De volledige versie van de Opera commercials [1], [2]
Fire Emblem (ファイアーエムブレム) is een turn based tactische RPG reeks ontwikkeld door Intelligent Systems en bestaat al reeds 25 jaar! We beginnen met een terugblik op wat deze reeks te bieden heeft. Daarnaast worden de verschillende mechanics in de game belicht. De naam verwijst naar een van de terugkerende plot devices of items, meestal een soort schild of medaillon.
Fire Emblem?
Wat Fire Emblem onderscheid van andere RPG's en Advance Wars is o.a. dat je party een klein leger is waarbij elke unit een personage is die leeft in een van de werelden. Deze personages hebben hun eigen achtergrond, de een wat rijker dan de ander. De werelden worden typisch neergezet in een middeleeuwse stijl. In Fire Emblem manage je een team in deze setting. Met dit team doe je bepaalde missies, waarmee je voorgang boekt in het verhaal. Zo'n team staat niet vast, je kan units voor altijd verliezen (permanent death) en je kan units winnen (recruiten).
Gevechten worden op een grid afgespeeld waar units zich per vakje kunnen bewegen. Het doel van de game is missies voltooien met jouw blauwe team. Dit komt vaak neer om de vijand, het rode team uit te schakelen. Missies in fire emblem worden gedaan in beurten, jij krijgt een beurt en de tegenstander krijgt een beurt. In zo'n beurt kan je een unit een maximaal aantal vakjes verplaatsen en wanneer een vijandelijk unit binnen bereik is kan je aanvallen. Voor dat de aanval uitgevoerd wordt krijg je een simulatie te zien. Op basis van deze simulatie kan je bepalen of je hiermee door wilt gaan of het hierbij laat. Als je kiest om ervoor door te gaan dan wordt de simulatie gerealiseerd en volgt een korte animatie.
Simulatie voor een gevecht
Hetgeen wat Fire Emblem interessant en moeilijk maakt is dat je jouw team zo goed mogelijk door de missies heen brengt. Dit doe je door rekening te houden met wat voor units te maken hebt (classes) en wat units dragen (equipment).
Het class systeem verdeelt je units in verschillende types, denk aan healers, mages, knights, swordsmen, fighters en archers. Elke class heeft weer zijn voor en nadelen, een archer kan bijvoorbeeld indirect aanvallen, maar kan niet terugslaan wanneer hij direct aangevallen wordt. De basis classes kunnen daarnaast ook weer een gepromoveerd (promotion) worden zodat ze sterker worden, andere wapens kunnen gebruiken of bepaalde vaardigheden krijgen. Het class systeem verschilt van game tot game. In elke game heb je te maken met de lord(s), een lord is typisch een leider van je team en de drijfveer van het verhaal. Wanneer een lord doodgaat dan krijg je automatisch een gameover scherm te zien.
Equipment in de game is ook belangrijk, want wapens voldoen aan het steen-papier-schaar (weapon triangle) principe. Zo verslaat een zwaard een bijl, een bijl een lans en een lans een zwaard. Bepaalde wapens draaien dit principe weer om. Ook voor magie is er in elke game zo'n systeem, maar deze verschilt weer per game.
Japan vs de rest
Deze ijzersterke basis is al te vinden in de allereerste game genaamd Fire Emblem: Dark Dragon and the Blade of Light (ファイアーエムブレム 暗黒竜と光の剣) uitgekomen voor de Famicon in Japan in 1990. Ontwikkeld door Nintendo R&D1 (game design, graphics, muziek) en Intelligent Systems (programmeerwerk). In die tijd fungeerde Intelligent Systems als een hulpje voor andere ontwikkelaars, maar door Fire Emblem (en Wars) zijn ze zelf ontwikkelaars geworden. Inmiddels hebben ze hun eigen gebouw neergezet vanwege het succes door de jaren heen. Niet verbazingwekkend gezien ze voor elk Nintendo platform wel een game gemaakt hebben. De Fire Emblem games zijn hierop geen uitzondering als we N64 even vergeten. Het heeft echter wel een tijd geduurd voordat het westen een Fire Emblem game kreeg. De eerste zes delen van de Fire Emblem reeks zijn nooit buiten Japan verschenen, pas vanaf het zevende deel Fire Emblem: The Blazing Blade zijn westerse releases een standaard geworden. Dit deel werd in het westen gewoon als Fire Emblem uitgebracht, een zeer verwarrende titel. Fans van de serie gebruiken daarom vaak de afkorting FE in combinatie met nummers om ze van elkaar te onderscheiden.
Fire Emblem: Shadow Dragon and the Blade of Light is te anime voor mij
Dit ging niet van de een op de andere dag. Marth, het hoofdpersonage uit FE1 en FE3, en Roy, het hoofdpersonage uit FE6 waren beiden speelbaar in Super Smash Bros. Melee. Door de populariteit van deze characters was er besloten om een Fire Emblem game naar het westen te brengen, zodanig dat nieuwkomers ermee uit de voeten konden komen. FE7 was dus voornamelijk voor het westen bedoeld en daarmee de eerste reboot die ze gaven aan de reeks. Het is tot op heden een van mijn favoriete games, die ik geheel toevallig gekocht had. De game is tevens ook een prequel op FE6 en als je de true ending unlocked dan zie je Roy terug.
Na FE7 is elke Fire Emblem behalve FE12 (Heroes of Light and Shadow) in het Westen uitgebracht. De rare eend in de serie blijft toch wel Sacred Stones. Het is het enige deel wat op zichzelf staat en bevat zoals hierboven een aantal unieke keuzes. Dit soort keuzes die gemaakt worden op gameplay gebied zien we allemaal weer terug in het laatste deel (op het moment van schrijven), namelijk Awakening. Ook deze game is de gewone zin van Fire Emblem raar te noemen. Het bevat een avatar die je zelf kan maken, causal mode schakelt perma death uit, het skirmishen van Sacred Stones zit er weer in, DLC ondersteuning, en nieuwe mechanics. Onder deze nieuwe mechanics kan je denken aan het promotion systeem, reclass, dual vechten en meer. Ook is het de eerste Fire Emblem in een nieuwe artstyle die veel weg heeft van anime. Met Awakening heeft de reeks een nieuwe weg in geslagen, een die ik zelf wat minder vind en tegelijk omarm. Het is de tweede reboot die de serie is ondergaan, eentje die de reeks weer terug op de kaart brengt na wat afwezigheid. Ik raad het dan ook ten zeerste aan om tenminste FE7 (Blazing Sword) en FE13 (Awakening) gespeeld te hebben, mocht je interesse hebben. De nieuwere mainline Fire Emblem-games bouwen voor op het succes van Awakening.
Zie ook Wars en Tear Ring Saga.Games in het rood vermeld verschenen alleen in Japan.
Main series
Fire Emblem: Dark Dragon and the Blade of Light [Famicom/1990]
Fire Emblem Gaiden [Famicom/1992]
Fire Emblem: Mystery of the Emblem [Super Famicom/1994]
Fire Emblem: Genealogy of the Holy War [Super Famicom/1996]
Fire Emblem: Thracia 776 [Super Famicom/2000]
Fire Emblem: The Binding Blade [Gameboy Advance/2002]
Fire Emblem: The Blazing Blade [Gameboy Advance/2003]
Fire Emblem: The Sacred Stones [Gameboy Advance/2004]
Fire Emblem: Path of Radiance [GameCube/2005]
FIre Emblem: Radiant Dawn [Wii/2007]
Fire Emblem: Shadow Dragon [Nintendo DS/2008]
Fire Emblem: Heroes of Light and Shadow [Nintendo DS/2010]
Fire Emblem: Awakening [Nintendo 3DS/2012]
Fire Emblem: Fates [Nintendo 3DS/2015]
Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentina [Nintendo 3DS/2017]
Fire Emblem Switch [Nintendo Switch/2018]
Overig
Fire Emblem: Arkaneia Saga [SNES Satellite View/1997]
Real Time Strategy Fire Emblem [Wii/Cancelled]
Fire Emblem: Maiden of Darkness [Nintendo 64DD/Cancelled]
Spin-offs
Tokyo Mirage Session #FE [Wii U/2015]
Fire Emblem Heroes [iOS+Android/2017]
Fire Emblem Warriors [New Nintendo 3DS+Nintendo Switch/2017]
Items & Equipment
Zoals eerder gezegd is je equipment erg belangrijk. Je stuurt niet zomaar je units het strijdveld op zonder te kijken naar je equipment. In Fire Emblem games rust je units uit met wapens, het liefst meerdere. Deze wapens moet je vinden of kopen in een armory in of buiten missies. Op een aantal uitzonderingen na breken al je wapens af door gebruik. Goedkope en minder krachtige wapens breken minder snel af en zijn daardoor in het begin handig. Het is echter niet zo dat je begin met elke character de meest krachtige wapens kan gebruiken. Elk personage heeft door het class systeem een bepaald wapen in bezit en daar ook een bepaalde vaardigheid in. Een archer gebruikt een boog en zijn weapon level bepaalt wat voor soort boog hij kan gebruiken. Door een boog veelvuldig te gebruiken kan je dat level verhogen met als laagste een E en het hoogste een S ranking (muv Radiant Dawn: SS). Bepaalde classes kunnen meerdere wapens dragen zoals een cavalier die zowel zwaarden als lansen kan dragen. In Lyn's verhaal in FE7 heb je twee cavaliers Saint en Kent. Beiden hebben naast andere stats ook een ander weapon level, waardoor je bepaalde vijanden liever met Kent wil afmaken en andere liever met Saint. Met reclass kan je een andere class en dus ook een ander wapen krijgen. Houd hierbij wel rekening met welke class je in verandert, je verliest namelijk je weapon level als deze nieuwe class niet dit wapen bezit. Met promotion krijg je de kans om meerdere wapens te gebruiken. Een priest (staff) kan je promoveren tot bishop (staff, light magic). Dit geeft je dus de kans om een unit tweezijdig te gebruiken.
Ruilen tussen units
Naast equipment zijn er ook items. De items dien meer voor support, ze kunnen helpen in een tal van situaties. Zo zijn er items voor healen (vulnerary), items om stats te verhogen (goddess icon), items om te promoten (master seal) en bijvoorbeeld items die een pegasus beschermt tegen pijlen. Wapens en items zal je gedurende een game effectief moeten gebruiken. Een goed voorbeeld is het managementsysteem in Path of Radiance/Radiant Dawn. Na enige tijd krijg je beschikking over het managen van je items en equipment. Je kan ze hier maken, ruilen, geven, gebruiken,kopen en verkopen. Na elk gevecht krijg je de mogelijkheid om daar goed gebruik van te maken, zodat jouw team voorbereid is op de volgende missie.
Mamma Mia, dat level up
Stats & Terrain
Zoals elke RPG bevat Fire Emblem een levelsysteem op basis van experience points en met levelen verhogen de stats willekeurig. Belangrijke stats kan je onderverdelen in Hit Points (HP), Strength (STR), Skill, Magic (MAG), Speed (SPD), Defense (DEF), Resistance (RES), Luck en Move. Als HP nul bereikt dan gaat een personage dood. Meer HP, zorgt ervoor dat je meer klappen kan overleven. Strength en Magic zorgen voor meer schade. Defense is tegen fysieke aanvallen en Resistance is tegen magische aanvallen. Skill is goed voor accuracy, je verhoogd de kans om een vijand te raken. Speed zorgt ervoor dat je vaker kan aanvallen zolang deze groter is dan de tegenstander met een bepaalde factor. Luck verhoogd je kansen, voornamelijk voor het ontwijken en het landen van critical hits belangrijk. Move zegt hoeveel vakjes jouw unit zich kan verplaatsen.
Een woestijn map gooit zand in je ogen
Units die te paard zijn kunnen grotere afstanden overbruggen in een beurt dan een unit zonder. Althans als de map lekker plat is zoals een plain. In woestijn gebieden is het nut van units op paarden bijna nihil. Je hebt dan juist meer aan vliegende units op pegasi of wyverns of units die lichtvoetig zijn zoals mages en dancers. Het terrein bepaalt ook deels je strategie en wie je op welke missie meeneemt. Ook het weer kan een saaie map ineens spannend maken. De bekende fog of war chapters zorgen ervoor dat vijanden zich in de mist kunnen verschuilen. Je zicht is beperkt in dit soort maps. Fakkels en thieves zijn in dit geval zeker aan te raden. Maps kunnen buiten op het veld of binnen kastelen zijn. Verschillende mechanieken in verschillende situaties. Zo hebben maps binnen vaak chest met waardevolle wapens/items die achter slot zitten. Ook in deze situatie is een thief zeer aan te raden. Ze kunnen namelijk deuren en kisten openen en daarnaast items stelen van vijanden. Terreinen kunnen je daarnaast ook dekking geven. In een fort of in een bos heb je minder kans geraakt te worden. Een goede strategie begint dus bij het gebruik van je terrein.
