Terugblik gamejaar 2017 + vooruitzicht gamejaar 2018

Gebruikersavatar
Robbai
Lv3
Berichten: 223
Lid geworden op:
13 jul 2017, 13:38

Terugblik gamejaar 2017 + vooruitzicht gamejaar 2018

25 dec 2017, 17:16

Afbeelding
Het jaar 2017 is bijna afgelopen en het wordt tijd dat we terugblikken:
- Wat zijn jouw favoriete games van het jaar? Wat zijn de slechtste games van het jaar? Waarom?
- Hoe zit het met jouw backlog? Is die uitgebreid of kleiner geworden?
- Wat zijn de hoogte- en dieptepunten van het jaar op gaming-vlak?
- Hoeveel uur heb je dit jaar aan gaming gespendeerd?
etc.

We kunnen ook kort vooruitblikken naar 2018:
- Welke games die volgend jaar verschijnen zal je kopen?
- Hoe gaat 2018 volgens jou verlopen voor Sony, Nintendo en Microsoft (en andere ontwikkelaars/uitgevers)?
etc.

Dit zou best interessant kunnen zijn.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Robbai
Lv3
Berichten: 223
Lid geworden op:
13 jul 2017, 13:38

25 dec 2017, 17:39

Favoriete games van 2017
The Legend of Zelda: Breath of The Wild
The Legend of Zelda: Ocarina of Time mag dan door honderden gamerecensenten als de beste game ooit gemaakt bestempeld worden en andere titels uit de serie mogen elk tientallen tienen krijgen, maar toch bevielen deze games mij niet zo. Sommige delen hadden een interessant verhaal, maar het spellen waren te lineair en dwongen je puzzels op te lossen die maar één enkele oplossing hadden. Breath of the Wild maakt komaf met al deze problemen en maakt plaats voor vrijheid. Je kan gaan staan en gaan waar je wil en enkel de natuur (met zijn klimaten, fauna en reliëf) en je conditie kunnen je tegenhouden. De eerste zestig uur speelde ik werkelijk met mijn mond open door de hoeveelheid content en de schoonheid van deze uitgebreide wereld. De puzzels waren geweldig en hadden meerdere oplossingsmogelijkheden. Ondanks de mindere focus op het verhaal nadert deze game perfectie en die vele recensenten zijn het met mij eens!
Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia
De Fire Emblem-serie moest toegankelijker worden om een breder publiek aan te trekken, wat een negatief impact op de kwaliteit van toekomstige spellen had, zowel verhaaltechnisch als qua gameplay. Awakening en Fates bevielen mij dus niet. Shadows of Valentia is een remake en is Fire Emblem zoals het vroeger was. Hoewel het leveldesign niet (meer) zo goed is, was het totaalpakket uitstekend. De artstyle en de cutscenes waren prachtig. De ingesproken stemmen droegen zeker bij bij de sfeer. Ik voelde mij als hardcore fan weer gerespecteerd en heb geprobeerd de volgende remakes te financieren door het spel twee keer aan te schaffen. Helaas heb ik het spel niet de verdiende aandacht gegeven, doordat het op de 3DS verscheen, terwijl helemaal geen zin had om het nu verouderde apparaatje te gebruiken.
Gekocht, maar niet verschenen in 2017: Pandora's Tower, The Elder Scrolls V: Skyrim
"Misbaksel" van 2017
1-2-Switch
Het beidt niet het aantal speelplezier die de prijs rechtvaardigt. Sommige minigames zijn zeker leuk en origineel, maar de meeste ga je geen tientallen keer spelen. Een pluspunt is wel dat deze game zeer goed aangepast is voor blinden:
Spoiler:
Deze game heeft dus, ondanks de veel hogere prijs, veel minder content en een veel lagere herspeelbaarheid dan Wii Sports, die gratis was.
Afbeelding

Gebruikersavatar
AgentCooper
Lv5
Berichten: 539
Lid geworden op:
14 jul 2017, 04:36

26 dec 2017, 10:02

- Wat zijn jouw favoriete games van het jaar?

2017 was een jaar met een gigantische kwantiteit en kwaliteit. Nier: Automata en Persona 5 waren mijn hoogtepunten. Automata deed iets heel bijzonders met een narratief in een game en het effect was fenomenaal. Jammer van Act B, het was beter geweest om act A en Act B te switchen. Persona 5 was een mooie ervaring met sterke social links, goede battle gameplay en genoeg sfeer. Alleen niet zo goed als 3 en 4.

Wat zijn de slechtste games van het jaar? Waarom?


Zelda was een open world avontuur zonder het gevoel dat het een Zelda game was. Geen gevoel van vooruitgang en een lege uitgerekte open wereld.

Hellblade had een interessant concept, maar het is zo ontzettend slecht uitgewerkt. Walking simulator gemixt met een statische slow-mo vechtsysteem. Hoe kan een Noorse setting en het thema psychoses tot zo'n saai eindresultaat komen? Ongelooflijk.

- Hoe zit het met jouw backlog? Is die uitgebreid of kleiner geworden?

Groter, omdat ik nu een betere baan heb met meer inkomsten.

- Wat zijn de hoogte- en dieptepunten van het jaar op gaming-vlak?

Hoogtepunt: Japan maakt weer goede games.
Dieptepunt: Open-wereld games zijn nog niet leuk. Waar zijn de diepe open-wereld games?
Recensenten doen nog steeds alsof de nieuwste game uit een franchise het beste is.

- Hoeveel uur heb je dit jaar aan gaming gespendeerd?
Teveel

2018
- Welke games die volgend jaar verschijnen zal je kopen?
SMTV, Dragon Quest XI, Yakuza 6, KH 3, Octopath Traveler, SOTC remake, Valkyria Chronicles 4 Detroit, Shenmue 3 en FF7 prologue demo.
Eigenlijk weet ik nog niet wat er verder uit gaat komen of het interesseert mij niet.
- Hoe gaat 2018 volgens jou verlopen voor Sony, Nintendo en Microsoft (en andere ontwikkelaars/uitgevers)?
Geen idee eigenlijk. Sony zit nog steeds te pronken met dezelfde projecten. Nintendo komt met wii u remasters. Ik hoop vooral op meer middensegmentgames en dat een gezonde concurrentie zorgt voor betere games.
Laatst gewijzigd door AgentCooper op 27 dec 2017, 22:34, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wapper
Lv6
Berichten: 1670
Lid geworden op:
13 jul 2017, 12:51

26 dec 2017, 10:48

Wat betreft games was het het jaar van de PS4, dankzij exclusives als Persona 5, NieR: Automata, Horizon Zero Dawn, Nioh, Yakuza 0, Uncharted en Gran Turismo Sport among many others.. Het is niet bij te houden met zo'n constante stroom aan kwaliteit.

Voor Nintendo was het natuurlijk een bijzonder jaar vanwege de release van de Switch. Gaat zo te zien eindelijk weer de juiste kant op.

Wat betreft Xbox.. tja. ¯\_(ツ)_/¯ lol

In z'n totaliteit is 2017 een erg mooi game jaar in ieder geval. Enige negatieve kant eraan is de lootbox controverse, maar heb daar zelf geen last mee gehad bij de games die ik speel in ieder geval.
Laatst gewijzigd door Wapper op 26 dec 2017, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gewoon Arno
Big Baller
Lv7
Berichten: 4570
Lid geworden op:
16 jul 2017, 00:04

26 dec 2017, 10:52

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wapper
Lv6
Berichten: 1670
Lid geworden op:
13 jul 2017, 12:51

26 dec 2017, 10:53

Das waar ook

Gebruikersavatar
Gewoon Arno
Big Baller
Lv7
Berichten: 4570
Lid geworden op:
16 jul 2017, 00:04

26 dec 2017, 11:01

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wapper
Lv6
Berichten: 1670
Lid geworden op:
13 jul 2017, 12:51

26 dec 2017, 11:06

:lol:

telt niet!

Gebruikersavatar
Limoenlichtje
Lv5
Berichten: 503
Lid geworden op:
28 jul 2017, 17:19

27 dec 2017, 17:46

Ieder gamejaar is het jaar van PC, this is a fact.
Remind yourself that overconfidence is a slow and insidious killer

no avatar
Newgamessuck
Lv5
Berichten: 769
Lid geworden op:
13 jul 2017, 21:27

Re: Terugblik gamejaar 2017 + vooruitzicht gamejaar 2018

27 dec 2017, 23:03

Sinds wanneer maakt Nintendo pc games?

Gebruikersavatar
Wesley
Lv6
Berichten: 1248
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:37

Re: Terugblik gamejaar 2017 + vooruitzicht gamejaar 2018

28 dec 2017, 00:18

Newgamessuck schreef:
27 dec 2017, 23:03
Sinds wanneer maakt Nintendo pc games?
twee goede games per generatie vs epic games van heel vroeg tot aan nu.

PC >>>>> All

MAar ik ben een PS4gamer.
:huillie:

no avatar
Newgamessuck
Lv5
Berichten: 769
Lid geworden op:
13 jul 2017, 21:27

28 dec 2017, 06:48

Smaken verschillen. In mijn realiteit zijn het er in een normaal jaar 2 per jaar. Ik vind achter de pc zitten zo 1988. Ik doe dat niet zo snel. Ben meer een pick up and play handheld gamer met weinig geduld die niet lang kan stilzitten.

Gebruikersavatar
Oversoul
Lv6
Berichten: 1306
Lid geworden op:
20 jul 2017, 06:54

28 dec 2017, 10:06

Quality > quantity.
Switch FC SW 7416-1174-5034

Gebruikersavatar
Wapper
Lv6
Berichten: 1670
Lid geworden op:
13 jul 2017, 12:51

28 dec 2017, 10:59

Word. Maar een hoge kwantiteit aan kwaliteit is helemaal lekker :7

Hoop dat 2018 net zo goed gaat worden.

no avatar
Newgamessuck
Lv5
Berichten: 769
Lid geworden op:
13 jul 2017, 21:27

28 dec 2017, 11:21

yup, 2017 was een heel goed game jaar. Beste uit de recente geschiedenis imo. Meer game-uren dan 2016 en 2015 samen

Mijn toppers waren splatoon2, Zelda en Mario.
Mijn floppers waren Fifa Switch en Mario & Rabbits.
Leuke verrassing was steamworld dig 2.

Mijn hoogtepunt van 2017 is dat Nintendo eindelijk weer voet aan de grond heeft gekregen. Ik ben een grote liefhebber van nintendo games, maar na een Wii waar ik geen connectie mee voelde en een WiiU die wel enkele super goede games had, maar een overpriced en vooral trage hardware had was het een risico de Switch bij launch aan te schaffen.

De Switch is gelukkig een mooi apparaat die mijn verwachtingen heeft overstroffen. Enkele dingen die imo NOG beter kunnen zie ik Nintendo wel in een volgende remodel doen, daar kijk ik naar uit in 2018 en beyond.

Wat verwacht ik van Nintendo in 2018.
Heb het al wat langer opgeschreven in een andere topic, maar ik verwacht een pokemon game, een pricecut, nog meer dan 14 miljoen sales (Kimi verwacht 20m, zou kunnen). Ik verwacht meer familie/casual games, meer 3rd party support nu het goed loopt bij nintendo (GTA5 @ E3?).

Wat ik hoop:
Ik hoop op Mario Maker Switch. Een Deluxe en een budget versie van de Switch (koop ze beide erbij). Dood van de 3ds en een volledige focus op switch en Switch als vervanging van de 3ds. Weer een +100% jaar voor Nintendo aandelen om eindelijk op de Wii hoogte te staan.

Mijn angst:
Veel minder kwaliteit games in 2018. Succes maakt nintendo weer arrogant, dus geen price cut om zichzelf daarmee in de vingers te snijden, Inkakkende momentum en de cirkel is weer rond.

Gebruikersavatar
AgentCooper
Lv5
Berichten: 539
Lid geworden op:
14 jul 2017, 04:36

28 dec 2017, 14:53

Ik zie wel veel kwaliteits titels voor de switch in 2018, met bijvoorbeeld valkyria chronicles 4, SMTV, Project Octopath, Dragon Quest XI, builders 1 en 2. Wel veel rpgs, dat dan wel.

Alleen geen games van het kaliber zelda en Mario. Ik verwacht een jaar van Yoshi en Kirby
met een zee aan remasters. Nintendo gaat het safe spelen met veel ruimte voor 3rd parties. Wellicht in het najaar een knaller.
Maarja Fire Emblem, Bayonetta 3, Pikmin 4 moeten ook nog uitkomen. Het lijkt mij ook wel het jaar van Animal Crossing. Ik zie het wel zonnig in. Ik kan niet wachten op een price cut of een remodel met meer geheugen.

Gebruikersavatar
Robbai
Lv3
Berichten: 223
Lid geworden op:
13 jul 2017, 13:38

28 dec 2017, 16:37

Deze post vult mijn vorige bericht aan.
Wat mijn backlog betreft
Deze is uitgebreider geworden, zowat elke titel die ik in 2017 aangekocht heb, is ook nog niet uitgespeeld (behalve 1-2-Switch en Mario Kart 8 Deluxe - games die niet door mij gekocht werden).
Voor mij is het niet zo belangrijk om een spel (volledig) uit te spelen. Wat voor mij wel belangrijk is: ik moet minstens evenveel uren in het spel steken als het spel gekocht heeft. Ik heb daaraan gehouden:.In The Legend of Zelda: Breath of The Wild en Splatoon 2 (met hulp van familieleden) heb ik meer speeluren gestoken dan het getal op het prijskaartje.
Spellen die ik in 2017 gekocht heb:
Spoiler:
Pandora's Tower (Wii)
The Legend of Zelda: Breath of The Wild (NS)
Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia (3DS) [1x gewone editie + 1x gelimiteerde editie]
Splatoon 2 (NS)
The Ekder Scrolls V: Skyrim (NS)
Hoogtepunten van 2017
Voor mij is dat toch wel het grote aantal toptitels. Op de gekochte titels na wou ik eigenlijk ook nog Persona 5, Assassin's Creed: Origins en Wolfenstein 2 kopen, maar ik heb niet het platform in huis. Die lijst wordt eigenlijk groter, want ik wil ook oudere titels als de PC-versie van Skyrim (omdat er mods zijn), Battlefield 1 en Final Fantasy XIV/XV spelen. Ik hoop dat ik in 2018 een goede, krachtige PC kan bemachtigen voor een schappelijke prijs.
De lancering van de Switch is ook een hoogtepunt. Als het geen draagbaar apparaat was en geen thirdparty-ondersteuning had, dan had ik volgens mij gewoon gestopt met gamen...
Dieptepunten van 2017
Dat hele gedoe met de lootboxes en microtransacties terzijde, dan is het wel dat "Battle Royale"-gedoe. Het zeer slecht geoptimaliseerde PUBG waarvan ik de hype ervan niet inzie. Het is een leuk basisconcept, maar het is niet meer dan dat.
Ik heb alleen Fortnite - Battle Royale uitgeprobeerd (omdat het gratis was). Op grafisch vlak ga ik het niet beoordelen. Mijn pc kon het op z'n hoogste gemiddeld op 480p/gemiddeld 8FPS draaien op de laagste instellingen). Het spel is niet afwisselend: continu dezelfde map en een enorm gebrek aan wapens. Natuurlijk is het spel niet af, maar toch.... De mogelijkheid om te bouwen is leuk, maar mag uitgebreid worden. Er is geen sprake van spanning. Je kunt iedereen uit de weg gaan en voelt je zelden bedreigt.

Ook het gebrek aan thirdparty-games op de Switch is jammer. De launch was enorm karig en tijdens de E3 en erna zijn er ook niet al te veel interessante titels uitgekomen. Ik hoop op verbetering in 2018 (anders is er altijd Rainway om binnenkort PC-games naar de Switch te streamen)...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rano
Lv5
Berichten: 690
Lid geworden op:
11 jul 2017, 14:11

29 dec 2017, 07:46

Voor mij is dit jaar is het jaar van Nintendo. Ik was sceptisch ten opzichte van de Switch. In juni toch overstag gegaan door mijn tweede PlayStation 4, Wii U en 3DS in te ruilen. Geen seconde spijt van gehad. De Switch is het beste hardware concept ooit. Het lijkt wel alsof dat ding voor mij gemaakt is. Het apparaat gaat elke dag mee in de trein. En in de avond nog even in de dock spelen. The Legend of Zelda: Breath of the Wild is met afstand mijn game van het jaar. Deze game staat bij mijn in de top 10 allertijden.

Tegenvaller is Super Mario Odyssey. Het is een zeer goede game. Maar niet wat ik gehoopt had. Het is een Mario 64/Sunshine game. Terwijl ik meer een 3D Land/World fan ben. Visueel vind ik het spel verwarrend.

Dit jaar voor het eerst maar 5 games gekocht. Een laagterecord. The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Super Mario Odyssey, Mario Kart 8 Deluxe, Splatoon 2 en Xenoblade Chronicles 2.

Gebruikersavatar
ageQned
Lv4
Berichten: 364
Lid geworden op:
13 jul 2017, 18:51
Locatie: Friesland

29 dec 2017, 09:30

- Wat zijn jouw favoriete games van het jaar?

2017 zijn veel goede games gekomen, maar kom eigenlijk tot deze 3 games. Dit ook omdat ik best veel games nog niet doorheen ben gekomen. Voor mij waren Zelda Breath of the Wild, Gran Turismo Sports en Injustice 2 toch wel de 3 games waar ik onwijs veel plezier mee heb beleefd.

Wat zijn de slechtste games van het jaar? Waarom?

Ja zijn er best veel maar vooral Tekken 7 viel mij toch wel tegen. Vooral qua content. Waarom geen survival, time attack, goede ending/story per character. Gameplay is overigens wel erg goed, maar vooral gebrek aan content viel mij vies tegen.

- Hoe zit het met jouw backlog? Is die uitgebreid of kleiner geworden?

