PlayStation 5

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

20 nov 2020, 16:49

De UI van de PS5 is fucking gruwelijk. De DualSense ook. Ik kom van de S UI af, die gelijk is aan dan van de Series X, yeah no, 100x Sony.

PS4 games installeert ie automatisch naar external, nice.

1 nadeel, folders kan nog niet. Wat gek.

Die Plus actie is ook wel legit.

Days Gone, MonHun, Bloodborne en Crash trilogy gepakt. Days Gone nog nooit gedaan en hij is gebuffed.

Gebruikersavatar
Gewoon Arno
Big Baller
Lv7
Berichten: 4570
Lid geworden op:
16 jul 2017, 00:04

20 nov 2020, 17:05

Vieze fanboy! Benieuwd naar die andere BP games.

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

20 nov 2020, 17:18

Ik denk dat Playroom je wel gaat smaken, Ties. Het is echt leuk. De haptic feedback is voor mij iets nieuws maar heb ook geen Switch gehad. Het is tof. Playroom speelt er voortdurend mee. En gooit ook nostalgie in je mik.

Wat de console betreft, ik houd van de S. Net zo snel als de PS5, quick resume, GP etc. Maar ik moet wel zeggen dat ik er niet bij stilstond dat de PS5 maar 100 euro duurder was. Ja, dan heb je de digital, maar de S is ook digital he. Het is een veel krachtiger systeem met geliktere beelden dan de S en de Xbox UI (die op X identiek is) is wel echt cheapskate hoor. Ik heb ze naast elkaar.

Wat Sony mist is natuurlijk gamepass en BC van PS3 generatie. Wat ik vetter vind aan de Xbox is precies dat, op dat systeem kun je lekker snel een NG2 of Dead Space inladen en het kost nauwelijks wat. Wel is die Plus collectie nice, want bepaalde games presteren ook beter (bloodborne niet maar die gaan ze vast remasteren).

De DualSense lijkt de beste controller te gaan worden. De knoppen voelen beter (de D-pad is heel erg zacht), de haptic feedback is vet. De speaker is goed. Vind alleen die Share en Options knoppen nu heel karig, maar die zul je niet veel nodig hebben.

Ik ben content met beide systemen. PS5 heeft echt die next-gen feel (meer dan X denk ik, vanwege tenminste nog wat software als Demon's en de benoemde UI en DualSense). Quick resume? daar heb je me. Dat doet ie dus niet. Er is wel een switcher die je kunt openen, maar games beginnen overnieuw. En dat is dus wel echt pauper en forse winst voor Xbox, ik merk dat ik het op de S veelvuldig gebruik (Arno: duh, zelfs Series S is meer next-gen breh).

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4765
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

20 nov 2020, 20:15

Days Gone is best leuk Dural. Maar laadtijden op onze normale ps4 was rete traag, was vrij snel mee gestopt. Hoop voor je ie nu snel laadt.

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

20 nov 2020, 21:55

Niet echt. Intern maakt volgens mij niks uit, heb hem alweer op de externe gepleurd. Het is niet rete traag, sneller dan PS4 waarschijnlijk. Eerste startup duurt een seconde of 15-20? Maar het is wel trager dan alle games die ik op de Series S heb gespeeld, en de PS5 games zoals Astro.

Het is inderdaad een erg leuke game. Zeker zonder issues en met de PS5 graphics en performance. Lijkt op TLOU maar dan open world en 60fps.

Dat doet Xbox beter, Xbox One games laden niet of nauwelijks meer op de nieuwe systemen. Ik probeerde ook Crash trilogy op de PS5, die is gewoon 30fps. Ik heb het idee dat Xbox standaard alles beter laat draaien, alleen EA Play games van de 360 zijn onveranderd zover ik heb gespeeld.

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1969
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

20 nov 2020, 22:22

Je maakt het er allemaal niet makkelijker op. Ik ben echt een sucker voor nieuwe controls. Al is dat haptic op de Switch me nooit echt extreem opgevallen.

Hoe vind je die triggers dan? Merk je echt dat die veranderen en programmable zijn? Dus verschillende force feedbacks of clicks ala Gamecube? Weet nog steeds niet zeker of ik begrijp wat ze precies doen.

