Hardware- en Softwaresales | Algemeen

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

07 dec 2023, 20:02

MS is toch alweer 22 jaar in de console business, en ze hebben niet echt een software imperium opgebouwd, omdat ze inderdaad lang zijn gaan teren op moneyhats. Natuurlijk is het leuk als je short term een paar Playstation 2 IP binnenhaalt, maar het definieert je console niet.

Vergeet niet, Sony bleef tijdens de PS3 generatie single party first party IP pushen en bleef zelfs projecten als TLG funden. MS had games als Infamous al na de 1e release gekilled omdat het niet meer dan 2 miljoen wist te verkopen. Sony is die studios blijven funden, en heeft Sucker Punch bijvoorbeeld gekocht terwijl Infamous 1 en 2 dus geen enorme chart toppers waren. Maar dat betaalde zich uit met Ghost of Tsushima, een nieuw IP die als een gek verkocht en ook heel goed was. Guerrilla idem. Killzone verkocht niet je van het, ze doen geen gekke dingen en laten Guerrilla vervolgens een single player only game maken en Horizon is nu wel een soort main stay IP die ook enorm veel heeft verkocht. Santa Monica mocht het roer volledig omgooien met God of War, en GoW 2018 tikt de 30 miljoen aan. MS had nooit een studio als ND zowel Uncharted als TLOU laten maken, beide single player games. En een facelift ala God of War zie ik ze ook niet gauw doen met hun IP. Gears 5 vond ik erg leuk, maar speelt precies hetzelfde als de 1e game.

Sony heeft nu IP die het merk uitdragen, zoals Uncharted, TLOU, Horizon en God of War. Die associeer je direct met Playstation en die hebben wel unaniem een bepaalde kwaliteit; ze zijn op zijn minst goed. Daarom komen ze ook weg met dat MCU achtige Playstation intro bij die games. De PS3 mistte misschien punch, maar hun huidige first party software strategie en IP als Uncharted en TLOU zijn daar wel begonnen. Toen was Gears of War misschien cooler om te spelen dan Uncharted en God of War, maar nu mag die serie dromen van dat succes. De basis van de PS4 is wel gelegd op de PS3.

Microsoft mist dat. En wat ze hebben, zoals Halo en Forza, die worden eigenlijk mismanaged.

En tuurlijk betalen die nieuwe studios uiteindelijk wel dividend uit, maar dat zijn wel sinds jaar en dag third party studios geweest wiens peilers eigenlijk Call of Duty en Elders Scrolls zijn. Maar het zit MS ook niet mee. Redfall blijkt een enorme kutgame te zijn, net nu Arkane onder de vlag van MS werkt. Diablo IV en Overwatch 2 is Blizzard anno nu, gewoon kut. CoD is in decline. etc. Ik betwijfel of MS de visie heeft om deze studios weer de juiste richting in te krijgen.

Gebruikersavatar
Oversoul
Lv6
Berichten: 1306
Lid geworden op:
20 jul 2017, 06:54

08 dec 2023, 07:45

Het hele probleem in a nutshell is dat kopen en bouwen twee verschillende dingen zijn. En dat Microsoft Xbox het onderscheid al twee decennia niet snapt.

Ze hebben 1 x geluk gehad met Bungie en Halo en daar ook op gebouwd, maar daarna...
Switch FC SW 7416-1174-5034

Gebruikersavatar
Shadow
Lv6
Berichten: 1718
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:42

08 dec 2023, 18:37

Nah, tijdens de 360 periode hadden ze natuurlijk nog Gears, Forza, Crackdown en andere franchises en gigantisch goede support van derde partijen. Maar ja, toen kwam Kinect en alles ging neerwaards.

Gebruikersavatar
Gewoon Arno
Big Baller
Lv7
Berichten: 4570
Lid geworden op:
16 jul 2017, 00:04

09 dec 2023, 08:56

Fuck Xbox en Phil Spencer.

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

Re:

09 dec 2023, 12:15

Shadow schreef:
08 dec 2023, 18:37
Nah, tijdens de 360 periode hadden ze natuurlijk nog Gears, Forza, Crackdown en andere franchises en gigantisch goede support van derde partijen. Maar ja, toen kwam Kinect en alles ging neerwaards.
Ja, maar Crackdown hebben ze dus mishandled. Zie Crackdown 2. Forza en Gears hebben ze nog maar je kunt met een race game maar tot zover gaan. Zie Gran Turismo. Sony brengt er 1 of 2 per console uit. Je hebt er denk ik geen 4 nodig. Gears 5 speelt net als Gears 1, er zit nauwelijks vernieuwing in en je houdt waarschijnlijk alleen de meest hardcore fans over. Gears had na de originele trilogy natuurlijk de statuur van Uncharted moeten hebben, sterker nog, Gears was groter destijds. Maar heb je een groei gezien?

Halo is na de originele trilogie ook niet gegroeid bijvoorbeeld. 343 heeft een paar matige entries op een rij uitgebracht en zijn juist veel aandeel verloren. Ze proberen met Infinite eindelijk iets nieuws maar die game was buiten de uitstekende gameplay niet af en de ongoing support was niet afdoende om de game relevant te houden waardoor de franchise misschien nog wel verder achterop is. Achteraf makkelijk praten maar ze hadden Bungie moeten proberen over te nemen toen ze aan hun top zaten, ze free reign geven voor andere projecten en misschien ook als assist studio gebruiken voor Halo.

Kinect is natuurlijk uiteindelijk wel hun downfall geweest. Ze hebben die Wii hype gechased, en in de 1e instantie heeft het zich ook wel uitbetaald. Maar ze hebben de core gamer links laten liggen en eigenlijk niet goed gebouwd naar de Xbox One generatie. Dankzij kinect was de Xbox One een stuk prijziger dan de betere PS4, waardoor ze vanaf day one al eigenlijk kansloos waren. Die motion controls waren in 2013 uit de mode, en de markt was reeds verzadigd door een gros hele matige games dat Nintendo zijn handen er ook al af had getrokken.

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1969
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

Re: Re:

11 dec 2023, 14:38

Tsidas schreef:
06 dec 2023, 23:25
Maar in feite, ondanks innovaties op tech gebied, doet Microsoft al twintig jaar hetzelfde; bakken met geld uitgeven en ze weten bij god niet wat ze met hun aankopen moeten doen. En dan bedoel ik echt hun IP portfolio. Zag dat het al besproken is, maar ik denk dat wanneer het puntje bij paaltje komt dat MS gewoon niet snapt dat continuïteit of een duidelijke boodschap belangrijk onderdeel is van hetgene wat je aanbiedt aan de consument. Er werden wat namen genoemd van early studio’s die Microsoft ondersteunden, maar die gingen nooit grote spelers worden. Het is iedere generatie een andere focus en dat zorgt ervoor dat potentiële klanten geen houvast hebben.
Welke bakken met geld? Rareware toen voor $500 miljoen, maar verder? Ze hebben juist te weinig geïnvesteerd in nieuwe studio’s jarenlang. Het gros wat exclusieve games leverde hebben ze second party onder hun hoede gehad en vaak weer laten gaan. Zelfs Playground is nog niet zolang first party.
Pas na 19 jaar zijn ze begonnen met klappers binnen harken. Eerst Bethesda en nu Activision Blizzard. Dat het niet zichtbaar is in de bibliotheek in vergelijking met wat de concurrent daar heeft staan, stamp je ook niet zo even in 3 jaar uit de grond. Het is geen wiethok waar je ieder kwartaal de vruchten van plukt en zo’n Activision Blizzard (waar overigens de mobiele tak nog het meest oplevert – deurtje naar de Google en Apple markt) is daar nu pas aan toegevoegd. Dat er niet meteen een nieuwe Doom, Wolfenstein, Dishonered etc. in de afgelopen 3 jaar uit zijn komen rollen heeft geen uitleg nodig. Had dat wel het geval geweest, dan had het waarschijnlijk ook weer niet exclusief geweest in verband met contracten zoals met o.a. Deathloop en Tokyo Ghostwire.

R-Type schreef:
09 dec 2023, 12:15
Ja, maar Crackdown hebben ze dus mishandled. Zie Crackdown 2. Forza en Gears hebben ze nog maar je kunt met een race game maar tot zover gaan. Zie Gran Turismo. Sony brengt er 1 of 2 per console uit. Je hebt er denk ik geen 4 nodig. Gears 5 speelt net als Gears 1, er zit nauwelijks vernieuwing in en je houdt waarschijnlijk alleen de meest hardcore fans over. Gears had na de originele trilogy natuurlijk de statuur van Uncharted moeten hebben, sterker nog, Gears was groter destijds. Maar heb je een groei gezien?
Een Gears of War moet net als een main-Mario niet te veel uitgebracht worden om verzadigingsgevoel te voorkomen. Beide franchises doen iets binnen een genre waar ze boven de rest uitsteken, dus is er geen noodzaak om om het jaar/2 jaar bij te benen met een nieuw deel (main-Mario uiteraard op een hele hoge eenzame hoogte). Zo’n Gears speelt ook niet zo snel weg, waardoor het al gauw een chore werd als je ze vlak achter elkaar speelde. Iets wat ik zelde ervaar bij een first person shooter. Wat dat betreft heeft Naughty Dog met Uncharted het juiste gedaan. 3 titels, wat dlc en tuintje erop. -edit: was deel 4 al helemaal vergeten ^_^' Eigenlijk na 2 delen kon je de matrix wel lezen tijdens het spelen en zo al weten wat er ging gebeuren. Dat moet je voorkomen door er jaren tussen te laten zitten in de hoop dat er inmiddels ook wat nieuwe gameplay ideeën ontstaan.

En God of War moest wel omdat het zwaar achterhaald was tegenover andere titels binnen het genre (o.a. Bayonetta en zelfs een Devil May Cry) die alles bijna beter deden gameplay wise. De expertise miste in principe al jaren t.o.v. van de games uit het oosten, maar het kon nog aardig mee in de dude-bro periode van dien. Helaas pakt dat dan nu weer uit naar dat typische Hollywood thrill gebeuren waar de massa van smult en zullen ze zich daaraan blijven houden. Slim van Sony, maar ik word er persoonlijk niet warm van dat alles zo’n beetje hetzelfde aanvoelt wat triple A is, maar het is wel de sleutel tot succes. Het missen van een easy adopt Hollywood lijn binnen de gamesindustrie mist Microsoft. Zo’n Spiderman en God of War franchise trekt veel meer mensen aan dan een Starfield (nog buiten kijf of de game daadwerkelijk goed is of niet). Het toonde totaal geen karakter in de gegeven trailers. Net zoals alle andere typische PC games die straks uit dezelfde studio gaan rollen. Misschien dat ze nu met Blade ook hun exclusieve Batman Arkham Asylum gaan krijgen, zoals Sony dat met Spiderman heeft.

Maar waar ik me vooral over blijf verbazen is het missen van een marketing buiten de US. Je ziet overal PS5- en met grote releases Switch reclames. Nergens een Xbox. Zelfs alle grote multiplatform titels krijgen een PS5 jasje op TV.
Als ik destijds met de One X liet zien wat je met Game Pass kon doen, dan kreeg je verbijsterde reacties. Gamers weten het, maar de massa is hier niet van op de hoogte. Zeker in een tijd waar veel mensen het niet breed hebben, getuige het grotere succes van de Series S, zou het toch wel zijn vruchten af kunnen gaan werpen als je het op TV laat voorbijkomen dat je vanaf 10 euro per maand ±300 games tot je beschikking hebt.
Achteraf makkelijk praten maar ze hadden Bungie moeten proberen over te nemen toen ze aan hun top zaten, ze free reign geven voor andere projecten en misschien ook als assist studio gebruiken voor Halo.
Destiny was wel okayish, maar misschien iets te vroeg uitgebracht omdat ze met Activision-hellfire te maken hadden, maar eerlijk gezegd vraag ik me af of Bungie nog wel heel relevant is na de laatste nieuwsberichten. De schep geld die je eerst kreeg van Sony als je niet zou vertrekken, is inmiddels omgezet naar een hooivork :lol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

11 dec 2023, 18:37

Nee ik speel zelf ook niet eens meer Sony AAA games. Maar ze verkopen wel als een idioot en reviewen structureel goed. Het zijn ook goede games, meestal relatief vrij van bugs, goede graphics, geluid en goede gameplay. De beste PS5 exclusive vind ik eigenlijk Returnal, en dan nog GT7. En Demon's Souls maar dat is een remaster. Dit zijn toch de meer hardcore en traditionele games binnen hun portfolio.

De games waar ik mijn tijd in stop zullen Like a Dragon Infinite Wealth, FFVII Rebirth en Tekken 8 gaan zijn. Misschien Rise of the Ronin, en natuurlijk de Elden Ring DLC. Niet zozeer Spider Man 2, ik denk dat ik dat nooit ga spelen.

Raar verhaal omtrent Bungie. Het klinkt alsof er dus een divided Board is met aan 1 kant Sony (onder leiding van onze Hermen Hulst), en aan de andere kant nog Bungie. Als ze hun targets niet halen, kan Sony een takeover doen. Aan Bungie heb je inderdaad niks. Destiny zit muurvast. Nieuwkomers kunnen er niet inkomen en long timers haken af. Marathon mja, ik zie er geen kassucces in. Die studio loopt eigenlijk al 10 jaar aan te modderen nu, soms doen ze iets goed maar vaker ook iets heel fout. Dat is wel Destiny in a nutshell. Ze zijn ongetwijfeld gekocht voor die GaaS money. Maar ik betwijfel of ze wel up to snuff zijn.

Wat MS marketing betreft. Ik weet dat ze in Frankrijk totaal niet aan promotie doen. Ik heb gelezen dat ze daar alleen wat Twitch streamers in de arm hebben genomen waar niemand echter naar omkijkt. MS doet er goed aan om een soort overkoepelend geheel voor Europa te hebben, zoals Sony World Wide Studios.

Gebruikersavatar
Notorious
Lv2
Berichten: 50
Lid geworden op:
05 okt 2017, 12:17

Re: Re:

12 dec 2023, 13:00

SmartTies schreef:
11 dec 2023, 14:38


Maar waar ik me vooral over blijf verbazen is het missen van een marketing buiten de US. Je ziet overal PS5- en met grote releases Switch reclames. Nergens een Xbox. Zelfs alle grote multiplatform titels krijgen een PS5 jasje op TV.
Als ik destijds met de One X liet zien wat je met Game Pass kon doen, dan kreeg je verbijsterde reacties. Gamers weten het, maar de massa is hier niet van op de hoogte. Zeker in een tijd waar veel mensen het niet breed hebben, getuige het grotere succes van de Series S, zou het toch wel zijn vruchten af kunnen gaan werpen als je het op TV laat voorbijkomen dat je vanaf 10 euro per maand ±300 games tot je beschikking hebt.
Maar snap je!

Deze marketing is nog erger dan wat Sega met de Dreamcast deed. Sega zat in financieel zwaar weer maar Microsoft totaal niet. Geen wonder dat de Xbox dood is in Europa. (buiten UK).

Weet niet wie verantwoordelijk is voor marketing in de rest van Europa maar die gene moeten ze gewoon ontslaan.

Als ik kijk naar m'n 13 jarige neefjes die kennen alleen PlayStation Xbox is gewoon een onbekend alternatief.

Sony daarin tegen is gewoon agressief qua marketing... op TV op internet. Zelf als ik Xbox intyp op YouTube krijg ik Playstation advertenties.

Mensen kopen niks wat ze niet kennen. Microsoft moet sowieos Game Pass meer promoten hier als een soort Netflix/Disney+ etc van games. Want dit is om te janken.


Kijk hoe Sony hun 1st party games overhyped. Hoe meer reclame hoe betere verkoopcijfers.


Ik heb geen enkele Starfield commercial gezien. Alleen iets van een Starfield controller wat er uit zag als Regenboog propaganda lekkere fail weer. :')

Gebruikersavatar
Oversoul
Lv6
Berichten: 1306
Lid geworden op:
20 jul 2017, 06:54

12 dec 2023, 22:24

Vierhonder controllers en chocolade Xboxen onder de aandacht brengen geeft de marketing blijkbaar graag prioriteit aan. Het is bizar.
Switch FC SW 7416-1174-5034

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1969
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

Re: Re:

14 dec 2023, 12:18

Notorious schreef:
12 dec 2023, 13:00
Deze marketing is nog erger dan wat Sega met de Dreamcast deed. Sega zat in financieel zwaar weer maar Microsoft totaal niet. Geen wonder dat de Xbox dood is in Europa. (buiten UK).

Weet niet wie verantwoordelijk is voor marketing in de rest van Europa maar die gene moeten ze gewoon ontslaan.
Er is ook een hoop op te merken op de marketing in Amerika. Altijd een graantje willen meepikken met whatever actueel is. Tijdens BLM actualiteit opeens Twitteraar Paris het woord laten voeren bij een showcase. Het is goed dat er gelijke kansen zijn voor ieder mens, maar ga daar niet meteen wanhopig je aandacht op vestigen zo van kijk ons eens, wanneer het nieuws ermee overgoten wordt. Indian- en Hispanic week idem dito. Allemaal tweets en andere hosanna. De LGBTQ hype en opeens staat er een transgender het woord te voeren voor Bethesda. Fuck off! Houd je bezig met games en ga niet opeens jezelf voordoen als een “We are the world” foundation. Bedenk nou gewoon eens een goede smoel voor de lange termijn en bemoei je niet met zaken waar een groot deel van de samenleving al moe van wordt. Er kan een hoop gezegd worden over de dude bro era van de 360, maar dat liever dan dit soort shit. Even dacht ik met de “Power Your Dreams” launch dat ze de juiste weg waren ingeslagen, maar daarna kwam de actuele shit.
Sony is altijd second to none in marketing en komt vrij neutraal en mysterieus over. Je hoeft maar even te kijken en je weet dat het van Sony is. Ze maken het interessant voor alle doelgroepen. Even waren ze het een beetje kwijt met de Spiderman vibe van de PS3, maar dat hadden ze midgen alweer rechtgetrokken.
De games waar ik mijn tijd in stop zullen Like a Dragon Infinite Wealth, FFVII Rebirth en Tekken 8 gaan zijn. Misschien Rise of the Ronin, en natuurlijk de Elden Ring DLC. Niet zozeer Spider Man 2, ik denk dat ik dat nooit ga spelen.
Bij mij is het vooral de Indie projecten die hoge ogen scoren. Buiten dat deze wel vaak iets nieuws bieden heb je ze ook snel uit wat een plus is. Nu in een week tijd door Gris, Planet of Lana en (bijna) Cocoon heen gebanjerd. Gemiddeld ±4 uurtjes en geen gevoel van huiswerk. Heel gers na een toer van 280 uur Tears of the Kingdom waar dan een half jaar over wordt gedaan tegenwoordig ☹
Afbeelding

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

15 dec 2023, 12:34

https://www.gamesindustry.biz/video-gam ... hly-charts

Europa November Year over Year:

1.PS5 +376%
2.Switch -35%
3.Xbox -26%

Zonder UK en Duitsland schijnt het er zo uit te zien:

Nov 2023:
PS5 ~978k
NSW ~267k
XBS ~54k

Totaal was 1.3 miljoen consoles en het is berekend tov cijfers vorig jaar. Een 20:1 ratio is... wel killing. En het klopt wel want in Frankrijk en onderstaand Spanje is dit bijv. het geval:

PS5: 15.000 (11.500 'Slim' | 2.500 Digital) / 462.200 YTD / 1.059.000 LTD
Switch: 13.000 (~98% OLED+Standard) / 328.200 YTD
XBS: 1.000 (750 X ) / 74.900 YTD
PSVR2: 300 / ¿?
PlayStation Portal: 100 / ~7.350

In Duitsland heeft MS ook maar een share van zo'n 5%. In Benelux ongetwijfeld hetzelfde. Dit zijn Dreamcast cijfers.

MW3 beste seller, maar 33% down tov. MW2. Een Switch 2 zal in aantocht zijn en Nintendo weer een boost geven. Microsoft tja. De X console kost al een tijdje slechts 400. Dat is een verschil van 150(!) met de PS5.

Al moet ik toegeven, ik kwam er toevallig achter tijdens het browsen op webshops. Dus ja, overnieuw beginnen met een gedegen marketingapparaat.

Yep,

YTD:

Afbeelding

PS5 November alleen is meer dan Xbox lifetime

Zover Europa betreft is Xbox wel zo goed als begraven. En die Spencer heeft bij zijn higher ups neergelegd dat ze 100m subs gaan halen per 2027, natuurlijk om greenlits te krijgen. Ik ga alvast verklappen, dat gaan ze never nooit halen. Ik zeg; dit was de laatste Xbox generatie.

Gebruikersavatar
Tsidas
Lv2
Berichten: 69
Lid geworden op:
24 aug 2017, 18:07

16 dec 2023, 22:42

Switch heeft een prachtige run gehad. Voor een console in zijn zevende jaar heeft ie nog steeds goede nummers. Denk dat die het nog een paar jaar goed gaat doen door de enorme library en wellicht als budget systeem als ze het dan wel gaan afprijzen.

Nintendo zal nu ook zijn ogen richten op een opvolger. We weten dat de Switch 2 al achter gesloten deuren bij de Gamescom is getoond aan ontwikkelaars. Ik hoop dat we in het eerste kwartaal meer horen over het apparaat. De rumours gaan denk ik wel erger worden.

PlayStation 5… geen verrassing. Nadat de productie problemen klaar waren en dat nu langzaam de titels echt komen zie je de gemiddelde consument richting Sony trekken. Zo’n GTA VI aankondiging helpt ook. Games als Spider-Man 2 ook. Gaat de komende jaren binnen Europa de dienst uitmaken. Met de Switch 2, als Nintendo geen rare fratsen uit gaat halen mbt de hardware.

Microsoft was nooit super populair hier (muv de 360), maar het is nu wel overduidelijk de derde viool hier nu.

Gebruikersavatar
Shadow
Lv6
Berichten: 1718
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:42

16 dec 2023, 23:22

Switch opvolger gaat een interessante situatie zijn, Nintendo wilt dat ding niet de deur uit hebben terwijl het nu nog steeds goed verkoopt (zeker nu nog niet met de kerst nog aankomend), maar ze kunnen ook niet blijven wachten tot de cijfers serieus beginnen te dalen. Ik ben extreem benieuwd of Nintendo de ballen heeft om nog een feest periode af te wachten of dat ze zeggen na de huidige is het mooi en met de herfst volgend jaar is het wel eindelijk eens echt tijd.

Gebruikersavatar
Oversoul
Lv6
Berichten: 1306
Lid geworden op:
20 jul 2017, 06:54

17 dec 2023, 03:14

Zo'n Spencer moeten ze ontslaan. Xbox heeft een Reggie moment nodig. Een nieuw, fris gezicht dat het noodlijdend schip doet keren. Ze hebben het geld, Bethesda en Actiblizz. Knal ff je marketing aan. Een Sony die de high-end markt domineert, is ook maar saai. Zie nog steeds maar weinig redenen om een PS5 te kopen. Wel iets meer dan een Xbox.

Switch 2 gaat er komen fiscal year 2024.
Switch FC SW 7416-1174-5034

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

17 dec 2023, 11:38

Xbox doet het ook zelf met day one PC. Je hebt geen Xbox nodig voor hun games. Voor Spider Man 2 heb je wel een PS5 nodig.

De strategie van Sony is gewoon beter. Zij geloven in retail. En daarnaast bieden ze ook gewoon een Gamepass he. Niet met hun exclusives day one, maar uiteindelijk staan ze er wel op. Je kunt toch niet alles spelen. Wat ik niet heb gekocht, zoals Horizon 2 en Ratchet, stond uiteindelijk wel op Plus. En ik speel ze nog steeds niet.

Bethesda en Actiblizz hebben geen system sellers. Het zijn games met een PC verleden die nog steeds sterk op PC zijn. En annual games die door de mainstream wordt geconsumeerd. Ik denk dat je eerder een console koopt voor de nieuwe Naughty Dog game, dan voor de volgende Elder Scrolls. En zoveel heeft ABK niet eens he. Een CoD in decline, Diablo IV die ook tanked en eens per decennium uitkomt en wat franchises als Crash waar niemand echt naar omkijkt. En Candy Crush waar de console space niks aan heeft.

Bethesda heeft Starfield, TES die meer PC gericht zijn en niet bepaald toegankelijke console games. Doom die soms uitkomt, M-rated is en wiens complexe gameplay lang niet voor iedereen is. En wat niche spul van Tango en Arkane.

MS kon nog meekomen dankzij die shortages en kon er mee wegkomen dat ze een next-gen console louter met current-gen games vulden vanwege covid development issues. Maar die tijden zijn allang achter ons, men wil nu wel gewoon nieuwe XSX games. Net als dat Smart Delivery, who gives a fuck? Ik wil gewoon dat games louter nog voor PS5 ontwikkeld worden, zoals FFVII Rebirth. Boeiend dat er geen smart delivery is? Weg met last-gen. Microsoft wat dat betreft zit in een lastig parket, zij kunnen de underpowered XSS profiles dus never nooit niet lozen. Sterker nog, het schijnt hun best verkochte Series SKU te zijn. Dus ze zullen altijd aan parity moeten doen, we weten via Larian dat dit wel degelijk een issue kan zijn. Baldurs Gate 3 was daardoor veel eerder op de PS5 verkrijgbaar. Dat kan nooit de bedoeling zijn geweest.

De XSS is een goed budget systeem, maar voor erbij. Ik vind hem juist de PS5 complimenteren. Zo heb je alle Sony games tot je beschikking, en voor een lagere prijs ook toegang tot de MS library. MS echter schiet hier misschien niet zo veel mee op. Mijn attach rate op Series S is bedroevend laag, beperkt tot voornamelijk wat x-enhanced games uit de sale. Xbox heeft gewoon helemaal niks te bieden tov de PS5 en de consument ziet dit ook, koopt de XSX nog niet eens voor 400 euro. Waarschijnlijk outselled hij de PS5 ook niet als ze het 200 maken.

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

19 jan 2024, 16:12

PS4 sold more games than Xbox Series X in Europe last year




Afbeelding

En aangezien Hellblade, Avowed en Indy er relatief kut uitzien komt dit vast wel weer goed. Meanwhile zijn er hardnekkige geruchten omtrent Sea of Thieves en Hi Fi Rush, die laatste is rated voor PS4 en Switch in Australie.

Gebruikersavatar
Shadow
Lv6
Berichten: 1718
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:42

19 jan 2024, 18:52

So many studios, so few games...

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

20 jan 2024, 01:19



Xbox games worden trouwens uit het assortiment gehaald, en niet bij de minste.

Ik weet niet wat hier allemaal speelt. Of ze bailen inderdaad uit de hardware markt, of ze gaan full digital met hun consoles.

Gebruikersavatar
Gewoon Arno
Big Baller
Lv7
Berichten: 4570
Lid geworden op:
16 jul 2017, 00:04

20 jan 2024, 09:20

Ik verwacht beide lol

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

20 jan 2024, 11:11

Het kan universeel zijn. Het schijnt dat Best Buy de volledige stock aan fysieke software en Blu Ray films is aan het purgen. Het einde van de discs lijkt wel in zicht. next-gen is nog wel een jaar of 4 van ons verwijderd, ik denk dat we dan wel volledig discloze systemen hebben.

En zo erg hoeft het niet te zijn. Ik game nu 3 jaar op een PS5 digital, en een XSS. Ik ben er wel cool mee. Zou ik nog mijn koopgedrag van de early PS4 generatie en daarvoor hebben, dan zou ik het afraden. Tuurlijk zie ik wel eens een goede deal in een winkel, maar anderzijds heb ik ook nu te weinig tijd voor teveel games. De games die ik echt day one wil spelen zijn op een hand te tellen en koop ik day one (zoals afgelopen jaar FFXVI) en dan zijn de prijzen grotendeels gelijk. Voor de rest wacht ik gewoon op een sale in de Eshops. Gisteren Terminator Resistance uit de PSS gehaald voor 17, prima toch. Ik heb even gekeken en die ga je fysiek niet voor die prijs vinden.

En er is wel een voordeel aan digitaal. Ik heb sinds de zomer weer een PS3, erg leuk, ik kon inloggen op mijn account en talloze must play games weer downloaden, ook als ze delisted zijn zoals Afterburner, TMNT Reshelled etc. En games als Tekken 5 DR die inmiddels toch ook al 17 jaar oud is. Ik heb nog wel wat discs, die het gelukkig nog doen zoals RR7 en het geweldige Driver SF, maar dat wisselen vind ik echt bleh en ik wil liever die rommel niet meer in huis. Nu ben ik dus blij dat ik destijds toch wat digitale purchases heb gemaakt.

Het nadeel zal zijn als je veel games wilt kopen, dan ben je overgeleverd aan de pricing van digitale stores. En je kunt niet meer traden maar eerlijk gezegd boeit dat me niet zo. Ik deed dat meestal toch niet of te laat waardoor ik er eigenlijk niks voor kon krijgen. Of je krijgt weer een no show, of een mocro aan de deur. Of je ruilt in bij een winkel voor een lachwekkende fee.

Is GP hier het antwoord op? Nee. Een game is geen movie of serie die je binged. Een Starfield, als ie niet zo kut was, had je zo 200 uur in kunnen steken zoals TES. Dan kun je hem beter kopen ipv maandelijks blijven tikken. Dit zal een dingetje blijven. Ik denk dat je subs moet afstellen op arcade games en indies, met retail er naast.

no avatar
lilomikola
Lv0
Berichten: 1
Lid geworden op:
25 jan 2024, 15:31

25 jan 2024, 15:33

Helemaal mee eens met je punt over de verschuiving naar digitale games. Het is inderdaad een teken van de tijd dat fysieke discs langzaam verdwijnen. En als je zegt dat next-gen misschien nog 4 jaar van ons verwijderd is, dan denk ik ook dat we tegen die tijd wel volledig discloze systemen hebben. Het is gewoon de richting waarin de technologie zich beweegt.

Net zoals jij speel ik nu al 3 jaar op een PS5 Digital en een XSS en ik vind het prima zo. Ik herinner me de dagen dat ik fysieke games kocht voor mijn vroege PS4, maar nu met de beperkte tijd en de overload aan games, is digitaal gewoon handiger. Ik wacht ook gewoon op sales in de Eshops. Zo heb ik gisteren nog Terminator Resistance op de PSS opgepikt voor maar 17 euro, dat vind je fysiek nergens voor die prijs.

Over de PS3, dat is een goed punt! Het is super dat je oude must-play games kunt herbeleven, zelfs als ze niet meer beschikbaar zijn. Dat nostalgische gevoel is onbetaalbaar, bijna zoals het dragen van een klassiek linnen pak heren op een warme zomerdag, stijlvol en tijdloos, weet je. Maar goed, terug naar gaming. Ik heb nog wat fysieke discs zoals RR7 en Driver SF, maar ik ben met je eens dat het wisselen van discs een gedoe is.

Gebruikersavatar
Shadow
Lv6
Berichten: 1718
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:42

25 jan 2024, 22:05

Langzaam verdwijnen of hardnekkig de nek omdraaien zijn wel twee verschillende dingen, maar tja. Des te minder rechten de gebruiker des te beter voor het bedrijf, dus het zal waarschijnlijk alleen maar richting LRG/SRG/andere vergelijkbare uitgevers gaan.

Gebruikersavatar
Wesley
Lv6
Berichten: 1248
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:37

Re:

04 apr 2024, 00:39

lilomikola schreef:
25 jan 2024, 15:33
Helemaal mee eens met je punt over de verschuiving naar digitale games. Het is inderdaad een teken van de tijd dat fysieke discs langzaam verdwijnen. En als je zegt dat next-gen misschien nog 4 jaar van ons verwijderd is, dan denk ik ook dat we tegen die tijd wel volledig discloze systemen hebben. Het is gewoon de richting waarin de technologie zich beweegt.

Net zoals jij speel ik nu al 3 jaar op een PS5 Digital en een XSS en ik vind het prima zo. Ik herinner me de dagen dat ik fysieke games kocht voor mijn vroege PS4, maar nu met de beperkte tijd en de overload aan games, is digitaal gewoon handiger. Ik wacht ook gewoon op sales in de Eshops. Zo heb ik gisteren nog Terminator Resistance op de PSS opgepikt voor maar 17 euro, dat vind je fysiek nergens voor die prijs.

Over de PS3, dat is een goed punt! Het is super dat je oude must-play games kunt herbeleven, zelfs als ze niet meer beschikbaar zijn. Dat nostalgische gevoel is onbetaalbaar, bijna zoals het dragen van een klassieklinnen pak herenop een warme zomerdag, stijlvol en tijdloos, weet je. Maar goed, terug naar gaming. Ik heb nog wat fysieke discs zoals RR7 en Driver SF, maar ik ben met je eens dat het wisselen van discs een gedoe is.
Holy shit deze reclame-bot is hilarisch goed.
:huillie:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 180 gasten