Weapon Triangle
Het steen-papier-schaar principe is een van de drijfveren van gevechten in Fire Emblem. Dit principe komt dan ook niet eenmalig voor, maar heel vaak. De basis van dit weapon triangle is dat je een groot voordeel of groot nadeel kan uitoefenen op de tegenstander. Het verhoogt of verlaagt je kansen aanzienlijk, maar het garandeert zoals de strip hierboven zegt niets. Je kansen vergroten is echter een groot voordeel die je zeker mee moet nemen. Zo kan je makkelijker door bepaalde vijanden heen komen en de schade beperken. De eerste triangle gaat over de melee wapens. Een zwaard is sterker dan een bijl, een bijl is sterker dan een lans, een lans is sterker dan een bijl. Het omkeren gaat via de wapens swordreaver, lancereaver, axereaver. Hierdoor draaien de sterke en zwakke punten om. Een lancereaver is een zwaard dat sterk is tegen een lans, maar zwak tegen bijlen. Het is daarom handig om beide wapens mee te nemen voor een missie. De tweede triangle is meer een van de effecten. Een pijl schiet een vliegende unit neer, een vliegende units kan een hit and run tactiek doen met melee units, en melee units doen direct schade tegen archers.
De derde triangle is een gebaseerd op de verschillende soorten magie. De basis verandert hiervan nog wel eens, niet alle magie soorten zitten in elke game en ze hebben niet altijd hetzelfde effect. Deze triangle is dus voornamelijk gebaseerd op FE7. Anima verslaat Light, Light verslaat Dark en Dark verslaat Anima. Je kan het ook lezen als licht zuivert de duisternis, de duisternis tast de geest aan, de geest verwart het licht. Hierbij is Anima weer onderverdeelt in de elementen: donder, vuur, wind met hun eigen triangle. De vierde triangle berust op deze elementen. Donder is sterker dan vuur, vuur is sterker dan wind en wind is sterker dan donder. Vooral op het gebied van magie onderscheid Fire Emblem zich van andere RPG's, dit komt wellicht door de westerse setting ipv een oosterse.
Support
Dit is meer het luchtige aspect van Fire Emblem. Support is een band tussen twee units en geeft een bonus op het strijdveld. Deze band heeft verschillende levels: - (geen), C, B, A, S (Awakening). Hoe hoger de rank hoe sterker de band hoe groter de bonus. Het verhogen van deze band verschilt licht per deel. De bedoeling is dat units die 'dichtbij' elkaar staan dat vaak doen, zodat er een conversatie volgt. Deze conversatie verschilt per characters en ook de inhoud kan nogal verschillen. De conversaties kunnen bijvoorbeeld gaan over sparren of over liefde tussen twee personages.
Met Awakening is het concept wat verder uitgewerkt. Naast de gewone old buddy old pal support conversaties, zijn er ook conversaties die meer richting de dating sim gaan. Support conversaties volgen uit de Dual Strike modus in Awakening veelvuldig te gebruiken. Een S ranking tussen een mannelijke en vrouwelijke character geeft een huwelijk en een kind. Dit kind kan je later recruiten in een sidechapter (paralogue) en bezit de genen van beide personages. Het zorgt ervoor dat je een ultieme bulldozer kan maken of een zieke kip.
Recruitment & Perma Death
Personages maken banden met elkaar, maar sommige hebben al banden gemaakt. Door hints die de game je geeft of door trial and error kan je personages overhalen om ook voor jouw team te vechten. Bij de ene character is het eenvoudig om te zien hoe je dat kan doen, bij een ander is dat niet zo eenvoudig. Toch is het zeker de moeite waard om hier tijd in te steken. Het is immers de kans om je leger te versterken of wellicht wel je favoriete character in je team te krijgen.