Ik kon er 1 fixen voor €700,- digital only, maar heb m toch nee verkocht. Met disc voor 700 had ik het zeker gedaan, maar 300 meer dan de winkelprijs, fuck dat.
Afbeelding

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

20 nov 2020, 22:55

Die triggers zijn geweldig. Je moet het zo zien, soms voelt de trigger aan als een pistool trekker. Je kent dat gevoel wel dat je drukt, en dat het eerst soepel gaat,en het laatste stukje heel zwaar. Dat hebben deze triggers in bepaalde situaties. Je voelt als je bijna volledig ingedrukt hebt tegenstand met trillingen erbij die erger worden. Of de triggers bieden meteen tegenstand dat het uberhaubt moeilijker is om ze in te duwen. Bijvoorbeeld als je iets zwaars moet optrekken. Ieder schot met een wapen in Astro Playroom voel je omdat de trigger plaatselijk vibreert.

Ik heb nog geen CoD gespeeld maar ik denk dat ik me kan indenken hoe dat gaat. Een sniper zal wel een zware pull en een flinke kick hebben, etc. De DualSense is in ieder geval op basis van Astro Playroom verreweg de meest innoverende controller en ja ik vind de buttons en de grip echt perfect. Het is de beste controller die Sony gemaakt heeft, en hij maakt de Series controller gewoonweg archaïsch. Maar wil ik die shit in multiplayer? Natuurlijk niet. Gelukkig kan alles uit.

700 is ie niet waard. Er is niet bijster veel nieuws, tenzij je echt hellbent gaat op Demon's Souls (die ik dus nog niet eens heb gekocht omdat ik Astro nu speel) of Spiderman MM. De PS5 is aan een kant verder dan de Xbox (controller is vernieuwend, en een paar echte PS5 games dus), maar aan de andere kant loopt ie ook mijlenver achter. Op basis van BC, enhanced etc is ie ouderwets (Crash is niet aangepast, Bloodborne niet.. GoW en DG wel weer). Geen quick resume voelt ook als een stap terug en ik merkte dat ik een game moest sluiten toen ik system level HDR settings in ging.. Op de Series S deed ik die calibratie gewoon terwijl de game nog op de achtergrond liep. Met die dingen is de PS5 gebrekkig en ouderwets. Je zal meer mileage uit de Xbox halen, maar minder vernieuwing. De Plus collection doet wel wat, maar een GP abbo is chiller. Als ik heel eerlijk ben, vond ik de S met GP vorige week vetter om mee te beginnen. talloze games uit 3 generaties uit de bak plukken, lekker quick resumen, het voelde een beetje als een candystore. En niets heeft laadtijden op dat ding. Voor mij was GP nieuw natuurlijk, dus YMMV.

Wat wel heel tof is en niet genoemd, is dat je vanuit het OS difficulties kunt instellen (waar de game naar toe default als die het heeft). Je kunt voor first person en third person apart invert controls instellen, je kunt de game language op origineel zetten, dus engelse tekst terwijl het OS nederlands is.

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1969
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

20 nov 2020, 23:38

Oja schiet me ineens te binnen weer van die DF video met als voorbeeld en sinasappel doorsnijden. Precies zoals jij het nu uitlegt.

Ik vind het niet erg om 700 te betalen ipv nog 2 maanden wachten (kroegen zijn toch dicht), maar het knaagt meer dat ik er een pauper wijzer mee maakt.

Die UI is inderdaad weer karig van de Series. "Geef me een weekend de tijd en ze krijgen een betere voorgeschoteld" zo'n gevoel geeft het tijdens het navigeren. Niets lijkt logisch erin.

Zou dat quick resume nog middels een update toegevoegd kunnen worden? Of is de architectuur niet naar gemaakt?
Afbeelding

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

21 nov 2020, 01:25

Je hebt op de PS5 wel de activity cards. Dan kun je insta naar een moment in een game jumpen. Maar deze is iets minder obvious dan quick resume. In essentie is het een beetje hetzelfde. Je kunt bijv. een card kiezen in Astro playroom van een level waar je iets vergeten bent terwijl je Spiderman speelt. Je jumped er binnen een paar seconden heen. Het is er soort van wel. Maar dat heb ik eigenlijk nog niet gebruikt. PS4 games hebben het ook, heb ik gelezen (ik zal Days Gone morgen checken).

De Switcher is identiek aan de quick resume qua interface en bereik (een pop up lijstje met laatst gespeelde games), met het verschil dat het de game opnieuw opstart. Misschien dat het mogelijk is om Switcher gelijk aan quick resume te maken. Ik weet het eigenlijk niet.

Wat die cards wel kunnen doen, is Game Help attachen. Een soort tutorial of video van hoe je een verborgen item moet vinden oid via PiP, wat je dan na kunt spelen. Dan grijp je dus niet meer je tablet of telefoon om iets uit te vogelen. De PS5 heeft zijn features wel, ik moet echt nog even gaan kloten.

Gebruikersavatar
Gewoon Arno
Big Baller
Lv7
Berichten: 4570
Lid geworden op:
16 jul 2017, 00:04

Re:

21 nov 2020, 10:42

SmartTies schreef:
20 nov 2020, 23:38

Die UI is inderdaad weer karig van de Series. "Geef me een weekend de tijd en ze krijgen een betere voorgeschoteld" zo'n gevoel geeft het tijdens het navigeren. Niets lijkt logisch erin.
Afbeelding

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1969
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

21 nov 2020, 12:06

Activity cards klinkt als teveel moeite, maar het zou dus theoretisch moeten kunnen. Althans, tussen 2 games en geen 5. Dat van de Series is perfect voor mijn situatie. Veel van die grootschalige games voelen vaak als huiswerk op den duur. Als ik dan met een druk op de knop Tetris of whatever kan opstarten is perfect. Zonder dat vervelende geld verspil backlog gevoel, waar gamen bij mij redelijk geteisterd werd de laatste jaren. Hierdoor blijft de Xbox toch wel mijn main console denk ik zolang een alternatief van Sony in tandem met een copycat van Game pass uitblijft.

@Arno
Karig is misschien niet het juiste wordt omdat er teveel aanwezig is. Rommelig wel. Als je een boom tekent en iedere tak daarvan heeft een sectie van een vorm van entertainment (gaming, store, films/tv, muziek) dan ben je er al. Dat van Sony is eigenlijk ook niet mijn ding, maar het is wel overzichtelijk. Nintendo's bare bones approach is eigenlijk ideaal.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gewoon Arno
Big Baller
Lv7
Berichten: 4570
Lid geworden op:
16 jul 2017, 00:04

21 nov 2020, 13:23

Ik heb nooit moeite met interfaces. Een sloom, haperig OS kan ik mij wel es aan irriteren maar dat is iig zo goed als opgelost met de Xbox Series.

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

21 nov 2020, 13:42

PS5 heeft een Games tab en een media tab. Niks door elkaar op 1 scherm.

Activity cards en game help zijn wel vet. Ik zie meteen wat ik in een level nog mis. Ik druk op die card en sta bij dat checkpoint. Als ik het niet kan vinden druk ik effe op een video die in PiP afspeelt en mij laat zien wat ik moet doen. Tegelijk speel ik het na en heb de secret(s) en als ie 100% is load een andere card en speel verder. Je hoeft eigenlijk nooit meer naar een main menu of level select terug.

Wat dat betreft als je dus 1 game speelt dan kan de PS5 meer, het is handig om van die klote secrets of onduidelijkheden meteen opgelost te hebben of te zien in welk level nog iets ontbreekt. Maar het schijnt dus dat je op die manier ook tussen verschillende games kunt switchen.

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

21 nov 2020, 19:21

Nou, heb de Pro verkocht. Eerst veel stof verwijderd lol. Toch nog 200 gekregen. Wel 2tb in gelaten, geen zin om eruit te halen. Was ook wel aantrekkelijk voor verkoop. Paar games kunnen verkopen, en de ouwe meuk ingeruild. Prepaid kaartjes gekocht, en wat bewaard voor de Pulse headset maar die kan ik nog niet krijgen.

DMCV en DeS gekocht van de prepaid.

DMCV was snel binnen en even gespeeld. Ik kan zelf wel huilen van geluk, maar als je geen liefhebber bent don't bother. Vergil, Legendary Dark Knight mode en Turbo mode (20% speed increase) zijn ZO goed. Ze maken de last-gen game redundant. Geen laadtijden ook, en die waren nogal erg en frequent op de PS4 en Xbox One. Het is de ultieme versie van een van de beste games van 2019.

De RT modes; whatever. Legendary Dark Knight mode schakelt RT uit. Turbo mode werkt ook niet met RT. De 4K RT mode heeft een klote framerate zoals bekend van DF, echt, waarom zou je dit spelen? De 1080p RT mode, ja het speelt goed en de reflecties zijn zeker wel mooi, maar het verlies in detail is echt te groot. Heb 1 missie zo gespeeld en toen uitgezet. Sowieso speel ik Turbo. DeS ben ik van plan voor te gaan zitten als ik Playroom platinum heb.

Gebruikersavatar
Shenmue3
Lv6
Berichten: 1357
Lid geworden op:
13 jul 2017, 13:31

22 nov 2020, 00:28

Dirt 5 boeit me geen fuck maar dit kan ik wel waarderen. :lol:


Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
Gewoon Arno
Big Baller
Lv7
Berichten: 4570
Lid geworden op:
16 jul 2017, 00:04

22 nov 2020, 09:36

Afbeelding

no avatar
Conscius
Lv3
Berichten: 199
Lid geworden op:
14 jul 2017, 15:26

22 nov 2020, 11:45

Schijnt werken ze aan een update (die mannen van Dirt).

Gebruikersavatar
Shadow
Lv6
Berichten: 1718
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:42

22 nov 2020, 12:16

Toolset was schijnbaar nog niet af voor de Xbox Series S/X, dus we gaan zien met de updates hoeveel beter het gaat worden.

no avatar
Conscius
Lv3
Berichten: 199
Lid geworden op:
14 jul 2017, 15:26

Re:

22 nov 2020, 12:19

Shadow schreef:
22 nov 2020, 12:16
Toolset was schijnbaar nog niet af voor de Xbox Series S/X, dus we gaan zien met de updates hoeveel beter het gaat worden.
ik ben alvast zeer benieuwd naar de vergelijking van RE8 tussen beide consoles. (die is er pas in april 2021 ofzo)

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

22 nov 2020, 12:42

Dirt 5 ziet er wel leuk uit, maar niet voor full whack.

no avatar
Conscius
Lv3
Berichten: 199
Lid geworden op:
14 jul 2017, 15:26

22 nov 2020, 12:43

Idd. Ik vind het er btw echt niet next gen uitzien.
120fps interesseert me btw ook niet.

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

22 nov 2020, 13:04

120fps kan ik niet eens doen. En het boeit me geen reet. Net als RT kost het teveel resolutie. Deze consoles zijn niet klaar voor die features. Ze strugglen al om native 4k te pushen in cross gen games, zeker gekoppeld aan 60fps. 120 is beter dan 60, maar ik geloof nooit dat het zo'n enorme stap is als van 30 naar 60. Dat is wat Leadbetter geloof ik ook zegt.

Wacht op een mid-gen refresh of anders volgende generatie, dan zullen deze 2 features prominenter zijn. En is een TV upgrade het misschien wel waard. Maar voor deze systemen niet.

no avatar
Conscius
Lv3
Berichten: 199
Lid geworden op:
14 jul 2017, 15:26

22 nov 2020, 13:35

Voor mijn part is de mid gen refresh 4K60 met RT.
Voor nu mag het dynamische resolutie zijn (met een goede upscaling) met liefst 60fps en een vorm van RT.

Gebruikersavatar
Rolfgang
Lv7
Berichten: 2502
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:46
Locatie: Castricum
Contacteer:

Re:

22 nov 2020, 14:43

Conscius schreef:
22 nov 2020, 13:35
Voor mijn part is de mid gen refresh 4K60 met RT.
Voor nu mag het dynamische resolutie zijn (met een goede upscaling) met liefst 60fps en een vorm van RT.
Native 4K met 60FPS heb je met de meeste games een RTX 3080 of 3090 nodig. Dat gaat hem niet worden als ik de huidige prestaties zie, dat moet dan een heel flinke mid-gen refresh worden.
As easy to stop as it is to comprehend.

no avatar
Conscius
Lv3
Berichten: 199
Lid geworden op:
14 jul 2017, 15:26

Re: Re:

22 nov 2020, 14:47

Rolfgang schreef:
22 nov 2020, 14:43
Conscius schreef:
22 nov 2020, 13:35
Voor mijn part is de mid gen refresh 4K60 met RT.
Voor nu mag het dynamische resolutie zijn (met een goede upscaling) met liefst 60fps en een vorm van RT.
Native 4K met 60FPS heb je met de meeste games een RTX 3080 of 3090 nodig. Dat gaat hem niet worden als ik de huidige prestaties zie, dat moet dan een heel flinke mid-gen refresh worden.
Maar mid gen refresh is over 3 jaar. Dat moet toch makkelijk lukken dan. 2 a 3x krachtiger dan ps5 nu (zoals bij ps4 pro ten opzichte van ps4)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 166 gasten