaalde sets na die bedoeld zijn voor een apart soort Magic (Conspiracy) en joke-cards (Unglued/Unhinged). Het verschil tussen Vintage en Legacy is dat Legacy een iets slomer format is, doordat er meer kaarten zijn geband, die simpelweg als te krachtig werden beschouwd. Beide formats zijn overigens vrij duur, omdat oude kaarten er in sommige gevallen flink zeldzaam op zijn geworden.

Commander is in tegenstelling tot de formats hierboven compleet anders. Ten eerste begint elke speler op 40 levenspunten en heeft iedereen een commander; een Legendary Creature die je altijd kan spelen als je de mana ervoor hebt (als hij doodgaat kost het voor elke keer twee mana meer om te spelen). Die commander zorgt er ook voor welke kleuren je mag spelen. Heeft jouw commander zwart-blauw als kleuren, dan mag je alleen spells spelen die binnen die kleuren vallen. Daarnaast bestaat elk deck uit 100 kaarten in plaats van 60 en mag je van elke kaart maar één exemplaar in je deck hebben, op basis landkaarten na. Daarnaast kan je ook winnen als je commander 21 schade doet tegen een speler.

Afbeelding

Draft is ook een compleet ander format en valt onder de noemer Limited (de formats hierboven zijn Constructed; decks die van te voren in elkaar zijn gezet). Een draft speel je het liefst met minimaal zes spelers en iedereen krijgt drie booster packs aan het begin. Iedereen opent tegelijkertijd zijn booster pack, kiest er een kaart uit en legt die dicht voor zich neer. Daarna geef je de rest van de kaarten met de klok mee naar de volgende spelers en kan jij een kaart kiezen uit de kaarten die jou zijn gegeven. Dit gaat door totdat het pakje op is en dan wordt het volgende pakje geopend, die tegen de klok in wordt gegeven en het derde pakje weer met de klok mee. Als alle pakjes zijn verdeeld, krijgt iedereen de tijd om een deck te maken met die kaarten van 40 kaarten. Basic landjes mag iedereen vrijelijk aan zijn of haar deck toevoegen. Als iedereen een deck heeft gemaakt, dan wordt er een toernooi gespeeld, waarbij je zelf een prijs voor de winnaar mag bedenken. Draften is een ideale manier voor nieuwe spelers om te leren hoe je een deck maakt uit een beperkte keuze en wordt niet per sé gewonnen door de meest ervaren speler.

Vragen?
Al heb je vragen, dan kan je die hier natuurlijk stellen en laat je niet afschrikken door de ogenschijnlijke ‘hardcore’ regels die Magic: The Gathering hanteert. Voordat je het weet ben je helemaal verslaafd.
As easy to stop as it is to comprehend.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten