Linksom? Recht door zee? GF Politiek Topic

Gebruikersavatar
Oversoul
Lv6
Berichten: 1306
Lid geworden op:
20 jul 2017, 06:54

27 okt 2017, 11:56

Switch FC SW 7416-1174-5034

Gebruikersavatar
Zevenberge
Lv5
Berichten: 958
Lid geworden op:
13 jul 2017, 16:36

28 okt 2017, 14:45

Mooi stuk en, met mijn voorkeur voor links, kan ik me er helemaal in vinden.

Gebruikersavatar
Henky-VII
Lv4
Berichten: 477
Lid geworden op:
13 jul 2017, 20:22

28 okt 2017, 17:00

Sappig hoor, dat betekend veel extra geld dit jaar, toch? Niet dat het hieruit blijkt, maar een tweet terug heeft er enigsinds wel wat mee te maken. Op de zaken vooruit lopen, toch? Of alleen als het uitkomt, "Het zal toch niet?"? Artikel/url lezen als je de reactie wil begrijpen. :P




Dit wordt weer een entertainment drama, waarvan IEDEREEN al weet hoe dit af zal lopen bij een eventueel nee. :lol:

Gebruikersavatar
Legendary
Lv4
Berichten: 488
Lid geworden op:
30 jul 2017, 20:56

Re:

28 okt 2017, 17:14

Oversoul schreef:
27 okt 2017, 11:56
https://www.rtlz.nl/opinie/column/eddy- ... n-links-af

Heerlijk stukje van Eddy Terstal
35% inclusief D66. En D66 kan je alleen links noemen op moreel ethische vlakken niet op economisch vlak. Die zijn gewoon voor het flexibeler maken van de arbeidscontracten en het groot houden van de ongelijkheid door kapitaal minder te belasten dan arbeid. Zoals ook weer gaat gebeuren in dit regeerakkoord...

Maar helaas gelooft blijkbaar de meerderheid van Nederland nog steeds in trickle down economics of denken dat migranten en uitkeringstrekkers een grotere impact hebben op onze economie....

no avatar
Lucaboks
Lv0
Berichten: 22
Lid geworden op:
31 jul 2017, 09:58

29 okt 2017, 15:40

Links is hier aardig verpulverd ja. De dominante verklaring momenteel is dat de fixatie op identiteitspolitiek daarvan de oorzaak is. Persoonlijk heb ik het idee dat thema’s als gender en culturele diversiteit opgeblazen worden. Hoe dat komt? Krantenlezers slaan de Economie-bijlage over, opiniestukken over genderneutrale wc's verkopen gewoon beter. Tegen opiniemakers als Sunny Bergman, Sylvana Simons en Anousha Nzume wordt dan gezegd: kom maar met je stukken! Maar daardoor geven de media niet echt een adequaat beeld van wat de vele verschillende Nederlanders die bij links betrokken zijn bezighoudt.

De economische standpunten bijvoorbeeld zijn nog steeds terug te vinden in de partijprogramma’s. Daar zetten linkse politici (op Haags en lokaal niveau) zich nog steeds wel voor in, zowel in debat als bij het stemmen bij wetsvoorstellen. Maar ‘links’ wordt al gauw gezien als datgene wat de media haalt: van de gemeente Amsterdam die 'Beste heer/mevrouw' wil vervangen door 'Beste burger' tot de Zwarte Piet is racisme-campagnes. Ja, dan ontstaat inderdaad het beeld dat links alleen maar een ‘mag niet’-samenleving aan het helpen te creëren is. Wat me allemaal doet denken aan dit gedicht van Gerard Reve:

Zuster Immaculata die al vier en dertig jaar
verlamde oude mensen wast, in bed verschoont,
en eten voert,
zal nooit haar naam vermeld zien.
Maar elke ongewassen aap die met een bord: dat hij
vóór dit, of tegen dat is, het verkeer verspert,
ziet 's avonds reeds zijn smoel op de tee vee.
Toch goed dat er een God is.


De vraag is hoe links weer politieke invloed kan krijgen. Zelf betwijfel ik of links te redden is met een 'ouderwetse' focus op economische gelijkheid. Door zeg maar te richten op de blanke arbeider en door alleen maar trots te zijn op wat al verworven is. Nee, de traditie van opkomen voor minderheden en emancipatiebewegingen is oud, en zo eigen aan links dat het zonder dat ophoudt met links te zijn.

Ik heb geen flauw idee eigenlijk hoe links er weer bovenop kan komen. Links lijkt bijna niet meer in de huidige tijdsgeest te passen. Die gekenmerkt wordt door een consumptiemaatschappij, die ook arbeiders omarmen als puntje bij paaltje komt. Ook de sociaal-progressieve randstedelijke elite met hun Dopper-flesjes laat zich daardoor niet zelden inkapselen. Links beheerst daarnaast het hele taaltje van vandaag de dag gewoon niet: dat half ironisch, half serieus sarren. Met als gevolg dat sites als GeenStijl voortdurend in de kaart gespeeld worden. (Een digitale kudde overigens die een soort hunkering naar oorlog belichaamt, na ruim zeventig jaar vrede.) Links is bovendien weinig vergevingsgezind, in tegenstelling tot de liberalen die bijvoorbeeld de VVD ondanks alle schandalen nauwelijks hebben afgestraft. Daarbij maakt links ook nog graag ruzie onder elkaar. Wat te maken heeft met hoe uiteenlopend het linkse gedachtegoed kan zijn, waarbij bijvoorbeeld te denken is aan de verlichte reguleringsdrang tegenover de meer rousseauiaanse kant van links. Nee, ik zie nog niet zo gauw een uitweg.

Gebruikersavatar
Oversoul
Lv6
Berichten: 1306
Lid geworden op:
20 jul 2017, 06:54

29 okt 2017, 21:43

Goed verwoord Lucaboks.

Persoonlijk denk ik dat links die hele identiteitspolitiek moet droppen als een baksteen. Je kunt ook opkomen voor minderheden zonder constant te schreeuwen over hoe de blanke man de satan is.

Dat doe je denk ik juist wel door te focussen op economie (en daarbij OOK de blanke onder-en-middenklasses te betrekken), door je boodschap te verpakken met humor en gevatheid ipv een wijzend vingertje en door echt inclusief en liberaal te zijn, met de VVMU hoog in het vaandel.

Geef "rechts" geen munitie met dom postmodernistiscg margegelul geïmporteerd van Amerikaanse genderstudies. Focus op de arbeider. Jeweetwel, die arbeider die ooit blind op de PvdA stemde.

Kijk op welke zorgen rechts punten pakt, en pak die punten nou zelf eens aan. En maak je antwoord sexy en verkoopbaar.

Waardeer de Westerse waarden van humanisme en verlicht en straal dat ook uit.
Switch FC SW 7416-1174-5034

Gebruikersavatar
Yellow
Lv6
Berichten: 1806
Lid geworden op:
11 jul 2017, 13:07

29 okt 2017, 21:53

Links heeft gewoon persoonlijkheid nodig, een Jan Marijnissen oid, met een goed verhaal waar Nederland heen moet op sociaal gebied. Daar liggen ook wel kansen (want bij Rutte ontbreekt het daar totaal aan), volgens mij zijn die kansen ook juist groter dan ooit:
Toenemende ongelijkheid, groeiende uitbuiting, uitputting van natuurlijke hulpbronnen, corpocratisering van de democratie, onbeschrijflijk dierenleed, onstuitbare klimaatverandering, ideologische verdorring – de sociaaldemocratie heeft maar één reflexmatig antwoord paraat: we moeten het beter uitleggen. Beter uitleggen waarom de overheid helemaal geen antwoord kan bieden.

Het resultaat liegt er niet om. Waar je ook kijkt, overal zie je de ruïnes van wat ooit trotse en geöliede politieke machines waren.
Bron: https://www.ftm.nl/artikelen/hier-rust- ... ign=buffer

Wel interessant artikel ook verder.

Jesse Klaver doet een dappere en goede poging, en ben benieuwd of hij over 4 jaar nog eens boven zichzelf uit kan stijgen. Maar het helpt ook niet dat ze zo verdeeld zijn. En met types als Asscher die gewoon ongeschikt is eigenlijk en Roemer ga je het niet redden.

VVD mag ook weleens afgestraft worden op hun falen, en ben ook benieuwd wat er gebeurt als Rutte weggaat. Maarja met Dijkhoff hebben ze een potentiële opvolger die volgens mij zowel rechts als links aanspreekt.

no avatar
Lucaboks
Lv0
Berichten: 22
Lid geworden op:
31 jul 2017, 09:58

29 okt 2017, 23:59

@Oversoul: Idd, maar de specifieke groepen zullen hun stokpaardjes uit zichzelf never droppen. Links is uiteraard geen orgaan dat even een richting kan bepalen en dat iedereen zich daaraan houdt. Er moet om gestreden worden dat de identiteitsgroepen niet heel links kapen. Dat is best lastig. De naar sappige verhalen zoekende media helpen daar niet echt bij.

En dan moet er imo ook nog gekeken worden per kwestie. Het anti-Zwarte Piet gedoe bijvoorbeeld mag men van mij direct laten vallen, maar dat wil niet zeggen dat er geen andere kwesties zijn die wel hout snijden. Zo zijn discriminatie op de arbeidsmarkt en bij het vinden van een huurwoning echte dingen. De focus van links kan nog steeds wel breed zijn... zolang maar niet alsmaar de pseudokwesties van de kapittelaars het podium weten op te eisen.

@Yellow: Ik denk dan aan een soort Nederlandse versie van Bernie Sanders. Iemand die het niet meer voor zijn carrière hoeft te doen. Maar Bernie kreeg te weinig stemmen. Daarom ben ik ook niet iemand die het verlies van links per se aan leiders wil toeschrijven, zeg maar op een paar kopstukken wil schelden als zondebok (Kok, Bos, Samsom), maar iemand die de aard van het probleem net zo zoekt in de (weggelopen) linkse kiezers die ook niet de onschuld zelve zijn.

Die hele Third Way bijvoorbeel, het inlaten van sociale partijen met het neoliberalisme, komt niet zomaar uit het niets. Kok, Blair en Clinton komen voort uit een Lubbers-stemmend Nederland, een Thatcher/Major-stemmend Verenigd Koninkrijk en een Reagan/Bush sr.-stemmend Amerika. Het zit echt in de hele rechtser geworden samenleving dat links op economisch vlak naar het centrum is gekropen.

Gebruikersavatar
BrutalGamer
Lv5
Berichten: 878
Lid geworden op:
13 jul 2017, 19:42

30 okt 2017, 20:24

http://www.elsevierweekblad.nl/nederlan ... um-553974/

Ugh. Natuurlijk komen de redenen als staatsveiligheid en terrorisme bestrijding weer aan bod.
Het zat er al aan te komen maar nu is het wel zeker dat het referendum compleet wordt genegeerd.
Afbeelding Babyforce Unite!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Henky-VII
Lv4
Berichten: 477
Lid geworden op:
13 jul 2017, 20:22

30 okt 2017, 23:24

Laat ze eerst maar eens het ministerie van Technologie gaan opzetten, maar dan niet betaald met de lage balkenende norm. If you pay peanuts you get monkeys. "Dan maar uitbesteden aan mensen die er genoeg van weten.", maar veel meer vragen dan nodig en voor wat ze leveren. :') Nee, op deze manier invoeren maakt ons écht veilig hoor. Net als vingerafdrukken afgeven wat tegen de Europese wet is, maar gewoon doorgedramd wordt in Nederland, heeft ons ook écht geholpen.
Laatst gewijzigd door Henky-VII op 30 okt 2017, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Shadow
Lv6
Berichten: 1715
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:42

30 okt 2017, 23:30

Ik zou nie vreemd opkijken als die stakkers mijn vingerafdrukken lekker, gewoon omdat... Tja wat anders?

Gebruikersavatar
Henky-VII
Lv4
Berichten: 477
Lid geworden op:
13 jul 2017, 20:22

13 nov 2017, 16:59

Nou, het kabinet zal opgelucht adem kunnen halen. :/

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/poli ... nepgetuige

Gebruikersavatar
Yellow
Lv6
Berichten: 1806
Lid geworden op:
11 jul 2017, 13:07

13 nov 2017, 18:52

Holy shit, pak die Omzigt gelijk zijn baan af zou ik zeggen?

Rusland zal Nederland wel omkopen/bedreigen dan :P

Wordt in het nieuws ook totaal niet doorgevraagd naar waarom hij dat doet :?

no avatar
The Great Volunteer
Lv7
Berichten: 4764
Lid geworden op:
31 jul 2017, 10:59

13 nov 2017, 19:44

''Fout''' ja tuurlijk :lol:
Heeft ie gewoon bewust gedaan... Die man is dus ook niet meer te vertrouwen......

Gebruikersavatar
Yellow
Lv6
Berichten: 1806
Lid geworden op:
11 jul 2017, 13:07

13 nov 2017, 22:41

maar serieus, is dit nou serieus een 'fout' of doet de 'journalistiek' even alsof hun neus bloed. House of Cards NL

Gebruikersavatar
Rolfgang
Lv7
Berichten: 2502
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:46
Locatie: Castricum
Contacteer:

Re:

13 nov 2017, 23:10

Yellow schreef:
13 nov 2017, 22:41
maar serieus, is dit nou serieus een 'fout' of doet de 'journalistiek' even alsof hun neus bloed. House of Cards NL
NRC heeft Omtzigt toch gerevealed? Op Twitter ontkennen ze ook dat Omtzigt geen weerwoord kon geven. Hij wordt hier best wel te kakken gezet.

Wat CDA er mee gaat doen, ligt natuurlijk alleen bij CDA zelf.
As easy to stop as it is to comprehend.

Gebruikersavatar
Yellow
Lv6
Berichten: 1806
Lid geworden op:
11 jul 2017, 13:07

13 nov 2017, 23:32

Op TV (NOS/Pauw, oke niet meest kritische programma's) stelt niemand de waarom vraag. Maargoed, wist overigens niet dat die Pieter Omzigt zo kritisch/fanatiek was in het achterhalen van de waarheid. Maar sluit nog steeds niet uit dat hij dat in opdracht heeft gedaan oid. Maar lijkt eerder manier van VVD om Omtzigt van dat onderzoek te halen.

Gebruikersavatar
Rano
Lv5
Berichten: 690
Lid geworden op:
11 jul 2017, 14:11

15 nov 2017, 07:20

Tergend dit..


Gebruikersavatar
BrutalGamer
Lv5
Berichten: 878
Lid geworden op:
13 jul 2017, 19:42

15 nov 2017, 09:53

Lekker flauw. Hij probeert wat interactie te krijgen, maar mensen reageren er niet goed op. En daar maken ze een compilatie van. Wat leuk.
Afbeelding Babyforce Unite!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rano
Lv5
Berichten: 690
Lid geworden op:
11 jul 2017, 14:11

Re:

15 nov 2017, 12:16

BrutalGamer schreef:
15 nov 2017, 09:53
Lekker flauw. Hij probeert wat interactie te krijgen, maar mensen reageren er niet goed op. En daar maken ze een compilatie van. Wat leuk.
Het gaat me niet om de compilatie. Het gaat me om die elitaire houding. Wie luistert er wel eens naar Joseph Haydn? De meeste van jullie hebben VWO gedaan vermoedelijk.

FVD is gewoon de PVV voor mensen die zich beter voelen dan en niet geassocieerd willen worden met de gemiddelde PVV aanhanger.

Gebruikersavatar
BrutalGamer
Lv5
Berichten: 878
Lid geworden op:
13 jul 2017, 19:42

15 nov 2017, 12:26

Oke daar doelde je op, ja dat is wel een beetje jammer.
Afbeelding Babyforce Unite!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Yellow
Lv6
Berichten: 1806
Lid geworden op:
11 jul 2017, 13:07

15 nov 2017, 12:47

niet zo'n hele goede speach nee, maar het meest tergende zijn die mensen in die zaal, sodejuuuuuuu

Gebruikersavatar
Wapper
Lv6
Berichten: 1670
Lid geworden op:
13 jul 2017, 12:51

15 nov 2017, 13:05

Kinderachtige compilatie inderdaad. Waarschijnlijk gemaakt door een zure werkloze GroenLinkser met tijd teveel.

Gebruikersavatar
BrutalGamer
Lv5
Berichten: 878
Lid geworden op:
13 jul 2017, 19:42

15 nov 2017, 17:10

Haha ja waarschijnlijk wel.

Overigens is het ook totaal niet correct om FvD als de elitaire PVV af te schilderen. Daar doe je de FvD wel heel erg mee te kort. Of je geeft de PVV veel teveel credits.
Afbeelding Babyforce Unite!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wesley
Lv6
Berichten: 1245
Lid geworden op:
13 jul 2017, 14:37

Re:

15 nov 2017, 17:12

Wapper schreef:
15 nov 2017, 13:05
gemaakt door een zure werkloze GroenLinkser met tijd teveel.
is er een ander soort?
:huillie:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten