Shenmue | Franchise

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

18 nov 2019, 19:42

Afbeelding

Limited run versie komt met Dreamcast case. Reversible naar Japanse stijl zelfs.

Gebruikersavatar
Shenmue3
Lv6
Berichten: 1357
Lid geworden op:
13 jul 2017, 13:31

18 nov 2019, 22:05

PAL case zou al uit elkaar vallen als je er nog maar naar durft te kijken.

Gebruikersavatar
Gewoon Arno
Big Baller
Lv7
Berichten: 4566
Lid geworden op:
16 jul 2017, 00:04

18 nov 2019, 22:43

Zelfs ik heb de fysieke versie besteld sloeber.

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

19 nov 2019, 16:54

Kan de hardcore fans geruststellen: Het is exact hetzelfde gebleven. Vind de graphics trouwens erg mooi, Bailu village ziet er in de avond echt sfeervol uit. Moest bij zo'n gast zijn om 7 uur, maar heb de timeskip feature niet gebruikt. Ben gaan rondwandelen, praten, capsule toys trekken en vooral gaan gokken. Lucky hit sucked nog steeds, maar die Turtle race was wel tof. Roll it on top en big or small zit er ook weer in. En heb wood gechopped voor die Store owner, veel leukere minigame dan dat tillen in 2. Yep, its Shenmue.

Er zijn ook verbeteringen, zo is het FREE systeem beter doordat interactie punten worden highlighted. Maar sommige dingen zijn ook minder. Je kunt de dialogues niet skippen, tenzij je al met die persoon gepraat hebt. En ik ben geen fan van het stamina systeem. Die deplete zo lijkt het automatisch, en als ie heel laag is kun je niet meer rennen. Je moet dan eten. Dus je moet steeds food stacken.

Shenmue 3 is traditioneel, dus de pacing ligt heel laag. Ik dig het wel.

Gebruikersavatar
AgentCooper
Lv5
Berichten: 539
Lid geworden op:
14 jul 2017, 04:36

Re: Shenmue | Franchise

19 nov 2019, 17:05

Nog niet binnen helaas. Kickstarter backer heeft geen voordelen:(

Ik ben wel in voor een tragere game. 1 en 2 waren ook heerlijk om door te spelen afgelopen maand. Goed dat het exact hetzelfde is!

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

19 nov 2019, 21:05

Ja, dit is echt fantastisch.

Ik ben nu een uur of 4 bezig denk ik. Zit helemaal in de setting en story zoals in de vorige games, vorig jaar nog met Shenmue HD. En eigenlijk is Shenmue 3 meer zoals Shenmue 1. De pacing en world building is hetzelfde als die game. Dat komt ook omdat Bailu meer rural is dan natuurlijk HK. Ik herinner me al wat NPC's, en weet al wat huizen te vinden. Je sneaked weer huizen in, op zoek naar clues. Je vraagt weer naar iemand met een tattoo op zijn hoofd. En je speelt weer shit als QTE Title en Lucky Hit. Helaas geen Sega arcade games, maar er is genoeg anders. Ik speel Engelse VA, maar de optie voor Japans is er ook. Echter is de Engelse exact zoals Shenmue 1 en dat heeft voor mij gewoon bepaalde nostalgie.

Ik hoop wel dat we een keer terugkomen in Yokosuka. Waarom niet, imagined met de huidige tech?

De game speelt beter en vloeiender dan 1 en 2, hoewel ik de combat wel wat minder vind (heb nog niet echt combat gehad buiten trainings potjes maar het vechten voelt wat random). Wel kun je de combat geloof ik automatiseren als je louter de story wilt ervaren. Grote manco vind ik die stamina depletion, maar misschien is dit gedaan zodat je niet constant maar kunt blijven rennen. Het maakt niet uit zolang je voor combat maar wel full bent. En het niet altijd kunnen skippen van dialogue. Dit is makkelijk te patchen.

De vistas zijn verbluffend. De game lijkt op momenten op een schilderij. En de schaal is nog best groot, het speelveld is ruimer dan je misschien verwacht.

De fans gaan dit heel, heel tof vinden. Shenmue 3 is op weg om mijn GOTY te worden. 1 en 2 HD waren al mijn favo games van 2018.

Gebruikersavatar
Shenmue3
Lv6
Berichten: 1357
Lid geworden op:
13 jul 2017, 13:31

19 nov 2019, 21:43

Na een tiental uren kan ik alleen maar akkoord gaan met wat hier gepost werd.
Zou natuurlijk onmogelijk zijn zonder dat beest van een Yu Suzuki die er de afgelopen jaren echt fanatiek mee bezig is geweest . Hij is nu 61 dus er is nog wel hoop ook voor sequels naar japanse normen. :P

Afbeelding

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

19 nov 2019, 21:55

4 komt denk ik wel.

3 was een succes op Kickstarter en het coverde al veel. Dan nog de publishing deals met Sony. De engine en assets zijn in place. 3 moest vanaf niets opgebouwd worden, dat hoeft een 4e game niet.

Het zou geweldig zijn als Sega de game weer oppakt, en ook hun arcade games er weer in stopt.

Gebruikersavatar
AgentCooper
Lv5
Berichten: 539
Lid geworden op:
14 jul 2017, 04:36

20 nov 2019, 08:23

Mooi om te lezen. Ik dacht al dat 3 meer zoals 1 zal zijn. Enige manco in de demo vond ik ook het vechtsysteem.

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

20 nov 2019, 17:12

De combat valt eigenlijk wel mee. Je moet sowieso je stats raisen.

Het is nu zo dat directional inputs er niet meer zijn. En dit werkte vaak ook niet naar behoren omdat je vanuit alle hoeken kon bewegen. De Tornado Kick is nu bijv. X,X, Square, Square en niet meer 2x forward + kick. Het voelt wat onnatuurlijk omdat je een combo intikt en er komt een enkele special move uit.

Bepaalde moves kun je onder R2 zetten, en selecteren met L1/R1. Ook in battle kan dit. Alleen de moves die je kunt levelen. Echter is er volgens mij geen movelist terwijl je vecht en er zijn er nog best veel die je niet kunt levelen maar wel goed zijn. Zoals de Pit Blow.

De sparring is ook wel simpel. De move die je hebt highlighted komt soms via een QTE in beeld. Deze moet je gewoon normaal uitvoeren voor extra XP. De input die in de QTE komt is bekend omdat die move al in beeld staat. Sparren is simpel en levert veel op. Het helpt ook om die wooden statues te doen voor je Endurance enzo.

De scores van de game vallen laag uit, maar dat lijkt me vanwege het feit dat Shenmue 3 weinig tot geen nieuws doet. Ik vind het bijzonder trouw aan de vorige games, met alleen wat dingetjes die beter hadden gemoeten zoals dialogue skip, misschien NPC's die je gidsen, gericht vragen naar geld of jobs etc. Dat is er allemaal niet (meer). En die health reduction systeem dus, voor whatever reason.

Eurogamer raadt hem wel aan:

https://www.eurogamer.net/articles/2019 ... me-classic

Gebruikersavatar
AgentCooper
Lv5
Berichten: 539
Lid geworden op:
14 jul 2017, 04:36

22 nov 2019, 17:21

Een paar uurtjes erin zitten. Duidelijk mijn GOTY. De gameplay loop is verslavend en de langzame stijl van Shenmue vind ik fantastisch en 3 doet gelukkig bijna alles hetzelfde. Wel eens met de minpunten van R-Type, maar ik ben vooral blij dat de game er uberhaupt is.

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

22 nov 2019, 18:59

Dat stamina wordt later minder erg. Tip: train veel. Die attack level en endurance moeten omhoog, die paal die je moet slaan helpt. Stamina hoef je alleen hoog te houden voor een fight, en dat is soms irritant al restart je na een loss en kun je eerst eten.

Geld is ook niet zo'n issue. Zorg dat je 1000 tokens hebt, dit kun je save scummen. Doe dan dat lucky hit board in Joy Park waar je die kerel in de avond moet vinden met zijn magneet ballgame. Dat board is 10x inzet geloof ik. Save scum tot je genoeg hebt. Of zodra je naar sunset hill kunt, ga naar de fortune teller en bet op de kleur die zij geeft (met frog race, turtle race of magnet ball). Je wint dan vaak. Zoek ook herbs, en dit vind ik persoonlijk chill om te doen. Sets leveren veel op. Vissen kan ook, levert ook wel wat op als je dat even doet. Je hebt 2k nodig op een gegeven moment om verder te kunnen. Ik zat al op zo'n 1800 dus hoefde niet lang te grinden.

Wood choppen is ook wel vet als je perfects haalt, dan krijg je Afterburner muziek lol.

Vechten is wel lame eigenlijk, het is echt RPG. je eigen skills zijn niet zo belangrijk maar wel je stats die je met trainen buffed. Ik won een fight die je niet hoeft te winnen bijv omdat ik behoorlijk buffed ben. Als je te zwak bent merk je dat wel omdat je snel verliest, je moet dan gewoon een paar levels omhoog trainen. Er zijn ook geen throws en geen evade. Vond zelf de combat van 1 en 2 echt heel wreed, je kon supertoffe moves en counters doen. De QTE moeten ze ook fixen, die zijn echt veel te kort.

De story gaat heel traag (had iets sneller vooruit mogen gaan), maar er zijn wel wat toffe reveals so far. In de grote stad schijnt de pacing hoger te liggen. Bailu is echter wel heel cool, sommige locaties zijn prachtig. De game is volgens mij groter dan 1 en 2. En die soundtrack, wauw. Shenmue 3 is ook mijn GOTY.

Shenhua's huis BGM is echt goddelijk.

Gebruikersavatar
Gewoon Arno
Big Baller
Lv7
Berichten: 4566
Lid geworden op:
16 jul 2017, 00:04

23 nov 2019, 15:01

Even gespeeld, game is Shenmue alright. Valt me echt mee hoe mooi de game is, animaties daargelaten. Echt sfeervol en kleurrijk. Irriteer me alleen aan die zwarte schermen tijdens cutscenes en sommige camera angles zijn echt belabberd.

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

23 nov 2019, 15:51

Sommige dingen zijn minder dan Shenmue 2 inderdaad. Zoals de overgang van cutscenes, en ook de scenes waarin je al lopende praat. In Shenmue 2 ging het lopen door en kon je de talk button indrukken, in 3 stopt alles eigenlijk en weer een fade to black.

Aan bepaalde dingen zie je gewoon dat dit een low budget project was. Shenmue 1 en 2 waren een beter geheel ondanks dat ze veel ouder zijn, maar toch is 3 gezien waar het vandaan komt ook wel weer mooier, groter en beter dan ik had verwacht. Dan heb je het ook over AAA exclusives van Sega in zijn creatieve heyday tegenover een KS project voor en door de fans.

Gebruikersavatar
Gewoon Arno
Big Baller
Lv7
Berichten: 4566
Lid geworden op:
16 jul 2017, 00:04

23 nov 2019, 15:59

Mwah, denk eerder dat het gebrek aan UE ervaring is.

Gebruikersavatar
AgentCooper
Lv5
Berichten: 539
Lid geworden op:
14 jul 2017, 04:36

23 nov 2019, 16:02

Shenmue 3 wankelt van low budget tot adembenemend in alles eigenlijk. Soms veel beter dan shenmue 2 andere momenten weer niet.

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

23 nov 2019, 18:59

Ik vind Shenmue 2 eigenlijk wel in alles beter. Vechtsysteem, gerichte vragen stellen (cash, shops etc), NPC gidsen... Zelfs de QTE, en dat ik niet verwacht want die waren in 2 al veel te streng. Shenmue 2 had ook meer interessante personages (zoals die vrouwelijke teacher) en dialoog is in 2 eigenlijk ook beter.

Maar eerlijk gezegd is 3 wel precies wat ik er vroeger van verwachtte. In de finale van 2 bevinden we ons al in rural China, en hoewel prachtig als afsluiting leek die setting me minder boeiend dan de city scapes van 1 en 2. Dus ik verwachtte altijd al een sequel die qua pacing een stap terug zou gaan doen. Shenmue 3 doet dat inderdaad.

Wel had ik iets meer story beats verwacht. Er gebeurt eigenlijk wel erg weinig (de naam van Lan Di is Longsun Zhao en is de zoon van Sunming... ja dat zei Zhu in deel 2 ook al). Dat zwevende zwaard is trouwens retconned, die is weg. Was te supernatural dus op zich geen slechte retcon.

Opvallend: Ryo is weer heel helpless. Vreemd, want hij heeft reeds een gevreesd figuur als Dou Niu onderuit gehaald.

Gebruikersavatar
AgentCooper
Lv5
Berichten: 539
Lid geworden op:
14 jul 2017, 04:36

23 nov 2019, 19:13

Heb je de game al uitgespeeld dan?

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

23 nov 2019, 20:08

Nee maar ik ben wel ver. En tot nu toe wordt eigenlijk alles wat je al weet nog eens herhaalt en doet Ryo alsof hij verrast is.

Een paar voorbeelden (die je al weet dankzij 2)
Spoiler:
Tegen Chai: Are you working with the Chi You Men? Ik bedoel, we weten toch al dat hij een wannabe is die er bij wil horen en daarom errands runned voor Lan Di? Ryo heeft al 2x tegen hem gevochten in Yokosuka. Ook nog eens op de boot in de verwijderde chapter. Hij kent hem al lang.

Dan wordt er verteld dat de Mirrors een soort treasure map herbergen, wat we ook al wisten van Yuanda Zhu. En ze zijn weer verrast alsof het een nieuwe reveal is. En we wisten ook al dat Sunming Zhao dood is gegaan en Iwao verantwoordelijk werd gehouden door zijn zoon. Er wordt weer veel tijd aan besteed en Ryo doet weer alsof het nieuws is.
Misschien is dit ook om deels nieuwe spelers te pleasen. Maar tegen hen zou ik zeggen, er staat een 3 in de titel. Dus scoor eerst 1 en 2.

Gebruikersavatar
Shenmue3
Lv6
Berichten: 1357
Lid geworden op:
13 jul 2017, 13:31

25 nov 2019, 19:31

Na een blitzstart neem ik er nu toch echt mijn tijd voor. Als ik een uurtje of 2 ongestoord kan spelen hier en daar wordt het nog spannend om 'm tegen kerst te tackelen want het is toch een stevige kluif blijkbaar?

Het is genieten. ^_^

Gebruikersavatar
AgentCooper
Lv5
Berichten: 539
Lid geworden op:
14 jul 2017, 04:36

04 dec 2019, 13:18

Uitgespeeld. Ik ben het toch eens met R-Type de game is op veel vlakken minder dan Shenmue II. De gameplay loop is nog steeds als vanouds erg verslavend. Wel is er weinig vooruitgang in het verhaal en had ik meer van de interactie tussen Shenhua en Ryo verwacht. Erg benieuwd wat Yu Suzuki en zijn team zou kunnen doen met meer budget. Ook een aantal dingen die met een patch te verhelpen zijn zoals skippen van tekst. De ene keer kan het wel, maar de andere keer weer niet.

Ik heb mij wel dik vermaakt met de game en is nu een van mijn favoriete PS4-games. Ik kan nu al niet wachten op Shenmue IV.

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

04 dec 2019, 14:52

Ja de game voelt soms heel goedkoop aan, terwijl Yu toch een redelijk budget bij elkaar had van backers, Sony, Deep Silver en Epic.

Tekst skippen kan alleen bij herhalingen. Als de NPC wat nieuws te lullen heeft heb je pech.

De combat is bijzonder matig, geen evade button, geen throws, geen running attacks... En steeds dezelfde paar enemies. Die boss fights ook, met diezelfde type finisher die je nodig hebt. Erg repetitive. Als je iedere dag wat trained ben je al snel zo sterk dat de combat tenminste geen issue is. De cuts zijn ook slecht, veel black screens. Overgangen verlopen soms cheap. Ik vind Niaowu ook vrij barren voor zo'n grote stad. minder NPC dan in Shenmue 2 volgens mij. Wel ziet het er heel mooi uit.

De game is bij lange na niet zo goed uitgewerkt als 1 en 2 en ook de combat en encounter design zijn veel minder (met nog minder verschillende enemies dan in S1). Zelfs de QTE zijn slechter en registreren soms niet. Het verhaal... ik hoop maar dat er veel reveals in Baisha had moeten zitten en dit is geknipt voor 4. Je leert niets nieuws, op een paar twists na.

Wel is de sfeer spot on, de muziek, de VA, de minigames (sans Sega classics)... Het lijkt op een sequel waarbij het budget flink is afgeknepen.. en dat is ook soort van het geval. Maar 1 en 2 HD heb ik vorig jaar nog gespeeld en waren wel een stuk beter.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten