Jouw GOTY aka Game of the Year!

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

Jouw GOTY aka Game of the Year!

11 nov 2017, 20:41

Okay, ik weet niet wat er nog voor dit jaar in het verschiet zit (oa. Battlefront 2, Xenoblade 2 en Hidden Agenda zo te zien), maar nog een maandje en een half en we zitten in 2018. Te kort om uberhaubt een oordeel over die games te vellen lol.

Maar wat is, waarschijnlijk, jouw game of the year?

Ik ben er zelf nog niet eens over uit. 2017 was een vrij goed gamejaar. Toch komen de contenders wederom uit de onverwachte hoek.

Ik dacht van te voren dat bijvoorbeeld Call of Duty WW2 wel een lock zou zijn.... wacht...


...dat NieR wel een lock zou zijn. Maar dat wordt niet mijn GOTY. Persona 5 kwam daarna en vond ik zelfs nog beter terwijl ik relatief weinig met die serie had. Yakuza 0 bleef me ook maar in zijn greep houden. Dan was er nog Tekken 7 die ik nog steeds wel opstart. En Horizon waar ik zeer van onder de indruk was en met plezier heb voltooid. Andere goede games van dit jaar waren Wolfenstein TNC, Nioh, Prey en vast nog wel wat games die ik gewoon ben vergeten.

Ik maak er een Top 3 van:

1. Final Fantasy XII: The Zodiac Age

De game die ik de hele zomer heb zitten spelen. De beste FF ooit, de beste JRPG ooit. Zijn tijd ver vooruit toen het op PS2 uitkwam. Gehaat door veel fans, ook door mij. Toegegeven, de Ps2 versie is een stuk irritanter om te spelen. Toch, real time battlen in een FF? In 2006 wilde ik er nog niet aan. FF moest via ATB met party controls gaan. Toch, er is iets heel satisfying aan als je moeilijke fights op de auto pilot echt bagged dankzij je eigen ingenieuze gambit setups.

Dit is Matsuno greatness. AI instellingen die games als Dragon Age ver achter zich laten, fantastische cast en writing. Story is ietwat undercooked maar daardoor het geen overkill als classic JRPG's, maar ook niet zo non-existent als FFXV. Gewoon erg goed. Men zeikt op Vaan, maar hij is een observer en hij jankt nog niet half zoveel als Tidus. Hij is opzich wel brash. Alleen zijn design is lelijk.

2. Sonic Mania

Als je een Megadrive aficionado was, dan is dit een lock. Level design en gameplay zijn 10/10. Sfeer is 10/10. Deze fucking game zou perfect zijn als de stage transitions ook in de 2e helft van de game nog present zouden zijn. En als Ice Cap er in had gezeten. Sonic Mania is echt een ode aan Sonic. En was voor mij de bevestiging dat Sonic Team zelf van de franchise afgehaald moet worden. Geef Pagoda West de ruimte en budget voor Sonic Mania 2. Met louter originele stages ditmaal, met misschien een Ice Cap en Mushroom Hill.

3. Persona 5

Was een tough choice tussen deze, NieR en Yakuza 0 maar 110 uur liegen niet. Persona 5 houdt je misschien lang aan het handje, maar voor een soort nieuwkomer als ik (3 en 4 nooit langer dan 5 uurtjes gespeeld) was dat op zich helemaal niet zo vervelend. Deze game brengt JRPG ook naar een soort nieuw level. Het is zoooo slick en heeft zoveel swag... de manier waarop de personages in en uit battles geraken, de tag team attack finishers, de muziek.. wat een game. De laatste dungeon marathon vond ik wel wat minder, anderen diggen die vibe juist weer wel.

Gebruikersavatar
MrBouwmeester
Lv2
Berichten: 94
Lid geworden op:
14 jul 2017, 22:13
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

11 nov 2017, 21:26

Deze Switch-Bitch zn lijst:
1. Super Mario Odyssey
2. The Legend of Zelda: Breath of the Wild
3. Splatoon 2

no avatar
Newgamessuck
Lv5
Berichten: 769
Lid geworden op:
13 jul 2017, 21:27

Re:

11 nov 2017, 21:33

MrBouwmeester schreef:
11 nov 2017, 21:26
Deze Switch-Bitch zn lijst:
1. Super Mario Odyssey
2. The Legend of Zelda: Breath of the Wild
3. Splatoon 2

Ja zelfde lijst in onwillekeurige volgorde.

Als er maar 1 game of the year mag zijn gaat hij naar botw.

Gebruikersavatar
Oversoul
Lv6
Berichten: 1306
Lid geworden op:
20 jul 2017, 06:54

11 nov 2017, 21:58

3: Sonic Mania: de beste Sonic ooit. Fantastische ode aan de serie en tegelijkertijd een veelbelovende nieuwe start. Als een 2D Mario Galaxy vuurt de game constant nieuwe ideeën en geinige gimmicks op je af. Het tempo in afwisseling lag nog nooit zo hoog, waardoor je de game maar moeilijk neer kan leggen. De twists op bestaande stages én de nieuwe stages zijn bijna allemaal winnaars. Sonic Is weer cool.

Sterf Sonic Team, en sterf snel. Al het budget naar Mania 2, vandaag nog Sega.

2: Mario Odyssey: een cartooneske explosie aan verassende ideeën, tot de verbeelding sprekende omgevingen en gekke personages. De movement en navigatie in deze game is god-like. Acrobatische stunts door een realistische stad veranderen met één worp van je petje in een FPS omdat je in een tank veranderd bent. Zo belachelijk goed dat je de minpunten (herhalende Moons, overdosis aan Moons en te makkelijke main game) met plezier voor lief neemt. Een game waarin simpelweg aanwezig al fantastisch is. Dat heeft de game dan ook gemeen met...

1: Zelda: Breath of the Wild.

De ultieme avonturen game. Zoek het uit, vind het zelf, ga daarheen. Niet omdat een marker op je kaart het zegt, maar omdat je nieuwsgierig bent. Fuck Ubisoft, plaats zélf maar je markers.

Puzzels met een vaste oplossing? Bedenk zelf maar je oplossing. Waarschijnlijk werkt die nog ook! Een Platinum games achtige counterdodge waardoor je in slow mo gaat, zoals in Bayonetta. In mijn Zelda? Is this real life?

Het Is Zelda, maar tegelijkertijd ook weer niet. Het is de grootste, meest ambitieuze Nintendo titel ooit. Het is een triomf in open world game design die de speler constant serieus neemt, beloond, prikkelt en verrast.

Het is Zelda BotW. En het Is mijn GOTY.
Switch FC SW 7416-1174-5034

Gebruikersavatar
Rolfgang
Lv7
Berichten: 2502
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:46
Locatie: Castricum
Contacteer:

11 nov 2017, 22:03

Fuck Ubisoft, plaats zélf maar je markers.
Ehm.. exploren wordt nu in AC Origins juist aangemoedigd en je komt enorm veel shit tegen die niet op je kaart staan. Dus, om even een klassieker erbij te pakken:

KNOW YOUR INFFOOOOOOOO!!!!!!!!11!!!!!1!!!!!!!!!
As easy to stop as it is to comprehend.

Gebruikersavatar
Oversoul
Lv6
Berichten: 1306
Lid geworden op:
20 jul 2017, 06:54

11 nov 2017, 22:06

Goed om te horen dat ze iets opgestoken hebben van Zelda dan.
Switch FC SW 7416-1174-5034

Gebruikersavatar
Rolfgang
Lv7
Berichten: 2502
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:46
Locatie: Castricum
Contacteer:

11 nov 2017, 22:12

Afbeelding
As easy to stop as it is to comprehend.

Gebruikersavatar
Thud
Lv5
Berichten: 644
Lid geworden op:
14 jul 2017, 12:43

11 nov 2017, 22:19

Kom terug op 1 januari.

Gebruikersavatar
Shadow
Lv6
Berichten: 1715
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:42

Re:

11 nov 2017, 22:25

Oversoul schreef:
11 nov 2017, 22:06
Goed om te horen dat ze iets opgestoken hebben van Zelda dan.
Rolfgang schreef:
11 nov 2017, 22:12
Afbeelding
Prachtig dit!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rick Raptor
Lv4
Berichten: 401
Lid geworden op:
28 jul 2017, 12:56

11 nov 2017, 23:13

Mijn top drie dan maar:

1: Persona 5

Ik wist zodra ik de game had uitgespeeld al dat dit mijn GOTY zou worden, en hier zijn we dus. Want om eerlijk te zijn zou dit een van de weinige games zijn die ik een volle 10 zou geven. Het enige miniscule minpuntje is het langzame begin, maar de rest is JRPG-goodness van topniveau. Letterlijk alles van de vele gameplay-stijlen waar je je mee bezighoudt in de game is tof, van het bouwen van relaties en minigames doen tot het dungeoncrawlen. Dungeons die ditmaal ook een stuk interessanter in elkaar zitten en waarbij het vechtsysteem beter dan ooit is. Doe daarbij nog een ijzersterke soundtrack en de meest stylische beelden die je in lange tijd in een game zal zien, en fuck, je hebt een van de beste JRPG's ooit gemaakt. De drang om de game te herspelen is ook constant aanwezig (hoe zeer ik daar de tijd ook voor mis, met zoveel games in mijn backlog) dus dat zegt ook genoeg.

Volgend jaar maar weer een playthrough doen :voldaan:

Serieus, de nieuwe gouden standaard in dit genre.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Grappig eigenlijk dat ik eigenlijk weinig hype voor deze titel had - ik ben nogal open world-moe, vooral omdat het grootste deel van het genre het Ubisoft-model aanhoudt en vaak niets meer is dan een grote zandbox waar je maar een checklijstje afloopt (iets waar Horizon: Zero Dawn zich ook nog schuldig aan maakte, bijvoorbeeld).

En woosh, toen kwam de game uit. Een game die het hele genre herdefinieert. Fuck je mapmarkers, onzichtbare muren, lineaire progressie en checklijst voor fucking veren of metalen bloemen en whatever - dit is ware vrijheid. Vrijheid om te gaan en staan waar je wil, waar jezelf laten afleiden door iets op de horizon terwijl je ergens anders heen wil gaan juist het hele punt van het spel is en waar je de game zoveel als je wilt kan breken - alles heeft meerdere oplossingen! Zoveel momenten lieten ook mijn bek openvallen, en ik heb geen moment spijt van de vele, vele uren die ik hierin heb gestoken. En hoewel niet alles even goed uitgewerkt was dankzij de experimentele natuur van de game, kan ik niets meer dan waarderen wat Nintendo hier heeft neergezet. Een nieuwe mijlpaal voor niet alleen Zelda (de beste game sinds the Wind Waker, in feite) maar ook dit genre in het algemeen.

Tales of Berseria

Dit was een van de eerste games die ik dit jaar speelde (en kwam daardoor sowieso hoog in de nog-bouwende lijst terecht)...maar, wel, ik kan me nog steeds geen andere game heugen die deze van de top drie positie beukt. Wat een verrassing ook - Zestiria was juist een van de zwakste Tales-titels, met slappe personages (goodguys én badguys), een saaie open-world achtige wereld en tal van vervelende systemen. Ik stond dus sceptisch tegenover deze prequel, maar het lijkt alles dat de eerste game fout doet (wel, op de wat suffe dungeons na) totaal te verbeteren. Het veranderen van het perspectief levert een veel interessanter verhaal op, het heeft een van mijn favoriete casts in de serie (zowel toffe hoofdrolspelers als hatelijke baddies) en de hele game speelde gewoon heerlijk weg. Dus ja, een titel die me herinnerde waarom ik toch weer elke Tales game haal - er zitten nog genoeg juweeltjes zoals deze tussen.

De rest van de top tien is veranderlijker (ik ben nog bezig met Ys VIII en Etrian Odyssey V, en Xenoblade 2 komt er nog aan) dus die bewaar ik voor later.
Laatst gewijzigd door Rick Raptor op 12 nov 2017, 00:50, 1 keer totaal gewijzigd.

no avatar
kaassouflee
Lv6
Berichten: 1285
Lid geworden op:
11 aug 2017, 15:27

11 nov 2017, 23:42

Aangezien ik geen games meer bij ga kopen dit jaar. Kan ik na 2 zwakkere game jaren eindelijk weer een top 10 samenstellen met een hele verassende nummer 1 dit jaar. Wanneer je dit mij bij de E3 had gevraagd had ik gezegd niet zo gek doen.

Maar hier komt de top 10.

1 Mario & Rabbids Kingdom Battle.

Hoe was dit mogelijk dacht ik bij mijzelf. Ik heb een hekel aan de rabbids. De gameplay leek mij totaal niet spannend. Totdat ik het ging spelen. En op 2 momenten na dacht. Ik wil helemaal niet stoppen met spelen ik vind dit super tof. Ik wil verder en verder spelen. Had de game van Luizelgespuizel geleend dank hier voor. Ik ga hem volgend jaar zelf kopen. Voor mij collectie en voor de Story dlc. Maar wauw wat een verrassing.

2 Mario Odyssey
Jullie kennen mijn bezwaren richting deze game ondertussen wel. Maar die bezwaren hebben de game van de nummer 1 positie gehouden. Maar buiten dat het is het natuurlijk wel een super leuke en toffe game. En een supertoffe 3d Mario om te spelen.

3 The legend of Zelda Breath of the wild
De bezwaren die ik kreeg tegenover de game kwamen pas na een 2e playtrough. Maar het was daarnaast ook gewoon een zeer episch avontuur waar ik in de weekenden soms 10 uur achter elkaar speelde. Maar ook hier zorgde de minpunten toch dat het op nummer 3 terecht is gekomen.

4 ARMS

Ook dit is een van de grootste verassingen van 2017. Wat een goede game was het lijkt een simpele fighter maar er zit zoveel verdieping in. Ik was er een tijd echt verslaafd aan ik moest gewoon 2 uurtjes per dag arms doen. Nu ben ik wel een beetje klaar met de game. Maar mits weer goede nieuwe dlc ga ik in de rustige maanden weer terug naar ARMS

5 Horizon Zero Dawn
Een super toffe game eindelijk lieten onze landgenoten van Guerilla zien waar toe echt in staat waren. Het was een super tof verhaal. Super Graphics. Toffe gameplay en een prachtige soundtrack.

6 Injustice 2
Injustice 2 wat een toffe singleplayer had deze game een voorbeeld voor andere fighting games hoe je ook een fighter interessant kunt maken voor de singleplayer gamer. En ik ga hem binnenkort weer opnieuw kopen voor de Turtles.

7 Uncharted te lost legacy
Gewoon een toffe Uncharted wel merkte ik dat de Uncharted formule wel een beetje op is in wat het doet. Maar alsnog super veel mee vermaakt

8 Samus Returns.

Staat laag in mijn lijstje. Dat komt door het volgende: Game is ten eerste op een 3ds uitgekomen die ik vreselijk vond besturen en ondanks dat het er voor een 3ds mooi uitzag grafisch niet meer kon in deze tijd. Maar wat ik er ook jammer aan vond. Is dat de game vooral teveel herhalend was. En dan vooral het laatste uurtje. Dat is ook de reden dat ik de game niet heb voltooid. Maar alsnog de Metroid sfeer en de gameplay. Ik kan niet wachten op Prime 4 De echte comeback hoop ik van Metroid

9 AC Origins
Staat zo laag omdat de game een paar punten heeft die ik minder vind aan de game. 1 Hij begint heel erg slecht en matig. Voor sommige hoofdquest moet je iets te lang side missies doen. Die qua stem acteurs vreselijk is uitgewerkt. Daarnaast schommelt het voor mij grafisch van heel mooi naar matig. En er zijn veel missies toch wat eentonig Maar nu wordt de game naarmate ik het verder speel beter en beter. En echt en geniet ik echt van deze game.

10 Mario Kart 8 Deluxe
Gewoon super veel lol meegehad online met vrienden. Wel jammer dat het aantal nieuwe content wat schaars was.

Wolfenstein komt niet in deze lijst. Ik heb de game verkocht. Niet omdat de game gaar is en niet goed. Maar ik merkte gewoon dat ik het een beetje eentonig begon te vinden. En ik meer tijd steek in AC en Mario.

Gebruikersavatar
R-Type
Lv7
Berichten: 3919
Lid geworden op:
18 jul 2017, 14:47

12 nov 2017, 00:25

Ik kocht Tales bijna altijd. Ik heb Xillia 2 geskipt wegens geen PS3 meer, En was erg snel uitgekeken op Zestiria. Heb nog wel Hearts R Vita een keer voor een knaak uit de online store gehaald en die vond ik tot zover ik ben gekomen best vermakelijk.

Maar Berseria is zo'n game waar ik dit jaar gewoon niet aan toegekomen ben. Hij stond met RE7 op mijn lijstje om nog eens uit de bargain bin te halen, RE7 Gold ga ik kopen. Berseria moet ik maar eens used scoren ofzo, Nedgame biedt hem voor zo'n 20 aan. Vind wel dat die Tales art direction eens op de schop mag.

Gebruikersavatar
ageQned
Lv4
Berichten: 364
Lid geworden op:
13 jul 2017, 18:51
Locatie: Friesland

12 nov 2017, 08:17

The Legend of Zelda: Breath of the Wild is denk ik de nr 1 game van dit jaar voor mij. Niet alles aan de game is goed overigens. Kerkers vond ik stuk minder.

Qua race games dit jaar voor mij toch wel Project Cars 2. Geweldige game, realistische handling elke wagen en erg goede sound. Grafisch niet op en op top, maar dat had ik wel verwacht.

Verder noemenswaadig dit jaar voor mij is toch wel MUD Runner a Sprintires game. Voor vele niet weg gelegd maar ik vind het fantastisch. En daarnaast Cities Skyline ps4 en F1 2017 waar ik veel plezier uit haal.

Gebruikersavatar
Mr. President
Lv2
Berichten: 89
Lid geworden op:
26 jul 2017, 18:17

12 nov 2017, 09:27

2017 wat een goed gamejaar is het toch geworden!
Mijn top 3 is voorlopig :
1. Horizon Zero Dawn
Geweldige game, grafisch by far de mooiste game die ik heb gespeeld dit jaar.
Goed verhaal met hele toffe gameplay.

2. Total War : Warhammer 2
De beste en meest uitgebreide Total War game tot nu toe.
(ook door de toevoeging van Mortal Empires)

3. Resident Evil 7
In VR gespeeld en wat een geweldige ervaring was dat!
Echt een van de coolste horror VR games van het moment.
Weet niet of ik deze game ook zonder VR zo tof zou hebben gevonden.

Gebruikersavatar
Rano
Lv5
Berichten: 690
Lid geworden op:
11 jul 2017, 14:11

12 nov 2017, 09:41

Ik heb dit jaar eigenlijk alleen maar op de Switch gespeeld.

1. The Legend of Zelda: Breath of the Wild
2. Mario Kart 8 Deluxe
3. Super Mario Odyssey

Nummer 2 heb ik nooit op de Wii U gespeeld. En met de Switch versie is dit de eerste game die ik co-op met mijn net 3-jarige zoontje kan doen. Dan is het elke minuut genieten.

no avatar
kaassouflee
Lv6
Berichten: 1285
Lid geworden op:
11 aug 2017, 15:27

12 nov 2017, 10:05

Hebben jullie geen top 10 dit jaar. Ik denk zet gelijk mijn top 10 neer. Dan ben ik gelijk klaar

Gebruikersavatar
AgentCooper
Lv5
Berichten: 539
Lid geworden op:
14 jul 2017, 04:36

12 nov 2017, 11:21

Ik heb veel 2017 titels gespeeld, maar ik heb er ook een heel aantal gemist.
RE7, Horizon: Zero Dawn, Tales of Berseria, Yakuza 0, South Park: Fractured But Whole, Fire Emblem: Shadows of Valentia nog niet eens gespeeld.

Persona 5, Sonic Mania en Nier: Automata zullen wel in mijn top 3 komen te staan. Daarna Kingdom Hearts 2.8, Samus Returns en Yooka- Laylee. Tides of Numenara nog te kort gespeeld.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 38 gasten