Het is altijd de kunst om zoveel mogelijk characters te recruiten en zo min mogelijk characters dood te laten gaan. Fire Emblem is uniek in de opzicht dat geen een van je characters veilig zijn. Iedere character kan dood gaan en wanneer dat gebeurd dan is de kans groot dat je ze nooit meer terug ziet. Niet alleen een gemis voor je team, maar ook een gemis als je een band met dat personage heb opgebouwd. Hoewel het niet wenselijk is kan je nog wel de missie halen en doorgaan met het verhaal. Sommige personages gaan niet dood, maar trekken zich terug en zullen opduiken in het verhaal. Zodra een lord of belangrijk persoon sterft is het echter gameover.
Dood gaan is dus belangrijk aspect in de game. Toch is het niet altijd absoluut. In de Shadow Dragon remake moet je personages opofferen om verder te gaan en tegelijkertijd heb je een staf om iemand weer levend te maken aan het einde van de game. Sinds de tweede remake en Awakening is het ook mogelijk om perma death uit te schakelen. Deze modus maakt het mogelijk om characters opnieuw te gebruiken ookal gaan ze dood. Het is voornamelijk bedoeld voor beginners die de game spelen voor het verhaal en wat moeite hebben het tactische element. Ik denk dat het een zekerheidje is dat causal/classic mode weer terug zullen komen in Fire Emblem Fates.
Skills & Class Change
Skills zijn een mechanic die om de zoveel tijd weer terugkeert. Skills zijn special vaardigheden die je aan units kan geven, waarbij bepaalde skills alleen voor bepaalde classes te gebruiken zijn. Games die deze skills gebruiken zijn FE4, FE5, FE8, FE9, FE10 en FE13. Hoewel het format skills pas goed tot zijn recht kwam in Path of Radiance (FE9) en sindsdien hierop voortbouwt. Skills leer je door scrolls te vinden en te gebruiken. Occult scrolls geven je mastery skills, wat class specifieke skills zijn. Vooral deze skills zijn erg krachtig en wil je graag gebruiken. Het is mogelijk om skills te stacken zolang ze het niet boven een bepaalde capiciteit komt. Deze capaciteit is afhankelijk van je class en of je promoted of unpromoted bent. In Radiant Dawn kan je skills ook verwijderen en opnieuw geven aan andere characters. In Awakening zijn skills gebonden aan levels van hun class en fungeren als extra equipment. Door middel van reclassen en kinderen kweken kunnen rare mixen van skills genereren. Een speler kan maximaal 5 skills in deze game geven aan een character. Sacred Stones moet alles weer anders doen...
Aangezien gepromoveerde classes weer skills geven, zeker in het geval van Sacred Stones, is het de moeite waard om te praten over dit principe. Promotion is niets anders dan het bevorderen van je rang van een class. Dit gebeurd typisch met specifieke items. Zodra een class lvl 10 bereikt kan het gepromoveerd worden met een item, hierdoor ontstaat een keuzes tussen twee nieuwe classes. Deze classes brengen weer voordelen met zich mee: stats gaan omhoog, meer wapens, bepaalde skills. Het te vroeg promoveren leidt echter tot weinig groei en daardoor kan een character nooit het maximale uit zichzelf halen. Gebruikelijk is dan om te wachten tot een unit level 20 is en vervolgens een item toe te passen. Path of Radiance en Radiant Dawn moedigen dit nog meer aan. Op bepaalde classes na promote een unit na het bereiken van lvl 21. Vervolgens zal de nieuwe class beginnen op lvl 1. In Radiant Dawn is het zelfs mogelijk om een tweede keer te promoveren. Lords en thieves hebben vaak andere eisen om een class change te ondergaan. Zo zullen lords pas na een bepaalde gebeurtenis in het verhaal promoveren. Het is dus handig om je lord niet te snel te levelen.
Heb je zelf iets te melden over Fire Emblem? Wat zijn jouw ervaringen met deze reeks? Wat zijn je favoriete characters? Vragen, discussies, opmerkingen? Place your bets on lady Fortuna en plaats het in dit topic!