Door de aankoop van een ps4 en de vele aanbiedingen dit jaar is mijn backlog overdreven groot vooral voor de ps4. Al die exclusieve games die ik nog niet had gespeeld. Met koopjes binnen harken, maar ja ze moeten ook nog gespeeld worden.

- Hoeveel uur heb je dit jaar aan gaming gespendeerd?
Veel te veel, maar minder dan 2016

2018
- Welke games die volgend jaar verschijnen zal je kopen?

Monster Hunter World en PES 2019 is een zekerheidje verder zal er wel weer genoeg komen, maar welke precies durf ik nog niet te zeggen.

Gebruikersavatar
SmartTies
Master Cheese
Lv6
Berichten: 1969
Lid geworden op:
13 jul 2017, 17:57

Re: Terugblik gamejaar 2017 + vooruitzicht gamejaar 2018

30 dec 2017, 19:22

2017
Voor mij was het ook Nintendo all the way. De Snes Mini en Switch zijn de consoles (als je de mini zo mag noemen) waar ik het meest op gegamed heb. De PS4 en Xbox One hebben flink wat stof gehapt. Het is niet dat deze weinig te bieden hadden, maar de opwinding van een nieuwe console, gebrek aan tijd (De Switch is de echte plug & play machine) en 2 titels die eens in de 5 jaar verschijnen en de lat altijd wat hoger leggen, hebben de 2 andere buiten spel gezet. En ondanks dat ik alles onder de TV heb staan, zodra ik visite kreeg was er maar 1 waar ze warm van werden en dat is de Snes Mini.

Ik heb maar 2 titels uit 2017 gespeeld dit jaar (3 als je MK8 Deluxe als nieuw meerekend). Dus Zelda BotW en Super Mario Oddysey zijn dan ook mijn favoriete games van 2017. Samen zijn ze goed geweest voor zo’n 300 uur aan gameplezier.

Gekocht in 2017:
- Nintendo Switch
- Xbox 360 S Halo 4 Limited Edition
- Zelda BothW
- MK8 Deluxe
- Metroid: Samus Returns Legacy Edition
- Super Mario Odyssey
- Captain Toad Treasure Tracker Amiibo edition
- Yoshi’s Woolie World Amiibo edition
- Mario Maker Artbook Amiibo edition
- Mario Tennis: Ultra Smash

2018
2018 wordt denk ik het jaar van de One X voor mij. Halo 6 zal vast na de Locke bash weer een epic Master Chief verhaal worden. De conclusie van de Reclaimer trilogie (The Reclaimer Saga) moet wel een speciaal dingetje worden om een hoop fans terug te winnen. Verder denk ik dat Reach stiekem ook onderdeel wordt van de 4K Master Chief Collection update. Met de One X als de nieuwe multiplatform koning zal ik Red Dead 2 ook op de One X gaan halen. Een titel waar ik enorm naar uitkijk.
Will buy: Xbox One X, Halo 6 en Red Dead 2

Nintendo heeft inmiddels zijn kruid verschoten. Bayonetta 3 duurt nog wel even en verder is er nog niets aangekondigd waar ik extreem naar uitkijk. Dlc voor Oddysey is een insta buy en ergens hoop ik nog op wat extra uurtjes in Breath of the Wild. Wanneer ze niets meer showen dan een logo, weet je dat Metroid Prime 4 pas op zijn vroegst in 2019 zal uitkomen. Wellicht verrassen ze nog met een Direct.
Bayonetta 1 + 2 en 3 zal ik sowieso kopen.

Sony heeft met The Last of Us 2, Shenmue 3 en Dead Stranding de meest interessante exclusives als line-up (ben geen fan van God of War). The Last of Us 2 zag er ziek uit! Al ben ik minder lyrisch over het origineel dan de meeste hier, heb ik wel vertrouwen dat dit een brute game wordt. Shenmue 3 is hopen op het beste. Het komt nu een beetje over als een Indieproject met weinig aandacht, maar ik hoop op het beste. Het heeft sowieso een update qua gameplay nodig, want die oude ‘van het kastje naar de muur gestuur’ gameplay, trek ik niet meer. Dead Stranding wordt wel weer klassiek Hideo. Zelf was ik Metal Gear moe na deel 4, dus bedankt Konami dat jullie hem eruit gebonjourd hebben!
Will buy: PS4Pro, Shadow of the Colosus, Secret of Mana-remake (al weet ik niet of die laatste mijn aandacht weet te houden met dat slappe pretentieuze geouwehoer), TLoU2 en Dead Stranding. Shenmue 3 alleen wanneer ik niet het idee zal krijgen dat ik de Dreamcast heb aangesloten.
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten