Een nieuw project dat zich afspeelt in het Mass Effect-universum werd op 12 oktober 2012 onthuld, waarna de officiële aankondiging pas volgde op de E3 2014. De game draait op de Frostbite 3-engine en wordt ontwikkeld door BioWare Montréal.
Chris Priestly - BioWare's community manager - wou voor de aankondiging van de nieuwe titel niet dat fans naar deze game verwezen als Mass Effect 4, want het speelt zich wel af in het welbekende ME-universum, maar staat daarnaast totaal los van het verhaal uit de eerdere delen.
- Hoofdpersonage is niet Commander Shepard, en zal ook niet zomaar "een andere versie" van hem zijn
- Hoofdpersonage is opnieuw van het menselijk ras, al bestaat er een kleine kans dat ook andere rassen speelbaar zijn
- Shepard keert zelf niet terug in deze game
- Geen direct vervolg op de avonturen van Shepard, hoewel winks naar vorige delen (denk aan wederkerende personages en/of rassen) wellicht hun intrede maken
- Verhaal speelt zich vermoedelijk af in een totaal nieuw deel van het universum, om de serie van 0 af aan te herbeginnen
- Navigatie doorheen dit universum zal gebeuren via een vloeiendere Galaxy Map
- Mako-voertuig keert terug, met enkele aanpassingen waaronder hogere snelheid en een focus die meer ligt op de omgeving verkennen. Daarom is ook het kanon weggehaald
- Character aanpassingen wordt uitgebreider; tevens kan je de Mako customizen
- Officiële titel wordt niet 'Mass Effect 4'
- De ontwikkelaars willen zich focussen op de nieuwe platformen waardoor de game enkel op PC, PS4 en Xbox One verschijnen
- Genre en design blijven wel hetzelfde als de vorige delen
- De game bevat een co-op Multiplayer
Platformen: PC, Xbox One, Playstation 4
Releasedatum: 21 maart 2017