Iedereen die interesse heeft in een speelronde Weerwolven is van harte uitgenodigd om mee te doen, het maakt hierbij niet uit of je het spel wel/niet gespeeld hebt. De spelleider zal je daarna toevoegen aan de deelnemerslijst. Elke speelsessie heeft een deadline voor inschrijvingen.
Spelverloop
Nadat de deadline van inschrijvingen verstreken is zal de spelleider elke deelnemer een PM sturen met zijn/haar rol in het spel. Deelnemers moeten dan aangeven dat ze hun PM met rol ontvangen hebben in het topic.
In de eerste ronde kiezen deelnemers een Burgermeester uit de lijst van kandidaten, een rol met bepaalde privileges. De wolven stemmen vervolgens op een deelnemer die ze willen elimineren, dit noemen we een lunch of wolvenmoord. Dit doen ze niet in het openbaar, maar door middel van PM naar de spelleider. Om verwarring te voorkomen stuurt alleen de Opperweerwolf, aangewezen door de spelleider, deze PM. Het word aangeraden om onderling discussies te voren via PM, whatsapp, facebook, whatever.
In de tweede ronde geeft de spelleider een samenvatting van de gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden in verhaalvorm. Hierin staan de doden van de wolvenmoord met hun rol en de nieuwe burgermeester vermeld. De spelers stemmen nu op degene die zij verdenken een wolf te zijn, dit noemen we een lynch. Iedere deelnemer kan slechts één stem uitbrengen op één persoon, behalve de burgermeester die heeft twee stemmen. Bij een gelijke stand bepaalt de burgermeester welke van de verdachten op de brandstapel komt, ookal is het niet degene waar hij/zij op heeft gestemd. Gezien dit een openbare rol is, moet de burgermeester dit ook in het topic vermelden. De wolven stemmen weer onderling op een deelnemer die ze willen killen en de opperwolf stuurt een PM naar de spelleider.
Ronde 3-? verloopt op een zelfde wijze. Naast de wolvenmoord zal ook de lynch of andere doden bekend gemaakt worden. Het spel gaat net zo lang door tot één van de doelen bereikt zijn. Voor de wolven is dit het uitschakelen van de inwoners en voor de inwoners het uitschakelen van de weerwolven. Naast deze twee groepen zijn er ook rollen met specifieke doelen om te winnen, raadpleeg hiervoor de rollendatabase.
Om inwoners nog een goede kans te geven zijn er rollen met speciale krachten, lees hiervoor goed je rol door over het gebruik van je krachten. Doden door speciale krachten zullen ook vermeld worden bij de samenvattingen van de spelleider. Belangrijk is daarnaast dat deelnemers die niet stemmen een waarschuwing krijgen. Na drie waarschuwingen resulteert dit in een dood door inactiviteit. Spelers die om wat voor reden dan ook dood zijn gegaan, zullen van de deelnemerslijst verwijderd worden. Zij nemen geen deel meer aan het spel en kunnen dan ook niet meer posten in het topic. Wel mogen ze een laatste post maken als een soort afscheidsbrief.
Sterf volgorde
Gezien het forumvariant dag en nacht doen samensmelten verandert er het een en ander. We hanteren de sterfregel:
Wolvenmoord > Lynch > overig
Dit geldt voor het uitvoeren van de doden. Tijdens de samenvatting zal de volgorde aangehouden worden van het topic zelf, om nog een beetje het gevoel van dag/nacht te simuleren.
Huisregels & Richtlijnen
Naast het algemene beleid hanteren we ook wat huisregels:
- Als je verwijdert bent uit de deelnemerslijst, doe je niet meer mee aan het spel. Dit houdt in dat je geen berichten post in het topic of een PM verstuurt die invloed uiten op het spel zelf. Er is wel gelegenheid om een laatste post als afscheidsbrief te maken. Uiteraard ben je meer dan welkom om na dat het spel afgelopen is mee te discussiëren en te reflecteren. (DOOD = DOOD)
- Deelnemers worden geacht actief mee te doen aan het spel. Elke dag moet je een stem uitbrengen. Drie rondes niet stemmen en je word verwijderd uit de deelnemers lijst wegens inactiveit.
- Het is niet toegestaan om je rol naar buiten te brengen via screenshots. Bluffen en onderling samenspannen is wel toegestaan en word juist aangeraden.
- Houd het in-game, ga members niet lastigvallen buiten het spel om. Hieronder valt bedreigen, chanteren en pesten.
- Probeer het spel zoveel mogelijk binnen dit topic te discussiëren.
- De spelleider zal nooit vragen naar je rol, niet via het topic en ook niet via PM.
Hier bevinden alle rollen die mogelijk gebruikt worden met hun beschrijvingen. Er is onderscheid gemaakt tussen standaardrollen en speciale rollen. De standaardrollen zijn rollen die elke speler dient te weten, omdat ze zo vaak gebruikt worden. Speciale rollen variëren van spel tot spel, wellicht met een iets andere beschrijving en mogelijke kracht.
Standaardrollen
- Inwoner - Een inwoner heeft geen speciale krachten, maar wel stemrecht voor de lynch.
- Burgermeester - Een inwoner democratisch gekozen als leider. Zijn/haar stem telt voor twee tijdens de lynch. Bij gelijke stand bepaalt de burgermeester wie er op de brandstapel terecht komt. Als de burgermeester sterft benoemt hij zijn opvolger die van dezelfde privileges mag genieten.
- Weerwolf - Een weerwolf zonder krachten. Heeft toegang tot de wolvengroep en hun discussies.
- Opperweerwolf - Een weerwolf die gekozen word door de spelleider. Stuurt de PM naar de spelleider met degene die door de wolven vermoord gaat worden. Dit is een adminstratieve functie. De opperweerwolf is dus de enige wolf waar de spelleider contact mee heeft. Als de opperweerwolf sterft dan benoemt hij zijn opvolger aan de spelleider. Je kan de opperwolf dus zien als een burgermeester voor de wolven en bepaalt alle beslissingen.
- Cupido - De god van aantrekking. Koppelt twee deelnemers aan elkaar ongeacht hun rol. Cupido stuurt de spelleider een PM met daarin twee spelers uit de deelnemerslijst. Deze worden aan elkaar gekoppeld en worden geliefden. Daarna bezit Cupido geen speciale krachten en is dus net als andere inwoners.
- Geliefden - Een stel dat gebonden is door Cupido's krachten. Deze geliefden vormen een duo en hebben een eigen doel om samen te overleven. De geliefden worden op de hoogte gesteld via de spelleider van elkaar. Als een van de twee geliefden sterft, zal de ander ook sterven uit liefdesverdriet.
De geliefden winnen als:- de wolven overblijven (de geliefden zijn wolven)
- de inwoners overblijven (de geliefden zijn inwoners)
- alleen de geliefden overblijven (de geliefden zijn wolf en inwoner)
- Ziener - Heeft voorspellende gaven. De ziener kan elke twee nachten de rol van één speler uit de deelnemerslijst achterhalen door een PM te sturen naar de spelleider. De kracht is dus te gebruiken in oneven ronden: ronde 1, ronde 3, ronde 5, etc.
- Jager - Als de jager sterft, dan schiet ie terug met zijn shotgun! De jager stuurt na zijn dood een PM naar de spelleider met een speler uit de deelnemerslijst. Deze persoon word per direct uitgeschakeld.
- Heks - De heks heeft twee toverdrankjes tot haar beschikking: een levenselixer en vergif. Elk drankje kan slechts eenmaal in worden gezet. Het vergif kan ten alle tijden in gezet worden door de spelleider een PM te sturen met daarin de persoon die het gif krijgt toegediend. De spelleider zal de heks een PM sturen met de naam van het slachtoffer van de aankomende wolvenmoord. Als de heks het levenselixer in wilt zetten om deze persoon te redden, dan stuurt deze een PM terug met een bevestiging. Deze kracht kan pas ingezet worden in ronde 2.
Een lijst van de speciale rollen is weergegeven hieronder.
Oude rollen
Dit zijn rollen die nog niet in de database staan, maar de spelleider erin wilt krijgen. Na afloop van het spel kunnen spelers discussiëren welke rollen erin moeten blijven en welke niet.
- Berouwvolle wolf - De berouwvolle wolf heeft toegang tot de wolvengroep, maar heeft spijt van zijn moorden. De berouwvolle wolf staat daarom aan de kant van de inwoner en moet helpen de wolven uit te roeien. De berouwvolle wolf mag geen opperwolf zijn en mag niet benoemen wie de andere wolven zijn. Dit geldt zowel in het openbaar als via andere vormen van contact met medespelers.
- Fluitspeler - De fluitspeler stuurt vóór elke wolvenmoord een naam in van een speler naar keuze via een PM naar de spelleiding. Deze speler wordt betoverd en krijgt hiervan een bericht. Dit heeft verder geen invloed op de kracht van de betoverde speler. De fluitspeler wint het spel wanneer alle nog in leven zijnde spelers (exclusief de fluitspeler zelf) zijn betoverd. De fluitspeler is onbekend bij de betoverde speler(s).
- Grafrover - De grafrover mag op een moment naar keuze een PM sturen naar de spelleiding met daarin de naam van de speler van wie hij het graf wil roven. De grafrover neemt de rol van die speler over. De grafrover kiest de rol van een dode speler. Er wordt bekendgemaakt door de spelleider dat iemands graf is geroofd. Zolang de grafrover geen rol heeft opgegraven, kan die niet winnen.
- Wethouder - De wethouder begint als een inwoner zonder krachten. Wanneer er een burgemeester is gekozen, kopieert de wethouder zijn/haar rol. Deze rol vervalt na zijn dood.
- Exorcist - De exorcist stuurt op een moment naar keuze de naam van een medespeler via een PM naar de spelleiding. Die speler verliest op dat moment al zijn bijzondere krachten, en wordt dus een normale inwoner/normale weerwolf. Indien de actie wordt uitgevoerd op een inwoner/weerwolf, dan krijgt die speler te horen dat er een poging is gedaan om eventuele bijzondere krachten uit te drijven. Een weerwolf behoudt altijd het recht om een wolvenmoord uit te voeren.
Dit zijn rollen die de spelleider uit de rollendatabase wilt halen. Bij een nieuwe speelsessie kan de spelleider de rol weer herintroduceren als nieuwe rol. Om een balans te houden moeten er net zoveel rollen uit als rollen worden toegevoegd.
- Roddeloom - De roddeloom mag één keer in het hele spel de naam van een persoon doorfluisteren aan een ander. De ander krijgt dan de naam van die persoon te horen + zijn rol. Hij zal echter niet te horen krijgen wie de roddeloom is.
- Beul - De beul heeft een arsenaal aan martelwerktuigen die hij graag gebruikt. Deze serie aan apparaten kan de beul één keer in het spel gebruiken op één bewoner van het dorp, die hij overdag aan de haren meesleurt naar zijn kwellingskelder waar het slachtoffer langzaam en pijnlijk zal sterven. Iedereen zal bij gebruik dus kunnen zien dat dit persoon de beul is. Dit gebeurt via een PM naar de spelleider.
- Maagd: Een weerwolf is verliefd op de maagd (willekeurig verloot door de spelleider). Mocht de maagd sterven op welke wijze dan ook, dan sterft de weerwolf aan liefdesverdriet. De maagd weet van zichzelf niet dat hij/zij deze rol heeft, maar alleen de verliefde wolf weet wel wie de maagd is.
- Notaris Wanneer de notaris sterft door de lynch, wordt de rol van de eerste, tweede of derde persoon die op hem gestemd heeft publiekelijk bekend gemaakt. Welke persoon dit is, mag de notaris zelf kiezen. Deze kracht vervalt bij andere doodsoorzaken.
- Ooggetuige - De ooggetuige kan door middel van een PM naar de spelleider een nacht uitkiezen. Op deze nacht ziet hij wie één van de weerwolven is. De weerwolf die gespot wordt weet dan echter ook wie de ooggetuige is. Deze kracht kan pas worden ingezet tijdens ronde vijf.
Zoals je hebt gezien, ik heb als spelleider de vrijheid genomen om het nodige aan te passen. Voor iedereen heb ik daarom een lijst gemaakt van de herzieningen. Iedere spelleider zal zijn eigen smaak of variant willen geven aan bepaalde rollen of regels, dan is dit de plek daarvoor.
Dit is er veranderd:
- De openingspost heeft een iets andere structuur gekregen, hopelijk leest het hierdoor prettiger en is het makkelijker aan te passen voor toekomstige spelleiders.
- Spel uitleg, spelverloop en rollen zijn uitgeschreven. Hierdoor is bijna alles zichtbaar geworden. Aan de andere kant is de openingspost wel langer geworden.
- Een aantal rollen zijn herschreven of hernoemd zodat het wat beter staat. In het bijzonder is de Heks aangepast zodat deze beter past bij het rollenspel.
- Een aantal rollen zijn verwijderd en een aantal rollen zijn toegevoegd. Zie hiervoor nieuwe en verwijderde rollen.