Misschien heb ik er een aantal over het hoofd gezien, maar dit is m voorlopig. Mijn top 100 en aan het einde nog een top 15 met titels waar ik met de tijdsgeest rekening heb gehouden. Tevens een beschrijving bij de top 5;
1 - The Legend of Zelda: Wind Waker (Wii U / GC)
Grafisch teleurgesteld dat Nintendo de Gamecube techdemo niet naleefde en met dit simplistische bobble-head design aankwam kakken, ging ik dit deel met minder verwachtingen tegemoet dan gebruikelijk is bij een nieuwe uitgave in de Zelda-reeks. Mijn gevoel was dat Nintendo voor deze kinderlijk abstracte stijl had gekozen, om zo te verdoezelen dat de techdemo technisch niet nageleefd kon worden. Het gelul over emotie beter kunnen overbrengen was niet meer dan damagecontrol. Echter, vanaf het moment dat voor het eerst de zeilen worden gehesen, de eilandbewoners je uitzwaaien en wanneer je nog net in zicht bent, je oma met een droevig gezicht vanaf haar veranda ziet kijken, waarop Link emo zwaait en meteen wordt neergesabeld door Tetra vanwege zijn melodramatische gedrag, wist ik dat dit een hele speciale rit zou gaan worden.
Veel mensen hadden kritiek op het vele varen, maar voor mij was het speciale snelle zeil in de HD remake niet nodig geweest. De overworld was perfect zo. Waar het in Ocarina of Time, Twilight Princess en al helemaal in Skyward Sword vaak aanvoelde als dungeon-hoppen met weinig overworld-activiteiten, had Breath of the Wild weer juist een te groot arsenaal aan quest-afleidingsmanoeuvres in een grote overworld (Ja ik ben gauw afgeleid
).
Wanneer je op je eigen houtje met een zeilboot erop uit mocht gaan over de wijde, stijlvol geanimeerde zee om de vele eilandjes te verkennen, is voor mij de ultieme game-ervaring gebleken. Soms vaarde ik in gezelschap van meeuwen die met je meevlogen doelloos rond, om zo te kunnen genieten van de prachtige muziek en setting. Of uren ploeteren naar schatten of vissen die je wereldkaart aanvulde. Vissen die met elkaar in contact stonden en informatie aan elkaar doorgaven (Hoy Small Fry!), waardoor je het gevoel kreeg dat er onderwater ook het één en ander gebeurde. Diezelfde vissen waar je ook op mocht schieten voor een prijs. En juist door deze grafische stijl, werden de karakters van dit ondergelopen Hyrule levensecht en bleven ze door de prachtig doordachte side quests voor altijd bij. Een Medli die je op Dragon Roost Island met de wind mee op een verhoging moet gooien en bij een niet goed getimede worp met draaiende ogen ziet tollen. Een piraat waar je voor wat rupees zeeslag kan spelen en die zelf dmv mimiek zijn special effects verzorgd. De verliefde man op Windfall Island. De dief die ‘s nachts van de vriendelijke Eskimo steelt en die je op heterdaad moet betrappen. De vrouw die ook ontvoerd was naar de Forsaken Fortress en een Stockholmsyndroom overhield en verliefd was op één van de Moblins. Waarvoor je een brief op de post moest doen en waarop de Moblin een antwoord terugstuurt in de trant van “I love you so much, that I want you for diner.” Pure magie!
Het enige wat mij stoort aan de Wind Waker is dat het spel een einde kent en nooit een console vervolg heeft gehad met exact dezelfde grafische stijl. In een tijd waarin Naughty Dog geloofwaardige interactieve Hollywoodfilms op je scherm tovert, weet de eenvoudig ogende waterwereld en de bewoners van de Wind Waker me zoveel meer te raken. Waar er bosjes met mensen depressief werden na het zien van Avatar, omdat de aarde niet ‘zo’ speciaal was/is, had ik na het beëindigen van de Wind Waker een klein beetje hetzelfde gevoel qua digitale gamewereld. Er was niets dat in het verschiet lag dat hierop zou gaan lijken en de negatieve buzz die om de ‘simplistische’ grafische kunst hing, was ook meteen een teken dat dit het eerste en laatste consoledeel zou zijn van een Zelda in een cellshaded wereld.
En ja, het is te makkelijk en je krijgt her en der wat cadeautjes waar een dungeon aan vastgekleefd had moeten zitten; deze minpuntjes worden allemaal door de emotionele trip met alle liefde kwijtgescholden.
Als mensen aan me vragen wat mijn favoriete game is reageer ik bobble headed; The Wind Waker. Well done Nintendo, well done!
2 - Halo 3 Master Chief Collection (Xbox One)
Met een epische campaign en één van de laatste pure online PvP games (pre-Activision perks bullshit), is Halo 3 nog altijd mijn favoriete first person shooter. De dynamische gameplay dmv van een continuteit aan keuzes en geen enemy spawn dmv onzichtbare lintjes doorknippen, geven mij de beste warfare voldoening. Keuzes maakt Halo 3 speciaal. Ga je voor de poten van de Scarab zodat je er vanaf de grond de binnenkant naar de klote kan schieten? Kies je voor luchtvervoer om er zo op te landen? Of kan je nog met de tank te werk, omdat je die op de weg ernaar toe al die tijd heb weten heel te houden en zo gung-ho naar het einde kan blazen? En zo is de campaign een kleine 8 uur durende adrenaline rush die keer op keer gespeeld kan worden en nog leuker wordt in co-op.
En dan is er nog de forge mode waar je uren in kwijtraakt met bouwen van je ideale battle scenario.
Ik kijk al uit naar de 4K update van de Master Chief Collection straks op de One X.
3 - Super Mario 64 (N64)
Ergens in 1993 werd er bekent gemaakt dat Nintendo een samenwerking met Silicon Graphics was aangegaan om een nieuwe console te bouwen. Het zou in 1995 moeten lanceren, maar de datum werd steeds uitgesteld. De rede hiervan; Super Mario 64. Hiroshi Yamauchi gaf Miyamoto en zijn team de tijd om de beste titel ooit te maken. Zijn exacte vertaling van de woorden die hij sprak tijdens de eerste real time demo van de Ultra 64 met Mario 64 op de Shoshinkai waren: “I might be bragging, but when this game comes out it will be the best game ever made!” Vriend en vijand waren het daarover eens tijdens de lancering in 1996.
Wat deze game deed, overtrof mijn wildste verwachting. Ja ik had al wat sprongen via Jumping Flash in 3D gemaakt, maar dat leek wel een schoolprojectje naast het revolutionaire stukje software wat Nintendo hier lanceerde. Na Super Mario 64 leek alles wat je ervoor had gespeeld wel 20 jaar oude software. Het was een tijdmachine die je betrad zodra je de joypad in je handen kreeg gedrukt en je de eerste stappen de tuin mocht zetten. Alles was tot in de nopjes uitgewerkt. Geen veredelde 3D demo zoals je het op de 32bit consoles in het begin zag, maar een volledige 3D transitie die qua grootte overeenkwam met de 2D broers. Het zette meteen een aantal nieuwe regels, die vandaag de dag nog gelden als de standaard en zette vanaf die dag zijn blauwe concurrent volledig buiten spel.
Btw. 2 jaar voor de aankondiging van Project Reality had Nintendo
deze software met Charles Martinet draaiende. Buiten het konijn nog een stukje oefenmateriaal in SM64
4 - The Legend of Zelda: Ocarina of Time (N64)
Als fan van de serie sinds 1988, keek ik reikhalzend uit naar deze 3D vertaling. Wat Super Mario 64 deed voor het platform genre, deed Ocarina of Time voor de 3D adventure; het zette de regels en vanaf dat moment zag de industrie hoe het echt moest. Verder is het een stijldingetje dat deze game niet op 1 staat en grafisch dringend een update nodig heeft.
5 - The Legend of Zelda : Breath of the Wild (Switch)
Een terugkeer naar wat de Zelda-reeks ooit groot heeft gemaakt in een hedendaags jasje. Met een Nintendo dat ook van zijn traditionele pad af durft te stappen door naar de concurrentie te kijken en de boel even verbeterd door er de speelbare Zelda controls overheen te gieten.
Na de eerste uren op de Great Plateau, krijg je in de game heel veel vrijheid. Vrijheid waar ik normaal gesproken al snel genoeg van heb. Games als Fallout gaan na een aantal plezierige uren toch weer uit de disc-tree van de console en het lukt me daarna niet meer om terug te gaan. Maar dit is een Zelda game. En man, man, man wat was dit genieten.
6 Dark Souls (PS3)
7 Super Mario Odyssey (Switch)
8 Super Mario Kart (Snes)
9 Super Mario World (Snes)
10 Metal Gear Solid (PS)
11 Resident Evil 4 (GC)
12 Super Mario Galaxy 2 (Wii)
13 The Legend of Zelda: Majora's Mask (N64)
14 Ninja Gaiden Black (Xbox)
15 The Legend Of Zelda: A Link To The Past (Snes)
16 Secret of Mana (Snes)
17 Bloodborne (PS4)
18 Street Fighter 2 Turbo: Hyper Fighting (Snes)
19 GTA V (PS3)
20 StarFox (Snes)
21 The Orange Box (360)
22 Drop7 (IOS / ANDROID)
23 Super Metroid (Snes)
24 Halo: Reach (360)
25 Bayonetta 2 (Wii U)
26 Shadow of the Colossus (PS2)
27 Waverace 64 (N64)
28 Super Mario Bros 3 (Nes)
29 Mario Kart 8 Deluxe (Switch)
30 Demon's Souls (PS3)
31 Super Probotector / Contra 3 (Snes)
32 Yoshi's Island (Snes)
33 Another World (Amiga/Snes)
34 Rez (PS2)
35 Killer Instinct (Arcade / Xbox One)
36 New Super Mario Bros U (Wii U)
37 The Legend of Zelda: Skyward Sword (Wii)
38 Dr. Mario ((S)Nes)
39 Doom (PS4)
40 Chrono Trigger (Snes/DS)
41 Ico (PS2)
42 GTA: San Andreas (PS2)
43 Mario Kart 64 (N64)
44 Metroid Prime (GC)
45 Uncharted 2 (PS3)
46 The Legend of Zelda: Twilight Princess (Wii)
47 Assasins Creed II (PS3)
48 Mario & Luigi: Superstar Saga (GBA)
49 GTA: Vice City (PS2)
50 Tetris (Game Boy)
51 Plants vs Zombies (Various)
52 Inside (Xbox One)
53 Illusion of Time (Snes)
54 Resident Evil Remake (GC)
55 Snake Rattle 'n Roll (Nes)
56 F.E.A.R. 2 (360)
57 Viewtiful Joe (GC)
58 Vanquish (360)
59 Gears of War 3 (360)
60 Wii Sports (Wii)
61 Destiny (PS4)
62 Bayonetta (360)
63 Red Dead Redemption (360)
64 Pokemon Puzzle League / Tetris Attack (N64/Snes)
65 Super Mario 3D World
66 Bulletstorm (360)
67 Super Monkey Ball (GC)
68 The Walking Dead (Telltale)
69 Crysis 2 (360)
70 Portal 2 (PS3)
71 Maniac Mansion (Amiga)
72 The Last of Us (PS3)
73 Metroid Fusion (GBA)
74 Mario Kart Super Circuit (GBA)
75 Burnout 3 TakeDown (Xbox)
76 Super Bomberman (Snes)
77 The Legend of Zelda:The Minish Cap (GBA)
78 Dead Space (360)
79 Mario Kart 7 (3DS)
80 Alan Wake (360)
81 StarFox 64 (N64)
82 Prince of Persia: Sands of Time (Xbox)
83 Metal Gear Solid 4 (PS3)
84 Pikmin (GC)
85 Gears of War (360)
86 Tomb Raider 2013 (PS3)
87 Blast Corps (N64)
88 Journey (PS3)
89 Sega Rally (Saturn)
90 Geometry Wars Retro Evolved 2 (360)
91 Child of Eden (360)
92 1080: TenEighty Snowboarding (N64)
93 Battletoads in Battlemaniacs (Snes)
94 Mischief Makers (N64)
95 Final Fantasy 7 (PS)
96 Splinter Cell (Xbox)
97 Hydro Thunder (Dreamcast / Arcade)
98 Pac-Man CE (360)
99 Left 4 Dead 2 (360)
100 Shenmue (Dreamcast)
Zeitgeist Top 10
1 Super Mario Bros (NES)
2 Super Mario Kart (SNES)
3 Super Mario 64 (N64)
4 Street Fighter 2 (SNES)
5 The Legend of Zelda (NES)
6 Super Mario Bros 3 (NES)
7 Goldeneye (N64)
8 Ocarina of Time (N64)
9 Metal Gear Solid (PS)
10 Halo: Combat Evolved (Xbox)
11 Shenmue (DC)
12 Resident Evil (PS)
13 Gran Turismo (PS)
13 Donkey Kong (Game & Watch Dual Screen)
14 Pac Man jr (Atari)
15 Tetris (GB)