November Schrijfmaand - de geletterde dagen voor kerst

Gebruikersavatar
Zevenberge
Lv5
Berichten: 958
Lid geworden op:
13 jul 2017, 16:36

November Schrijfmaand - de geletterde dagen voor kerst

15 okt 2017, 19:24

Novembermaand schrijfmaand
De literaire hoogstandjes zijn verregaand

National Novel Writing Month is een jaarlijks terugkerend evenement met als doel de deelnemers in een maand een boek te laten schrijven. Vele schrijvers in spe beginnen wel keer op keer met een verhaal te schrijven, maar missen net dat zetje om hun werk te voltooien. Vandaar dat men een clubje heeft opgericht teneinde elkaar te motiveren er een goed einde aan te breien. In het verleden hebben leden van deze gemeenschap er al eens aan mee gedaan, met resultaten tot gevolg zoals men die tegenwoordig niet meer in winkels verkoopt. Hoog tijd dat het literaire talent van GamingForum andermaal de koppen bij elkaar steekt.

Wat is het plan?
Een boek schrijven is een hele opgave. Niet alleen moet je de arbeid leveren om de vereiste woorden neer te tikken; deze moeten ook nog eens ergens op slaan. Aangezien november slechts dertig dagen telt (alsof eenendertig nog niet krap genoeg was), is het voor jezelf laten leven van de wereld, het schrijven en het finetunen wat te veel van het goede. Vandaar dat wordt aangeraden om de voorbereidende werkzaamheden (grove verhaallijn, schets van de personages, dynamiek van de wereld enz.) in oktober te doen. In november schrijf je dan de eerste versie zodat het verhaal van voor naar achter staat. Het finetunen doe je dan op een later tijdstip (indien gewenst, want het is een monnikenwerk).

Zijn er gegadigden om mee te doen? Dan kunnen we dit topic gebruiken om inspiratie, aanmoedigingen en levenswijsheden te delen.

Gebruikersavatar
Zevenberge
Lv5
Berichten: 958
Lid geworden op:
13 jul 2017, 16:36

15 okt 2017, 19:25

Mijn persoonlijke aanleiding voor het maken van dit topic is dat ik onlangs heb besloten het schrijven weer op te pakken. Ik heb al eens een boek geschreven (vrij beschikbaar indien de wens er is) en kreeg onlangs van een oud-studiegenootje te horen dat het zonde was dat ik het liet liggen. Japans ben ik voorlopig even beu (vooral omdat het al mijn vrije tijd opvrat zonder noemenswaardige voortgang). Ik ben in mijn oude schrijfsels gedoken en heb daar aardig wat inspiratie gevonden om verder te gaan.
Momenteel ben ik wat aan het kliederen in wat in potentie het vervolg op mijn eerste boek is. Omdat het een wereld is die aardig leeft, schrijft het wel lekker weg. Ik zat vandaar bijvoorbeeld even vast, ik maak een kort uitstapje naar de avondmaaltijd en door verschillende logische processen te combineren kan ik weer een heel eind verder. Ik zie dus drie opties voor komende maand:
  • Dit vervolg niet afschrijven, maar afschrijven. Afmaken in elk geval. Maar wel in leven laten.
  • Een ander klad dat ik tegenkwam was een experiment hoe ik me staande hield in andere genres. Het begon met de politieke machtsverhoudingen te symboliseren door speelkaarten. Hiermee werd duidelijk dat het koninkrijk was gevallen. Meer weet ik er ook niet van en dat is het probleem. Het lijkt me wel een leuke uitdaging.
  • Voor het vervolg had ik ooit een ander idee. Dat was geen direct vervolg, maar speelde zich af in de "moderne tijd", waarbij het origineel de "oude tijd" was. In het nu speelde een archeoloog de hoofdrol, die moest achterhalen was er in het verleden is gebeurd. Op zich zie ik dit concept wel zitten, maar het hoeft zich wat mij betreft niet in dezelfde wereld af te spelen.
Ik moet er nog een paar nachtjes voor slapen eer ik weet wat ik ga doen :P Het is wel heel verleidelijk om voor de eerste optie te gaan.

Gebruikersavatar
Rano
Lv5
Berichten: 690
Lid geworden op:
11 jul 2017, 14:11

15 okt 2017, 19:44

Klinkt tof. Ik heb nog nooit een verhaal geschreven. Terwijl de fantasie rijk is :P Ik houd dit topic in de gaten.

Hoe ga je normaal te werk? Bedenk je eerst een verhaal in grote lijnen? Of start je met een wereld?

Gebruikersavatar
Rolfgang
Lv7
Berichten: 2502
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:46
Locatie: Castricum
Contacteer:

15 okt 2017, 19:47

Nog nooit meegedaan aan NNWM, maar ik vond het wel altijd interessant. Even kijken hoe het zit qua agenda in november of het mogelijk is om hieraan mee te doen.
As easy to stop as it is to comprehend.

Gebruikersavatar
Wapper
Lv6
Berichten: 1670
Lid geworden op:
13 jul 2017, 12:51

15 okt 2017, 22:15

Kan iemand Karel even inlichten over dit topic? Reuze benieuwd naar de sequel van 12 stoten, duurt te lang.

Gebruikersavatar
Rolfgang
Lv7
Berichten: 2502
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:46
Locatie: Castricum
Contacteer:

Re:

15 okt 2017, 22:44

Wapper schreef:
15 okt 2017, 22:15
Kan iemand Karel even inlichten over dit topic? Reuze benieuwd naar de sequel van 12 stoten, duurt te lang.
Het zal denk ik niet al te lang duren voordat hij dit topic ziet.
As easy to stop as it is to comprehend.

Gebruikersavatar
Thud
Lv5
Berichten: 644
Lid geworden op:
14 jul 2017, 12:43

Re:

16 okt 2017, 00:17

Wapper schreef:
15 okt 2017, 22:15
Kan iemand Karel even inlichten over dit topic? Reuze benieuwd naar de sequel van 12 stoten, duurt te lang.
Ik zie dat je lobbyt voor een rol.

Gebruikersavatar
Wesley
Lv6
Berichten: 1248
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:37

Re: Re:

16 okt 2017, 00:32

Rolfgang schreef:
15 okt 2017, 22:44
Wapper schreef:
15 okt 2017, 22:15
Kan iemand Karel even inlichten over dit topic? Reuze benieuwd naar de sequel van 12 stoten, duurt te lang.
Het zal denk ik niet al te lang duren voordat hij dit topic ziet.
ik heb dit topic voor hem geshadowbanned.
:huillie:

Gebruikersavatar
Zevenberge
Lv5
Berichten: 958
Lid geworden op:
13 jul 2017, 16:36

Re:

16 okt 2017, 06:39

Tof dat er animo voor is :)
Rano schreef:
15 okt 2017, 19:44
Klinkt tof. Ik heb nog nooit een verhaal geschreven. Terwijl de fantasie rijk is :P Ik houd dit topic in de gaten.

Hoe ga je normaal te werk? Bedenk je eerst een verhaal in grote lijnen? Of start je met een wereld?
Meestal begin ik gewoon te schrijven en zie ik wel waar het schip strandt xD

Over het algemeen prefereer ik met een wereld te beginnen. Bijvoorbeeld "wat als er een vrouwelijk ras is die alleen vrouwelijke kinderen kunnen krijgen", en vervolgens vanuit daar de personages en gebeurtenissen te deduceren. Dan kom je er vrij snel op uit dat het evolutionair gezien niet zo handig is en dat ze externe "hulp" in moeten schakelen. Deze "hulpverlening" wordt dan niet door iedereen geaccepteerd. Uiteindelijk wordt het niet accepteren via de kerk gespeeld. Voila, je hebt een hele wereld met sociale structuren geschapen door één feitje te verdraaien. Het fijne van deze aanpak is dat je altijd kunt terugvallen op de "waarheid" die binnen die wereld geldt om verder te schrijven.

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4765
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

16 okt 2017, 07:27

Ja ik heb "For Lyla" aka in de Volksmond "12 Stoten" in November 2014 gemaakt. Nee Wapper er gaat geen sequel komen.

Gebruikersavatar
Rano
Lv5
Berichten: 690
Lid geworden op:
11 jul 2017, 14:11

Re: Re:

16 okt 2017, 07:48

Zijn er linkjes naar eerdere boeken van Zevenberge en The Great Volunteer?

-----------------------------------------------------------------
Zevenberge schreef:
16 okt 2017, 06:39
Over het algemeen prefereer ik met een wereld te beginnen. Bijvoorbeeld "wat als er een vrouwelijk ras is die alleen vrouwelijke kinderen kunnen krijgen", en vervolgens vanuit daar de personages en gebeurtenissen te deduceren. Dan kom je er vrij snel op uit dat het evolutionair gezien niet zo handig is en dat ze externe "hulp" in moeten schakelen. Deze "hulpverlening" wordt dan niet door iedereen geaccepteerd. Uiteindelijk wordt het niet accepteren via de kerk gespeeld. Voila, je hebt een hele wereld met sociale structuren geschapen door één feitje te verdraaien. Het fijne van deze aanpak is dat je altijd kunt terugvallen op de "waarheid" die binnen die wereld geldt om verder te schrijven.
Klinkt als een goede aanpak.

Gebruikersavatar
Linius
Lv2
Berichten: 113
Lid geworden op:
14 jul 2017, 10:00

16 okt 2017, 10:18

Alweer drie jaar sinds 12 Stoten. Stukje cult is dat toch. Als iemand dat verhaal bij Tommy Wiseau weet te krijgen komt er wel een verfilming.

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4765
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

Re:

16 okt 2017, 11:59

Linius schreef:
16 okt 2017, 10:18
Alweer drie jaar sinds 12 Stoten. Stukje cult is dat toch. Als iemand dat verhaal bij Tommy Wiseau weet te krijgen komt er wel een verfilming.
:lol:
Heerlijke vent jij .

Gebruikersavatar
Thud
Lv5
Berichten: 644
Lid geworden op:
14 jul 2017, 12:43

16 okt 2017, 12:25

Verfilming van 12 stoten:
I did not hit her on the ass, I did NOT.

Oh hi Daniel.

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4765
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

16 okt 2017, 17:02

Jongens jongens het is 50k woorden en bijna 60 bladzijdes....Er zit hooguit voor 600 woorden aan seks in....Wat sommige hadden kunnen weten als ze verder hadden gelezen 8)

Gebruikersavatar
Rolfgang
Lv7
Berichten: 2502
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:46
Locatie: Castricum
Contacteer:

16 okt 2017, 17:05

Ik was al voldaan na 200 woorden...
As easy to stop as it is to comprehend.

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4765
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

Re:

16 okt 2017, 17:33

Rolfgang schreef:
16 okt 2017, 17:05
Ik was al voldaan na 200 woorden...
Ik weet niet of dit burn of een compliment is maar ik vind het prima :'D 8)

Gebruikersavatar
Thud
Lv5
Berichten: 644
Lid geworden op:
14 jul 2017, 12:43

16 okt 2017, 18:53

Er werden toch wel aardig wat vrouwen in de kont genomen en personages die in twaalf stoten klaar kwamen.

In de eerste paar pagina's. Los van dat de personages waren nou niet echt interessant genoeg.

Overigens moet je dat niet tegenhouden om door te gaan. Het geeft alleen aan dat je nog veel meer moet schrijven.

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4765
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

Re:

16 okt 2017, 19:39

Thud schreef:
16 okt 2017, 18:53
Er werden toch wel aardig wat vrouwen in de kont genomen en personages die in twaalf stoten klaar kwamen.

In de eerste paar pagina's. Los van dat de personages waren nou niet echt interessant genoeg.

Overigens moet je dat niet tegenhouden om door te gaan. Het geeft alleen aan dat je nog veel meer moet schrijven.
Nee klopt. Ik wil/ga ook verder schrijven alleen weet nog niet wanneer, heb niet genoeg tijd.

Gebruikersavatar
Zevenberge
Lv5
Berichten: 958
Lid geworden op:
13 jul 2017, 16:36

Re: Re:

17 okt 2017, 03:50

Schrijven is zoals zoveel andere dingen iets wat je alleen maar leert door het te doen. Het is de uitzondering dat het eerste boek dat men schrijft publicabel is.
Rano schreef:
16 okt 2017, 07:48
Zijn er linkjes naar eerdere boeken van Zevenberge en The Great Volunteer?
Het was even puzzelen, maar je hebt PM.

Gebruikersavatar
Rano
Lv5
Berichten: 690
Lid geworden op:
11 jul 2017, 14:11

20 okt 2017, 09:51

Thanks! Ga hem lezen.

Gebruikersavatar
Rick Raptor
Lv4
Berichten: 401
Lid geworden op:
28 jul 2017, 12:56

22 okt 2017, 04:20

Interessant topic. Ik schrijf al voor de lol sinds mijn kindertijd (grotendeels onzin) en heb ook een keer een vol boek geschreven van iets van 300 pagina's (al mankeert er teveel aan om er echt iets mee te doen). Door dingen als mijn thesis en andere universiteitswerk is het de laatste jaren een beetje op een laag pitje komen te staan, maar de laatste tijd ben ik er weer mee begonnen (want, wel, ik ben afgestudeerd). Ik ben nu afwisselend bezig met zowel de proloog als het eerste hoofdstuk.

Al zal ik niet aan zo'n challenge meedoen, ik heb het al druk genoeg (met o.a. artikelen). Ik werk er sowieso liever op mijn eigen gemak aan, doorgaans in de weekenden of wanneer ik opeens inspiratie krijg. Mezelf rushen haalt enkel de lol eruit.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 22 gasten